A Munkaerő-piaci Alap (MPA) kiadásai az idén és jövőre is megközelítik a 200 milliárd forintot. A különböző alaprészekbe áramló befizetések és kifizetések egyenlege az utóbbi három évben negatív, s még két évig a tervek szerint hiánnyal zár. Az alapok által finanszírozott képzésekkel, munkahelyteremtésekkel legalább másfél százalékkal alacsonyabb a munkanélküliségi ráta. A szakképzési alaprész önállóvá tételéről, illetve az MPA regionális jellegének erősítéséről egyelőre viták folynak, döntés csak később várható.
Az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) munkavállalói és munkaadói oldala a közelmúltban elutasította, hogy a Munkaerő-piaci Alap szakképzési részéből az Oktatási Minisztérium kizárólagos felügyelete alá tartozó önálló alapot hozzanak létre. Az erre vonatkozó törvényjavaslat részletes vitáját ezért nem kezdte meg a testület, a témára egy későbbi időpontban visszatérnek. A szociális partnerek kifogásolták, hogy az OMT-üléssel egy időben már a kormány is foglalkozik a törvénytervezettel, így érdemben nem befolyásolhatják az ottani döntéseket.
A kormányzati oldal képviselője ezt cáfolta, megjegyezve, hogy a szociális partnerek véleményét a kormány figyelembe veheti az Országgyűlésnek benyújtandó végleges változat kialakításánál, illetve a változtatások érvényesítésére a parlamenti vita során is mód van. A szakszervezetek ennek ellenére nem kezdtek bele a törvénytervezet részletes vitájába, a munkaadói oldal is csak általános megállapításokat tett.
A munkáltatói érdekképviseletek kifogásolták, hogy a javasolt megoldás alapján kevésbé szólhatnának bele a szakképzési célú támogatások felhasználásába. Ezt elfogadhatatlannak tartják, mert a szakképzési alaprészbe kizárólag a munkáltatók fizetnek be: a bérek után másfél százalékos szakképzési járulékot teljesítenek.
A kormányzati oldal képviselője rámutatott: az önálló Emberierőforrás-fejlesztési Alap létrehozása lehetőséget adna a rendszerszerű, hatékonyabb, takarékosabb szakképzésre. A szakképzés-felsőoktatás átjárható rendszere javítaná a képzés hatékonyságát, az egyének pedig jobban tervezhetnék képzésüket. A szakképzési támogatásból a korábbiaknál nagyobb arányban részesülne a felsőoktatás. Ennek oka, hogy a munkaerőpiacon jelentkező szakképzettek között a felsőfokú végzettségűek aránya a rendszerváltás óta 10 százalékról 25 százalékra emelkedett.
A munkáltatók 1,5 százalékos szakképzésijárulék-kötelezettségének éves értéke eléri a 35-40 milliárd forintot. A kötelezettségnek viszont a munkáltatók megfelelhetnek úgy is, ha gyakorlati képzést, továbbképzést indítanak, támogatnak.
Az alaprészbe csak azok fizetnek be, akik nem, vagy nem a teljes kötelezettség mértékében vállalkoznak képzésre. Az alaprész éves bevétele mintegy 10 milliárd forint.
A Munkaerő-piaci alap előirányzatai – Bevételek (E Ft) |
||||
---|---|---|---|---|
Bevételek/kiemelt előirányzat neve |
2000. évi tervezett teljesítés |
2001. évi előirányzat |
2002. évi előirányzat |
2003. évi irányszám |
Munkaadói járulék |
96 927,90 |
104 850,70 |
115 964,80 |
527 793,20 |
Munkavállalói járulék |
43 224,30 |
48 058,40 |
53 152,60 |
58 574,20 |
Egyéb bevitel |
2 525 |
900 |
900 |
900 |
Rehabilitációs hozzájárulás |
2 000 |
2 100 |
2 200 |
2 300 |
Visszterhes támogatások törlesztése |
150 |
150 |
150 |
150 |
Szakképzési hozzájárulás |
11 650 |
11 500 |
12 000 |
13 500 |
Szakképzési kamatmentes kölcsön visszafizetés |
150 |
50 |
50 |
50 |
Bérgarancia-támogatás törlesztése |
100 |
600 |
900 |
900 |
Költségvetési bevételek |
156 722,20 |
168 209,10 |
185 317,40 |
204 167,40 |
Költségvetési kiadások |
160 507,90 |
178 930,60 |
190 347,80 |
204 256,20 |
Új testületek
A törvénytervezet javaslatot tesz arra, hogy a szakképzési támogatások országos, illetve regionális előkészítését új testületek végezzék. Ennek alapján létrehoznák az országos Emberierőforrás-fejlesztési Tanácsot, valamint régiónként a regionális emberierőforrás-fejlesztési bizottságokat.
Az országos tanácsban szerepet kapnának a munkavállalói, munkaadói érdekképviseletek, a gazdasági kamarák, az iskolafenntartók, a felsőoktatási intézmények, a szakképesítésért felelős minisztériumok, a Gazdasági, valamint a Szociális és Családügyi Minisztérium képviselői.
A régiós bizottságokban a munkavállalói és munkaadói érdekképviseleteken túl helyet kapnának a képzőiskolákat fenntartó önkormányzatok, a területi gazdasági kamarák, a közoktatás-fejlesztési közalapítványok, a munkaügyi központok, a felsőoktatási intézmények, valamint az Országos Közoktatási és Értékelési Vizsgaközpont képviselői.
Bérgarancia-juttatás |
---|
Az idén már 308 748 forint igényelhető munkavállalónként a felszámolás alá kerülő cégeknél bérgarancia-támogatásként, jóval nagyobb összeg, mint a múlt évben – derül ki a Gazdasági Minisztérium közleményéből. E szerint az idén már a tárgyévet megelőző második év nemzetgazdasági havi bruttó átlagkeresetének négyszeresét lehet figyelembe venni a bérgarancia-juttatás maximális összegeként, ez idén háromszázezer forint fölé nőtt.
Tavaly maximálisan a minimálbér ötszörösét kaphatták meg a felszámolás alá kerülő cégek dolgozói a Munkaerő-piaci Alap bérgarancia alaprészéből. Ennek összege a 2000. évi 25 500 forintos minimálbérrel számolva 127 500 forint, s a jelenlegi 40 ezer forintos minimálbérrel is csak 200 ezer forint lenne. A magasabb összegről a költségvetési törvény elfogadásával döntött a parlament, módosítva a bérgarancia-törvényt. A bérgaranciára vonatkozó jogszabály átfogó korszerűsítése már tavaly óta napirenden van, azóta foglalkoznak ezzel a témával a szakminisztériumok. A Szociális és Családügyi Minisztérium egy korábbi, az Országos Munkaügyi Tanácsnak készített előzetes tanulmánya szerint fontos lenne, hogy kötelezővé tegyék a felszámolóknak a bérgarancia-támogatás igénybevételét. Jelenleg ugyanis a felszámolók döntésétől függ, hogy igénylik-e a felszámolás alá kerülő cég dolgozóinak a bértartozások rendezéséhez a bérgarancia-támogatást. A felszámolók egy része ezt nem teszi meg. Ebben szerepet játszhat, hogy jogosulatlan igénylésnél vagy jogszerűtlen felhasználás esetén a támogatást büntetőkamattal együtt kell visszafizetni. A javaslat szerint a felszámolókon kívül kötelező feladata lehetne a bérgarancia-intézményrendszer igénybevétele a vagyonfelügyelőnek, az elszámolási bizottságnak és a pénzügyi gondnoknak is. Így segítséget kaphatnának a dolgozók az egyszerűsített felszámolás, a csődeljárás, illetve a vagyonfelügyelő kirendelésekor is. Jelenleg a csődtörvény hatálya alá nem tartozó fizetésképtelen nonprofit szervezetek, vállalkozások bérgaranciája is megoldatlan. Amennyiben az adott vállalkozás külső hitelező hiányában nem felszámolással, hanem e nélkül szünetelteti, vagy szünteti meg tevékenységét, akkor a dolgozók így sem jutnak hozzá jogos kereseti követelésükhöz a bérgarancia segítségével. A javaslat szerint ebben az esetben lehetőséget kellene adni a dolgozóknak, hogy közvetlenül az illetékes munkaügyi központokhoz forduljanak a támogatásért. A kezdetben önálló bérgarancia-alapba 1994 és 1998 között 9 milliárd forintot fizettek be a munkaadók, a bérek után számított 0,3 százalékos járulékként. A megítélt támogatások ugyanakkor alig haladták meg az egymilliárd forintot. Hasonló volt a helyzet 1999-ben is, amikor a Munkaerő-piaci Alap bérgarancia alaprésze költségvetésében 600 millió forintot tervezett erre a célra, de csak 212,4 millió forintot vettek igénybe a felszámolók. Tavaly ugyancsak 600 millió forintot terveztek a bérgarancia-kiadásokra, a féléves teljesítés viszont 149,2 millió forint volt. |
Alapfeladatok
A Munkaerő-piaci Alap a Munkanélküliek Szolidaritási Alapja, a Foglalkoztatási Alap, a Szakképzési Alap, a Rehabilitációs Alap, valamint a Bérgarancia Alap összevonásával létrehozott elkülönített állami pénzalap.
A Munkaerő-piaci Alap célja: a foglalkoztatáshoz, a munkanélküliséghez, a szakképzéshez kapcsolódó pénzeszközök összevonásával, egységes kezelésével a munkanélküliek ellátásának biztosítása, a munkaerő alkalmazkodásának, a munkanélküliek munkához jutásának támogatása, a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetek munkavállalói szociális biztonságának elősegítése. Emellett az MPA a szakképzés fejlesztésének a támogatását, a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának elősegítését, az egyes alaprészekből finanszírozott ellátások, támogatások működtetésével kapcsolatos kiadások fedezetének biztosítását, valamint a munkaerő-piaci szervezet működési és fejlesztési kiadásainak finanszírozásához való hozzájárulást is biztosítja.
A Munkaerő-piaci Alap bevétele a munkaadói járulék, a munkavállalói járulék, a rehabilitációs hozzájárulás, a szakképzési hozzájárulás, a központi költségvetési támogatás, a privatizációból származó bevételek. Továbbá olyan egyéb bevételek, mint az MPA javára teljesített visszafizetések, a hatósági eljárás alapján befolyt bevételek, bírságok, kamatbevételek, az MPA javára teljesített önkéntes befizetések, támogatások, valamint működésével összefüggő bevételek.
A Munkaerő-piaci Alap Irányító Testülete (MAT) a foglalkoztatási törvény által létrehozott, a munkaadók, a munkavállalók és a kormány képviselőiből álló önkormányzati jellegű, tripartit testület, amely a Munkaerő-piaci Alappal kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket az e törvényben foglaltak szerint gyakorolja és teljesíti. A MAT célja, hogy a törvényben meghatározott jogainak gyakorlásával, a Munkaerő-piaci Alappal való gazdálkodáson, annak ellenőrzésén keresztül is járuljon hozzá a foglalkoztatási feszültségek mérsékléséhez, a munkanélküliség csökkentéséhez, nyújtson segítséget ahhoz, hogy a kormány, a munkaadók és a munkavállalók tevékenységükkel, a törvényben foglalt kötelezettségeik teljesítésével is szolgálják e célt. A MAT meghatározza, illetve elfogadja a Munkaerő-piaci Alap (MPA) a munkaerő-piaci helyzet befolyásolását szolgáló hároméves stratégiai programját, az MPA foglalkoztatási és rehabilitációs alaprésze decentralizált keretének felhasználására vonatkozó irányelveket.
A MAT dönt – a szakképzési alaprész kivételével – az MPA egyes alaprészei közötti átcsoportosításról, az érdekegyeztetés működési feltételeinek biztosításához történő hozzájárulásról, annak felhasználási módjáról, a gazdaságfejlesztést és a területfejlesztést szolgáló központi programokhoz való csatlakozásról, valamint a munkaerő-piaci szervezeteknek a MAT által indított programokhoz tartozó feladatairól s az ezzel összefüggő, nem tervezett működési kiadások finanszírozásáról.
A foglalkoztatási alaprész tekintetében a MAT határoz a központi és decentralizált keret arányáról, a decentralizálás elveiről, valamint az átcsoportosításokról, központi foglalkoztatási, képzési és munkaerő-piaci integrációs programok indításáról, valamint a programokhoz kapcsolódó költségekről, foglalkoztatási és képzési célú közalapítványok támogatásáról, illetve a közhasznú munka támogatásáról, amennyiben ennek anyagi fedezetéül az MPA foglalkoztatási alaprészének központi kerete szolgál. A MAT megbízatása négy évre szól. A MAT egyes oldalain részt vevő tagok száma hatnál több nem lehet.
Függőben a regionális rendszer |
---|
Helyeselte az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) munkavállalói és munkaadói oldala, hogy a kormány egyelőre levette a napirendről a regionális munkaügyi intézményrendszer kialakításának kérdését.
A szakszervezeti oldal képviselője hangsúlyozta: ezt a regionális intézményrendszert csak alaposabb előkészítést követően, az általános közigazgatási reformmal együtt lehet kialakítani. Mint mondta, az európai uniós követelmények sem sürgetik ezt az átalakítást. Ezek szerint egyelőre nem kívánja megszüntetni a megyei munkaügyi központokat a módosítást előkészítő Gazdasági Minisztérium, és a helyettük létrehozandó hét regionális foglalkoztatási hivatalt csak egy későbbi időpontra, 2003-ra szervezik meg. Erről Székely Judit, a tárca államtitkár-helyettese tájékoztatta az OMT-ülés résztvevőit. Ennek megfelelően a foglalkoztatási törvény előkészített módosítási javaslatából kikerül a regionalitásra vonatkozó rész. Továbbra is javasolja viszont a tárca a törvénymódosításban, hogy az idén július 1-jétől hozzák létre az Országos Munkaügyi Kutató és Módszertani Központ (OMKMK) bázisán az országos jellegű foglalkoztatási hivatalt. Ez az intézmény átvenné a Gazdasági Minisztériumtól az operatív teendőket, összefogná a területi központok szakmai irányítását, a fejlesztési, a módszertani, az informatikai tevékenységet. |
Alapfelosztás
A Munkaerő-piaci Alap idei kiadásainak tervezett összege 179 milliárd forint, a jövő évi előirányzat pedig 193 milliárd. Az alap a korábbi évekhez hasonlóan az idén és jövőre is a legtöbb pénzt munkanélküli-járadékra, a munkanélküliek társadalombiztosítási járulékára és más, a munkanélkülieknek fizetendő ellátásra költi. Az uniós elvárásoknak megfelelően a kiadások között egyre nagyobb arányt képviselnek az úgynevezett aktív eszközök: az elhelyezkedést segítő foglalkoztatási, illetve képzési programok támogatása. E célokra csaknem a segélyezési keretnek megfelelő összeg jut: idén 43 milliárd forint, jövőre pedig meghaladja az 50 milliárdot.
Aktív támogatás
Az aktív ráfordításoknál említhető a Gazdasági Minisztérium által közvetlenül felügyelt, mindkét évben a 3 milliárd forintot meghaladó keretösszeg is. 2000-ben közel harminc ilyen munkaerő-piaci program indult, melyek tartama általában két-három év, és a teljes költségvetésük három évre vonatkozóan több mint hárommilliárd forintot tesz ki. 2001-re 120-130 ezerre tehető azok száma, akik foglalkoztatási és támogatási képzésben részesülnek. Ez a kör 2002-ben várhatóan 130-140 ezer munkavállalót jelent. Mindebből következik, hogy az aktív támogatások nélkül az országos munkanélküliség aránya valószínűleg 1,5-2 százalékkal magasabb lenne a jelenleginél.
A pénzeszközök döntő részét decentralizáltan használják fel. Ez lehetővé teszi az egyes régiók eltérő fejlettségi szintjének, a térségek foglalkoztatási helyzetének, munkaerő-piaci körülményeinek figyelembevételét. A decentralizálás révén a keleti országrészben elhelyezkedő három hátrányos helyzetű régió például az idén a rendelkezésre álló aktív forrás közel kétharmadát kapta. Emellett az elmaradottabb megyék részére elkülönített keretet hoznak létre területkiegyenlítő támogatás céljára, amely szintén a megyék kritikus térségeinek fejlesztését hivatott szolgálni.
Önkormányzati többletfeladatok
Az idén több mint 29 milliárd forintot, jövőre pedig 37 milliárdot meghaladó összeget szán az alap az önkormányzatok foglalkoztatáspolitikai feladatainak finanszírozására. A múlt évben megszüntetett jövedelempótló támogatás helyett a járadékellátásból kikerülő munkanélküliek rendszeres szociális segélyt igényelhetnek az önkormányzatoktól. E segély feltétele, hogy a munkanélküliek közcélú munkában vegyenek részt. Az ezzel kapcsolatos igazgatási többletfeladatokra mindkét évben több mint egymilliárd forintot ad át a központi költségvetésen keresztül az önkormányzatoknak a Munkaerő-piaci Alap, míg a közcélú munkák szervezését idén 10,5, jövőre 14,5 milliárd forinttal segíti. A munkanélküliek önkormányzatoknál igényelhető rendszeres szociális segélyéhez pedig több mint 17, illetve 21 milliárd forinttal járul hozzá.
Számottevő a szakképzési célú kifizetések összege: az idén az ilyen jellegű kiadás meghaladja a 11 milliárdot, míg jövőre a 12 milliárd forintot. Az országos munkaerő-piaci szervezetnek – bérekre, működési költségre – az alap 11-12 milliárd forintot ad át.
Az alap legfontosabb bevétele a munkáltatók és a munkavállalók által fizetett, úgynevezett szolidaritási járulék. Ennek a munkáltatók által befizetendő tervezett összege az idén 104,8, jövőre pedig 115,9 milliárd forint.
A munkavállalók által fizetendő járulék összege a feltételezések szerint az idén meghaladja a 48 milliárd forintot.
A munkáltatók a szakképzési hozzájárulás címén az idén a tervek szerint 11 és fél milliárd, jövőre pedig 12 milliárd forintot fizetnek be a Munkaerő-piaci Alapba.
A munkaerő-piaci alap előirányzatai – kiadások (E Ft) | ||||
---|---|---|---|---|
Kiadások/kiemelt előirányzat neve | 2000. évi várható teljesítés | 2001. évi előirányzat | 2002. évi előirányzat | 2003. évi irányszám |
Aktív foglalkoztatási eszközök | ||||
Foglalkoztatási és képzési támogatások | 30 864,00 | 43 446,60 | 50 555,20 | 53 406,00 |
Katasztrófa-célelőirányzat átadása | 1 000,00 | |||
Gazdasági Minisztérium célelőirányzatának átadása | 2 580,00 | 3 374,00 | 3 603,30 | 3 930,80 |
Szakképzési célú kifizetések | 10 700,00 | 11 550,00 | 12 050,00 | 13 550,00 |
Munkanélküli-ellátások | 57 196,40 | 48 158,00 | 10 662,40 | 54 725,20 |
Jövedelempótló támogatás | 21 850,50 | 5 317,20 | 1 043,30 | 181,50 |
Bérgarancia-kifizetések | 600 | 1 280,00 | 1 600,00 | 1 700,00 |
Rehabilitációs célú kifizetések | ||||
Munkahelyteremtés és – megtartás támogatása | 2 150,00 | 2 250,00 | 2 350,00 | 2 450,00 |
Megváltozott munkaképességűek támogatása (átadás központi költségvetésnek) | 10 000,00 | 18 000,00 | 19 000,00 | 20 000,00 |
Átadott pénzeszközök | ||||
Alapkezelőnek működési célra | 293 | 307,7 | 320 | 332,80 |
Alapkezelőnek felhalmozási célra | 17 | 17,3 | 18 | 18,20 |
Munkaerő-piaci szervezetnek működési célra | 10 645,30 | 11 097,60 | 11 529,00 | 11 993 |
Munkaerő-piaci szervezetnek felhalmozási célra | 400 | 412 | 412 | 412 |
Munkaerő-piaci szervezet központosított keret | 200 | 206 | 206 | 206 |
Munkaerő-piaci szervezet fejlesztési program | 850 | 1 200,00 | 1 200,00 | 1 200,00 |
Munkanélküli ellátórendszerrel kapcsolatos költségvetési befizetés | ||||
Munkanélküli-járadékból kikerülő aktív korúak rendszeres szociális segélyezésére | 1 827,00 | 17 279,30 | 21 546,00 | 22 105,10 |
Közcélú munkavégzés kiadásaira | 3 773,00 | 10 488,20 | 14 565,60 | 15 300,00 |
Munkanélküli-ellátó rendszer átalakításához kötődő igazgatási feladatok | 1 217,00 | 1 270,00 | 1 314,50 | 1 360,50 |
Országos Munkabiztonsági és Munkavédelmi Főfelügyelőségnek működési célra pénzeszközátadás | 344,70 | 359,2 | 372,5 | 385 |
Társadalombiztosítási (nyugdíj) alapnak átadás | 2 000,00 | 1 000,00 | 1 000,00 | |
Költségvetési kiadások | 160 507,90 | 178 933,60 | 193 347,80 | 204 256,20 |
ÖSSZES KIADÁS | 160 507,90 | 178 933,60 | 193 347,80 | 204 256,20 |
Költségvetési bevételek | 156 722,20 | 168 209,10 | 185 317,40 | 204 167,40 |
Költségvetési kiadások | 160 507,90 | 178 933,60 | 193 347,80 | 201 256,20 |
GPS-egyenleg | –3 780,20 | –10 724,50 | –8 030,40 | –53,8 |
Forrás: MPA |