×

Jogszabályfigyelő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 46. számában (2001. november 15.)
Összeállításunkban azokat a lapzártát megelőző hónapban megjelent jogszabályokat ismertetjük, melyek számot tarthatnak a munkaadók érdeklődésére.

Minimálbér 2002-ben

Az Országos Munkaügyi Tanács október 5-ei ülésén született megállapodás szerint a minimálbér jövőre 50 000 forintra emelkedik. A minimálbér-növelés esetleges kedvezőtlen foglalkoztatási hatásainak ellensúlyozására a Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészének 2002. évi központi keretéből 15 milliárd forintot fognak elkülöníteni a magas élőmunka-igényű, alacsony kereseti színvonalú vállalkozások foglalkoztatási támogatására. A támogatás odaítélésekor a normativitás és a rászorultság elve fog érvényesülni.

(Tájékoztató az Országos Munkaügyi Tanács 2001. szeptember 10., szeptember 14., szeptember 24. és október 5-ei üléséről)

Nyugdíjemelés

2001. december 1-jétől – 2001. január 1-jei visszamenőleges hatállyal – 1,5 százalékkal kell emelni a 2001. január 1-jét megelőzően megállapított öregségi nyugdíjat (ideértve a bányásznyugdíjat, a korengedményes nyugdíjat, az egyes művészeti tevékenységet folytatók öregségi nyugdíját, a szolgálati nyugdíjat és az előnyugdíjat is), a rokkantsági nyugdíjat, a baleseti rokkantsági nyugdíjat, az özvegyi és a szülői nyugdíjat, az árvaellátást, valamint a baleseti hozzátartozói nyugellátásokat.

Emelkedik a nyugdíjfolyósító szervek által folyósított nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások havi összege is.

[188/2001. (X. 17.) Korm. rendelet a nyugellátások és a baleseti járadék 2001. november havi kiegészítő emeléséről,

189/2001. (X. 17.) Korm. rendelet a nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások 2001. november havi kiegészítő emeléséről]

Társadalombiztosítási jogszabályok

A jogharmonizációs kötelezettségek körében a honatyák módosítottak egy sor egészségügyre és társadalombiztosításra vonatkozó jogszabályt. Fontosabb módosuló jogszabályok:

  • a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény,
  • az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény,
  • a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény,
  • a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény.

2001. november 25. után a gyermekgondozási díj legkorábban a terhességi-gyerekágyi segély, illetőleg az annak megfelelő időtartam lejártát követő naptól a gyermek 2. életévének betöltéséig jár.

(Az egészségügyet, a gyógyszerellátást, a szociális ellátást érintő egyes törvények jogharmonizációs célú, valamint a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény, továbbá a társadalombiztosítási járulékfizetéssel és az egészségügyi hozzájárulással kapcsolatos törvények módosításáról szóló 2001. évi LXX. törvény)

Közalkalmazotti tanácsok, közalkalmazotti képviselők

Az 1998. november 16. és november 27. között, valamint az azt követően megválasztott közalkalmazotti tanácsok, illetve közalkalmazotti képviselők megbízatása 2003. november 30-áig szól.

(2001. évi LXXII. törvény a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosításáról)

Megszűnő valuták

Az euróövezet országaiban megszűnik az osztrák schilling, a belga frank, a finn márka, a francia frank, a görög drachma, a holland forint, az ír font, a luxemburgi frank, a német márka, az olasz líra, a spanyol peseta és a portugál escudo. A megszűnő nemzeti pénznemek bankjegyeit azonban a 6/2001. (PK 14.) MNB rendelkezés értelmében el kell fogadni, ami azt jelenti, hogy

  •  

  • forintért meg kell vásárolni,
  •  

  • konvertálni kell az euróövezet országain kívüli ország valutájára,
  •  

  • jóvá kell írni a hitelintézetnél vezetett devizaszámlán, az euróövezet országain kívüli ország pénznemében, illetve euróban,
  •  

  • cserélni kell a hitelintézetnél az euróövezet országaiban kötelezően alkalmazandó átváltási kulcsokkal euró valutára,
  •  

  • a pénzváltónál forintárfolyamon keresztüli átszámítással euró valutára kell konvertálni.

A megszűnő nemzeti valuták 2002. január 15-étől nem forgalmazhatók.

A hitelintézet a megszűnő nemzeti valutákat 2002. január 1-jétől, az ír font esetében 2002. február 9-éig, a többi tizenegy valuta esetében 2002. február 15-éig köteles elfogadni a devizabelföldiektől.

A pénzváltó az ügyfeleitől a megszűnő nemzeti valutákat időkorlátozás nélkül elfogadhatja (azaz forintárfolyamon keresztüli átszámítással konvertálhatja, forintért megvásárolhatja).

Árfolyamjegyzés

A hitelintézet köteles euróra és amerikai dollárra devizában és valutában vételi és eladási árfolyamot, a megszűnő nemzeti valutákra 2002. január 1-jétől, az ír font esetében 2002. február 9-éig, a többi tizenegy valuta esetében 2002. február 15-ig valutavételi árfolyamot jegyezni, illetve az euróövezet országaiban kötelezően alkalmazandó átváltási kulcsokat az árfolyamlapon feltüntetni.

A megszűnő nemzeti valuták eladási árfolyama 2002. január 15-étől nem jegyezhető.

[6/2001. (PK 14.) MNB rendelkezés az euróövezet országai megszűnő nemzeti valutái elfogadásának és forgalmazásának szabályairól, a pénzváltási tevékenységet végzők árfolyamjegyzéséről]

Sugárvédelem

2002-től új sugárvédelmi rendelet vonatkozik az atomenergia alkalmazási körében külső munkavállalóként – ellenőrzött területen – munkát végző munkavállalókra, az őket foglalkoztató munkáltatókra, valamint az ellenőrzött terület engedélyeseire.

[30/2001. (X. 3.) EüM rendelet a külső munkavállalók munkahelyi sugárvédelméről]

Végrehajtás gépjárműre

A bírósági végrehajtás során a természetes személy adós foglalkozásának (hivatásának) gyakorlásához nélkülözhetetlen gépjármű akkor mentes a foglalás alól, ha a becsértéke nem éri el

  • motorkerékpár esetén a 150 000 forintot,
  • személygépkocsi esetén az 1,2 millió forintot,
  • autóbusz és tehergépkocsi esetén a 3,5 millió forintot,
  • nyergesvontató esetén (szerelvénnyel együtt) az 5 millió forintot.

[13/2001. (X. 10.) IM rendelet az adós foglalkozásához nélkülözhetetlen gépjármű lefoglalás alóli mentességéről]

Végrehajtás a bankbetétekre

2001. október 12-étől új szabályok vonatkoznak a betétek és a takarékbetétek végrehajtására. A betétek az új szabályok alapján a bírósági végrehajtási eljárás során kizárólag pénzkövetelés kielégítésére vagy biztosítására használhatók fel. A végrehajtó megkeresésére a pénzintézet adatot szolgáltat az adós nevéről, értesítési címéről, valamint a betétről.

A végrehajtó a bemutatóra szóló betétet a betétokirat lefoglalásával, a névre szóló betétet – függetlenül attól, hogy a betétokiratot lefoglalták-e – a pénzügyi intézményhez intézett felhívásával vonja végrehajtás alá. A végrehajtó a lefoglalt betétokiratot a foglalást követően magához veszi, és elzárja.

[180/2001. (X. 4.) Korm. rendelet a betétek és takarékbetétek végrehajtásáról]

Hulladék

Új rendelet született a hulladék lerakásáról, az ártalmatlanításáról, a hulladéklerakók engedélyezésével, üzemeltetésével, lezárásával és utógondozásával kapcsolatos tevékenységről, a lerakással ártalmatlanítható hulladékokról, illetve a lerakók felülvizsgálatáról.

Az új hulladéklerakót a létesítésének engedélyezésekor, a meglévőt pedig 2003. január 1-jéig

  • veszélyeshulladék-lerakó,
  • nem veszélyeshulladék-lerakó,
  • inerthulladék-lerakó

kategóriákba kell sorolni.

A hulladéklerakók létesítésével és üzemelésével, a hulladékátvétel követelményeivel, valamint az ellenőrzési és megfigyelési eljárásokkal kapcsolatos általános műszaki előírásokat a rendelet 1., 2. és 3. számú mellékletei tartalmazzák.

A rendeletnek a veszélyeshulladék-lerakók létesítésére vonatkozó szabályait 2002. január 1. után kell alkalmazni.

[22/2001. (X. 10.) KöM rendelet a hulladéklerakás, valamint a hulladéklerakók lezárásának és utógondozásának szabályairól és egyes feltételeiről]

Rehabilitációs hozzájárulás

A rehabilitációs hozzájárulás 2002. naptári évi összege 31 500 Ft/fő.

(SzCsM közlemény a rehabilitációs hozzájárulás 2002. évi mértékéről)

Felszabaduló távbeszélő-szolgáltatási piac

A 175/2001. (IX. 26.) Korm. rendelet alapján a távbeszélő-szolgáltatási piacon jelentős piaci erővel és előfizetői hurokkal rendelkező szolgáltatót – amennyiben kezdeményezik az előfizetői hurok teljes vagy részleges átengedését – szerződéskötési kötelezettség terheli. A rendelet nem vonatkozik a zárt felhasználói csoport számára szolgáltatást végző távközlési szolgáltatókra, ha az a zárt felhasználói csoport számára nyújt szolgáltatást. A rendeletben megtalálható, kik az előfizetői hurok átengedésére kötelezettek és jogosultak. A rendelet szabályozza az átengedésre vonatkozó referenciaajánlatra és annak jóváhagyására vonatkozó eljárást is.

[175/2001. (IX. 26.) Korm. rendelet az előfizetői hurok átengedéséről, az azzal kapcsolatos eljárásokról]

Külföldiek

Megjelent a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény végrehajtási rendelete. A rendelet részletesen szabályozza, hogy mit kell tartalmaznia a meghívólevélnek, és – többek között – részletesen szól a vízum, a tartózkodási engedély, a letelepedési engedély szabályairól, a beutazás és a tartózkodás engedélyezésének közegészségügyi szabályairól is.

[170/2001. (IX. 26.) Korm. rendelet a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény végrehajtásáról]

Fogyasztói csoportok

Fogyasztói csoportot, illetve szerződést csak az a részvénytársasági formában működő gazdálkodó szervezet, továbbá a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepe szervezhet, illetve köthet, amely megfelel a 186/2001. (X. 11.) Korm. rendeletben előírt feltételeknek, és amelyet kérelme alapján a Gazdasági Minisztérium Engedélyezési és Közigazgatási Hivatala (GM EKH) bejegyzett a fogyasztói csoportot szervező gazdálkodó szervezetekről vezetett nyilvántartásba.

A szervezőnek legalább az általa megkötött szerződések alapján a fogyasztók által a tárgyévet megelőző évben befizetett havi alaprészletek összegének 8 százalékát elérő, de legalább 20 millió forint összegű vagyoni biztosítékkal kell rendelkeznie.

[186/2001. (X. 11.) Korm. rendelet a fogyasztói csoportok szervezésére és működésére vonatkozó részletes szabályokról]

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem