Van új a marketing alatt!"
Ez is lehetne a mottója a Coca-Cola volt marketingigazgatója magyarul, ebben az évben megjelent könyvének, amelyben új, forradalmi marketingszemléletét mutatja be gyakorlati tapasztalatai alapján. Szembeszáll azokkal a hagyományos nézetekkel, amelyek a marketinget titokzatosnak, rejtélyesnek, sőt művészetnek tartják. Kifejti, hogy a marketing egyáltalán nem rejtélyes szakma, hanem elsajátítható tudomány. Közvetlenül, szórakoztató stílusban tárja az olvasó elé, hogy a hagyományos marketing taktikái korunkban már nem alkalmazhatók, mert nem válnak be. Jelenkorunk követelménye, hogy az áru a tényleges fogyasztás figyelembevételével, az elérhető legmagasabb profittal találjon vevőre. A marketingre költött kiadásokat – a minél magasabb haszon érdekében – befektetésnek kell tekinteni.
A marketing tehát üzleti kérdés, döntés arról, hogy mit kell tenni a rendelkezésre álló eszközök lehető legjobb felhasználásával. S e stratégiának a vállalkozás valamennyi tevékenységének a középpontjában kell állnia. Az üzleti világ egyik alapszabálya, hogy a versenytársak számának növekedésével a marketingszakembereknek is keményebben, meggyőzőbben kell dolgozniuk a fogyasztók megnyeréséért. El kell hitetnünk a vásárlókkal, hogy termékük más, jobb és különlegesebb, mint a versenytársaké.
A könyvben arról is szó van, hogy a környezet változásával a fogyasztók is megváltoznak, noha a legtöbb marketinges nem számol a szociális változásokkal. Mások pedig nem fordítanak figyelmet a fogyasztókkal való szoros kapcsolat kiépítésére, holott a vevőt rá kell vezetni arra, hogy az adott termékre szüksége van. Ehhez újabb és újabb marketingmódszerek alkalmazására van szükség. A szerző nézete szerint a már kiépített piacokon általában jobb eredmények érhetők el, mint az újak esetében, hiszen igen nagy előny a márkaismeret. A tisztánlátás érdekében tehát márkánként és piaconként érdemes elemezni az eredményeket.
A marketingnek figyelembe kell vennie a technológiát, a könyvvitelt, a pénzügyeket, a kultúrát, a demográfiai adatokat, de még a történelmet is. S bár a marketingstratégiák kialakítása során nem kell feltétlenül megszabadulni a már bevált módszerektől, azokhoz mindig hozzá kell adni valami újat. A Mindig gondolj a holnapra" című fejezetben számos jó tanács ad útmutatást a jövőre való felkészüléshez, az állandó fejlődéshez. Mindenképpen fontos a kreativitás, amely azonban nemcsak új tennivalókat jelent, hanem segítséget nyújt az addigi gyakorlat eredményesebb kamatoztatásához is.
Sergio Zyman: Csak a profit számít. PERFEKT Gazdasági Tanácsadó, Oktató és Kiadó Rt., Budapest, 2001. 240 oldal. Ára: 1990 Ft
Dr. Rubóczky IstvánLízing-tan
A klasszikus meghatározás szerint minden olyan termelési tényezőt érdemes lízingelni, amely – a futamidő alatt kifizetett költségeket összegezve – kevesebbe kerül, mint amekkora bevételtöbblet érhető el a lízingtárgy termelésbe állításával. A magyar piacgazdaságban a kétszintű bankrendszer lehetőséget teremtett lízingtársaságok alapítására, s megtörtént a törvényi szabályozás is. Az eddig megjelent, lízinggel foglalkozó szakkönyvek elsősorban a banki és a lízingeléssel foglalkozó szakemberekhez szólnak; hiányzott azonban egy olyan kézikönyv, amelyből a lízingügyletekben járatlanok sajátíthatták el az e tárgykörben fontos tudnivalókat. Főleg számukra készült ez a jól áttekinthető szakkönyv, noha sok új információval gazdagodhatnak a szakmabeliek is.
A szerző hosszú évek alatt szerzett tapasztalatai alapján vezeti be olvasóit a lízingfinanszírozás rejtelmeibe, s az ismeretek mélységét" könyvében színekkel is jelöli. A fehér oldalakon alapfogalmakat, a lízing folyamatát ismerteti a szerző. A leírt ismeretek rövid összefoglalását a sárga, a részletesebb információkat a kék, a törvényeket, a rendelkezéseket, az állásfoglalásokat pedig a zöld oldalakon találjuk. A lízing alaptípusaihoz – az operatív és a pénzügyi lízinghez – a bérlet, a részletre vétel és a hitel ügyletei kapcsolódnak. Megismerhetjük a két alaptípusból levezethető lízingfajtákat, s a lízing szereplői közötti szerződéses kapcsolatokat, melyeket ábra is szemléltet a könyvben.
A továbbiakban szó van a lízingbevevő minősítéséről, a lízingtárgy minőségéről és a biztosítékokról, majd a lehetőségek felméréséről, az ajánlatkérésről és a lízingcég ajánlatáról. Az ajánlat elemzésének szempontjai után arról tájékozódhatunk, hogy milyen dokumentumokra és mennyi időre van szüksége a lízingtársaságnak a döntéshozatalhoz; ezután pedig a lízingszerződés tartalmával ismerkedhetünk meg. A szerző érinti a túl korai" és a túl késői" megrendelés, illetve az előlegek és a fizetési feltételek problémakörét, valamint a lízingbeadó és a szállító közt kötendő szerződés szempontjait. Megismerhetjük továbbá a futamidő alatt elkészítendő számlákat, elszámolásokat és a futamidő végén esedékes teendőket is.
A magyar lízingszabályozás Európában a modernebb, a közös alapelveknek megfelelő szabályozások sorába tartozik. Hazánk is csatlakozott az ottavai konferencián 1988. május 28-án kötött UNIDROIT Egyezményhez, amely a nemzetközi pénzügyi lízingről szól (1997. évi LXXXVI. törvény).
Ziegler Éva: Lízingről mindenkinek. AULA Kiadó Kft., Budapest, 2001. 120 oldal. Ára: 1600 Ft