×

Tisztán az üzletért

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 46. számában (2001. november 15.)

Hazánkban, mintegy öt év alatt, csaknem 20 százalékpontot javult az illegális szoftverhasználatot jelző mutató. Az 1996-ban regisztrált 69 százalékos arányhoz képest tavaly már "csupán" 51 százalékkal számoltak a szakemberek. Az előrelépés tehát biztató, különösen ha figyelembe vesszük: nem csupán a vonatkozó jogszabályok szigorúsága sarkallja egyre inkább a felhasználók hozzáállásának megváltozását, a programalkalmazási morál is fejlődik. Összehasonlításképpen érdemes megjegyezni, hogy az Amerikai Egyesült Államokban ugyanez a szám mindössze 24 százalék, Oroszországban 88 (!), a nyugat-európai átlagot tekintve pedig 33-34 százalékos illegális szoftverhasználatról beszélhetünk. A várható jogi szankciók, a megfizethető árak, valamint a legális programhasználatot előtérbe helyező vállalati hozzáállás mellett azokban az államokban, ahol kiugróan alacsonynak számít az illegális felhasználás aránya, jellemző a mindenre kiterjedő jogkövető magatartás (adómorál stb).

Megteremthető biztonság

Amikor egy cég szoftverállományát jogtisztaság szempontjából ellenőrizteti a vállalat vezetője, érdemes két lépésben cselekednie. Első körben célszerű a cégen belül felmérni az alkalmazásban lévő programállományt. Az összesítési munka ezen szakaszának elvégzéséhez az esetek túlnyomó részében nem szükséges külső audit cég segítségét igénybe venni. Az általuk elvégzett feladatokat ily módon ugyan belső munkával kell pótolni, e megoldás viszont komoly pénzügyi megtakarításokat eredményez a cég számára. A belső megoldás alkalmazásakor arra kell ügyelni, hogy legyen valamiféle módszertan, amely szerint eljárnak a felmérésben részt vevők. Ez egyfajta útmutatást ad, és keretek között tartja az esetleg többszáz-féle programot tartalmazó állomány pontos feltérképezését – hívta fel a figyelmet dr. Ormos Zoltán ügyvéd, a Business Software Alliance (BSA) jogi képviselője.

Az összesítés során alapvetően azt veszik számba: hány szoftvert használnak a vállalatnál, illetve, hogy milyen mindezeknek a bizonylati háttere. A számlák, a licencek, a könyvelésben dokumentált programvásárlások mind-mind az eredetiséget bizonyítják. A szoftverösszesítés lezárulta után, a hiteles auditáció megteremtése érdekében feltétlenül igénybe kell venni egy-egy erre specializált külsős cég segítségét. Ennek feladata ilyenkor tulajdonképpen már csupán az: ellenőrizni, hogy az elkészített leltár megfelel-e a valóságnak, majd ezután hitelesen igazolni a szoftverállomány legalitását.

A felmérés haszna

A programaudit elvégzése több szempontból is előnyösnek tekinthető lépés. Alapvető hasznaként talán az emelhető ki, hogy a szükséges felmérések nyomán a szoftvergazdálkodás kapcsán olyan esetlegesen meglévő párhuzamosságokra derülhet fény, amelyek a mindennapos használat során talán senkinek sem tűnnek fel. Annak köszönhetően pedig, hogy a vizsgálat az ilyesfajta redundanciákra egyértelműen rámutat, hozzájárul a működés szempontjából optimálisnak tekinthető programállomány kialakításához. A leltár ismeretében könnyedén és bármikor át lehet tekinteni, hogy milyen szoftvereket lenne érdemes letörölni, illetve milyenekre van még esetlegesen szükség. Mivel az igényfelmérés ez esetben összesített adatok alapján történik, egy-egy nagyobb példányszámú programmegrendelés adott esetben kedvezményes vásárlást is eredményezhet.

A szoftverauditot követően cégen belül kialakítható tehát egy, az addiginál hatékonyabb számítógépesprogram-gazdálkodás, ezen túlmenően azonban a hitelesítést végző céget általában meg lehet kérni, hogy adjon tanácsot arra vonatkozóan: mit, mivel, mikor vásároljon meg a cég.

A BSA a közeljövőben kiad egy útmutatót, amellyel egyfajta metodikát kínál az audit előtt álló felhasználóknak. Ez a kiadvány megkönnyítheti majd a kisebb cégek ilyen jellegű feladatait, hiszen pontos útmutatót ad a részfeladatok elvégzésére.

Fontos a frissítés

Az elkészített és hitelesített audit természetesen nem jelenti azt, hogy a szoftvergazdálkodás ezen része örökre le van zárva. A dokumentációt folyamatosan frissíteni kell, jegyezni kell az aktuális változásokat, különben további, és ily módon fölösleges költségtényezőkkel kell számolnia a cégnek.

Az illegális szoftverek használatát, sok más állam gyakorlatához hasonlóan, a törvény Magyarországon bünteti. Büntetőjogi felelősséggel általában az adott vállalat vezetője tartozik. E1őfordulhat azonban, hogy a cég egy másik munkatársának munkaszerződésében, vagy éppen a vállalkozás szervezeti és működési szabályzatában foglaltak szerint módosul ez a felelősségi hovatartozás. Abban az esetben, ha bármely ilyen "súlyú" pozícióban történik dolgozóváltás, érdemes az újonnan alkalmazottnak elindítania egy ilyen auditot – ha ezt elődje nem tette volna még meg –, ezzel ugyanis a cég érdekeinek képviselete mellett saját magát is védi. A megkezdett szoftverállomány-vizsgálatok az esetleges bírósági felelősségre vonás során rendkívül jelentős enyhítő körülménynek minősülhetnek. A vonatkozó hazai jogszabályok értelmében jelenleg egyébként akár 2-8 évig terjedő szabadságvesztéssel is sújtható az, aki – felelősként – illegális szoftvereket "használ" gazdasági tevékenysége során.

Hiteles auditot bármely cég, bármikor készíttethet saját szoftverállományáról. Ennek befejeztével mindenféle jogkövetkezmény nélkül lehetőség van letörölni a nem jogtiszta programokat, és újakat, legális példányokat telepíteni fel helyettük. Abban az esetben, ha az illegális szoftverek alkalmazása nyomán büntetőeljárás indul a vállalatnál, az említett költségeken felül számolni kell azzal: a cégnek, a jogellenesen használt szoftverek után, teljes körű vagyoni kártérítést kell fizetnie.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9384 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9384 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5572 olvasói kérdésre 5572 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9384 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9384 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5572 olvasói kérdéssel.

Cégvezető – a cégbejegyzésből történő törlés

Cégvezető pozícióban lévő munkavállalót törölnek a cégbírósági bejegyzésből anélkül, hogy erről előzetesen őt tájékoztatnák. Ez milyen hatással lesz a felek között...

Tovább a teljes cikkhez

Két cég beolvadása a harmadikba – az ügyvezetők „sorsa”

Az önkormányzat képviselő-testülete három, az önkormányzat 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság beolvadással történő egyesüléséről döntött úgy, hogy két gazdasági...

Tovább a teljes cikkhez

Közalkalmazotti jogviszony – a nyugdíjba vonulás kérdései

Szociális szférában, közalkalmazottként dolgozik az intézményvezető, aki a nők negyvenéves kedvezményes lehetőségével nyugdíjas lett, de közalkalmazotti jogviszonya folyamatosan...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjas felmentési ideje alatti új munkavállaló foglalkoztatása

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban lévő dolgozó nyugdíjba menetel miatti – felmentési idején belül – munkavégzés alól van mentesítve. A munkavégzés alóli mentesítési...

Tovább a teljes cikkhez

Óvónő jogviszonyának megszüntetése

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban, jelenleg GYES-en lévő óvónő a 2022. évi 46 munkanap szabadságát igénybe vette, 2022. 09. 23. – 2022. 12. 07-ig táppénzen volt, 2022. 12....

Tovább a teljes cikkhez

Egyéni vállalkozó és a munkaviszony-létesítés

Ügyfelem egyéni vállalkozó. A könyvelője azt javasolta, hogy legyen bejelentve az egyéni vállalkozásába munkaviszonyba, mivel az kedvezőbb neki társadalombiztosítási szempontból....

Tovább a teljes cikkhez

Költségvetési szerv beolvadása – a további foglalkoztatás elutasítása

Intézményünk könyvtári szervezeti egysége, ahol a foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyban állnak, 2025. november 1. napjával beolvad egy másik költségvetési szervezetbe, a...

Tovább a teljes cikkhez

Több munkáltatóval létesített munkaviszony

Egy cég több munkáltató által létesített munkaviszonyra módosítaná a munkavállalók munkaszerződését, azon okból, hogy a munkakör egy részfeladatát a másik munkáltató...

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Költségvetési intézmény köthet-e részmunkaidős munkaszerződést – pályázati finanszírozású projekt keretében – a nála állományban lévő közalkalmazottal? Azonos FEOR-számú...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjas felmentési ideje alatti új munkavállaló foglalkoztatása

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban lévő dolgozó nyugdíjba menetel miatti – felmentési idején belül – munkavégzés alól van mentesítve. A munkavégzés alóli mentesítési...

Tovább a teljes cikkhez

Óvónő jogviszonyának megszüntetése

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban, jelenleg GYES-en lévő óvónő a 2022. évi 46 munkanap szabadságát igénybe vette, 2022. 09. 23. – 2022. 12. 07-ig táppénzen volt, 2022. 12....

Tovább a teljes cikkhez

Egyéni vállalkozó és a munkaviszony-létesítés

Ügyfelem egyéni vállalkozó. A könyvelője azt javasolta, hogy legyen bejelentve az egyéni vállalkozásába munkaviszonyba, mivel az kedvezőbb neki társadalombiztosítási szempontból....

Tovább a teljes cikkhez

Költségvetési szerv beolvadása – a további foglalkoztatás elutasítása

Intézményünk könyvtári szervezeti egysége, ahol a foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyban állnak, 2025. november 1. napjával beolvad egy másik költségvetési szervezetbe, a...

Tovább a teljes cikkhez

Több munkáltatóval létesített munkaviszony

Egy cég több munkáltató által létesített munkaviszonyra módosítaná a munkavállalók munkaszerződését, azon okból, hogy a munkakör egy részfeladatát a másik munkáltató...

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Költségvetési intézmény köthet-e részmunkaidős munkaszerződést – pályázati finanszírozású projekt keretében – a nála állományban lévő közalkalmazottal? Azonos FEOR-számú...

Tovább a teljes cikkhez

Rokonok az óvodában

Hozzátartozó foglalkoztathatósága: önkormányzati fenntartású, önálló gazdálkodó szervként működő óvodánál, ahol az óvodavezető a munkáltatói jogkör gyakorlója,...

Tovább a teljes cikkhez

Érvénytelenségi ok bekövetkezése a szerződéskötés után

Az Eszjtv. 2. §-a (5) bekezdésének d) pontja és (8) bekezdése értelmezése kapcsán, az (5) bekezdés szerinti kizáró ok (a Btk. 291. § miatt „büntetőeljárás hatálya alatt áll”)...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony tartama és a táppénzfolyósítás

Határozott idejű munkaszerződéssel rendelkező munkavállaló veszélyeztetett terhesség miatt táppénzre került. A munkáltató a munkaszerződés lejárta ellenére is folyósította neki...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5572 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek élő előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát minden lezáruló negyedév után.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 285-ik lapszám, amely az 5572-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek élő előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát minden lezáruló negyedév után.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma minden lezáruló negyedév után frissítésre kerül, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó negyedévig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött negyedév tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé.
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: USB type A csatlakozóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem