×

Munkahelyi ellátás – külső szolgáltatókkal

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. február 3.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 60. számában (2003. február 3.)
Napjainkban mind könnyebb a dolguk azoknak a cégeknek, amelyek az alaptevékenységhez közvetlenül nem kapcsolódó, ám nélkülözhetetlen feladataikat a vállalati szervezeten kívüli úgynevezett külső vállalkozásokkal kívánják elvégeztetni. Bőséges kínálatból választhatnak, legyen szó akár a munkahelyi étkeztetésről, a postázásról, az informatikai rendszer működtetéséről, a foglalkozás-egészségügyről vagy az egészségbiztosításról. De nemcsak a szolgáltatók, hanem a szolgáltatásokat igénybe vevők száma is növekszik – persze annak függvényében, hogy miként nő gazdasági erejük. Általában igaz, hogy a szolgáltatást végzők és az igénylők körében egyaránt fontos szempont a minőségi munkaerő megtartása és a szociálpolitikai célok megvalósítása.

Új pályán az üzemi étkeztetés

Az immár 900 tagot számláló, győri székhelyű, de országos hatáskörű Élelmezésvezetők Országos Szövetsége két és fél éve alakult azzal a céllal, hogy a közétkeztetésben dolgozók szakmai érdekeit képviselje. Az alapítás óta eltelt, viszonylag rövid idő elégségesnek bizonyult arra, hogy a szövetség vezetői átfogó képet nyerjenek a szakma helyzetéről – állítja Kamocsai Gábor főtitkár.

A tapasztalatok azt bizonyítják, hogy az üzemi étkeztetés általában a szociálpolitikai ellátás részeként él tovább, és – főleg a multinacionális cégeknél, a nagyvállalatoknál – a béren kívüli juttatások egyik eleme. Gyakran a munkaerő megtartásának is az eszköze. Ugyanakkor az is érzékelhető, hogy az utóbbi évtizedben szinte teljes egészében kiszakadt a termelőcégek, az intézmények szervezeti kereteiből, s piaci tényezővé vált.

A vállalatvezetők külső szervezeteket bíznak meg a közétkeztetés lebonyolításával, pályázatokat írnak ki a számukra, és szerződésben rögzítik a követelményeket, a szolgáltatás feltételeit.

Gyakori, hogy egy-egy közétkeztetési vállalkozás korábbi üzemi konyhákat, étkezdéket bérel ki, és ha lehet, nem csupán "házigazdái" számára főz ebédet, hanem kiszállítva azt, más intézményt is kiszolgál. Az egyik vidéki nagyvárosban például tavaly nyáron egy jó nevű, külföldi érdekeltségű vállalat több mint félszáz konyhát vett át üzemeltetésre, és – többségét korszerűsítve – a teljes területet ellátja. A konyhák számának csökkentése és a nagyobb adagszám ugyanis gazdaságosabb üzemeltetést tesz lehetővé, a kiszállítással együtt is.

Gazdaságos üzemeltetés

A koncentrációnak azonban hátrányai is vannak. Gyakori gond például a választék szűkülése, azonkívül a nagy konyhák szakácsai a helyi étkezési szokásokhoz, a speciális ízlésekhez – mert van ilyen – nem tudnak kellően igazodni. Az étlap összeállításába is csak korlátozott mértékben szólhatnak bele a megrendelők. A gazdaságosság érdekében vagy engedményt kénytelenek tenni a választék, a minőség rovására, vagy a szolgáltatók váltogatásával próbálják megtalálni a kiutat. Ismert olyan vidéki nagyvállalat, ahol nyolc év alatt öt vendéglátó-vállalatot cseréltek le. Igaz, megtehették, a közétkeztetési vállalkozások piacán ugyanis kiélezett a verseny.

Adómentes kedvezmény

Többtucatnyi megbízható, komoly szolgáltató működik a piacon, amelyeknek a neve önmagában is garancia. Igaz, tisztes számban tevékenykednek a kevésbé ismert vállalkozások is. Márpedig pályázatok esetén valamennyien versenyre kelnek, hogy újabb üzletet szerezzenek. Elsősorban az árban versenyeznek, és a kiírások is erre ösztönzik őket. A pályázatokat közreadó cégeknek ugyanis többnyire konkrét elképzeléseik vannak a szolgáltatásokról, ezen belül az árakról. És rendszerint ez utóbbi szempont alapján döntenek. Ritka, hogy a munkaadók szakértőt vesznek igénybe a pályázatok összeállítására és értékelésére, olyan személyt, akinek édesmindegy, hogy ki lesz a győztes.

Az üzemi étkeztetés korántsem szorítkozik az üzemeken, intézményeken belüli szolgáltatásra. A nagyüzemek környezetében, a hivatali negyedekben mind nagyobb számban nyílnak kifőzdék, gyorsétkezdék, pizzériák, ahol olcsón lehet hozzájutni az egytálételekhez, s az étkezési utalványokat is elfogadják. Nemrég például a győri ipari parkban kifejezetten erre az igényre építve nyitott valaki gusztusos vendéglátóhelyet. Jó érzékkel ott, ahol többtucatnyi cég található, a 20 fős kisüzemtől a 3 ezer alkalmazottat foglalkoztató Philipsig, bár a nagyobbak többnyire házon belül szervezik meg a közétkeztetést. De van ott jó néhány 20, 50, 100 alkalmazottal dolgozó műhely, kft., betéti társaság is. Nekik kapóra jött az élelmes vállalkozó.

Koszmovszky-Pellet Laurent, az Étkezési Utalványforgalmazó Egyesülés alelnöke szerint a szervezetnek nem elhanyagolható szerepe volt abban, hogy az Országgyűlés a múlt év végén módosította a személyi jövedelemadóról szóló, 1995-ös törvény adómentes bevételekre vonatkozó részét. Eszerint 2003. január 1-jétől a munkáltató által adómentesen adható melegétkezési hozzájárulás összege a korábbi 2200 forintról 4000 forintra, a hidegétkeztetésé pedig a korábbi 1400 forintról 2000 forintra emelkedett.

A három francia érdekeltségű szolgáltatót: a Ticket Restaurant Kft.-t, a Le Chéque Déjouner Kft.-t és a Sodexho Pass Hungária Kft.-t összefogó egyesülés ugyan ennél nagyobb értékű emelésre tett javaslatot, ám a döntéssel így is elégedettek. És nem csupán a saját üzleti érdekeik miatt, hanem mert a támogatás hasznos az államnak, a munkaadóknak és nem utolsósorban a munkavállalóknak is.

Kölcsönös előnyök

Az államnak azért előnyös – veszi számba az alelnök –, mert a támogatással, főleg a melegutalványok révén motiválja az alkalmazottakat az egészségesebb életmódra. Franciaországban például kizárólag ez van forgalomban, ott általános, hogy a dolgozók délben leállnak a munkával, és elmennek a közeli büfébe vagy az étkezdébe. Ott egy napijegy értéke azonos egy menü árával.

Magyarország a napi csaknem 200 forintos támogatással még nem tart ott, de a fejlődés tagadhatatlan. Ugyanakkor az államnak azért is hasznos ez a támogatási forma, mert közvetve – a kis étkezdék létrejöttével – is hozzájárulhat a foglalkoztatási helyzet javításához. Másfelől a kereslet növekedése piacot teremthet a mezőgazdasági kistermelőknek.

A munkáltatóknak – a többi között – azért jó ez a támogatási rendszer, mert gyakorlatilag adómentesen emelhetik az alkalmazottaik jövedelmét, és vonzóbbá tehetik számukra a munkahelyet. De jó azért is – és ezt nemzetközi tanulmányok bizonyítják –, mert a dolgozók az étkezés ideje alatt regenerálódnak. Vizsgálatok igazolják, hogy produktívabbá válnak. Végezetül van egy harmadik előnye – teszi hozzá az alelnök –, a közösségformálás. A munkatársak, a kollégák együtt mennek ebédelni, beszélgetnek egymással, amire munka közben nem mindig van alkalmuk.

A franciák az idén éppen tíz éve honosították meg hazánkban a korszerű "jegyrendszert", és bár a munkaadók 80 százaléka még hidegutalvánnyal támogatja alkalmazottait, mégis elmondható, hogy becslések szerint jelenleg Magyarországon mintegy 2 millió 300 ezer dolgozó kap a munkáltatójától adómentes étkezési hozzájárulást, a három cégtől mintegy 15 ezer vállalat, vállalkozás vásárol rendszeresen jegyet.

 

Utalványforgalmazók kínálata

Ticket Restaurant Kft.

– Ticket Restaurant étkezési utalvány (2000 Ft, kék, hideg)

– Ticket Restaurant melegétel-utalvány (4000 Ft, piros)

– Top Prémium ajándékutalvány

– Beiskolázási utalvány

– Top Fashion ruházati utalvány

Le Chéque Déjouner Kft.

– ebédcsekk

– étkezési csekk

Sodexho Pass Hungária Kft.

– étkezési jegy

– ajándékutalván

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. február 3.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem