×

Zsugorodó feketegazdaság

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 42. számában (2001. július 15.)

 

A rejtett gazdaság teljes felszámolása nem lehetséges, azonban az adómértékek ésszerű megállapításával és az adózási szabályok kiszámíthatóságával visszaszorítható. A rejtett gazdaság GDP-hez viszonyított aránya Magyarországon 1993 óta fokozatosan csökken, javul az adózási fegyelem – állapította meg az MTA Közgazdaság-tudományi Kutató Központja és a Tárki közös vizsgálata. A minimálbér emelése mindenesetre jó néhány kisvállalkozót hozott nehéz helyzetbe.

 

A kutatók szerint a dinamikus gazdasági növekedés mellett fokozatosan csökkenő hazai rejtett gazdaság 1998-ban mért 21 százalékos szintje megegyezik az EU kevésbé fejlett tagországaiéval. A kiszámítható adózás és az adózási szabályok átláthatósága mellett fontos, hogy az adóellenőrzések hatékonyságát növeljék, a kampányszerű akciók ugyanis nem hozzák meg a kívánt eredményt. Az adózási morál azzal erősíthető, hogy a kormányzat nem növeli azok jövedelmét és presztízsét, akikről kiderült, hogy érintettek a feketegazdaságban – állítja az MTA és a Tárki közös tanulmánya.

Kallódó javaslatok

Gazdasági szakemberek úgy vélik, hogy leginkább az építőiparban és a mezőgazdaságban terjedt el a feketemunka. Becslések szerint az építőiparban mintegy negyvenezren dolgoznak illegálisan. Böröczffy István vállalkozó, az Építőipari Vállalkozók Országos Szövetségének (ÉVOSZ) alelnöke elmondta, hogy a szövetség számos javaslatot tett a kormányzatnak, amivel a feketemunkát vissza lehetne szorítani, de azok közül eddig nem sok valósult meg. Az építési törvényben például még mindig nem törölték el a házilagos kivitelezést, s ez lehetőséget ad arra, hogy a családi házakat feketén építsék. Az alelnök hozzátette: az építtetőnek sem érdeke, hogy számlát kérjen, hiszen az áfát nem tudja visszaigényelni. Ugyanakkor nem mindegy, hogy adott esetben néhány millió forinttal olcsóbban „ússza meg" az építkezést. Az utóbbi években a közvélemény is értesülhetett arról, hogy egy-egy nagyobb építkezésen kampányszerű ellenőrzést tartottak. Tavaly az építőipari cégek 470 millió forint munkaügyi és munkavédelmi bírságot fizettek ki. Ezzel kapcsolatban a vállalkozók elmondták, sokszor olcsóbb a munkaügyi bírságot kifizetni, mintha kötbért terhelnének rájuk.

Főleg a kisvállalkozókra jellemző – s az ágazat cégeinek többsége tíz főnél kevesebbet foglalkoztat – a zsebből fizetés. A feketén foglalkoztatottak között sok a határon túlról – Romániából, Ukrajnából – érkezett munkás. A legálisan működő cégek rendszeresen panaszkodnak arra, hogy nehezen tudják felvenni a versenyt azokkal a vállalkozásokkal, melyek feketén, munkaszerződés nélkül alkalmaznak dolgozókat. A piaci helyzet ugyanis nem teszi lehetővé, hogy magasabb áron vállaljanak el egy-egy munkát. Az illegális foglalkoztatás másik hátránya, hogy a legálisan működő cégek nehezen tudnak magukhoz hívni jó szakmunkásokat. A minimálbér hatására sok cég lépett, s a dolgozók egy részét már feketén vagy részmunkaidőben foglalkoztatják. Az ÉVOSZ szándéka, hogy olyan bértarifarendszert dolgoz ki, amely a szövetség reménye szerint rendezettebb viszonyokat teremthet a piacon.

Szűcs György, az Ipartestületek Országos Szövetségének (Iposz) elnöke némi kétkedéssel fogadta azt a felmérést, miszerint Magyarországon csökkenőben van az illegális foglalkoztatás. Mint mondta, a statisztika furcsa dolgokra képes. Hozzátette, hogy az Iposz évtizedek óta küzd az illegálisan működő iparosok ellen, hiszen a feketén dolgozókkal nehezen tudnak versenyezni a számlát adó vállalkozások. Az Iposz az illetékes hatóságoknál kezdeményezte, hogy ellenőrizzék az illegálisan tevékenykedőket, de eddig ennek nem sok foganatja volt.

Többletterhek a vállalkozókon

A szövetség számítása szerint a minimálbér negyvenezer forintra emelése a 268 ezernél is több főfoglalkozású egyéni vállalkozó hetven százalékánál többletterhet jelent. Ez az eddig minimálbéren foglalkoztatott alkalmazott után évi 230 640 forint. A többlet fedezésére évente 1,4-1,8 millió plusz árbevételre lenne szükség. Ugyanakkor az is növeli a feketegazdaságot, hogy a minimálbér kompenzációjából az öt fő alatti vállalkozások kimaradnak. Szűcs György emlékeztetett arra, hogy teljesítmény nélkül nem lehet bért emelni, így a vállalkozások sokszor kényszerhelyzetbe kerülnek. A minimálbér drasztikus emelése tehát a vállalkozások csődjével, illetve a foglalkoztatás visszaszorulásával, esetenként a szürke- és a feketegazdaság előretörésével járhat. Várhatóan elterjed majd a részmunkaidőben, illetve a bérmunkában való foglalkoztatás, a bérek norma szerinti meghatározása, valamint a vállalkozói alapon, illetve a megbízási szerződéssel vagy alkalmi munkavállalói könyvvel végzett munka.

Zsebből zsebbe

A Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetségének (KISOSZ) ügyvezető elnöke, Antalffy Gábor kiemelte, hogy Magyarországon az élőmunka terhe rendkívül magas. Bár a kormány azt ígérte hatalomra kerülése előtt, hogy a járulékok a felére csökkennek, ez azonban nem történt meg. A vállalkozók sokszor rákényszerülnek arra, hogy „zsebbe fizessenek". Az alkalmazottak sok esetben maguk kérik – főleg a kisebb településeken, ahol nehéz az elhelyezkedés –, hogy részmunkaidőben dolgozhassanak, illetve bérük egy részét „zsebbe" kapják. Az ügyvezető elnök hangsúlyozta, hogy a kisvállalkozók terhei az idén 53 százalékkal emelkednek, ugyanakkor a gazdasági növekedés öt százalék. A terhek növekedésének arányában a vállalkozások többsége nem tudja árbevételét bővíteni, arra a piaci viszonyok nem nyújtanak lehetőséget. A vállalkozások előtt két út áll: a legális megoldás az, ha az alkalmazottakat részmunkaidőben foglalkoztatják, vagy létszámleépítéshez folyamodnak. Antalffy Gábor szerint ugyancsak diszkriminatív intézkedés, hogy a minimálbér kompenzációjára csak az öt fő feletti vállalkozások pályázhatnak. A kompenzációra a KISOSZ konkrét javaslatokat is kidolgozott. Spanyolországban például támogatást kapnak azok az egyéni vállalkozók, akik alkalmazottal dolgoznak. Ha egy főt vesznek fel, akkor csak a járulékok hatvan százalékát kell befizetniük az államkasszába, két dolgozó után ez az összeg ötven százalékra csökken, s ez valós ösztönzést jelent a vállalkozásoknak. Az ügyvezető elnök hozzátette: amennyiben a kormányzat növelni akarja a kis keresetűek jövedelmét, úgy az szja-ban a mindenkori minimálbér mértékéig vissza kellene állítani a nullakulcsos adót, vagyis az adómentességet.

Tartós tendencia

A Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének főtanácsosa, Magyar György elmondta: az agrárágazatban mindig is jelentős volt a feketemunka, s a tendencia tartósnak látszik. Tíz évvel ezelőtt a mezőgazdaságban hivatalosan még 970 ezer embert foglalkoztattak, ma ez a szám 250 ezerre tehető, miközben a földterület nagysága nem változott. Igaz, a csökkenéshez hozzájárult az is, hogy a szövetkezetek iparral, kereskedelemmel és szolgáltatással foglalkozó üzletágai megszűntek, ám az ebből eredő létszámcsökkenés nem volt akkora mértékű. A munkaügyi ellenőrök legfeljebb a mezőgazdasági társas vállalkozásokat, szövetkezeteket vizsgálják, az egyéni gazdákat nem, így a feketén dolgozókat szinte lehetetlen tetten érni. A településeken – hallgatólagosan – a polgármesterek, jegyzők is tudomásul veszik ezt a jelenséget, s örülnek annak, hogy kevesebben folyamodnak szociális segélyért. A mezőgazdaságban is jellemző, hogy a határon túlról, főként Romániából érkezett munkásokkal dolgoztatnak, akiknek kevesebb pénzt kell fizetni, mint a magyar állampolgároknak. Mivel az egyéni gazdák többségének nincs pénze arra, hogy gépesítse gazdaságát, a munkáskézre még nagyobb szükség van. A vállalkozók mindenképpen jól járnak az illegális foglalkoztatással, ugyanakkor a feketén dolgozó kiszolgáltatott helyzetbe kerül, nem számíthat nyugdíjra, egészségügyi ellátásra. A főtanácsos szerint vélhetően a kevésbé fejlett EU-országokban is jellemző a mezőgazdaságban a feketemunka. Az is mindennapos jelenség, hogy a nyugati országrészből magyar munkások dolgoznak illegálisan Burgenlandban. Igaz, az ottani fizetésekhez képest kevesebbet kapnak, de az összeg idehaza így is kiemelkedő keresetnek számít.

Munkaügyi ellenőrzés az építőiparban
Az építőiparban a leggyakrabban előforduló munkaügyi szabálytalanság a szerződés nélküli foglalkoztatás – derült ki a június végén megtartott, két napos országos munkaügyi akcióellenőrzés során. A feketemunka feltárására elrendelt vizsgálat – amely összesen 1971 munkáltatóra terjedt ki és 11490 munkavállalót érintett – során a felügyelők megállapították, hogy 1242 dolgozó nem rendelkezett érvényes, írásba foglalt munkaszerződéssel. Gyakori vétség a napi törvényes munkaidő, illetve a túlmunka szabályainak megszegése is. A minimálbérrel összefüggésben ötven munkáltató 181 beosztottat érintően szabálytalankodott, ám a minimálbér alatti foglalkoztatás – a vizsgálatba bevont munkáltatóknál – csak elvétve fordult elő. Változatlanul jelentős viszont a külföldiek engedély nélküli, vagy az engedélytől eltérő alkalmazása: ezt a szabályszegést az ellenőrök 449 foglalkoztatott közül 162 esetében állapították meg. Az építőipari cégek közül a nagyobbaknál jelentősen javult a jogkövető magatartás, ám a kisebb vállalkozásoknál nem érzékelhető pozitív elmozdulás. A feltárt szabálytalanságok megszüntetésére a felügyelők összesen 826 államigazgatási határozatot hoztak, közel két és fél millió forint helyszíni bírságot szabtak, 25 esetben pedig – 605 ezer forintnyi összegben – szabálysértési bírság megfizetését kezdeményezték.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem