×

Poldermodell – a holland példa

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 39. számában (2001. április 15.)

 

Az idő előrehaladtával mind több uniós jogi, gazdasági és társadalmi norma érvényesül Magyarországon. A követendő példákat azonban nemcsak Brüsszelben, de az Európai Uniót alkotó kisebb országok gyakorlatában is érdemes tanulmányozni. A holland gazdaság teljesítménye, a foglalkoztatásban, a társadalmi párbeszédben elért eredményeinek értékelése tanulságokkal szolgálhat a honi munkáltatók és az érdekegyeztetésben részt vevő felek számára.

 

Az 1994-1998 közötti időszakban a holland gazdaság éves átlagos növekedése 3,2 százalék volt, szemben az EU 2,5 százalékos átlagával. A foglalkoztatottság Hollandiában évente 2,1 százalékkal bővült, míg az Unióban ez a mutató csak 0,4 százalék volt. Hollandia minden nehézség nélkül csatlakozhatott 1999. január 1-jén a Gazdasági és Monetáris Unióhoz (EMU), mivel 1998-ban az infláció csupán 2,1 százalékot tett ki, és a költségvetési deficit 1996 óta a GDP 3 százaléka alatt maradt. Emellett Hollandia a világ hatodik legnagyobb külfölditőke-befektetője.

A modell története

A gazdasági növekedést és a foglalkoztatottság emelkedését a holland gazdaság honi elemzői a poldermodell eredményének könyvelik el. Az elnevezés a társadalmi konszenzusra utal, így hívták ugyanis azt a közmegegyezésen alapuló eljárást, amellyel a hollandok az állandó árvíz-fenyegetettségben lévő, a tengerszint alatti németalföldi földeket, a poldereket a gátak segítségével megvédték a víztől. Ezt a hatalmas munkát csak megértésen alapuló, közös erőfeszítéssel lehetett elvégezni.

A holland gazdaság szereplői e modell alapján alakították ki a társadalmi párbeszédet. Ennek intézményrendszeri gyökerei egészen a II. világháborúig nyúlnak vissza. A háború befejezése utáni újjáépítési munkák elősegítését szem előtt tartva alakult meg 1945-ben a Munkaügyi Alap és 1950-ben a Társadalmi-Gazdasági Tanács, melyek később, az 1982-es, úgynevezett Wassenaari Megállapodás után a társadalmi párbeszéd alapintézményei lettek.

1982 és 1993 között a szociális partnerek megegyeztek a bérköltségek fejlesztését illetően, azonban a munkajog és a szociális biztonság kérdéseiben nem. Ezért abban az időszakban a konszenzusgazdaság (a hollandok így nevezik a gazdaság stabil, konszolidált működését!) csak részben funkcionálhatott: a kollektív szerződések szintjén igen, de nemzetgazdasági szinten nem. Az úgynevezett „rokkantsági krízis" (1991) és a 92-93-as gazdasági visszaesés után felismerték az inaktivitás, a munkanélküliség visszaszorításának szükségességét, s megteremtették a társadalmi párbeszéd hatékony intézményeinek feltételeit. A modell működése ettől az időszaktól terelődött új irányba. Felismerve a gazdasági szükségszerűségeket, a szociális partnerek mérsékelt fizetésrendezésben állapodtak meg, amely rugalmas eljárási rendszerrel, a folyamatokba való beleszólás jogának érvényesítésével párosult. Megerősítették továbbá a határozott időre alkalmazott munkavállalók jogbiztonságát, s 1997-ben úgy modernizálták a nyugdíjrendszert, hogy elkerülték az összköltség növekedését.

A hollandok három alapvető kritériumot jelölnek meg ahhoz, hogy a társadalmi párbeszéd jól működhessen. Az első – és mindenek előtt álló – a bizalom. Az olyan konszenzus ugyanis, amely nem a bizalmon alapul, biztos, hogy eredménytelen lesz. A bizalom akkor jön létre, ha a felek következetesek, és a konszenzust mint megoldó mechanizmust elfogadják, azaz átlátják, hogy az igazi változások csak közösen, és nem a vezetés kényszerével vagy a felek szembeállításával vihetők véghez.

A másik alapvető kritérium a felelősség megosztása. Ez azt jelenti, hogy a kormánynak és a szociális partnereknek tisztelniük kell egymás területét. A parlamentáris demokráciában – mondják a hollandok – a politikának természetes primátusa van, de a kormány okosan teszi, ha a vezetés egyes részeit (munkaviszonyok, szociális biztonság, munkafeltételek, nyugdíjak) a szociális partnerekre bízza. Ebben következetességet kell tanúsítani, különben a szociális partnerek bizalma csorbát szenvedhet, hiszen a törvényhozói beavatkozás aláássa az eredményeket. (Erre nem kevés példa akadt a magyar törvényalkotási folyamatban, amikor egy, a társadalmi párbeszéd, illetőleg az érdekegyeztetés fórumain korábban megtárgyalt tervezetet önálló képviselői indítványok elfogadásával megváltoztattak, s ezzel felbomlott egy-egy megállapodás összhangja.)

Végül a harmadik kritérium a decentralizáció és a differenciálódás. A holland bérpolitika lényege, hogy makroszinten a társadalmi célokhoz ajánlásokat keresnek, míg decentralizáltan – vállalati szinten – konkrét tárgyalások zajlanak. (Elvileg Magyarország is ezt a módszert alkalmazza.)

A holland Társadalmi-Gazdasági Tanács (SER)
A SER a holland kormány fő tanácsadó szerve szociális és gazdaságpolitikai kérdésekben. 1950-ben alakult meg.

A SER tagjai három csoportot képviselnek, kifejezve az országban uralkodó szociális és gazdasági viszonyokat, ezek: a szakszervezetek, a munkáltatói szervezetek, valamint a független szakértők (a Korona képviselői).

A SER 33 tagból áll, azaz mindhárom csoport 11-11 fővel képviselteti magát.

A munkáltatói szervezetek képviselői:

Munkáltatói csúcsszövetség (VNO/NCW – Holland Ipari Föderáció és Holland Munkáltatók Keresztény Szövetsége – 7 fő

Holland kis- és közepes vállalkozók csúcsszövetsége (MKB Nederland) – 3 fő

Mezőgazdasági és kertészeti szervezetek csúcsszövetsége (LTO) – 1 fő

A szakszervezetek képviselői:

Holland Szakszervezetek Szövetsége (FNV) – 8 fő

Keresztény Szakszervezetek Szövetsége (CNV) – 2 fő

Közép- és Magasabb Beosztású Alkalmazottak Szövetsége (MHP) – 1 fő

A Korona képviselői:

A Korona képviselői független szakértők – egyetemi professzorok a közgazdaságtan, a pénzügyek, a jog és a szociológia területéről –, akik ezt a feladatukat általában főállásuk mellett látják el. Az uralkodó nevezi ki őket, de nem tartoznak a kormány felügyelete alá. Az egyik képviselő azonban egyúttal a holland központi bank elnöke, egy további delegátus pedig a Gazdasági Minisztérium független intézményének, a Tervhivatalnak az igazgatója.

A SER elnökét, a SER testületének javaslatára, a királynő nevezi ki. A SER minden ülésén megfigyelőként vesznek részt az érintett tárcáknak az adott szakterületet jól ismerő képviselői.

A SER feladatköre:

Kormányzati tanácsadói szerepe keretében az alábbi célkitűzések megvalósítását kívánja elősegíteni: kiegyensúlyozott, fenntartható gazdasági növekedés; a lehető legteljesebb foglalkoztatottság; a jövedelmek igazságos elosztása.

A SER a kormányzati politika főbb elemeihez nyújt tanácsot. Érveléseit a parlament is felhasználja a kormánnyal folytatott vitája (sic!) során. Ennek keretében a SER az alábbi témakörökre koncentrál:

  • középtávú szociális és gazdasági fejlődés,
  • iparpolitika,
  • társadalombiztosítás,
  • munka- és iparjog,
  • a munkaerőpiac és az oktatás kapcsolata,
  • EU-integrációs politika,
  • szállítás,
  • fogyasztók.

A SER javaslatait könyv formájában adja át a kormánynak. Ez a nagyközönség számára is hozzáférhető. A kormány természetszerűleg nem köteles elfogadni a tanácsolt lépéseket, de a SER-t részletesen tájékoztatja arról, hasznosítja-e a tanácsokat vagy sem. Úgy tartják ugyanis, hogy a kormányzati politika megvalósításához széles körű társadalmi támogatottság szükséges. A SER-től kért javaslatok egyúttal azt is megmutatják, számíthat-e a kormány a SER által képviselt szervezetek támogatására. Ha a SER egyhangú határozattal terjeszti elő véleményét, ez a kormány számára a széles körű támogatottság jele. Ha azonban megoszlanak a vélemények, ez azt mutatja, hogy a társadalom egy fontos része nem támogatja az adott lépést.

A SER ezen túl ellát néhány igen fontos szakmai és törvényességi felügyeleti feladatot is.

Munkamódszer:

A SER üléseinek előkészítő tevékenységét a végrehajtó bizottság koordinálja. A SER teljes testülete minden hónap harmadik péntekén tart ülést. A napirend a kormány részére készített javaslatok megvitatása, illetve véglegesítése. Ezeket az anyagokat korábban munkabizottsági munka keretében már megfelelően előkészítették. Amennyiben nem sikerült minden vonatkozásban egyetértésre jutni, a véleménykülönbségeket rögzítik a végleges anyagban.

A SER tevékenységét állandó titkárság segíti, amely a szervezet önálló irodaházában 160 alkalmazottat foglalkoztat.

Élen az Unióban

A hollandiai társadalmi párbeszéd mintaszerű működése még az Európai Unió rendezett munkaügyi viszonyai között is kiemelkedő. A siker azonban nem akadályozza meg a hollandokat abban, hogy folyamatosan ne tárnák fel azokat a tényezőket is, amelyeket a szabályozás gyenge pontjainak tartanak. Ezek közül első helyen említik az önelégültség kialakulásának veszélyét, annak ellenére, hogy értékelésük szerint ebbe a csapdába egyelőre nem estek bele. Úgy tartják: az eredmény, a siker relatív, hiszen abból is táplálkozik, hogy a környező országok nem tettek, vagy nem tehettek eleget konkurensi pozíciójuk megerősítése érdekében. Ám e téren is változik a helyzet. Az úgynevezett polderturizmus (amit a holland kormány szorgalmaz és segít!) arra vezetett, hogy a környező országok lassanként ellesték a szabályozott bérpolitika művészetét.

Kiemelkedő fontosságot tulajdonítanak az alkalmazkodási képesség megfelelő szintjének. A gazdasági és a társadalmi fejlődés önmagában ugyanis nem elegendő a kiegyensúlyozott előrehaladáshoz. Ehhez szükség van arra is, hogy a szabályozás a közösség által támogatott legyen. Ez azonban felveti azt a kérdést, vajon a holland konszenzusgazdaság képes lesz-e együtt élni az egyre inkább előtérbe kerülő nemzetköziséggel.

A konszenzusmodell sikerét leginkább fenyegető tényezők az inaktivitás növekedése és a „szegénység csapdája". Kérdés ugyanis, hogy mi történik, ha a gazdaság fejlődése megáll, esetleg visszaesik, és a szociális biztonság ismét veszélybe kerül. Hogyan alakul a bevándorlók és az alacsonyan képzett munkaerő helyzete? Ugyanis az aktivitás előmozdítása érdekében – a prosperitás éveiben – a szociális jellegű pénzügyi ösztönzőket (a segélyek mértékét és juttatási idejét, a minimálbér nagyságát) visszaszorították. Így a „szegénységi csapda" egyelőre nem látszik megoldottnak.

Végül problémaként élik meg, hogy a munkaadói és a munkavállalói szervezeti változások szervesen illeszkednek-e a működő konszenzusmodellhez, az új szervezetek kellően felelősek-e, hitelesek-e ahhoz, hogy országos szinten tárgyalhassanak.

Mindamellett, hogy a hollandok tisztában vannak e rizikótényezőkkel, azt is pontosan tudják: a poldermodell struktúrája bebizonyította értékét és működőképességét.

A holland Gazdasági Minisztérium elemzése szerint az elmúlt, mintegy 6 év kiugró gazdasági teljesítménye, a magas gazdasági növekedési ütem mellett bővült a foglalkoztatottság. Vélhetően annak nyomán, hogy a kormányzat fő vezérelve a munka szerepének előtérbe helyezése volt, a foglalkoztatottak száma 1989 és 1998 között 1,2 millió fővel, 22 százalékkal emelkedett.

A Wassenaari Megállapodás
1982-re Hollandia súlyos gazdasági válságba került. A vállalatok nyereségessége leromlott, tömeges méreteket öltött a munkanélküliség, a szociális segélyből élők száma pedig drámaian megnőtt. A tendencia visszafordítására a kormány kilátásba helyezte, hogy törvényben szabályozza a bérpolitikát. Ekkor a szociális partnerek megállapodást kötöttek. Ez arra az alapfilozófiára épült, hogy a vállalatok nyereségességének visszaállítása érdekében korlátozzák a strukturális béremeléseket, és ágazati, valamint helyi szinten olyan foglalkoztatáspolitikát folytatnak, amely növeli a munkahelyek számát. A korlátozott béremelés lehetővé tette, hogy a munkanélküli-segély és a szociális ellátások ugyanolyan mértékben emelkedjenek, mint a bérek, ami biztosította, hogy a gazdasági növekedés előnyeiből azok is részesüljenek, akik nem tudnak dolgozni. Egyúttal megteremtődtek az új beruházások, a vállalati prosperitás, ezáltal a jövőbeni béremelések feltételei.

A béremelés korlátozásának fejében a heti 40 órás munkaidő heti 38 órára csökkent.

A gazdasági háttér

Ezt az eredményt mindenekelőtt a gazdasági környezet javításával érték el. Az 1980-as évek elején tapasztalt kedvezőtlen gazdasági körülmények fogalmazták meg a gazdaságpolitikai szemléletváltás szükségességét. Részben a munkaerő költségének jelentős emelkedése miatt az országban 1981 és 1983 között évente 100 ezer álláshely szűnt meg: ám ezzel kezelhetetlenné vált az állami költségvetés helyzete is. Ekkor viszont mind a kormányzati, mind a munkavállalói és munkáltatói oldal felismerte a változtatások szükségességét. Az ezt követően hozott három, fontos politikai intézkedés alapvetően megváltoztatta a holland gazdaság helyzetét. Az első lépés – a költségvetési hiány csökkentése és a vállalkozási adók mérséklése érdekében – az állami kiadások szigorú ellenőrzését célozta. Az állami költségvetés helyzetének javítása azután hozzájárult az infláció és a kamatlábak csökkentéséhez. Ezt segítette elő a holland valutának a német márka mozgásához történő igazítása. Az adók csökkentését pedig a második fontos gazdaságpolitikai lépés alapozta meg, nevezetesen a bérek mérséklése. A munkáltatók és a szakszervezetek 1982-ben írták alá a Wassenaari Megállapodást, melynek célja a munkanélküliség csökkentése volt, mégpedig a bérkövetelések mérséklése révén. Azaz a munkahelyteremtés fontosságát a jövedelemnövelés elé helyezték.

A harmadik elemet a társadalombiztosítás egyes részeinek átalakítása jelentette. Hollandiában ez a rendszer azokat érinti, akik idős koruk, hosszan tartó betegségük, vagy a munkanélküliség miatt nem képesek ellátni magukat. A változás annyit jelentett, hogy az érintettek juttatásának szintjét az utolsó fizetés 80 százalékáról 70 százalékára szállították le. Továbbá az érvényes minimálbért egy évtizedre befagyasztották.

Az intézkedések nyomán a holland gazdaság stabilizálódásnak indult, majd a 90-es években megkezdődött a gazdasági szerkezet átalakulása. Néhány állami – deregulációs – intézkedéssel elősegítették a gazdasági verseny élénkülését, valamint központi – infrastrukturális – beruházásokkal is támogatták a fejlődést. A 90-es éveket Hollandia tetemes gazdasági növekedéssel zárta.

Példa lehet-e holland módszer?

A hollandok takarékos emberek hírében állnak, de szerencsére tapasztalataik átadását illetően nem bizonyulnak fukarnak. Február közepén Budapesten egész napos szemináriumot szenteltek annak, hogy a magyarországi szociális partnerek és kormányzati szakemberek számára elérhetővé tegyék a holland poldermodell ismereteit. A hollandiai társadalmi párbeszéd minden részt vevő oldalának prominens képviselői tartottak előadást saját területükről és az egész érdekegyeztetési mechanizmusról.

A holland kormány szakértői felvázolták a társadalmi párbeszédhez kapcsolódó lépéseket. Elsőként azokat a megállapodásokat említették, amelyek – a társadalmi közmegegyezésen alapulva – a párbeszéd alappilléreit jelentik (Wassenaari Megállapodás, új szemlélet stb.). A következő fontos lépés a gazdasági növekedésről, a termelékenység alakulásáról, az inflációs rátáról szóló előrejelzések készítése. Ezek azonban nem csak kormányzati álláspontokat tükröznek. A cél nem csupán a béremeléshez szükséges profit elérése, hanem a fő társadalmi-gazdasági problémák okainak feltárása, végső soron a gazdasági növekedés és a megfelelő foglalkoztatottsági szint fenntartása.

A Munkaügyi Alapítvány
A Társadalmi-Gazdasági Tanácstól (SER) eltérően a Munkaügyi Alapítvány nem jogi intézmény, hanem a szociális partnerek, azaz a munkaadók és a szakszervezetek (bipartit) magánszervezete. A szociális partnerek a Munkaügyi Alapítványon belül megvitatják a társadalmi-gazdasági kérdéseket, és igyekeznek általános megállapodásokat kötni. Ezek a megállapodások jogilag nem kötelezők, viszont a szociális partnerek számára megteremtik azokat a kereteket, amelyek ágazati és vállalati szinten a munkaügyi kapcsolatok szempontjából előnyös megállapodásokkal tölthetők ki. Ezek a kollektív szerződésekben, a vezetés, a szakszervezetek, illetve az üzemi tanácsok közötti megállapodásokban testesülnek meg. Ezáltal a rendszer rugalmas környezetet teremt az ágazatok számára.

Emellett a Munkaügyi Alapítvány irányító testülete évente kétszer, tavasszal és ősszel találkozik a kormánnyal, hogy megvitassa az ország társadalmi és gazdasági fejlődésével kapcsolatos közös feladatokat.

Helyi alkuk

A szociális párbeszéd szereplői megvizsgálják, van-e mód béremelésre, ezen belül strukturális vagy alkalmankénti emelés lehetséges-e. De egyben megvizsgálják az egyéb munkavállalói, illetve munkáltatói igényeket is, így például a korengedményes nyugdíj vagy a képzési lehetőségek alakulásának stb. problémáit. A megállapodásokat egyezkedés előzi meg. Jellemzően a Munkaügyi Alap, illetve a kormány különféle javaslatait tárgyalják, figyelemmel arra, hogy lehetőség szerint mindenkinek származzék valamiféle előnye a megállapodásból, illetve az esetlegesen elszenvedhető hátrányokat kompenzálni lehessen. Az országos szintű megállapodásokat ágazati, helyi és egyéni alkufolyamatok követik. A megállapodások perfektuálódását, az alku kimenetelét nyomon követik. Vizsgálják, hogy a béremelés megfelel-e a javasolt mértéknek, s az egyéb, nem bérre vonatkozó javaslatok érvényesülnek-e a kollektív szerződésekben. A tárgyalási ciklus lezárását már a következő évi gazdasági prognózis jelenti.

A poldermodell nem csupán bérkorlátozást jelent (azaz más szempontból versenyképességi előnyt a vásárlóerő-csökkenés ellenében), hanem munkahelyteremtő intézkedéseket (csökkentett munkaidő, rugalmas munkahelyek, gyermekgondozási szabadság stb.) is, és a szakképzettségbe, a munkaerő minőségébe történő beruházást is feltételez. A kölcsönös előnyöket a dolgozók munkaalkalmasságának javulása, a vállalatok rugalmasságának növekedése, a javuló közhangulat is jelzi.

A konferencia előadói vázolták saját területük jellemzőit, szervezeteik felépítését, önálló szempontjaikat a tárgyalások során. De mindannyian, egybehangzóan kiemelték a kölcsönös bizalom fontosságát. Elismerték, hogy ennek megteremtése lassú és nehéz folyamat, de a bizalom folyamatos fenntartásának szükségességét nem győzték eléggé hangsúlyozni. Azt is fontosnak tartották megvilágítani, hogy a bizalom nem részletes szerződésekre és erős garanciákra, hanem egymás kölcsönös megbecsülésére és egymás szempontjainak értékelésére épül. Jelentősége van a főszereplők közötti informális kapcsolatoknak is, ezek ugyancsak megkönnyíthetik a résztvevők eredményes kommunikációját.

A szociális párbeszéd gazdaságpolitikai vitái pragmatikusak, nem jellemzők az ideológiai polémiák. Komoly szerepet kapnak a gazdaságpolitika kialakításában az egyes tanácsadó testületek. A kicsi és nyitott gazdaság érzékenyebb a versenyhelyzetben bekövetkezett változásokra, de ezt a hátrányként is értékelhető helyzetet a poldermodell szereplői saját előnyükre képesek fordítani.

A konferencián elhangzott előadások után a plenáris ülés munkáját felváltották a szekcióülések. A társadalmi párbeszéd résztvevői saját területük problémáit vitatták meg az előadókkal. A munkaadók szekciójában a témák elsősorban a magyar országos munkaadói szervezetek legégetőbb gondjai, illetve a holland kollégák tapasztalatai köré csoportosultak. Helyet kaptak szervezeti, finanszírozási kérdések, de a reprezentativitás ügye is felmerült.

A reprezentativitás kérdése

A reprezentativitás meghatározására Hollandiában nincs törvény. Általában 50-60 százalékban kell egy ágazati érdekképviseletnek szervezettnek lennie. Ez persze országos szervezetekre érvényes, önálló ágazat ugyanis nem lehet a Társadalmi-Gazdasági Tanács tagja. Így aztán természetes, hogy az igazán potens képviseleteknek a föderációk minősülnek. Néhány éve még meglehetősen sok munkaadói érdekképviselet volt, a mai helyzet éppen a szervezetek jól felfogott érdekében, önfejlődéssel jött létre.

Végső soron arra a kérdésre, hogy lehet-e példa a holland modell, valószínűleg úgy lehet válaszolni, hogy bizony annak kellene lennie. Persze nem lehet mindent szolgaian lemásolni, hiszen sok az eltérés, jóllehet nagyon sok a hasonlóság is. Utóbbiak sorába tartozik a tárgyalások három (egyedi, ágazati, országos) szintje, a rendezett munkaügyi viszonyok tartós fenntartásának szándéka. Aminek létrehozása viszont sürgős lenne, az a bizalom.

A Foglalkoztatottság helyzete Hollandiában, 1998-ban
  Millió fő %
Lakosság száma 15,7 100
15-64 éves korosztály 10,7 68
Teljes munkaidős állás 5,8  
Foglalkoztatottak száma 6,6 A 15-64 éves korosztály 62%-a
ebből: férfiak 4,0 A 15-64 éves korosztály 75%-a
nők 2,6 A 15-64 éves korosztály 49%-a
Részmunkaidősök (<35 óra) 2,0 30
Átlagos jövedelem Hollandiában
Aktív háztartások (1994) 53 600 NLG 24 320 euró
Nem aktív háztartások (1994) 35 100 NLG 15 927 euró

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem