A tanácsadók sajátos szegmensét képviselő fejvadászokra jellemző, hogy önmaguk meghatározásakor a vezetési tanácsadási profilt hangsúlyozzák. Tevékenységük azonban ennél lényegesen specializáltabb, hiszen arra szakosodnak, hogy célzottan keressenek a munkaerőpiacra "kiajánlható", kvalifikált szakembereket. Általában a menedzserek közvetítésében vállalnak szerepet, de a ranglétra alacsonyabb fokain tevékenykedő beosztottak kiválasztásával nem foglalkoznak.
Tudatos karrierépítés
Az első, úgynevezett fejvadászcég tizennégy évvel ezelőtt alakult meg Magyarországon. A Manager Contact létrehozója Pintér Zsolt, aki ma a Horton International égisze alatt tevékenykedik, s fejvadászként és karrierszakértőként egyaránt tekintélyre tett szert. Véleménye szerint az elmúlt években megszaporodott, munkaerő-közvetítéssel foglalkozó cégek ugyancsak előszeretettel nevezik magukat fejvadásznak, holott tevékenységi körük erre nem hatalmazná fel őket.
Hasonlóképpen a mind több on-line munkaerő-közvetítéssel foglalkozó cég sem nevezheti magát fejvadásznak, bár kétségtelen, hogy jelenlétük elengedhetetlen a piacon. S bár a fejvadászcégek is kihasználják az internet adta lehetőségeket, a diszkrét személyes kapcsolatok ápolására a világháló nem igazán alkalmas.
A karrier-tanácsadó kifejtette: a nemzetközi piacon head hunter, vagy más néven executive search fogalmakkal jelölt cégek kizárólag közép- vagy felső szintű vezetők felkutatásával foglalkoznak, s általában a multinacionális cégek megbízásai alapján. A pontosan meghatározott igények kielégítésére – adatbázisukat és személyes kapcsolataikat is felhasználva – széles körű kutatást végeznek. E tevékenységbe azonban nem fér bele például a titkárnők kiajánlása vagy a raktárosok kiközvetítése. Ugyanakkor a tudatos karrierépítés elvét is képviselik. Ez már csak azért is szükséges, hiszen még mindig fellelhető az a – közvetlenül a rendszerváltás után jellemző – szemlélet, miszerint a hirtelen magukra maradt munkaadók és munkavállalók az államtól várták gondjaik megoldását.
Etikai normákA vezetési tanácsadás – amelyből a fejvadászat kinőtt – közel nyolcvanéves múltra tekinthet vissza a világon, s a fejlett országokban a gazdaság innovációjának egyik fokmérőjévé vált – tájékoztatott Hetyey Sándor, a Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetségének (VTMSZ) főtitkára. A fejvadászat azonban csak az egyik funkcionális területe a tanácsadásnak, mellette még ismert a stratégiai, a szervezetfejlesztési, a marketing, a pénzügyi, az informatikai, a termelési, a minőségügyi, illetve a személyzeti tanácsadás, valamint a tevékenységkiszervezés, az úgynevezett outsourcing. A VTMSZ-t – az összefogás és az érdekképviselet okán – 1990-ben 18 tanácsadó cég alapította. A szövetség létrehozását ugyanakkor a piacbővülés miatti anomáliák kivédésének az igénye is sürgette. Felvetődött ugyanis annak a lehetősége, hogy a tevékenység szabályozatlansága miatt esetleg visszaélnek a tanácsadó elnevezéssel. Ma a tagszervezetek száma hetven, és rangos nemzetközi elismerés is övezi a szövetség munkáját, amit fémjelez az is, hogy megszerezték a Bejegyzett Menedzsment Tanácsadó (Certified Management Consultant – CMC) cím hazai adományozásának jogát, amely a vezetési tanácsadók nemzetközileg elismert minősítése. A szövetség – ahová kizárólag a szigorú szakmai és etikai követelményeknek megfelelő cégek jelentkezhetnek – egyféle szűrőrendszert is képvisel. E célból a szervezet az etikai panaszok kezelését is felvállalta. Ha a tanácsadás nyugat-európai trendjének és a hazai prognózisoknak hinni lehet, a vezetési tanácsadás további növekedés előtt áll. Ez azonban nem feltétlenül jár majd együtt a piaci szereplők számának gyarapodásával. A szervezetnek kiemelt célja, hogy nívós fórumokat teremtsen a kapcsolatépítésre, hatásos érdekképviseletet folytasson, s mindezt megfelelő PR-tevékenységgel kommunikálja. Hetyey Sándor elmondta: a szövetség nem foglalkozik azzal, hogy úgynevezett toplistát állítson össze a vezetési tanácsadással, vagy éppen a klasszikus fejvadászattal foglalkozó cégek között. Ez utóbbiak száma amúgy is rendkívül kevés, összesen 8-10. Felkészültségük, tevékenységük azonban magasan minősített. |
Előtérben a humánstratégia
Valójában éppen a fejvadászcégek tevékenysége vezetett el ahhoz a felismeréshez, hogy a munkahelyi biztonság feltétele a tudatos karrierépítés. Hiszen ha a dolgozó álláshelye megszűnik, vagy létszámleépítés áldozata lesz, akkor megfelelő stratégiával kell rendelkeznie a problémák kezelésére. Ennek egyik eleme, hogy a munkavállalóknak vállalniuk kell az egész életen átívelő tanulást is, ami arra garancia, hogy hosszabb ideig ne maradjanak munka nélkül. A munkaadóknak pedig összefogottabb, célratörőbb emberierőforrás-stratégiát kell kialakítaniuk azért, hogy a megfelelő poszton a megfelelő embert alkalmazhassák, s ne elégedjenek meg azokkal, akiket éppen találnának a meglehetősen hektikus munkaerőpiacon.
A klasszikus fejvadászattal foglalkozó cégek száma limitált a magyar piacon. Pintér Zsolt szerint azonban egyelőre nincs is szükség e 8-10 vállalkozásnál többre. Közismert, hogy a fejvadászok által ajánlott szakemberek magasan képzettek. A közvetítők a megrendelő igényeit teljes mértékben kielégítik, méghozzá úgy, hogy erre garanciát is vállalnak.
VTMSZA VTMSZ elérhetőségei: 1055 Bp., Szent István körút 11. Telefon-fax: 302-7681 E-mail: vtmsz.iroda@mail.datanet.hu Honlap: www.vtmsz.hu. A CMC-bizottság tagjai: Csákvári Péter (PQS Magyarország Kft.) peter.csakvari@pqsglobal.com Fazekas Zsolt (HILL International) fzsolt@hill.hu Olajos Mariann (Keeper Kft.) olajos@axelero.hu. |
Saját adatbázis
A személyzeti tanácsadás, illetve a klasszikus fejvadászat nemcsak a köztudatban, de még a cégek kínálatában is összemosódik – mondja Fazekas Zsolt, a HILL International 1989-ben alakult magyarországi cégének ügyvezetője. Pedig a fejvadász egyértelműen kiemelt célcsoporttal foglalkozik, ritkán dolgozik adatbázisból – ha mégis, akkor az a saját összeállítása –, hirdetést nem alkalmaz, illetve direkt megrendelésre vállal keresést. Ez nagyon pontos és naprakész piaci ismerteteket és rendkívül jó kommunikációs képességeket igényel.
Ma mintegy 300 olyan cég működik az országban, amely munkaerő-kiválasztással foglalkozik, azaz hirdetéseket ad fel, s a jelentkezőkből válogat. E tevékenységet hatvan vállalkozás kizárólagos főprofilként jelöli meg, míg a többi igyekszik több lábon állni, azaz másféle szolgáltatásokat is nyújt, amelyek nem kapcsolódnak szorosan az alaptevékenységhez. Tulajdonképpen mindössze 5-8 azoknak a cégeknek a száma, amelyek a nyugati terminológia szerinti fejvadászattal foglalkoznak.
A HILL International magyarországi cégének profiljába a középszintű vezetők felkutatása is beletartozik, ám e módszer eltér a felső szintű vezetők keresésétől. A HILL International egyébként az elmúlt 12 évben 40 ezer interjút és 13 ezer pszichológiai tesztet készített, s 7500 pályázót mutatott be megrendelőinek. Közülük 2200 személynek találtak megfelelő pozíciót. Tanácsadói létszámuk 9, akik közül hatan rendelkeznek CMC-minősítéssel. Weboldalukat 1998 óta több mint 200 ezren keresték fel.
Miért fontos a cmc-minősítés?A kilencvenes évek elején kiteljesedő privatizáció után a tanácsadói szakma iránt megrendült a bizalom, hiszen – a szolgáltatások iránt megnyilvánuló jelentős kereslet, illetve a tanácsadói oktatás hiányosságai miatt – a viszonylag szűk körű szakma felhígult. Egyebek közt e probléma kezelésére szolgál az egyének szakmai minőségét mérő CMC (Bejegyzett Menedzsment Tanácsadó) cím, amely garantálja, hogy birtokosa minőségi szolgáltatást nyújt. |
A szerződés típusa
Többnyire a multinacionális cégek fordulnak fejvadászhoz, amikor menedzsmentjüket bővíteni, kiegészíteni, vagy éppen újjáalakítani kívánják. A szerződéskötést számos személyes konzultáció előzi meg, amelyek során pontosan körvonalazódik az igény.
Kétféle szerződéstípus létezik. Az úgynevezett hard skill, amely magában foglalja a jövendőbeli munkatárs végzettségét, nyelvtudását, tapasztalatát az adott munkakörben. Ez tehát csupa mérhető és megfelelően igazolható tulajdonság összegzése. A soft skill viszont már olyan forma, amely szubjektíven megítélhető tulajdonságokra is kitér, mint például arra, hogy az illető mennyire kreatív, milyen csapatjátékos, mennyire nyitott, milyen a kommunikációs készsége, mennyire kezdeményező – hogy csupán néhány, a megbízó szempontjából fontos igényt említsünk.
A keresést az úgynevezett projektmenedzsment végzi, azonban a tanácsadó mellett ott van az asszisztens és a pszichológus is. Attól függően, hogy milyen munkaerőt keres a megrendelő, a fejvadász esetleg a hirdetés eszközét is "beveti". E módszerhez elsősorban akkor folyamodik a fejvadász, amikor viszonylag általános követelményeket szab a megrendelő, és nagyon sürgős az illető mielőbbi megtalálása. Ez azonban viszonylag ritkán fordul elő, hiszen a fejvadászokat felkereső cégek többsége kivárja az adott posztra leginkább megfelelő pályázót. A megbízók a leggyakrabban éppen a speciális igények teljesítése céljából fordulnak a fejvadászokhoz, abban a reményben, hogy a különleges kívánságokat magas minőségi színvonalon elégítik ki a szolgáltatók.
Árképzési szokásokA fejvadászcégek nem szívesen hozzák nyilvánosságra, hogy egy-egy megbízást mennyiért teljesítenek. Azt azonban nem titkolják, hogy milyen árképzési szokásokat követnek. |
E mechanizmus lényege, hogy javadalmazásuk mértékét az elhelyezett személy éves jövedelmének bizonyos százalékában határozzák meg. Az elismert fejvadászok általában 30-35 százalékos "kulccsal" dolgoznak, azonban eltérő módon kérhetik a kialkudott összeget. Némelyek a sikerdíjat három részletben kérik. Az elsőre a munka megkezdésekor tartanak igényt, majd a további részleteket a jelöltek bemutatásakor, illetve a sikeres elhelyezéskor kérik. Mások viszont utólag nyújtják be a számlát a teljes honoráriumra.
A legtöbb fejvadász garanciát is nyújt a megbízóknak. Ennek lényege, hogy ha a fejvadász nem talál bemutatásra alkalmas jelöltet, akkor viszszaadja megrendelőjének az előleget, vagy legalábbis annak egy részét. Megtörténhet viszont az is, hogy a kiválasztott személyről fél éven belül kiderül, hogy alkalmatlan a pozíció betöltésére. Ekkor a tisztességes fejvadász új jelölteket keres – immár térítésmentesen.