×

HÍRVILÁG

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 65. számában (2003. július 15.)

Munkanélküliség – számokban

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az idén március és május között 6 százalékos – az egy évvel korábbihoz képest 0,4 százalékponttal magasabb – volt a munkanélküliségi ráta. Ugyanebben az időszakban – szintén a KSH közlése szerint – a foglalkoztatottak száma 3 millió 898 ezer volt – az előző év hasonló időszakához képest mintegy 1 százalékkal nagyobb. A munkaügyi tárca összegzése szerint a regisztrált munkanélküliek száma júniusban 14 778-cal csökkent, ekképpen a hónap végén 336 181 állástalant tartottak nyilván a munkaügyi központok.

Bővülő hitelkeret

A Széchenyi-kártyával igénybe vehető hitelkeret – július elsejétől – 5 millió forintra emelkedett. A kölcsönt az érdekeltek – akiknek köre a szövetkezetekkel és a részvénytársaságokkal bővült – a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.-nél, az OTP Bank Rt.-nél, illetve a Postabank Rt.-nél igényelhetik. Jelentős változás, hogy a kamarai tagság immár nem feltétele a Széchenyi-kártya igénybevételének. A kölcsön biztosítéki rendszere változatlan, nevezetesen: a magánszemély, illetve a tulajdonosok készfizető kezessége mellett a Hitelgarancia Rt. vállal biztosítékot a hitelek 73 százalékának visszafizetésére. Negyedévente a korábbi 50 százalékos mértékhez képest csak a hitelkeret 20 százalékáig kell előtörleszteni; az összeg a törlesztést követően ismét igénybe vehető. Az 500 ezer, illetve egy-, két-, három-, négy- és ötmillió forint összegű hitelkeretet "megnyitó" kártyáért 13 ezer, illetve 35 ezer forint összegű kártyadíjat és 1 százalék garanciadíjat kell fizetni. A hitel kamata BUBOR plusz egy százalék. A megemelt összegű kölcsönigényeket – július elsejétől – a kereskedelmi és iparkamarák, valamint a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége irodáiban lehet benyújtani.

PHARE-források közmunkára

A közmunkák finanszírozására fordítható, 4 ezer állástalan foglalkoztatására elegendő 3 milliárd forintos ez évi keret 7,5 milliárd forintnyi PHARE-forrással bővül az idén. Ez utóbbi pénzösszeg a tartósan munkanélküliek, a halmozottan hátrányos helyzetűek, illetve elsősorban a romák képzését és foglalkoztatását elősegítő programok finanszírozására fordítható. A "Küzdelem a munka világából történő kirekesztődés ellen" elnevezésű program két ütemben valósul meg: az első körben júniustól szeptember 24-ig lehet benyújtani az ajánlatokat, s 2,56 milliárd forint áll rendelkezésre a pályázók támogatásához. A második pályázatot az év végéig írják majd ki, s azzal 4,7 milliárd forint segíti a munkaerő-piaci reintegrációt. A projekt legfőbb célja a kirekesztődés által leginkább veszélyeztetett, halmozottan hátrányos helyzetű emberek, köztük a romák foglalkoztatása és visszavezetése a munka világába. A programra Magyarország egész területéről pályázhatnak az önkormányzatok, az önkormányzati társulások és a civilek által vezetett partneri szervezetek. A projektbe nonprofit állami és nem állami szervezetek, valamint – foglalkoztatóként – forprofit szervezetek is bevonhatók. Az első körben pályázónként 156-195 millió forint közötti összeg nyerhető el. Egy-egy igénylőnek legalább 50 munkanélküli másfél éves foglalkoztatását, képzését, reintegrációját kell vállalnia oly módon, hogy közben bővüljenek a helyi szociális szolgáltatások. A második körben egy-egy igénylő 52-78 millió forintos támogatáshoz juthat. Ennek keretében ugyancsak legalább ötven halmozottan hátrányos helyzetű, elsősorban tartósan állástalan roma személy 8,5 hónapos foglalkoztatását, képzését kell vállalni úgy, hogy a közmunkába bevont munkavállalók életkörülményei is javuljanak. A rendelkezésre álló források mintegy 30-30 program finanszírozását teszik lehetővé. A támogatásokból a projektek költségeinek 90 százaléka finanszírozható. A pályázóknak 10 százalékos önrésszel kell rendelkezniük. Az elnyert pénzből 20 százalék használható fel beruházásokra, míg 80 százalék a bérjellegű, illetve a képzési és a felkészítési költségekre. Minden további információ megtalálható a pályázati útmutatóban, amely az ESZA Európai Szociális Alap Nemzeti Programirányító Irodánál (1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 19-21. szám alatti címen) található meg, illetve elérhető a www.esf.hu, valamint a www. fmm.gov.hu és a http://europa.eu. int/ europeaid/index_en.htm internetes honlapokon.

Érdekvédők szövetsége

Négy szakszervezet részvételével júniusban megalakult a Magyar Energiaipari Szakszervezetek Szövetsége. A Bánya- és Energiaipari Dolgozók Szakszervezete, a Mol Vegyész Szakszervezete, a Magyar Olaj- és Gázipari Bányász Szakszervezet, valamint a Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége által létrehozott érdekvédelmi szövetség célja, hogy az eddigieknél szorosabb együttműködést valósítson meg a munkavállalók érdekeinek eredményesebb képviselete végett. A szövetség fontos feladatának tekinti az európai üzemi tanácsi rendszer kiépítésében való részvételt is.

Civil párbeszéd

Az Európai Bizottság "Civil párbeszéd a kibővített Európai Unióban" címmel júniusban konferenciát rendezett Budapesten. A tagjelölt országok, illetve a tagállamok szociális és foglalkoztatási ügyekkel foglalkozó civil szervezeteinek, minisztériumainak, egyetemeinek és kutatóintézeteinek képviselői – mintegy 150 résztvevő – a kormányok és a civil szervezetek együttműködésének lehetőségeit és kereteit tekintették át. A konferencia fórumot teremtett a foglalkoztatási és szociális területen elért eredmények és a még megoldásra váró feladatok áttekintésére is.

Elmarasztaló ICFTU-jelentés

A Szabad Szakszervezetek Nemzetközi Szövetségének (ICFTU) Brüsszelben kiadott, a szakszervezeti jogok kelet-közép-európai érvényesülését vizsgáló, 2002. évi jelentése Magyarországot is elmarasztalja. Ezek szerint a munkaadók beavatkoznak a szakszervezet létrehozásába vagy a már működő érdekvédelmi szervezetek tevékenységébe, korlátozzák a kollektív tárgyalásokhoz fűződő jogokat, illetve információkat tartanak vissza annak érdekében, hogy gátolják a dolgozók érdekeinek hathatós védelmét. A jelentés azt is megállapítja, hogy a privatizációt követően a térségben általában is romlott a szakszervezeti jogosítványok tiszteletben tartása.

Hitelprogram Hajdú-Biharban

A tervek szerint – a főváros, illetve Szabolcs-Szatmár-Bereg megye példáját követve – Hajdú-Bihar megyében is elindul a mikro- és kisvállalkozókat támogató hitelprogram. A részletek kimunkálását követően a vállalkozók várhatóan már az év végétől igényelhetik a beruházásokhoz, a fejlesztésekhez, illetve a forgóeszköz finanszírozására szolgáló hiteleket. Az egymilliárd forintos alappal induló konstrukció a mikrohitelhez hasonlóan működne. A működtetés során a vállalkozások jövőjére, a megvalósítható üzleti tervre kerül a hangsúly.

Minisztériumi költségcsökkentés

A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium – a tárcákat érintő költségcsökkentés során – 300 millió forintot takarít majd meg. A kiadások visszafogása azonban nem érinti a pályázatok pénzügyi forrásait, a szakmai programok esetében kizárólag a végrehajtási kiadások foghatók vissza: például a projektek népszerűsítésére jut majd kevesebb. Hasonlóképpen a munkaügyi központok esetében sem kerül sor a kiadások jelentős mérséklésére, lévén az intézmények alacsony működési költségekkel tevékenykednek. A Foglalkoztatási Hivatalt érintő 50 millió forintos zsugorítás 174 szervezet között oszlik meg.

Képzési támogatás

Az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány – a munkaügyi tárca felhatalmazása alapján – pályázatot hirdet a mikro-, kis- és középvállalkozások saját munkavállalói képzésének támogatására. A felhívás célja, hogy e gazdálkodói kör versenyképessége – a dolgozók szakmai és nyelvi tudásának fejlesztésével – javuljon. A foglalkoztatottak képzésére fordítható támogatás maximális összege pályázónként bruttó 500 ezer forint, mely összegből egy munkavállaló képzésére 100 ezer forint használható fel. Az OFA a vissza nem térítendő támogatást utalvány formájában nyújtja, amit a pályázó a felnőttképzési intézményben érvényesíthet. Az igények benyújtásának határideje július 31. Az elbírálásnál előnyt élveznek azok a pályázatok, amelyek esetében a munkavállalók képzése a vállalkozás tevékenységi köréhez igazodik. A pályázatokat az OFA Közalapítványi Irodához kell eljuttatni (1301 Budapest, Pf. 84, illetve 1037 Budapest III., Bokor utca 9-11.). A pályázati dokumentáció a programnak megfelelő azonosítóra hivatkozva (VFKP/2003) postai úton igényelhető, vagy személyesen átvehető az OFA Közalapítványi Irodában. A pályázati dosszié flopira másolva is kérhető, vagy letölthető az OFA internetes honlapjáról (www.ofa.hu).

Munkavállalás az EU-ban

Magyarország uniós csatlakozását követően a honi dolgozók szabadon vállalhatnak majd munkát Svédországban, Dániában, Hollandiában, Írországban, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban: ezek az államok ugyanis még átmenetileg sem alkalmaznak majd korlátozó intézkedéseket. Az informatikai szektor közösségi munkavállalási lehetőségeivel foglalkozó – júliusban megtartott – konferencián azt is megtudhatták a résztvevők, hogy Görögország és Olaszország ugyancsak kész a magyar munkavállalók korlátozástól mentes fogadására, ám ez a nyilatkozatuk még megerősítésre vár. Franciaország, Belgium és Finnország viszont már nyilatkozott a kétéves átmeneti korlátozás fenntartásáról, miként Ausztria és Németország is. E kérdésben egyelőre Luxemburg és Portugália álláspontja nem ismert. A jelenlegi tagállamok egyébként legfeljebb hét évre korlátozhatják a magyar munkaerő szabad munkavállalását. Az első két évben a tagországok a saját nemzeti joguk rendelkezéseit alkalmazzák, majd ezután dönthetnek – elemezve munkaerő-piaci folyamataikat – a korlátozás további, három évre szóló meghosszabbításáról. Az ötödik év végét követően a korlátozás csak bizonyított piaczavarás esetén tartható fenn.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem