×

Munkabalesetek a számok tükrében

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 39. számában (2001. április 15.)

 

Kétrészes összeállításunkban az Országos Munkaügyi és Munkavédelmi Főfelügyelőség (OMMF) fővárosi/megyei felügyelőségei által feldolgozott munkabaleseti jegyzőkönyvek alapján tekintjük át az elmúlt esztendő tapasztalatait.

 

A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény alapvető célja, hogy az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés személyi, tárgyi és szervezeti feltételeinek megteremtésével megelőzze a szervezett munkavégzés keretén belüli baleseteket.

A baleset, a munkabaleset megelőzése mind a munkavállaló, mind a munkáltató érdeke. A súlyos, a halálos munkabalesetet szenvedett munkavállalót nem pótolja a családnak juttatott kártérítés. A munkáltatónak pedig a kártérítési követelések, munkavédelmi bírság kiegyenlítésén túl pótolnia kell a kiesett munkaerőt, ami többletköltségekkel (például betanítási költség) jár.

A munkabalesetek megelőzése nyers gazdasági érdek. Ez játszik szerepet a munkabalesetek eltitkolásában. A munkavállaló munkahelyének megtartása érdekében gyakran cinkosává válik a munkáltatójának, nem jelenti be sérülését, táppénzes állomány helyett szabadságra megy, sérülten is tovább folytatja munkáját, s csak a legvégső esetben fordul orvoshoz. A munkáltató gyakran megváltoztatja a baleseti tényállást, és az esemény bekövetkezéséért egyedül a munkavállalót teszi felelőssé, mert így a társadalombiztosítás nem követeli vissza a kifizetett ellátásokat (regresszigény).

Ez utóbbi esetek miatt az OMMF fővárosi/megyei felügyelőségeire bejelentett munkabalesetek száma jelentősen kevesebb a valójában bekövetkezett baleseteknél. Az eltitkolás mértéke becslések szerint mintegy 20 százalékra tehető.

Az OMMF fővárosi/megyei felügyelőségeire bejelentett munkabalesetek száma az 1999-2000. évi adatok szerint – ahogy ezt az 1. táblázat tartalmazza – enyhén, számszerűen 517-tel, 1,94 százalékkal emelkedett. A súlyos, ezen belül a halálos kimenetelű munkabalesetek száma minimális mértékben, 3-mal, 1,95 százalékkal mérséklődött. Az összes, csonkolással járó – súlyos és kiscsonkolásos – munkabalesetek száma kismértékben, 42-vel, azaz 10,66 százalékkal csökkent.

Munkabalesetek számának alakulása (1. táblázat)

Év/megoszlás

1999

2000

Előző év %-a

Összesen

26 697

27 214

1,94

Ebből halálos

154

151

–1,95

 csonkolás

396

352

–11,16

A munkabalesetek megyei eloszlása nem követi minden esetben a gazdasági fellendülés – iparosítás – területi alakulását. A 2. táblázat adatai szerint külföldön és a megyék 50 százalékánál növekedett, míg a másik 50 százaléknál mérséklődött a bejelentett munkabalesetek száma.

Munkabalesetek alakulása területi bontásban 2000. évben (2. táblázat)
Megye I-IV. n. év
Munkabalesetek száma
Összesen Előző év %-ában

Az összes munkabalesetből

halálos súlyos csonkulásos egyéb súlyos súlyos összesen csonkulásos összesen

Budapest

4 789

95,5

15

6

6

27

38

Baranya

879

95,2

9

1

1

11

15

Bács-Kiskun

1 300

154,2

7

6

3

16

19

Békés

1 264

106,0

4

6

1

11

29

Borsod-Abaúj-Zemplén

1 649

89,3

5

2

2

9

20

Csongrád

1 009

99,6

6

1

1

8

8

Fejér

1 517

100,7

15

1

5

21

13

Győr-Moson-Sopron

1 981

102,6

15

6

1

22

27

Hajdú-Bihar

1 232

103,7

1

3

3

7

26

Heves

1 009

108,5

5

5

5

15

20

Komárom-Esztergom

1 376

112,9

7

5

1

13

5

Nógrád

850

97,9

0

2

1

3

7

Pest

1 695

120,5

14

6

6

26

25

Somogy

755

98,8

7

1

2

10

9

Szabolcs-Szatmár-Bereg

927

96,8

3

1

3

7

13

Jász-Nagykun-Szolnok

1 164

92,0

5

4

3

12

19

Tolna

905

104,0

6

1

3

10

6

Vas

994

95,5

6

2

1

9

15

Veszprém

1 275

101,9

13

1

1

15

21

Zala

551

94,5

6

4

2

12

14

Külföldön történt

93

112,0

2

0

0

2

3

Összesen

27 214

101,9

151

64

51

266

352

A balesetek számának emelkedése Bács-Kiskun, Pest és Komárom-Esztergom megyében, csökkenése Borsod-Abaúj-Zemplén, Jász-Nagykun-Szolnok és Zala megyében a legjelentősebb.

A munkabalesetek számának alakulása a nemzetgazdasági ágazati bontása részleteiben a 3. táblázatban követhető nyomon. (A táblázat adatai nem tartalmazzák a bányakapitányság által feldolgozott munkabaleseti jegyzőkönyveket. A szénbányászat, tőzegkitermelés, kőolaj- és földgázkitermelés és egyéb bányászati megnevezések alatt megjelent adatok olyan munkáltatóknál bekövetkezett munkabaleseti eseményeket regisztrálják, melyek korábban bányászati tevékenységet folytattak, de a „statisztikai számjel" változatlanul hagyása mellett egyéb, nem bányászati jellegű munkát végeznek.)

Munkabalesetek az ágazatokban 2000. évben (3. táblázat)
Ágazat Összesen Előző év %-ában

Összes munkabalesetből

halálos súlyos csonkulásos egyéb súlyos súlyos összesen csonkulásos összesen

Egyéb

5

500

0

0

0

0

0

Mezőgazdaság, vadgazdálkodás és szolgáltatások

1 963

98,1

9

2

2

13

16

Erdőgazdálkodás, termelés és szolgáltatás

207

103

6

0

0

6

2

Halászat és kapcsolódó szolgáltatások

20

166,7

1

0

1

2

0

Szénbányászat, tőzegkitermelés

4

57,1

0

0

0

0

0

Kőolaj- és földgázkitermelés

7

116,7

0

0

0

0

0

Uránércbányászat

0

0

0

0

0

0

0

Fémtartalmú ércek bányászata

0

0

0

0

0

0

0

Egyéb bányászat

29

241,7

0

0

1

1

1

Élelmiszerek és italok gyártása

2 411

94,9

4

2

1

7

26

Dohánytermékek gyártása

16

94,1

0

0

0

0

0

Textíliák gyártása

516

102,6

0

1

2

3

6

Ruházati termékek gyártása, szőrmekikészítés

310

106,9

0

0

0

0

3

Bőrkikészítés, bőrtermékek és lábbeli gyártása

181

91

2

0

0

2

1

Fafeldolgozás

594

106,6

3

12

2

17

42

Papír és papírtermékek gyártása

220

105,8

0

1

0

1

3

Kiadói és nyomdaipari tevékenység

188

120,5

0

1

0

1

4

Kőolaj-feldolgozás és kokszgyártás

86

116,2

1

0

0

1

0

Vegyi alapanyagok és termékek gyártása

381

87

3

2

0

5

4

Gumi- és műanyag termékek gyártása

720

101,3

4

3

1

8

8

Nemfémes ásványi termékek gyártása

675

100,3

0

2

1

3

9

Kohászat

815

97,5

0

3

1

4

13

Fémfeldolgozási termékek gyártása

1 491

111,9

6

7

2

15

33

Gépek, gépi berendezések gyártása és javítása

1 313

95,2

4

4

3

11

23

Irodagép- és számítógépgyártás

58

92,1

0

0

0

0

0

Villamosipari gépek és készülékek gyárt., jav.

547

110,3

0

1

1

2

9

Híradás-technikai termékek gyártása és javítása

451

124,9

0

1

0

1

3

Műszergyártás és -javítás

96

80

0

0

0

0

1

Közútigépjármű-gyártás

835

140,6

1

5

0

6

12

Egyéb járművek gyártása és javítása

185

106,9

0

0

0

0

5

Bútorgyártás, egyéb feldolgozóipari termékek gyártása

458

111,7

1

2

1

4

26

Nyersanyag visszanyerése hulladékból

37

82,2

2

0

1

3

0

Villamosenergia-, gáz- és hőellátás

334

93,3

2

0

1

3

1

Víztermelés, -kezelés és -elosztás

255

105,4

3

0

1

4

3

Építőipar

1 545

93,2

35

2

13

50

28

Közútijármű- és üzemanyag-kereskedelem

305

118,7

5

0

1

6

2

Nagykereskedelem

840

113,8

6

2

2

10

16

Kiskereskedelem

1 156

118,1

6

4

2

12

13

Szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás

634

113,2

4

0

0

4

6

Szárazföldi és csővezetékes szállítás

1 839

83,9

14

2

4

20

9

Vízi szállítás

29

78,4

0

0

0

0

0

Légi szállítás

50

94,3

0

0

0

0

0

A szállítás kiegészítő tevékenységei

284

123,5

5

2

0

7

3

Posta és távközlés

607

99,8

2

0

2

4

0

Pénzügyi tevékenység

60

133,3

0

0

0

0

0

Biztosítás és nyugdíjalap-kezelés

39

156

0

0

0

0

0

A pénzügyi tevékenység kiegészítő szolgáltatásai

10

100

0

0

0

0

0

Ingatlanügyletek

101

99

1

0

0

1

1

Ingó vagyon kölcsönzése

26

113

0

0

0

0

0

Számítástechnikai és ehhez kapcsolódó tevékenység

30

136,4

1

0

0

1

0

Kutatás és kísérleti fejlesztés

37

112,1

1

0

2

3

0

A gazdasági tevékenységet segítő szolgáltatás

600

109,3

6

0

1

7

4

Közigazgatás, kötelező társadalombiztosítás

450

82,6

1

0

0

1

2

Oktatás

993

110,1

7

3

0

10

10

Egészségügyi és szociális ellátás

1 383

100,4

3

0

0

3

2

Szennyvíz- és hulladékkezelés, köztisztasági szolg.

343

120,4

0

0

2

2

0

Tagsági viszonyon alapuló, máshová nem sorolt szv.

60

125

0

0

0

0

0

Szórakoztató, kulturális és sporttevékenység

222

89,9

0

0

0

0

0

Egyéb szolgáltatás

146

122,7

2

0

0

2

2

Magánháztartások alkalmazottakkal

0

0

0

0

0

0

0

Területen kívüli szervezetek és testületek

17

47,2

0

0

0

0

0

Összesen

27 214

101,9

151

64

51

266

352

A munkabalesetek 1999. évi számához viszonyított aránya a 60 ágazat közül 35-ben növekedett, ebből 21 ágazatban 10 százaléknál nagyobb mértékben, 5 ágazatban nem változott, 3 ágazat ellenőrzése nem tartozik az OMMF feladatkörébe, a további 17 ágazatban csökkent a munkabalesetek aránya.

Az előző évi esetekhez viszonyítva legjelentősebben

  • az egyéb bányászatban (+141,7 százalék),
  • a halászatban és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatásokban (+66,7 százalék),
  • a biztosítás és a nyugdíjalap-kezelés területén (+56,0 százalék),
  • a közúti gépjárműgyártásban (+40,6 százalék),
  • a számítástechnika és az ehhez kapcsolódó tevékenységnél (+36,4 százalék),
  • a pénzügyi tevékenység ellátása során (+33,3 százalék),
  • a híradástechnikai termékek gyártása és javítása területén (+24,9 százalék)

növekedett a munkabalesetek aránya.

Azon ágazatok közül, ahol a balesetek számának csökkenése tapasztalható, legjelentősebb a mérséklődés

  • a területen kívüli szervezetek és testületeknél (-52,8 százalék),
  • a szénbányászat és a tőzegtermelés közben (-42,9 százalék),
  • vízi szállítás során (-21,6 százalék),
  • műszergyártás és -javítás területén (-20,0 százalék),
  • nyersanyag hulladékból való visszanyerése közben (-17,8 százalék),
  • közigazgatás, kötelező társadalombiztosítás ellátása során (-17,4 százalék),
  • szárazföldi és csővezetékes szállítási tevékenység esetében (-16,1százalék).

A jelentős mértékű növekedés-csökkenés – abszolút számokat tekintve – nem mutat ilyen „riasztó" képet. Az az ágazat, ahol a bázis „jó", és csak egy-két eseménnyel regisztrálnak többet vagy kevesebbet, a százalékos arány kedvezőbben alakul, mint azon a területen, ahol a baleseti események száma eleve alacsony volt. Például abban az esetben, ha a területen a munkabaleseti események száma az előző esztendőben 100 volt, és a következő évben 101 baleset következett be, ez 1 százalékos növekedést jelent. Ugyanakkor, ha a bázis 10, és szintén eggyel emelkedik a balesetek száma, ez 10 százalékos (!) változást (növekedést) jelent.

Az ágazatok gazdasági szerepének változását nyomon követhetjük a munkabalesetek számának változásában is. Például a mezőgazdasági tevékenység – melyet a megműveletlen területek aránya vagy az állatállomány csökkenése is alátámaszt – során bekövetkezett munkabalesetek száma mérséklődött. Ez tapasztalható a kohászatban (Ózd, Diósgyőr), műszergyártás és -javítás (MOM) területén is. Fellendülés tapasztalható a fémfeldolgozásban (forgácsolt termékek beszállítói tevékenysége), a közúti járműgyártásban, jármű- és üzemanyag-kereskedelemben (márkakereskedők, márkaszervizek, üzemanyagtöltő állomások nyitása), számítástechnikai és ehhez kapcsolódó tevékenység jelentős bővülése.

A gazdálkodási formákat figyelembe véve a munkabalesetek számát és arányát a 4. táblázat tartalmazza. A leggyakoribb vállalkozási forma a kft., így természetszerűen e gazdasági formában foglalkoztatott munkavállalók szenvednek legtöbb alkalommal munkabalesetet. Érdemes azonban az előző év baleseteihez viszonyítva vizsgálni a baleseti helyzet alakulását. Az tapasztalható, hogy az előző évi adatokhoz viszonyítva a kötelező egészségbiztosítási önkormányzat szervezeténél 166,7 százalékkal, közkereseti társaságoknál 80,6 százalékkal, vízi társulatoknál 68,8 százalékkal, közhasznú társaságoknál 57,4 százalékkal, egyéni vállalkozói igazolvánnyal rendelkező vállalkozásnál 25,8 százalékkal nőtt a munkabalesetek száma.

Munkabalesetek megoszlása a gazdálkodási formák szerint (4. táblázat)
Gazdálkodási formák Összesen Előző év %-ában

Összes munkabalesetből

halálos súlyos csonkulásos egyéb súlyos súlyos összesen csonkulásos összesen

Egyéb

10

500

0

0

0

0

0

Egyesülés

257

84,8

2

2

3

7

3

Közös vállalat

231

72,2

0

0

1

1

2

Korlátolt felelősségű társaság

11653

107,4

62

34

26

122

187

Részvénytársaság

7999

98,3

25

10

8

43

62

Lakásszövetkezet

13

108,3

0

0

0

0

0

Takarék- és hitelszövetkezet

10

50

0

0

0

0

0

Fogyasztási és hangyaszövetkezet

445

124,6

4

1

2

7

8

Mezőgazdasági szövetkezet

1099

80,2

2

1

0

3

11

Egyéb szövetkezet

294

100

0

0

0

0

4

Ügyvédi, jogtanácsosi iroda

88

89,8

1

0

0

1

1

Oktatói munkaközösség

3

150

0

0

0

0

0

Vízitársulat

27

168,8

1

0

0

1

0

Víziközmű-társulat

28

56

0

0

0

0

0

Erdőbirtokossági társulat

21

0

0

0

0

0

0

Egyéb máshova nem sorolt jogi személyiségű vállalkozás

1

0

0

0

0

0

0

Közkereseti társaság

56

180,6

1

1

0

2

1

Betéti társaság

783

120,3

12

6

4

22

28

Polgári jogi társaság

4

200

0

0

0

0

0

Művészeti alkotóközösség

0

0

0

0

0

0

0

Külföldiek kereskedelmi képviselete, információs és szervizirodája

13

86,7

0

0

0

0

0

Építőközösség

0

0

0

0

0

0

0

Társasház

0

0

0

0

0

0

0

Külföldi székhelyű vállalkozás fióktelepe

0

0

0

0

0

0

0

Máshová nem sorolt jogi személyiség nélküli vállalkozás

1

0

0

0

0

0

0

Egyéni (vállalkozói igazolvánnyal rendelkező) vállalkozás

536

125,8

23

5

3

31

24

Egyéb (adószámmal rendelkező) egyéni vállalkozás

85

93,4

4

1

1

6

3

Központi költségvetési szervezet

614

82,3

1

0

0

1

2

Központi költségvetési szervezet intézménye

881

97,1

7

2

0

9

4

Elkülönített állami pénzalap kezelője

5

500

0

0

0

0

0

Helyi önkormányzati költségvetési szervezete

831

99,9

0

0

2

2

5

Helyi önkormányzati költségvetési szervezet intézményei

667

105,7

1

0

0

1

3

Kötelező nyugdíj-biztosítási önkormányzat szervezete

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem