Az elmúlt évtizedben az intézményes hazai társadalmi párbeszéd történetében két ízben került sor gyökeres szervezeti, strukturális átalakításra. A legutóbbi változtatás eredményeként 1999 áprilisában a makroszintű munkaügyi egyeztetés és a gazdasági-szociális konzultáció kettévált, s lebonyolításuk különálló fórumok – az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) és a Gazdasági Tanács (GT) – működtetésével történik. Az alábbiakban a GT tevékenységét és megújításának konkrét menetét tekintjük át.
A Gazdasági Tanács létrehozásakor annak célját a gazdaság egészét érintő gazdaságpolitikai, stratégiai kérdések megvitatásában jelölték meg. Ideiglenes alapszabálya szerint évente legalább kétszer kellett volna összeülnie: tavasszal az előző év tapasztalatainak, ősszel pedig a következő évre javasolt gazdaságpolitikai, stratégiai kérdéseknek az áttekintésére.
Konzultatív testület
A Gazdasági Tanács a gazdasági élet legfontosabb szereplőinek konzultatív fóruma. Mindazokat a szervezeteket gyűjti össze, amelyek önmagukban is képesek befolyásolni a gazdaság folyamatait. A GT megalakulásakor a kormányon túl a GT tagjai sorában találhatjuk – a szociális partnerek (tehát a munkaadók és munkavállalók Országos Munkaügyi Tanácsban helyet foglaló országos érdek-képviseleti szervezetei) mellett – a Magyar Nemzeti Bank, a Bankszövetség, a Tőzsdetanács, a külföldi befektetők érdekképviseletei, valamint a gazdasági kamarák képviselőit.
A Gazdasági Tanácsban zajló konzultációk súlyát jelzi az a tény, hogy a kormányt a GT-ben állandó tagként a miniszterelnök, valamint három miniszter, egy államtitkár és egy miniszteri megbízott képviseli.
A GT megalakulásának évében 3 alkalommal ülésezett. Az alakuló ülésen a gazdaságpolitika és a pénzügypolitika időszerű kérdéseiről esett szó. A húsz nappal később megtartott második ülésen már a kormány 2000- 2002. évekre szóló költségvetési irányelvei szerepeltek. Az ősszel megtartott harmadik GT-ülés a kormány 2000. évi adó-, és költségvetési javaslatairól konzultált.
A múlt évben azonban már mindössze egy Gazdasági Tanács-ülés volt, májusban. Mint emlékezetes, ekkor vitatták meg a nemzeti fejlesztési program tervezetét, azaz a Széchenyi-tervet, valamint konzultáltak a 2001. évi állami költségvetés előkészítéséről. Itt és ekkor ismertette a miniszterelnök először, hogy 2001-ben 40 ezer, 2002-ben pedig 50 ezer forint lesz a minimálbér.
Érdemi vita nélkül
Szinte egy időben a Gazdasági Tanács megalakulásával, működését illetően elhangzottak az első kritikák is, nevezetesen arról, hogy bizottsági munka híján kevés a lehetőség az előterjesztések érdemi vizsgálatára és megvitatására. Szintén vitatható volt a GT strukturális, vagy inkább struktúra nélküli működése. Mivel az egyes szervezetek nem tömörültek – jellegük szerint – tárgyalócsoportokba, elég nehezen lehetett az egyes, azonos érdekeket artikuláló szervezetek véleményét nemhogy összehangolni, de még összefoglalni is. Bírálatot váltott ki – a magyarországi társadalmi párbeszéd egészének működését is kritikai észrevételekkel illető – Európai Unió Bizottságából (azaz az EU kormánya részéről) az a tény, hogy a Gazdasági Bizottság két év eltelte után is ideiglenes alapszabály szerint működik.
E bírálatok után s azok figyelembevételével készült el a koncepció a Gazdasági Tanács továbbfejlesztéséről, melyet a tanács megalakulása után éppen két évvel, idén április 9-ei ülésén tárgyalt. A tanács megállapodott abban, hogy szakértői bizottságot hoz létre tagjaiból, amelynek feladata a GT végleges alapszabály-tervezetének összeállítása lesz. Ezt követően a szakértői bizottság május végi ülésén megtárgyalta a GT alapszabály-tervezetét, s számos módosítást, pontosítást javasolt, mely változtatásokat a tervezetet kidolgozó Gazdasági Minisztérium (GM) beépített a GT elé terjesztendő változatba.
Bizottsági munka
A szakértői bizottság emellett javaslatot tett az alapszabály-tervezet szerint megalakuló Stratégiai Bizottság és Operatív Bizottság napirendjére kerülő témákra is. Ennek alapján a gazdasági miniszter kezdeményezte, hogy a Stratégiai Bizottság július 11. és 13. között tűzze napirendre a gazdaság idei első negyedévi folyamatainak áttekintését, valamint az Operatív Bizottság ez év szeptember 15-éig értékelje a gazdálkodó szervezeteket, a vállalkozásokat érintő jogszabályokat. Ez utóbbi áttekintés célja, hogy kiszűrje, melyek azok az adminisztratív szabályok, amelyek feleslegesnek tűnnek, illetve a jogkövető magatartás érvényesíthetősége szempontjából ellentmondásosak.
Mindezek után a Stratégiai Bizottságba delegált képviselők megtartották első ülésüket, melyen – a javaslat szerint – megtárgyalták az idei első negyedév gazdasági folyamatait, s áttekintették a GT – szakértői észrevételek alapján javított – alapszabály-tervezetét. Ennek alapján kerül majd a tervezet a Gazdasági Tanács elé.
A Gazdasági Tanács deklarált célja tehát, hogy a kormány konzultáljon a gazdasági folyamatokra jelentős befolyást gyakorló szervezetekkel a gazdaságot érintő átfogó, stratégiai jelentőségű kérdésekről. Ilyen a gazdaságpolitika egészét, illetve egyes területeit – költségvetés, adórendszer, Nemzeti Fejlesztési Terv, társadalombiztosítás – érintő stratégiák megvitatása; véleménycsere a kormány képviselői – így a miniszterelnök – és a gazdasági folyamatokat önmagukban is befolyásolni képes érdekképviseletek, valamint a gazdaság más jelentős képviselői között. Hasonlóképpen a GT feladata olyan javaslatok kidolgozása, amelyek a vállalkozások működését javítják, illetve olyan értékelések elkészítése, megvitatása és elfogadása, amelyek a gazdaság folyamatait összegzik. A GT közös állásfoglalást alakíthat ki a napirenden lévő kérdésekben, illetve megállapodhat a követendő magatartásról és a megfelelő intézkedésekről.
Napirenden a struktúraváltás
Az eddigi strukturálatlan felépítéssel ellentétben a jövőben a GT-ben részvételre jogosult hasonló érdekkört képviselő érdekképviseletek, szervezetek (tagok) tárgyalócsoportot (oldalt) alkotnak. (Lásd a keretben.)
Az új szerkezet érdekessége, hogy a Magyar Nemzeti Bank külön tárgyalócsoportot képez, tekintettel különleges jogállására, arra, hogy nem a kormány része, de elkülönül az üzleti alapon szerveződő pénzügyi csoporttól is. Ezen túl a Tőzsdetanács kikerül a befektetői szféra képviselői közül, s a továbbiakban nem vesz részt a GT munkájában. Ez a befektetői szféra autonóm és logikus döntésének következménye, mivel a tőzsde önmagában lényegileg nem alakítója, hanem regisztrálója a gazdasági folyamatoknak. A jelenlegihez képest viszont várhatóan bővül is a résztvevők köre, nevezetesen a pénzügyi befektetések piacán egyre jelentősebb biztosítótársaságok képviseletével.
A Gazdasági Tanács oldalainak belső működési rendjét az oldalak autonóm módon alakítják ki, míg a GT munkáját plenáris ülésen, állandó és ad hoc bizottságokban, továbbá írásos észrevételek alapján végzi. Plenáris ülést legalább évente kétszer kell összehívni. Az ülésen a tagok elnökei vesznek részt.
A GT két állandó bizottsága a Stratégiai Bizottság és az Operatív Bizottság, melyek közül az előbbi feladata a stratégiai jellegű koncepciók és reformelképzelések megvitatása, a gazdaság helyzetének áttekintése, értékelése, javaslat a gazdaságpolitika irányára, illetve intézkedésekre, a plenáris ülések szakmai előkészítése, valamint a köztársasági elnök, a miniszterelnök, vagy a GT – illetve két tárgyalócsoportjának – kezdeményezése esetén jelentés készítése és megtárgyalása. Utóbbi feladata a mindennapi gyakorlatban problémát okozó, konkrét felvetések megvizsgálása és a megoldásra vonatkozó javaslat kialakítása. A Stratégiai Bizottságba minden GT-tag egy-egy képviselőt jelöl. A kormány részéről a résztvevők a GM, a PM s a MeH gazdasági és pénzügyi politikai referatúra politikai államtitkára és az illetékes minisztériumok vezető szakértői. Az Operatív Bizottságba oldalanként legfeljebb három fő jelölhető: a kormányt a GM és a PM közigazgatási államtitkára, vagy az általa kijelölt állandó helyettese képviseli. Az Operatív Bizottság a felmerült problémák értékelése alapján ad hoc bizottságokat hoz létre a javaslatok elkészítésére.
Bizalmi alapon
A GT alapszabályát a várhatóan ősszel sorra kerülő plenáris ülés fogadja majd el, s ezzel kiküszöbölhetők azok a hiányosságok, amelyeket a Gazdasági Tanácsban részt vevő szervezetek, illetve az Európai Unió Bizottsága megfogalmaztak. A régi közhely szerint azonban a puding próbája az evés. Azaz a gyakorlatban mutatkozik majd meg, hogy az új szabályok jobb működést eredményeznek-e. Az Európában kialakult vélemények szerint a társadalmi párbeszéd sikerének egyetlen igazi titka van, a résztvevők közötti bizalom. Ha ez a Gazdasági Tanácsban képviselt szervezetek között is létezik, az eredmény nem maradhat el.
A tárgyalócsoportok felépítése |
---|
Kormány
állandó tagok miniszterelnök, gazdasági miniszter, pénzügyminiszter, a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, a Miniszterelnöki Hivatal gazdasági és pénzügyi referatúraterületért felelős politikai államtitkára, a társadalmi párbeszéddel foglalkozó miniszteri megbízott állandó meghívott társadalmi kapcsolatokért felelős kormánymegbízott, a témától függően meghívott, az illetékes tárca minisztere, a Központi Statisztikai Hivatal elnöke Magyar Nemzeti Bank az Országos Munkaügyi Tanács munkavállalói oldalának szervezetei az OMT munkaadói oldalának szervezetei országos gazdasági kamarák befektetői szféra Amerikai Kereskedelmi Kamarák Magyarországi Tagozata pénzügyi szektor Magyar Bankszövetség |