×

Módosítás előtt a munkavédelmi törvény

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 39. számában (2001. április 15.)

 

A munkaügyi ellenőrzésről és a munkavédelemről szóló törvény módosítási javaslatait több ponton is vitatják a szociális partnerek. Az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) illetékes szakbizottságában zajló előzetes egyeztetés során a felek rámutattak: számos olyan kötelezettséget ír elő a jogszabály, amelynek teljesítéséhez nincsenek meg a szükséges feltételek. A munkáltatók kifogásolják a bírságok megemelésének ötletét is: véleményük szerint ez hatalmas terheket róna a kis- és közepes vállalkozásokra.

 

A kormány ez év elején eredetileg egy csomagban tervezte a munkaügyi ellenőrzésről és a munkavédelemről szóló törvények módosításának tárgyalását, azonban az előzetes egyeztetések során nyilvánvalóvá vált, hogy az illetékes OMT Munkajogi Bizottságában nem sikerül egyetértést elérni a munkaügyi ellenőrzésről szóló törvény módosításával kapcsolatban. A jogszabály-előkészítők ezért várhatóan azt a megoldást választják, hogy a két törvényjavaslatot külön-külön terjesztik a kormány és a parlament elé.

Kockázatértékelés

Elsőként várhatóan a munkavédelmi törvény módosítására kerül sor, amelynek több kardinális eleme van. A javaslat mindenekelőtt leszögezi, hogy a munkáltató a munkavédelmi törvény (Mvt.) 54. §-a szerinti munkahelyenkénti kockázatértékelést első alkalommal legkésőbb a megalakulásától számított egy éven belül, ezt követően indokolt esetben köteles elvégezni. A már működő munkáltatókra vonatkozóan e kötelezettség teljesítését a módosítás legkésőbb 2001. december 31-ig rendeli el.

Ezzel kapcsolatban egységes az a munkáltatói álláspont, mely szerint addig, amíg nincs egységes, szakértők által ajánlott kockázatértékelési rendszer, addig a kötelezettséget teljesíteni nem lehet. A munkáltatói oldal ezért azt javasolta, hogy a Munkavédelmi Bizottság tárgyalja meg a kérdést, és adjon ki állásfoglalást az ajánlott kockázatértékelési rendszerről, továbbá a kötelezés bevezetésének időpontjául 2002. december 31. napját javasolja. A Munkavédelmi Bizottság február 18-ai ülésén a szociális partnerek elfogadták a munkáltatói álláspontot, így tehát az előterjesztés szerint a már működő gazdálkodó szervezetek legkésőbb 2002. december 31-ig kötelesek elkészíteni a munkahelyenkénti kockázatértékelést.

A munkáltatói oldal elfogadta, hogy újonnan létesülő gazdálkodó szervezet esetében, amennyiben a megalakulása és tevékenységének megkezdése között legalább négy hónap telik el, a tevékenység tényleges megkezdésének időpontja legyen irányadó a kötelezés szempontjából. Az oldal egyetért továbbá azzal a tervezett szabállyal, hogy ezt a tényt a munkáltatónak kell bizonyítania. Ez ugyanis sem többletterhelést, sem egyéb kiadásokat nem jelent.

A munkáltatói oldal azonban – a jelenlegi gazdasági környezet ismeretében – nem ért egyet a bírságok alsó és felső határának a tervezet szerinti drasztikus emelésével. Az előterjesztés szerint a kormány a jelenlegi bírságösszegeket 50 ezertől 10 millió forintig terjedő mértékre kívánja felemelni. A munkaadói oldal álláspontja szerint az emelés lényegesen meghaladja az 1994 óta napjainkig összegzett infláció mértékét, és különösen a kis- és középvállalkozások számára jelenthet elviselhetetlen terhet.

A módosítási javaslat új eleme a telephelyenkénti bírságolás bevezetése. E témában a munkáltatói oldal olyan értelmű korlátozást javasol, amely szerint a telephelyenkénti bírságolás csak akkor indokolt, ha az azonos időben több telephelyen történt ellenőrzés olyan, az egészséges és biztonságos munkavégzést súlyosan és közvetlenül veszélyeztető helyzetet észlel, amely azonos kockázati tényezőt jelent valamennyi, a munkavégzés hatókörében tartózkodó személyre nézve.

A törvényjavaslat a felügyelő jogkörét is bővíteni kívánja, mégpedig úgy, hogy a felügyelő írásban, határidő kitűzésével adjon tájékoztatást a határozatban megjelölt munkavédelmi követelmények teljesítéséről.

Erősödő szembenállás

A javaslat azonban nem megalapozott: tekintettel arra, hogy a kötelezés részletes szabályai nem ismertek, illetve mert a tervezet ellentétes a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) ratifikált 81. sz. egyezménye tartalmával. A javaslat elfogadása esetén ugyanakkor tartani lehet attól is, hogy a felügyeletek tevékenysége a helyszíni tanácsadástól és ellenőrzéstől eltolódik az államigazgatás általános bürokratikus eszközeinek alkalmazása felé, ez pedig a nemzetgazdaság munkavédelmi helyzetének javulása helyett a hatóság és a gazdálkodók folyamatos szembenállását eredményezi.

A bizottsági vitában e kérdésben az az álláspont alakult ki, hogy a törvényjavaslat indokolásában szerepeljen: a tájékoztatásban leírt információ célja nem az, hogy annak alapján a munkáltató közvetlenül szankcionálható legyen.

Mindezekkel együtt a bizottsági vita összegzéseként megállapítható, hogy a munkáltatói oldal a módosítási javaslatot nem támogatja.

dr. Nosztrai Judit

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem