×

Az OMT munkaprogramja

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 39. számában (2001. április 15.)

 

Az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) idei első félévi munkaprogramjában továbbra is kiemelt helyen szerepel a foglalkoztatáspolitikával összefüggő kérdések egyeztetése, illetve az ilyen témájú törvénymódosítási javaslatok áttekintése. A szociális partnerek ugyancsak az első félévben várják a kormány beszámolóját a minimálbér megemelésének tapasztalatairól.

 

Az OMT munkaprogramja – hasonlóan a már kialakult gyakorlathoz – az idei év első felében is sok tekintetben igazodik a kormány, valamint az Országgyűlés törvényalkotói munkájához. A munkaprogram összeállításánál azonban figyelembe kell venni, hogy az OMT a munkaügyi érdekegyeztetés háromoldalú országos fóruma, amelynek feladata a munka világának szereplőit érintő átfogó munkaügyi témák egyeztetése. A gazdasági kérdések – mint például a költségvetés, az adók és járulékok stb. – egyeztetésének fóruma a Gazdasági Tanács. A munkaadói oldal alapvetően fontosnak ítéli, hogy a munka világát, a foglalkoztatást érintő kérdésekben kifejthesse álláspontját, és megállapodásra törekedjék a szociális partnerek és a kormány között.

A munkaprogram egyik fontos eleme minden évben az éves keresetnövekedés mértékére vonatkozó ajánlás a versenyszférában. A megállapodás alapján kialakított mérték alkalmazása nem kötelező ugyan, de a tapasztalatok alapján meghatározó szerepe van a kollektív szerződések megkötésénél, és orientálja az efféle megállapodással nem rendelkező munkáltatókat és munkavállalókat is. Jelentős változás a korábbi évek gyakorlatához képest, hogy az elmúlt két évben a kormány nem vett részt a tárgyalásokon, 2001-ben azonban utólag csatlakozott a munkaadók és a munkavállalók között létrejött megállapodáshoz.

A legkisebb havi munkabér (minimálbér) nem szerepel az OMT első félévi munkaprogramjában. Ennek oka, hogy a 2001. évi minimálbér összegére vonatkozóan nem jött létre háromoldalú megállapodás, azt a kormány rendelettel állapította meg. A munkaadói oldal fontosnak tartja, hogy a minimálbér felemelésének első félévi tapasztalatairól a kormány adjon tájékoztatást. A különböző elemzési módszerek alkalmazásával készülő összegzés terjedjen ki a szükséges intézkedések megtételére, figyelemmel a 2002. évi tervezett emelésre is.

Kiemelten fontos a foglalkoztatáspolitika, a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény módosítására vonatkozó javaslatok tárgyalása. Különös tekintettel arra, hogy a módosítási javaslatok között szerepelt a megyei munkaügyi központok regionális átalakítása, amely jelentősen kihatna a munkaadók területi, helyi érdekérvényesítési lehetőségeire is. A kormány végül – a szociális partnerekkel egyetértésben – ezen uniós követelmény végrehajtását 2003-ra halasztotta.

A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény korábbi módosításakor az OMT megállapodott abban, hogy a kormány egy meghatározott idő eltelte után tájékoztatást ad a módosítás munkaerő-piaci hatásairól. Ez februárban részben megtörtént, azonban a szociális partnerek úgy ítélték meg, hogy az eltelt időszak kevés volt egy részletes elemzőanyag elkészítéséhez, ezért a hatásvizsgálatok befejezése után készülő összegző jelentést az OMT plenáris ülése megvitatja.

Jelentősen érinti a munkaadókat a munkaügyi ellenőrzésről szóló törvény módosítása. A javaslat szélesebb hatásköri lehetőségekkel ruházná fel a felügyeletet. Emellett nem elhanyagolható mértékben emelkedne a kiszabható bírság összege is. Nagy viták várhatók, mivel egészen mások az elvárásai a munkaügyi ellenőrzéstől az államnak, a munkavállalóknak és a munkáltatóknak.

Az OMT napirendjére kerül a kormány középtávú foglalkoztatási stratégiája. A gazdaság szereplői, elsősorban a munkaadók számára döntő, hogy javuljon a gazdasági versenyképesség. Ennek alapvető feltétele, hogy emelkedjen a munkaerőképzés színvonala, növekedjék – főként a kis- és középvállalati körben – a munkahelyteremtő képesség. A foglalkoztatás szintjének növelését segítené egy rugalmasabb munkaerőpiac létrehozása.

A munkaadók és a munkavállalók igényként fogalmazták meg, hogy a kormány adjon tájékoztatást az EU-integrációs folyamat helyzetéről a munka világát érintő kérdéseket illetően. A kormány a javaslatot elfogadta, így ez a kérdés is a plenáris ülés napirendjére kerül.

Az érdekegyeztetés folyamatában a jelenleg legnagyobb vitát kiváltó ügy a Munka Törvénykönyvének jogharmonizációs célú módosítása. A kormány vállalta, hogy jogharmonizációs céllal kilenc EU-irányelv rendelkezéseit építi be a Munka Törvénykönyvébe. Ebből nyolc pontban már megállapodás közeli helyzet alakult ki. A vita a munkaidő megszervezése körül lángolt fel, s ez az eltérő érdekviszonyok miatt természetesnek mondható. A munkaadói oldal támogatja a kormány javaslatát, mivel az számára a rugalmasabb munkaerő-gazdálkodást teszi lehetővé. A kormány a megállapodást a szociális partnerekre bízta azzal, hogy a munkaadói és a munkavállalói oldal megegyezését – a parlamenti menetrendre figyelemmel – támogatni fogja.

A hazai társadalmi párbeszéd intézményei jelentős kihívás elé néznek a következő néhány évben. Az intézményrendszerrel szembeni elvárások növekedni fognak, egyszerre kétféle követelménynek is eleget kell majd tenniük. Megfelelő tárgyalási fórumrendszer létesítésével, működtetésével be kell tölteniük a hazai, a nemzetgazdasági szintű érdek-képviseleti szerepüket, ugyanakkor az uniós tagságra való felkészülés jegyében képessé kell válniuk az Európai Unióban kialakult gyakorlat meghonosítására is. Rendezett ágazati munkaügyi kapcsolatok nélkül nem lesznek képesek betölteni azt a szerepüket, amellyel az EU közösségi joganyaga felruházza őket.

A hazai fórumrendszerben nem alakult még ki megfelelően a közép- és ágazati szintű egyeztetési fórum. Ezen a helyzeten kívánnak javítani a szociális partnerek és a kormány egy PHARE-program megvalósításával.

A munkaprogram részét képezik az egyéb jogszabályból és az alapszabályból adódó – évenként ismétlődő – feladatok, mint a Munkaügyi Közvetítői Döntőbírói Szolgálat (MKDSZ) és Munkaerő-piaci Alap Irányító Testületének (MAT) a beszámoltatása az előző évben végzett munkáról. A munkaadók és a munkavállalók képet kapnak arról, hogyan alakult a munkabéke az előző évben, megismerhetik a MAT tevékenységét és véleményt formálhatnak róla.

Az Országos Munkaügyi Tanács plenáris üléseinek munkáját nagyban segíti, hogy az egyes bizottságok (például a Bér- és Kollektív Megállapodások Bizottsága, Munkajogi, Munkaerő-piaci, Munkavédelmi és Szakképzési Bizottság stb.) előzetesen, elsősorban szakmai szempontok alapján megtárgyalják a plenáris ülések témáit.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem