×

Vállalati tekintély

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 46. számában (2001. november 15.)
A vállalkozások számos jól bevált eszközt alkalmaznak piaci-üzleti kapcsolataik építéséhez, ezek közé tartozik, hogy jó hírüket keltik partnereik körében. A vállalati tekintély és megbecsültség megerősítésére – a reputációra – azonban gyakorta csak utólag, a vállalkozás hírét beárnyékoló történés után gondolnak, holott az arculatépítés folyamatos munkát igényel. A tapasztalatok azt jelzik: a hírnév igen nagy – a vállalati eszközök értékének akár negyedét is elérhető – értéket képvisel.

Az ismertséget a világ számos országában mérik. A nyilvánosságra kerülő különböző listák közül némelyek az elismertség vagy a "respekt" szerint rangsorolnak, míg más kimutatások az adott ország leginkább csodált cégeit jegyzik.

Dobogós helyek

A nemzetközi listák közül a leggyakrabban a Fortune amerikai magazin kimutatásaira hivatkoznak. E jelentésekre jellemző, hogy listavezetőik általában a legnagyobb amerikai cégek, illetve – a külföldiek közül – néhány japán és elvétve egy-két európai multinacionális vállalat.

A dobogós helyeken általában ott van a General Electric és a Microsoft, míg a japánokat rendre előkelő helyen képviseli a Sony.

Bár a rangsoroláskor számos szempont vizsgálható, azonban tény: az elismerést remélő társaságoknak legkevesebb két-három területen kiemelkedően jó teljesítményt kell nyújtaniuk. A Sony helyezésének indoklása során például elhangzik, hogy innovációja kiemelkedő. A Coca-Cola esetében viszont azt emlegetik, hogy etikus és szociálisan is igen érzékeny a menedzsmentje: a vezetők az emberi problémákra kiemelten figyelnek. A vetélytárs Pepsi aduja viszont a remek disztribúciós rendszer, noha ezzel együtt sem kerülhet a legjobbak közé.

A nemzetközi ismertség és elismertség természetesen nem lehet célja a világ megannyi vállalatának, s még kevésbé egy kis ország cégeinek, bár e tekintetben ellenpéldaként említhető a finn Nokia. Ugyanakkor az is jellemző cégmagatartás – s ez hazánkban is előfordul –, miszerint a vállalat nem is óhajt a nyilvánosság elé lépni, s nem kíván önmagáról semmit elárulni. E cégek úgy vélik: csöndben dolgoznak, az eredmények pedig önmagukért beszélnek.

Partneri kapcsolatok

Egy vállalkozás értéke nem fejezhető ki csupán eszközei, termékei, készletei vagy tőzsdei kapitalizációja értékével. Ugyanilyen fontos a hírneve, a megbecsültsége, ha úgy tetszik: reputációja vagy renoméja.

Egy korszerű vállalkozás keményen dolgozik ez utóbbi értékek növelésén is. E munka során igen fontos lehet a márkaismeret erősítése, amihez viszont nélkülözhetetlen a kommunikáció, illetve a fogyasztói kereslet.

A cég nevét elsősorban jó eredményei és jó termékei alapozzák meg. De a hírnév megszerezhető más úton is, például fontos ügyek támogatásával, illetve olyan akcióval vagy olyan folyamatos menedzselési tevékenységgel, amely az adott céget kiemeli a többiek közül.

E technikák az imázsteremtés módszerei közé sorolhatók, noha főszabályként elmondható: az arculat keveset ér, ha a lakkozott kép mögött nincs igazi érték, vagy ha a dolgozók elégedetlenek és rossz hírét keltik a cégnek. Márpedig a munkatársak ezt akkor is megtehetik, ha – máskülönben – anyagilag megbecsülik őket. A vállalkozásnak tehát a megbecsültségre is szert kell tennie, melynek záloga az üzleti partnereivel és a fogyasztókkal, illetve a saját munkatársaival kialakított kapcsolatok magas színvonala. Ennek biztosításához a reputáció menedzselésére van szükség, amivel azonban ma még nem igen foglalkoznak szakcégek és szakemberek. Ez igaz világviszonylatban is, de különösképpen igaz Magyarországon.

Tudatos irányítás

A reputációmenedzselés – ma még nem nagyszámú – szakértői számos elemét ismerik e munkának. Idetartozik például a munkaerő megfelelő kiválasztása, azaz a tehetséges és a rátermett emberek foglalkoztatása. Fontos követelmény, hogy a vállalat hosszabb távú céljai mellett a rövid távú feladatok végrehajtása is a cég – s a pénzügyi helyzet – átláthatóságát szolgálja, illetve a fejlesztések egy szélesebben értelmezett társadalmi csoport részére is előnyöket biztosítsanak. Ehhez kapcsolódóan a menedzsment, illetve a vállalat tevékenységét át kell hatnia a környezeti tudatosságnak, nem utolsósorban pedig az eredményorientált kommunikációnak.

A köztisztelet – olvasható a reputációról szóló egyik tanulmányban – olyan elismerés, amit folyamatosan kell "megszerezni": elérése tehát csak a menedzseléssel lehetséges. Ugyanakkor azonban az sem lehet közömbös, hogy a kivívott tekintélyt miként tudja megőrizni a vállalat. Nyilvánvalóan az a cél, hogy a megszerzett megbecsülés – ami a különböző kapcsolatok fenntartásának módja és minősége alapján juthat osztályrészéül egy vállalatnak – ne morzsolódjon szét. Az is igaz viszont, hogy a vállalatot érhetik olyan kihívások, amikor a túlélés a tét. E helyzetben a reputáció háttérbe szorul.

 

Vállalati presztízsvizsgálat

A jelentősebb magyarországi PR-ügynökségek a reputációépítés szolgáltatói feladatára megfelelően felkészültek, és e tevékenységük költsége nem jelentős tétel. Az ügynökség elsőként – általában – egy kutatási feladatot végez el, nagyjából arra keresve és adva meg választ, mit gondolnak a vállalkozásról környezetében, és mit gondolnak az alkalmazottak. Mint az egyik vezető magyar kommunikációs ügynökség illetékese elmondta, ez a kutatás – náluk CPA-nak (corporate prestige auditnak, azaz magyarul vállalati presztízsvizsgálatnak) nevezik – nem kerül többe, mint a vállalat kommunikációs költségeinek 6-10 százaléka. Ennek eredményétől függ, milyen további teendők, taktikai és stratégiai lépések szükségesek a reputáció menedzselésében. A lépések tárháza gazdag, és nem terheli jelentős költséggel a vállalatokat. Sok esetben például olyan cégrendezvények megtartásáról van szó, ahol a vállalatok szempontjából fontos partnerek, főleg döntéshozók is megjelennek.

Árulkodó értékrend

Előfordulhat ugyanakkor, hogy a viszonylag új vállalkozásnak még nem állt rendelkezésére kellő idő a megfelelő reputáció megszerzésére, lévén időigényes folyamatról van szó. Az olyan vállalkozást viszont, amelyik a reputáció terén még sehol sem tart, könnyebben érhetik megrázkódtatások. A reputáció ugyanis az angolszász szakirodalomban a "core value" kifejezéshez kapcsolódik, s fordítása szerint alapvető értéket jelent. A tapasztalatok azt jelzik, az olyan vállalkozásokat, melyeknél a környezet el(meg)ismerte az alapvető értékeket, a megrázkódtatások is másképp zajlanak: ugyanis a cég fennmaradása kisebb vagy nagyobb társadalmi üggyé is válhat. A cég elsősorban külső körülmények folytán kerülhet olyan helyzetbe, amikor válságról, megrázkódtatásról beszélünk.

Nem feltétlenül válságról van viszont szó akkor, ha egy vállalat elveszíti elismertségét. Ha rossz a kommunikációja, akkor nem csupán ismertsége, de az iránta megnyilatkozó bizalom sem alakul ki, és végső esetben akár teljesen elutasítják partnerei.

A reputációval foglalkozó egyik magyar szakember, Barát Tamás kiemeli, hogy minden vállalkozást a saját környezetében ítélnek meg, azaz egy egészen kis vállalat esetében is felállítható a reputációs skála.

A szakember szerint ugyanis minden vállalkozásról árulkodik a saját kultúrája, értékrendje. Ha e tekintetben nem érzékelhető, hogy a vállalkozás képes másoknál különbet és különbül felmutatni, akkor a reputáció kérdését le lehet venni a napirendről.

Ez esetben ugyanis kérdéses a dolgozóknak, a partnereknek és a külvilágnak szóló üzenet és a kommunikáció tartalma. A céget a közvélemény annak függvényében ítéli majd meg, milyen módon értékeli megnyilvánulásait a sajtó: saját vagy mások véleményét kifejezve. A pozitív célokkal nem rendelkező vállalkozás negatív megítélést kap, s ez a kép alakul ki róla a közvéleményben is. Ezt nehezen lehet majd korrigálni, ha egyáltalán lehetséges.

A tapasztalatok azt jelzik ugyanis, hogy még a tekintélyes vállalkozásnak is hamar kerekedhet rossz híre. Elég, ha hibát követ el az önértékelésében, rossz döntést hoz vagy összefüggésbe hozható egy rendőrségi hírrel. Nagyon jó hírnevet kell előzőleg szereznie ahhoz, hogy tekintélye ne szenvedjen csorbát a közvélemény szemében.

Az információ a kulcseleme a reputációnak: informálni és informálódni kell. A szervezetnek ehhez ki kell alakítania kommunikációs rendszerét, szervezetét, csatornáit, azaz public relations tevékenységet kell folytatnia.

PR nélkül nem megy

Természetesen a kisebb szervezeteknek korlátozottak a lehetőségeik arra, hogy e feladatot önálló munkakörben végezze egy-egy alkalmazott vagy egy-egy részleg. Ez esetben a vállalat dolgozóinak, elsősorban a vezetőinek kell a public relationst, a PR-t "vinnie". A nagyobb cégek esetében viszont gyakori, hogy a PR-munkával szakcéget, ügynökséget bíznak meg: feltéve, ha utóbbi tisztában van a reputáció építésének folyamatos tennivalóival. Ez általában így van, hiszen a PR-ügynökségek megfelelő szemlélettel rendelkeznek, és ismerik a szükséges technikákat. A reputáció építéséhez ez alapfeltétel.

Ma Magyarországon azért is fontos ezen ügynökségek szolgáltatásait igénybe venni, mert a reputáció építésének nincsenek meg a hagyományos eszközei – például a reputációs listák – mint a fejlett világban. Ehelyett a márkák ismertségének mérése terjedt el, noha a márkanevek csak az esetek egy szerény hányadában esnek egybe a vállalkozások nevével. Végül közhely, de igaz: a vállalkozás termékének ismertsége nem feltétlenül jelenti azt, hogy gyártója közmegbecsülésnek örvend, mert ebből a "mérésből" ez nem is derülhet ki. De keveset árul el a vállalat által képviselt filozófiáról és az alapértékeiről is.

tőzsdei megmérettetés

Szakemberek szerint a reputáció jó mérőeszközének tekinthető a tőzsde, hiszen ott a cég naponta megmérettetik. Az ilyen piacok – ha például a technológiai cégek amerikai piacára, a Nasdaq-ra gondolunk – vállalkozások ezreiről alkotnak képet. Igaz, a megközelítés alapja nem a közérdekű cselekedet, hanem a részvényeseknek szánt üzenet. Mivel azonban utóbbiak száma tíz- és százezrekre tehető, akkor mindenképpen széles körű kommunikációra nyújt lehetőséget. A nyugati vállalatok reputációjában fontos elem a részvényeseknek az illető cégről alkotott ítélete

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8962 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8962 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5321 olvasói kérdésre 5321 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8962 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8962 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5321 olvasói kérdéssel.

Munkaszerződés a cégtulajdonossal

Egy gazdasági társaság ügyvezetője munkaviszonyban áll azzal a társasággal, amelynek egyben a tulajdonosa is. Ezt a jogviszonyt munkaszerződés jogszerűen alapozza meg, vagy elégséges...

Tovább a teljes cikkhez

Részvétel politikai rendezvényen – a munkaviszony megszüntethetősége

A munkáltató által megalkotott belső szabályzat munkavállaló általi megsértése szolgálhat alapul a munkáltató részéről történő felmondásra? Ügyfelünk a munkavállalók...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondási korlátozás üzemi baleset esetén

Amennyiben a munkáltató működésével összefüggő okra alapított felmondást ad át egy üzemi baleset miatt keresőképtelen munkavállaló részére a baleseti táppénz folyósítása...

Tovább a teljes cikkhez

Felmentési idő – jogviszony-létesítés és átsorolás

A Púétv. hatálya alatti pedagógus dolgozhat-e a felmentési idő alatt másik intézményben? Amennyiben az erre irányuló engedélykérést a jelenlegi munkáltató megtagadja, az mennyire...

Tovább a teljes cikkhez

„Nők 40” – munka nyugdíj mellett

Egy szociális intézményben (idősek otthonában) közalkalmazotti jogviszonyban álló kollégánknak idén júniusban lehetősége van elmenni nyugdíjba a nők negyven év jogosultsági...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya önkormányzati portfólióban

Polgármesteri hivatal köztisztviselőjének közszolgálati jogviszonya megszüntethető-e áthelyezéssel, amennyiben az önkormányzat fenntartása alá tartozó szervhez kerül egészségügyi...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenség alatt – a járandóságok „sorsa”

A munkáltató postai úton felmondást közölt a munkavállalóval abban a hiszemben, hogy már keresőképes, erről volt is igazolás a birtokában, majd kiküldte a kilépődokumentumokat a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság – a visszatérés illetményproblémái

Egy gyermekgondozási díjban részesülő, gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon lévő közalkalmazott esetében a munkáltató az illetménykiegészítést...

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés szülési szabadságról – a munkáltatói felmondás

Szülési szabadságon lévő kismama jelezte a munkáltatója felé, hogy vissza szeretne térni a munkába. A felajánlott munkakört nem tudta elfogadni. A munkaviszony megszüntetésre kell,...

Tovább a teljes cikkhez

Felmentési idő – jogviszony-létesítés és átsorolás

A Púétv. hatálya alatti pedagógus dolgozhat-e a felmentési idő alatt másik intézményben? Amennyiben az erre irányuló engedélykérést a jelenlegi munkáltató megtagadja, az mennyire...

Tovább a teljes cikkhez

„Nők 40” – munka nyugdíj mellett

Egy szociális intézményben (idősek otthonában) közalkalmazotti jogviszonyban álló kollégánknak idén júniusban lehetősége van elmenni nyugdíjba a nők negyven év jogosultsági...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya önkormányzati portfólióban

Polgármesteri hivatal köztisztviselőjének közszolgálati jogviszonya megszüntethető-e áthelyezéssel, amennyiben az önkormányzat fenntartása alá tartozó szervhez kerül egészségügyi...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenség alatt – a járandóságok „sorsa”

A munkáltató postai úton felmondást közölt a munkavállalóval abban a hiszemben, hogy már keresőképes, erről volt is igazolás a birtokában, majd kiküldte a kilépődokumentumokat a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság – a visszatérés illetményproblémái

Egy gyermekgondozási díjban részesülő, gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon lévő közalkalmazott esetében a munkáltató az illetménykiegészítést...

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés szülési szabadságról – a munkáltatói felmondás

Szülési szabadságon lévő kismama jelezte a munkáltatója felé, hogy vissza szeretne térni a munkába. A felajánlott munkakört nem tudta elfogadni. A munkaviszony megszüntetésre kell,...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló halála – bérkifizetési kérdések

Elhunyt munkavállaló esetén a munkáltatónak kell-e az illetékes önkormányzatot értesítenie a halál tényéről és a ki nem fizetett munkabér összegéről, vagy elegendő, ha az ismert...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony-megszűnéshez kapcsolódó igazolások – második közlés

Egy volt munkavállaló, aki másfél éve kilépett, nem vette át postán a kilépőpapírjait, most viszont jelentkezett, hogy a posta megsemmisítette a levelet, és azt kéri, hogy állítsuk...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató képviselete igazolások kiadásánál

Cégünknél elég jelentős fluktuáció mellett napi gondot okoz a kilépéskor az igazolások kiadása, mivel a záró bérszámfejtés ugyan gyorsan megtörténik, de a cégvezető(k) nem...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5321 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 276-ik lapszám, amely az 5321-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Járulék- és szocho-problémák Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem