×

Alku és megállapodás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 46. számában (2001. november 15.)
A kollektív szerződések több munkáltatóra, illetve egy-egy ágazat egészére való kiterjesztésében egyelőre nincs érdemi előrelépés. Nem tudni, kinek lenne a feladata a jelenlegi rendszer továbbfejlesztése, s miképpen lehetne ösztönözni a munkáltatókat, hogy minél több helyen megszülethessék e fontos egyezség. Így aztán az érintettek egymásra mutogatnak, s a lényeget tekintve – ki tudja, meddig – minden marad a régiben.

A Gazdasági Minisztérium (GM) adatai szerint a verseny- és a nonprofit szférában a dolgozók 39,3, míg a költségvetési szektorban 34,5 százaléka tartozik kollektív szerződés hatálya alá. A következő években előrelépés csak középszinten várható, aminek a fejlesztéséhez PHARE-támogatást kap Magyarország.

Mindenki a másikra vár – talán így jellemezhető a kollektív szerződések mai helyzete. Bár az elmúlt egy évtizedben e téren is voltak pozitív fejlemények, érdemi előrelépés alig történt. A bajok gyökerei a rendszerváltás, a gazdasági átalakulás éveiben keresendők, megértésükhöz pedig nem árt ismerni az azt megelőző évek gyakorlatát is.

A kollektív szerződések megkötésének szabályait az 1992-ben hatályba lépett Munka Törvénykönyve (Mt.) tartalmazza. Az azt megelőző évtizedben szintén törvény kötelezte a partnereket az ilyenfajta megállapodások létrehozására, olyannyira, hogy akkoriban még e dokumentumok tartalmát is részletesen meghatározták. Talán e múltbéli tapasztalatok emléke is hozzájárul ahhoz, hogy a munkaadók jelentős része ellenszenvvel viseltetik e megállapodásokkal szemben.

Decentralizált rendszer

A mai szerződéskötési gyakorlat a GM nyilvántartása alapján ismerhető, igaz, mindmáig csak az 1999-es adatok állnak rendelkezésre. A dokumentáció alapján megállapítható: a kollektív alku terén meghatározóak a vállalatoknál kötött szerződések. A középszint kezdetleges, s ilyen jellegű országos megállapodás nincs is a versenyszektorban. A rendszer tehát mai formájában túlzottan decentralizált, ami általában nem jellemző az EU-országok gyakorlatára.

Bár az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) és ennek bizottságai folyamatosan tárgyalják a munka világának egyes részterületeit, a kollektív szerződések helyzetének áttekintésére a közelmúltig nem került sor. A kormány számára nem sürgető e téma, a jelenlegi álláspont szerint meg kell várni, hogy a leginkább érintettek, a szakszervezetek kezdeményezzenek e területen. Ugyanakkor a szakszervezetek úgy vélik, a kormány feladata lenne a megfelelő ösztönző jogi háttér megteremtése. Dr. Tálas Miklós, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) jogi szakértője szerint a törvényi hátteret több ponton korszerűsíteni kellene. Jelenleg kidolgozatlan – például – annak a rendje, hogy az érintett miniszter egy-egy kollektív szerződés hatályát miképpen tudja kiterjeszteni egy ágazatra, illetve alágazatra, s nem értelmezhető egyértelműen az a törvényi rendelkezés, miszerint "egy munkáltatónál egy kollektív szerződés köthető". Nem pontosak azok a szabályok sem, amelyek a kollektív szerződés megkötésére jogosult feleket határozzák meg. Ugyanis a munkáltatóknál gyakorta bonyolult cégösszefonódások alakultak ki, ami miatt nem mindig egyértelmű, ki a megállapodás megkötésére jogosult fél.

AZ egy munkáltatóra vonatkozó kollektív szerződések az Mt. és a Kjt. alá tartozó területeken

Ágazat

Mt.

Kjt.

Összesen

db

létszám

db

létszám

db

létszám

Mezőgazdaság, halászat

61

27 924

   

61

27 924

Bányászat

15

7 804

   

15

7 804

Feldolgozóipar összesen

517

287 442

   

517

287 442

Ebből: Élelmiszeripar

121

64 442

   

121

64 442

Textil, ruha, bőr

69

43 581

   

69

43 581

Fa, papír

41

12 493

   

41

12 493

Vegyipar

50

51 040

   

50

51 040

Nemfémfeldolgozás

29

16 151

   

29

16 151

Fémfeldolgozás

57

27 902

   

57

27 902

Gép, berendezés

132

66 414

   

132

66 414

Egyéb feldolgozás

18

5 412

   

18

5 412

Energia, vízellátás

106

71 508

   

106

71 508

Építőipar

51

14 965

   

51

14 965

Keresk. járműjav.

259

68 687

   

259

68 687

Szálláshely-szolgáltatás

28

10 115

1

64

29

10 179

Szállítás, távközlés, posta

84

177 700

   

84

177 700

Pénzügyi tevékenység

27

39 421

   

27

39 421

Ingatlan-, gazd. szolgáltatás

84

17 853

20

2 446

104

20 299

Közigazgatás

   

135

26 896

135

26 896

Oktatás

10

760

1 565

119 895

1 575

120 655

Eü., szociális ellátás

7

517

255

110 556

262

111 073

Egyéb közösségi szolg.

54

18 563

73

6 395

127

24 958

Egyéb tevékenységek

   

35

8 077

35

8 077

Összesen

1 303

743 259

2 084

274 329

3 387

1 017 588

* Mt.: A Munka Törvénykönyve

Kjt.: Közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény

Kulcskérdés a reprezentativitás

A szakszervezeti oldalon úgy értékelik: az Mt. jelenleg több nehézséget is támaszt. A kulcskérdés a reprezentativitás. Ez a probléma azonban – egyes vélemények szerint – vállalati, ágazati keretek közt nem jelenik meg olyan élesen, mint országos szinten. Az mindenképpen túlzott elvárás, hogy csak az a szakszervezet köthet, tárgyalhat, illetve írhat alá ilyen dokumentumot, amelyik az üzemi tanácsi választásokon legalább ötvenszázalékos támogatottságot kapott. A gyakorlati tapasztalatok alapján ezt csak több szakszervezet együttesen tudja megszerezni. Tovább nehezíti a szakszervezetek dolgát az a kormány által kierőltetett törvénymódosítás is, amely a munkahelyeken, szakszervezet híján, az üzemi tanácsokat jogosítja fel a szerződésmegkötésre. A szakszervezetek úgy vélik, ezzel a kormány az érdekképviseleteket akarta hátrányos helyzetbe hozni, ám mára kiderült, hogy ez nem sikerült. Ugyanis – ezt állítják szakszervezeti berkekben – jelenleg egyetlen olyan kollektív szerződés sincs, amelyet üzemi tanács kötött volna. A GM nyilvántartása szerint néhány példa erre is van, ám hogy hány céget érint, az nem derül ki az adatokból.

Az MSZOSZ szakértője már az év elején – a szakszervezeti szövetségekkel történt egyeztetés után – elkészített egy javaslatcsomagot azzal kapcsolatban, hogyan lehetne "kedvet" csinálni a kollektív szerződések megkötéséhez. E szerint egyebek mellett kívánatos lenne az érintetteket, főként a munkaadókat anyagilag is érdekeltté tenni a megállapodásban. Ennek eszköze lehetne például – rendezett munkaügyi kapcsolatok esetén – valamiféle adókedvezmény számukra, vagy annak kikötése, hogy csak a szerződés megléte esetén juthatnának hozzá a Munkaerő-piaci Alap forrásaihoz.

Mindenképpen a munkavállalók érdekeit szolgálná, ha egyszerűsödne a kollektív szerződések kiterjesztésének gyakorlata. Jó lenne, ha ezt akár az érintett szakszervezet, akár a kormány bármelyik tagja kezdeményezhetné. A javaslatok között szerepel továbbá az a könnyítés is, miszerint az a szakszervezet is köthessen megállapodást, amely a munkavállalók negyedét tömöríti, illetve amely a legutóbbi – vagy a következő – üzemi tanácsi választásokon a leadott szavazatok legalább egyharmad részét megszerzi. A szakszervezetek úgy vélik, a jelenlegi jogi szabályozás mellett ki kellene dolgozni, és az Országos Munkaügyi Tanácsban el kellene fogadni egy, a munkaviszonyt országosan szabályozó keretmegállapodást.

A kollektív szerződések helyzetének megítélését nehezíti, hogy a Gazdasági Minisztériumban vezetett nyilvántartás egyelőre nem képes "friss" adatokkal szolgálni. A GM illetékes osztályának ígérete szerint naprakész információkat csak az év végére tudnak prezentálni. Aktuális összesítés híján viszont egyelőre csak annyi tudható, hogy míg 1998. december 31-éig összesen 3678 kollektív szerződést regisztráltak, addig egy évvel később 3387 olyan megállapodás született, amely egy munkáltatóra vonatkozott, és 63 volt azon szerződések száma, amelyek több munkáltatóra terjednek ki. Ezzel kapcsolatban a szakszervezetek úgy vélekednek, hogy a GM feladata lenne biztosítani a szerződések regisztrációs rendszerének hatékony működését. Az lenne az elfogadható, ha a tárgyévet követően, már az első negyedév végén friss adatok állnának rendelkezésre, amelyekből mind a számokat, mind pedig a tartalmat tekintve aktuális helyzetképet lehetne kapni.

Tartalmi hiányosságok

A GM társadalmi kapcsolatok osztályán úgy látják, bár törvény írja elő, az érintettek sok esetben nem tesznek eleget bejelentési kötelezettségüknek. Ami ma bizton megállapítható e dokumentumokról, hogy a szerződések tartalma sok kívánnivalót hagy maga után. Bár részletes információt ezzel kapcsolatban még nem tudtak adni, Madár Gyula osztályvezető annyit elmondott: a náluk lévő dokumentumok jellemzően bérkérdésekkel foglalkoznak, míg a munkaviszony más elemei esetén – munkaidő, pihenőidő, túlmunka – csupán átveszik a Munka Törvénykönyve szabályozását. Az 1999 végéig hatályos szerződéseknek csupán négy százaléka tartalmazott a foglalkoztatás szintjére vonatkozó kitételt. Így a szerződések tartalmi részének még van mit fejlődnie.

Nacsa Beáta és Neumann László "Kollektív alku Magyarországon" című munkájából tudható, hogy az 1999. év végéig bejelentett szerződések 86 százalékát határozatlan időre kötötték, míg a határozott időre szólóak 52 százaléka három évnél hosszabb időre vonatkozik. A szerződések 19 százaléka jár le egy éven belül. Jellemző a mai helyzetre, hogy a szerződések több mint felét – 63 százalékát – bérmegállapodás is kiegészíti. A határozatlan időre kötött megállapodásokat egyébként rutinszerűen egészítik ki az évente felülvizsgálandó bérmegállapodásokkal. E gyakorlat, amely az 1990-es évek elején alakult ki – amikor az éves inflációs ráta szükségessé tette az éves bértárgyalásokat –, az elmúlt években is megmaradt.

A több munkáltatóra vonatkozó kollektív szerződések

Ágazat

Mt.

Kjt.

Összesen

db

létszám

db

létszám

db

létszám

Mezőgazdaság, halászat

1

461

   

1

461

Bányászat

1

284

   

1

284

Feldolgozóipar

34

224 276

   

34

224 276

Energia, vízellátás

4

63 112

   

4

63 112

Építőipar

3

1 935

   

3

1 935

Keresk. járműjav.

3

714

   

3

714

Szálláshely-szolgáltatás

3

20 016

   

3

20 016

Szállítás, távközlés, posta

3

27 556

   

3

27 556

Ingatlan-, gazd. szolg.

   

1

1 336

1

1 336

Közigazgatás

   

2

408

2

408

Oktatás

   

6

288

6

288

Eü., szociális ellátás

   

2

145

2

145

Összesen

52

338 354

11

2 177

63

340 531

PHARE-segítség

Bár a GM-nél úgy vélik, a szociális partnerek feladata a kollektív szerződések rendszerének korszerűsítése, egy PHARE-programhoz való csatlakozással elő kívánják segíteni a középszintű érdekegyeztetés fejlődését. Ez ugyanis az a szint, amelynek működését az EU is kívánatosnak tartja. Mind a munkaadók, mind a munkavállalók úgy vélik, e szinten nehezebb egyezségre jutni, mint a vállalatokon belül. A cégeknél ugyanis adott, hogy ki kivel tárgyaljon, legfeljebb a szakszervezetek között lehet némi vita a belső erőviszonyokról. Ám középszinten gyakorta nehéz megtalálni a megfelelő partnert. Ez főként a munkaadói szervezetek esetében van így. Míg ugyanis a szakmai-ágazati szakszervezetek a rendszerváltást követően is jelentős részben megmaradtak, addig a másik oldalon nem voltak, s ma is csak hézagosan működnek szervezetek. Így nem ritka, hogy egy szakszervezetnek a megfelelő partner megtalálása okozza a legtöbb gondot.

Ezen kíván segíteni az a PHARE-program, amelynek célja, hogy az EU-gyakorlatnak megfelelően, de a magyar sajátosságokat figyelembe véve létrejöjjön – a tervek szerint 2003 augusztusára – az az intézményrendszer, amely elősegítheti az ágazati megállapodások fejlesztését. Az elképzelések szerint – ezekről folyamatosan konzultálnak az Országos Munkaügyi Tanács tagjai – a versenyszektorban 15, ágazati paritásos bizottság alakulna, míg a közszférában három középszintű bizottság tevékenykedne. Az ágazati bizottságok munkáját megfelelően felszerelt titkárságok segítik majd. A program terveit Brüsszelben is véleményezik, s a megvalósítás 2,460 millió euróba kerül, ehhez a magyar kormány 500 ezer euróval járul hozzá. A rendszer kiépülését dán szakértők segítik, s ha elkészül, az érintett szakmák bekapcsolódhatnak az uniós szintű érdekegyeztetésbe.

A jó kapcsolat alapja

Bár ideális munkaadói-szakszervezeti viszony nincs, azoknál a cégeknél, ahol megkötötték a kollektív szerződést, mégis jól működőnek mondható e kapcsolat. Főként azokban a körzetekben igaz ez, ahol nagy a munkanélküliség, s a munkaadó sem tud mindig megfelelően képzett munkaerőhöz hozzájutni. A jó viszonyt talán meghatározza a tulajdonos, valamint a cég vezetőinek hozzáállása is. Legalábbis ezt támasztja alá az Electrolux Lehel Hűtőgépgyár és a Salgótarjáni Acélárugyár Rt. gyakorlata. Mint az acélgyár munkaügyi vezetője, Barthó Mihály elmondta, a 750 főt foglalkoztató cégnél már a kezdetektől volt kollektív szerződés, s a bérkérdéseket évente tárgyalják újra. Ám az idén, az Mt. módosítása miatt jelentős változások lesznek a megállapodásban. Erről jelenleg is egyeztetnek a szakszervezettel. A kiegyensúlyozott munkaügyi kapcsolatot jelzi, hogy a cégnél – ahol a dolgozók közel háromnegyed része szakszervezeti tag – az elmúlt évtizedben jelentős szervezkedés nem volt, a vitás kérdéseket eddig mindig sikerült fehér asztalnál megoldani. Még a bérügyekben sem jellemző az éles ellentét, hiszen a szakszervezet ismeri a cég anyagi gondjait, likviditási nehézségeit, így nem áll elő teljesíthetetlen követelésekkel. De a dolgozók is tisztában vannak azzal, hogy nehéz elhelyezkedni a környéken, így készek a kompromisszumra.

Hasonlóan kedvező képet festett Benke Kálmán, a hűtőgépgyár emberierőforrás- és szervezetfejlesztési országigazgatója. A cégre jellemző, hogy a külföldi tulajdonos is igényli a kiegyensúlyozott munkaügyi kapcsolatokat. Ezt mutatja, hogy a magyar cég két képviselője, a szakszervezeti bizottság elnöke és az üzemi tanács vezetője részt vesz az anyavállalat üzemi tanácsának munkájában. A Lehelnél egyébként a kollektív szerződés nemcsak a bérkérdésekkel foglalkozik, hanem kitér a felek kapcsolatrendszerére, a munkaviszony kérdéseire, a szociális juttatásokra, valamint a munkavállalók anyagi felelősségére is. Bár volt már arra példa, hogy a szakszervezet keményebben lépett fel a munkáltatóval szemben, sztrájkfenyegetésre még nem került sor. A cég vezetői a jó munkaügyi kapcsolatot kívánják elősegíteni – például – azzal is, hogy évente két alkalommal nyílt napot tartanak, amikor is jelen van az összes vezető, valamint a dolgozók képviselői. Ez alkalmakkor a cég életével kapcsolatos azonnali kérdésekre azonnal válaszolnak a vezetők.

Csata a síneken

Nem ilyen ideális a helyzet a nagy szakszervezeti múlttal rendelkező vasútnál, ahol a korábbi években, de jelenleg is zajlik a vita a cég vezetése és a három reprezentatív szakszervezet között a kollektív szerződés módosításáról. A MÁV-nál jelentős a dolgozók szervezettsége, s a három reprezentatív szakszervezet közül is talán a leginkább összetartó a mozdonyvezetők közössége. Így nem véletlen, hogy évenként visszatérően hosszú viták kísérik a bértárgyalásokat, s a követelések nyomatékosításáért szinte menetrendszerűen bekövetkezik a figyelmeztető sztrájk vagy éppen maga a többnapos munkabeszüntetés. Ám e vitáktól terhes, de működő rendszerben is vannak kivetnivalók, ami főként a reprezentativitásra vezethető vissza – véli egy kormányzati tisztviselő. Ugyanis a három nagy érdekvédő szervezet szinte már elnyomja, háttérbe szorítja a kisebb szakszervezeteket, elhódítva azok tagságát. Egyesek szerint e tekintetben a demokrácia is megkérdőjelezhető. Ám a negatív vélemények ellenére is jelenleg e három szakszervezet a mérvadó, az ő képviselőikkel ül asztalhoz a társaság vezetése. A legutóbbi ilyen tárgyalássorozat a kollektív szerződés szükséges módosítására irányult. A kemény vitákat jelzi, hogy a szakszervezetek október elején nem írták alá a szerződés módosításának tervezetét. Szerintük ugyanis a MÁV vezetése nem azt a tervezetet terjesztette a tárgyaló felek elé, amelyben korábban megállapodtak. A cég vezetőinek megnyilatkozásaiból arra lehet következtetni, hogy a keményebb eszközök alkalmazásától sem riadnak vissza, azaz ha szükséges, a szakszervezetek egyetértése nélkül dolgozzák ki a munkaidő-beosztást, az Mt.-nek megfelelően.

Az EU-ban sincs egységes gyakorlat

Nagyon nehéz az Európai Unióra érvényes egységes normához igazodni Magyarországon, hiszen az unión belül is eltérő a kollektív szerződések megkötésének gyakorlata. Általánosságban azonban elmondható, hogy a középszintű megállapodások dominálnak, vagyis elsősorban az ágazati keretek közt létrejött szerződés a fontos. Ez tapasztalható például Ausztriában, Svédországban, Hollandiában, Olaszországban és Spanyolországban, de a kevéssé fejlett EU-tagállamok közül a görögök és a portugálok is ezt a gyakorlatot helyezik előtérbe. Ugyanakkor Belgiumban, Finnországban és Írországban az országos megállapodás a domináns. Franciaországban és az Egyesült Királyságban, valamint az EU-n kívül az USA-ban és Japánban a vállalati szintű megállapodás a meghatározó. Magyarországnak azonban a lefedettség tekintetében is igen jelentős a hátránya, hiszen az unióban a munkavállalók legalább 80 százalékát érinti valamilyen szintű szerződés. E téren legrosszabb a helyzet a briteknél, ahol a munkavállalóknak csak mintegy 30 százaléka tartozik kollektív megállapodás hatálya alá.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem