×

A közüzemi szolgáltatások I.

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 39. számában (2001. április 15.)

 

Írásunkban a közüzemi szolgáltatások igénybevételére irányuló megállapodások általános szabályait ismertetjük, valamint kitérünk a villamos energia szolgáltatásáról szóló megállapodások főbb sajátosságaira is. Az egyéb közüzemi szolgáltatásokkal (gázszolgáltatás, hulladékkezelési szolgáltatás stb.) kapcsolatos tudnivalókról a következő számunkban adunk áttekintést.

 

A közüzem feladata a közszükségleteket kielégítő alapvető szolgáltatások folyamatos biztosítása. A fentiek miatt a közüzemet szerződéskötési kötelezettség terheli a fogyasztóval szemben, a szerződéskötést (a szolgáltatást) csak kivételes és kizárólag jogszabály által meghatározott esetekben tagadhatja meg. A szolgáltató – ellentétben a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (Ptk.) szerződéskötési szabadságra vonatkozó alapelvével – nem választhatja meg szabadon, kivel köt szerződést, s kivel nem.

A közüzemi szolgáltatások körét a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény sorolja fel, amely szerint közüzemi szolgáltatásnak minősül:

  • a villamosenergia-szolgáltatás,
  • a gázszolgáltatás,
  • a víz- és szennyvízszolgáltatás,
  • a hulladékkezelési szolgáltatás,
  • a köztisztasági szolgáltatás, valamint
  • a közcélú távbeszélő-szolgáltatás.

A közüzemi szolgáltatások igénybevételére a szolgáltatók közüzemi szerződést kötnek a fogyasztókkal. A közüzemi szerződésre vonatkozó alapvető rendelkezéseket a Ptk. tartalmazza, míg az egyes szolgáltatásfajtákra vonatkozó speciális szabályokat külön jogszabályok rendezik.

A közüzemi szerződések általános szabályai

Közüzemi szerződés alapján a szolgáltató köteles meghatározott időponttól folyamatosan és biztonságosan, a fogyasztó igénye szerint meghatározott közüzemi szolgáltatást – így különösen gázt, villamos energiát és vizet – nyújtani a fogyasztó számára, a fogyasztó pedig köteles az igénybevételért időszakonként díjat fizetni.

A szolgáltató a Ptk. szabályai szerint lényegében köteles a megállapodás létrehozására, hiszen a szerződés megkötését csak jogszabályban meghatározott esetekben tagadhatja meg, illetőleg a szerződés tartalmát csak jogszabályban meghatározott feltételektől teheti függővé.

A szolgáltató a fogyasztóval szemben csak jogszabályban meghatározott esetekben szüneteltetheti, illetőleg korlátozhatja a teljesítést.

A szolgáltató a szerződést csak a jogszabályban meghatározott feltételek esetén mondhatja fel.

A közüzemi szolgáltatás általános fogalmai
A fogyasztó a közüzemi szolgáltatás igénybe vevője.

Lakossági fogyasztó az egy fogyasztási helyet képező lakóépület, lakás vagy üdülő használója (tulajdonosa, avagy bérlője), aki (amely) valamely közüzemi szolgáltatás igénybevételére közüzemi szerződést köt a szolgáltatóval.

Egyéb fogyasztó az a természetes vagy jogi személy, aki (amely) közüzemi szolgáltatás teljesítmény, illetve a szolgáltatás bizonyos mennyiségének igénybevételére köt közüzemi szerződést a szolgáltatóval.

Szolgáltató lehet, aki az adott tevékenység ellátására engedélyt kap.

A szolgáltatás díja a közüzemi szolgáltatásoknak hatósági ára, amelyet miniszteri vagy önkormányzati rendeletben határoznak meg.

Közüzemi szerződés villamos energia szolgáltatására

A villamos energia szolgáltatására vonatkozó rendelkezéseket a villamos energia termeléséről, szállításáról és szolgáltatásáról szóló 1994. évi XLVIII. (Vttv.) törvény és a végrehajtására kiadott 34/1995. (IV. 5.) Korm. rendelet tartalmazza.

A Vttv. alapján a villamos energia termelését, szállítását, szolgáltatását és felhasználását (energiaellátás) az élet-, az egészség- és a vagyonbiztonság, valamint a környezet és természet védelmének érvényesülésével, gazdaságosan, a nemzetgazdasági, a fogyasztói, valamint az energiatakarékossághoz fűződő érdekeknek, valamint a Ptk.-ban meghatározott főszabályoknak és a műszaki-biztonsági előírásoknak megfelelő követelmények szerint kell végezni. Az energiaellátást az állam a Magyar Energia Hivatal irányításával és felügyeletével működő úgynevezett villamosenergia-rendszerben működteti.

Az előzőekben meghatározott, átfogó jogterületből a villamosenergia-szolgáltató és a fogyasztó közötti jogviszony tárgyalására szorítkozunk.

A villamos energiát szolgáltató – fő szabály szerint – köteles a közüzemi szerződés megkötésére. Kivétel a szerződéskötési kötelezettség alól, ha a fogyasztó nem teljesítette a tájékoztatóban foglaltakat.

A lakossági fogyasztóval kötött szerződés tartalma

A szerződéses elemek tekintetében a villamos energia közüzemi szabályzat az irányadó. Ennek megfelelően a lakossági fogyasztóval kötött általános közüzemi megállapodás tartalmazza:

  • a szolgáltató és a szerződést kötő irodájának a megnevezését, székhelyét, továbbá a fogyasztó nevét, az azonosításához szükséges valamennyi adatot, a címét, a fizetés módját, a banki átutalásos fizetésnél pedig a pénzintézet és a számlaszám megjelölését;
  • a fogyasztási hely megjelölését (ezen belül meg kell határozni a nem összefüggő területeket is);
  • a csatlakozási módot;
  • a szolgáltatott energia műszaki jellemzőit;
  • az egyéb jogszabályban meghatározott pénzügyi feltételek teljesítésének (például a hálózatfejlesztési hozzájárulás) és a szolgáltatói kötelezettségeknek a rögzítését, a megállapodás szerinti teljesítményt az ületszabályzatban meghatározott feltételekkel, valamint a felek megegyezése szerinti díjfizetési módot;
  • a számlázás alapjául szolgáló fogyasztásmérő berendezésnek és tartozékainak a felsorolását;
  • a számlázási időszakokat (hónap, negyedév stb.);
  • a számlázás és a számla kiegyenlítésének módját, feltételeit;
  • a szolgáltatás és a vételezés kezdeti időpontját;
  • amennyiben a megállapodást a felek határozott időre kötötték, annak megszűnése időpontját;
  • a szolgáltató, valamint a fogyasztó szerződésszegésének a következményeit, elsősorban a díjfizetés elmaradásának jogszabályban meghatározott ellenőrzése és a munkavégzés megakadályozása esetében alkalmazható következményeket;
  • az egyéb feltételeket (például a mérőberendezés sérülésével kapcsolatos kötelezettségeket);
  • a fogyasztói panasz bejelentési rendjét, valamint a panasz elintézésének módját a szolgáltatónál, és – amennyiben az elintézés eredményét a fogyasztó sérelmezi – annak a közlését, hogy a fogyasztó panaszával a Magyar Energia Hivatalhoz fordulhat.

A szerződés tartalma nem lakossági fogyasztó esetén

A szolgáltató és a nem lakossági fogyasztó között létrejött megállapodásnak természetesen tartalmaznia kell mindazokat az elemeket, amelyeket a lakossági fogyasztóval kötött szerződések tartalmaznak. Az ilyen megállapodásoknak azonban jelentős többlettartalma is van. Ennek megfelelően a nem lakossági fogyasztóval kötött szerződésekben fel kell tüntetni:

  • a szolgáltató és a fogyasztó nevét (elnevezését), címét (székhelyét, telephelyét), statisztikai azonosítóját, cégjegyzékszámát, adószámát, valamint bankszámlaszámát;
  • abban az esetben, ha a fogyasztás jellege indokolja, a továbbadással vételezők teljesítményigényét;
  • a tartalék csatlakozóberendezésen keresztül vételezhető hatásos, illetőleg látszólagos teljesítményértékét, a szükséghez mérten időszak (napszak) szerinti bontásban, valamint ezek igénybevételének bejelentési módját;
  • a fogyasztó által az áramszolgáltatónak átadandó (tervezett) hatásos és meddő villamos energia mennyiségét és teljesítményét, napszaki bontásban;
  • a villamosenergia-fogyasztás teljesítménytényező alsó és felső határértékét és annak mérését;
  • a fogyasztó üzemének jellegéből adódó, a közcélú villamosmű üzembiztonságát zavaró vagy veszélyeztető hatások megszüntetésének a módját;
  • a számlázási időszakok és az ehhez tartozó fogyasztásmérő-leolvasási napok meghatározását;
  • a szerződésszegés esetére szóló biztosítékot (például jelzálogjog, bankgarancia stb.).

A szolgáltatás díja

Az úgynevezett általános közüzemi szerződéseknél hatósági díjak érvényesülnek, ezzel szemben az üzletszabályzatban meghatározott fogyasztók közüzemi szerződésére – az úgynevezett egyedi közüzemi szerződésekre – a felek megállapodása az irányadó. A gyakorlatban azonban előfordulhat, hogy a díjban a szerződő felek nem tudnak megállapodni. Ilyenkor a fogyasztó kérésére a szolgáltató az általános közüzemi szerződésnek megfelelően köteles villamos energiát szolgáltatni.

Díjfizetés a társasházaknál

A közösség egészét terhelő kötelezettségek teljesítéséért a tulajdonostársak tulajdoni hányaduk arányában felelnek, az egyszerű kezesség szabályainak megfelelően. Így van ez a villamosenergiadíj-fizetési kötelezettség esetében is.

A közüzemi szerződés időtartama, megszüntetése

Az általános közüzemi szerződés határozatlan időre, az egyedi közüzemi szerződés mindig határozott időre szól.

Az általános közüzemi szerződés felmondása

A fogyasztó az általános közüzemi szerződést harmincnapos felmondási idővel bármikor felmondhatja. A szolgáltató a felmondási időtől eltekinthet.

Az egyedi megállapodás megszűnése

Az egyedi közüzemi szerződés az abban meghatározott időben megszűnik, feltéve hogy azt a felek nem hosszabbították meg. Az egyedi közüzemi szerződést a fogyasztó a szerződésben meghatározott felmondási idővel az év végére mondhatja fel.

Korlátozott felmondási jog

A közüzemi szerződést a szolgáltató csak akkor mondhatja fel, ha

  • a fogyasztó a díjfizetési kötelezettségét három hónapon át elmulasztja, valamint ha
  • tudomást szerez arról, hogy a vele szerződéses viszonyban álló fogyasztó a fogyasztási helyen megszüntette a villamos energia vételezését.

Energiafelhasználás

Fő szabály, hogy a szolgáltatónak a szerződésben foglalt feltételeknek megfelelően, a tőle elvárható módon folyamatosan és emellett biztonságosan kell kielégítenie a fogyasztó villamosenergia-igényét.

Az energiaátvitel korlátozása

A fogyasztó a vételezett villamos energiát a fogyasztási helyen kívüli területre csak a szolgáltató hozzájárulásával viheti át vagy adhatja tovább a fogyasztói helyen kívüli más felhasználó részére. A villamos energia továbbadója és a felhasználó közötti jogviszonyt a továbbadó csak abban az esetben szüntetheti meg, ha a felhasználó megszegi a szerződésben vállalt kötelezettségét, illetve ha a közte és a szolgáltató közötti közüzemi jogviszony megszűnik.

Üzemeltetési tilalmak

A fogyasztói berendezések üzemeltetésekor a fogyasztó

  • nem veszélyeztetheti az életet, az egészséget és vagyonbiztonságot, továbbá
  • nem veszélyeztetheti és nem zavarhatja a villamosmű üzemét és más fogyasztók villamosenergia-vételezését, emellett
  • a villamosenergia-termelő berendezését csak a szolgáltató által meghatározott feltételekkel kapcsolhatja össze a közcélú villamosművel.

A szolgáltatás szüneteltetése, korlátozása

A szolgáltató a szükséges legkisebb fogyasztói körben és időtartamban jogosult szüneteltetni az áramszolgáltatást. A szüneteltetésre kizárólag csak az élet- és a vagyonbiztonság veszélyeztetése, az együttműködő villamosenergia-rendszer teljesítmény-egyensúlyának megbomlása, a villamosművek üzemzavarai esetén van lehetőség, valamint akkor, ha más módon el nem végezhető kapcsolások és egyéb munkák ezt megkívánják.

Értesítési és tájékoztatási kötelezettség

A szolgáltató az üzletszabályzatban, illetve a szerződésben rögzített módon köteles értesíteni (írásban, telefaxon stb.) az érintett fogyasztókat az előre tervezhető karbantartási, felújítási munkálatok miatti szüneteltetés időpontjáról és várható időtartamáról.

A korlátozásról és annak okairól a szolgáltatónak írásban tájékoztatnia kell a Magyar Energia Hivatalt.

Rendkívüli helyzetek

A villamosenergia-szállító és a -szolgáltató

  • országos tüzelőanyag-hiány esetén, valamint
  • külgazdasági, nemzetgazdasági, környezetvédelmi vagy honvédelmi érdekből korlátozhatja, szükség szerint pedig szüneteltetheti is a villamosenergia-szállítást, illetve a -szolgáltatást.

A szolgáltatót a korlátozásból vagy szüneteltetésből származó károkért nem terheli kártalanítási kötelezettség, amennyiben elvárható magatartást tanúsított. Amennyiben a fogyasztói magatartás elvárhatóságának megítélésében vita alakul ki a szolgáltató és a fogyasztó között, a kérdésben a Magyar Energia Hivatal állásfoglalása az irányadó.

A szolgáltatás elszámolása és a díjfizetés

A szolgáltatott villamos energia mennyiségét és teljesítményét a szolgáltató – a szerződésben meghatározott időszakban – általában a tulajdonában lévő, a hatóság által hitelesített fogyasztásmérő berendezés adatai alapján állapítja meg és számolja el. A berendezés hitelesítése a szolgáltató kötelezettsége.

Ellenőrző fogyasztásmérő

A fogyasztó – természetesen a saját költségén – jogosult úgynevezett ellenőrző fogyasztásmérő berendezést felszereltetni, azt azonban a szolgáltató fogyasztásmérő berendezésével azonos mérőváltókra csak akkor csatlakoztathatja, ha ezzel a szolgáltató mérésének pontosságát nem veszélyezteti, és a szolgáltató az ellenőrző berendezés felszereléséhez előzetesen, írásban hozzájárult. Az ellenőrző fogyasztásmérő berendezés mérései a fogyasztó által felhasznált (igénybe vett) villamos energia elszámolására – hacsak a felek nem állapodtak meg másként – nem ad alapot.

A fogyasztásmérő ellenőrzése

A szolgáltató a fogyasztó kérésére köteles 15 napon belül, hitelesített ellenőrző fogyasztásmérő berendezéssel vagy egyéb módon ellenőrizni a kifogásolt fogyasztásmérő berendezés működését. Ha az ellenőrzött fogyasztásmérő berendezés pozitív irányban túllépi a külön jogszabályban előírt hibahatárt, a szolgáltató köteles azt kicserélni.

Újrahitelesítés

A szolgáltató a fogyasztó kívánságára köteles a fogyasztásmérő berendezést újrahitelesíttetni, és az újrahitelesítés idejére helyettesítő fogyasztásmérő berendezést felszerelni. A fentiek szerint elvégzett helyszíni ellenőrzés vagy újrahitelesítés költségei a szolgáltatót terhelik abban az esetben, ha a mérőberendezés túllépi a mérésről szóló jogszabályokban megengedett hibahatárt. Ellenkező esetben a költségeket a fogyasztó köteles megtéríteni.

Számlázás

A fogyasztó – számla ellenében – díjat fizet a szerződésben foglaltaknak megfelelően igénybe vett szolgáltatásért. A szolgáltató egy elszámolási időszakra (egy hónapra) állapítja meg a díjat, és állítja ki arról a számlát, a szerződés szerinti gyakorisággal.

A fogyasztó a számlát annak bemutatásakor, illetőleg a szerződésben meghatározottak szerint köteles kiegyenlíteni.

Kifogás

A fogyasztó a szolgáltatónál kifogást terjeszthet elő a számla ellen, amelynek a számla kiegyenlítésére azonban nincs halasztó hatálya akkor, ha a számlaösszeg nem haladja meg az előző év azonos időszakára vetített díj kétszeresét.

A szolgáltató köteles megvizsgálni a kifogást, a vizsgálat eredményéről pedig – legkésőbb a kifogás beérkezésétől számított 15 napon belül – értesítenie kell a fogyasztót. Amennyiben a szolgáltató vizsgálata szerint a fogyasztónak – az általa befizetett díjból – visszatérítés jár, úgy azt a fentiekben említett értesítés kézbesítését követő 8 napon belül készpénzben kell visszafizetni, illetve visszautalni a fogyasztónak.

Előfordulhat azonban az is, hogy a vizsgálat eredményeként – például téves, illetve elmaradt elszámolás miatt – a szolgáltató válik jogosulttá további díjra, díjkülönbözetre. Ilyenkor a fogyasztónak lehetősége van arra, hogy a különbözetet a téves vagy elmaradt számlázás időtartamával azonos időn belül, egyenlő részletekben fizesse meg.

Fizetési késedelem

Késedelmes fizetésnek minősül, ha a fogyasztó a számlát annak bemutatásakor, illetve a szolgáltatóval való megállapodás szerinti határidőben nem egyenlíti ki, illetve ha olyan számla ellenértékét nem egyenlíti ki határidőben, amelyet megkifogásolt ugyan, azonban a kifogás a fentiek szerint a számla teljesítése tekintetében nem bír halasztó hatállyal. Ilyenkor a szolgáltatás igénybe vevője kamatot fizet, emellett köteles megtéríteni a szolgáltató – a késedelemmel összefüggésben keletkezett – igazolt költségeit is.

Díjtételek

Az elszámoláskor a hatósági árat (díjat) kell alkalmazni, a villamosenergia-szolgáltatással kapcsolatos egyéb szolgáltatások díjait pedig a külön jogszabályokban foglalt előírások, ármegállapítások és az üzletszabályzat rendelkezései szerint kell megállapítani.

Árváltozás

A villamos energia árváltozása esetén a fogyasztási díjat

  • havi, kéthavi számlázásnál, illetve részszámlázás esetén az ármegállapítás szerint,
  • két hónapnál ritkább leolvasás és számlázás esetén pedig a szolgáltató kezdeményezésére történt fogyasztói önbevallás, vagy ennek elmaradása esetén a fogyasztás időarányos megosztásával kell megállapítani és számlázni.

Hibás mérés

Ha a fogyasztásmérő berendezés vagy annak valamely része hibásan mér, annak adatai a számlázás során nem vehetők figyelembe. A meghibásodott készüléket soron kívül meg kell vizsgálni, és a vizsgálat eredményétől függően az alábbiak szerint kell eljárni:

  • ha a fogyasztásmérő berendezés vagy annak valamely része hibás működésének mértéke és időtartama megállapítható, a leolvasott adatokat megfelelően helyesbíteni kell. A helyesbített fogyasztási adatok meghatározásáig lehetőség van úgynevezett ideiglenes elszámolásra. Az ideiglenes elszámolás alapjául az előző, a meghibásodás előtti elszámolási időszak teljesítmény- és kihasználási óraszámadatai szolgálnak,
  • ha a helyesbítés mértékének a meghatározására nincs lehetőség, vagy ha időközben a fogyasztói vételezésében változás következett be, a hibás mérést megelőző és követő elszámolási időszakok – de legalább négy hónap – fogyasztási adatainak átlaga képezi az elszámolás alapját.

Szerződésszegés

A szerződés megszegése értelemszerűen mind a szolgáltató, mind pedig a fogyasztó részéről bekövetkezhet.

A szolgáltató szerződésszegése

A szolgáltató részéről szerződésszegésnek minősül, ha

  • a villamosenergia-szolgáltatást a szerződés szerinti időpontban nem kezdi meg,
  • a villamos energiát nem a közüzemi szerződésben meghatározott, illetőleg nem a tőle elvárható módon szolgáltatja,
  • a villamosenergia-szolgáltatás tervszerű munkák miatti szüneteltetéséről nem értesíti időben a fogyasztót,
  • felróható magatartása következtében a villamosenergia-szolgáltatás megszakad, vagy azt a törvényben meghatározott esetben foglaltakon túlmenően szünetelteti, illetőleg korlátozza, végül, ha
  • a villamosenergia-szolgáltatás felfüggesztése után nem kezdi meg a villamosenergia-szolgáltatást az azt követő munkanapon, hogy a fogyasztónak kézbesítették a felfüggesztési ok megszüntetésére vonatkozó írásbeli értesítését.

Szerződésszegés a fogyasztó oldalán

A fogyasztó részéről szerződésszegésnek minősül, ha

  • a szerződésben meghatározott villamos teljesítményt túllépi,
  • a villamos energia vételezésénél olyan terhelési, illetőleg feszültségviszonyokat vagy zavart idéz elő, amelynek következtében a villamosenergia-szolgáltatás megszakad, vagy ha az előzőekben említett magatartás a villamos energia folyamatos és biztonságos szolgáltatását, illetőleg más fogyasztó szerződésszerű vételezését veszélyezteti, zavarja vagy akadályozza,
  • nem tartja be a fogyasztói berendezések létesítésére, üzemeltetésére, a villamosművel való összekapcsolására vonatkozó előírásokat,
  • a csatlakozóberendezést, a fogyasztásmérő berendezést szándékosan vagy vétkes gondatlansággal megrongálja, a zárópecsétet eltávolítja, illetve annak sérülését nem jelenti be a szolgáltatónak,
  • a fogyasztásmérő berendezés befolyásolásával vagy megkerülésével vételez elektromos áramot,
  • a villamosenergia-szolgáltatás felfüggesztése után a szolgáltató beleegyezése nélkül vételez villamos energiát,
  • a számlát késedelmesen, nem a közüzemi szerződésben meghatározott időben egyenlíti ki, illetve a villamosenergia-díjat egyáltalán nem fizeti meg,
  • a villamos energiát a szolgáltató hozzájárulása nélkül a fogyasztási helyen kívüli területre viszi át, illetőleg a fogyasztási helyen kívüli más felhasználó részére továbbadja,
  • fogyasztásmérés nélküli fogyasztás esetén a szerződéstől eltérő módon vételez,
  • megtagadja a korlátozó rendelkezések betartását, valamint
  • szerződés nélkül vételez villamos energiát.

A szerződésszegés következményei

A szerződés megszegésének, illetőleg a villamos energia szabálytalan vételezésének következménye lehet:

  • a díjvisszatérítés, illetőleg pótdíjfizetés (például a szolgáltató köteles a díjnak, illetve arányos részének a visszatérítésére, ha felróható magatartása miatt a szolgáltatás megszakad, a fogyasztó pedig pótdíjat fizet a közüzemi szerződésben meghatározott teljesítmény túllépése esetében stb.),
  • a felemelt díjfizetés (a fogyasztó szabálytalan vételezéskor köteles ún. felemelt díj fizetésére),
  • a kötbérfizetési kötelezettség (kötbért fizet a fogyasztó például akkor, ha a villamosenergia-vételezésnél olyan terhelési, illetve feszültségviszonyokat, avagy zavart okoz, amelynek eredményeképpen megszakad a villamos energia szolgáltatása, illetve a szolgáltató akkor, ha nem kezdi meg a szerződés szerinti határidőben a villamos energia szolgáltatását),
  • a kártérítés (kártérítést fizet a fogyasztó a fenti bekezdésben meghatározott magatartása miatt, ha azzal okozati összefüggésben a szolgáltatónak, illetve más, szerződés szerinti magatartást tanúsító fogyasztónak kára keletkezik, a szolgáltató pedig egyebek mellett akkor, ha a szolgáltatást nem a tőle elvárható módon végzi, és abból adódóan a fogyasztónak kára keletkezik),
  • a villamosenergia-szolgáltatás felfüggesztése (a szolgáltatónak akkor van lehetősége – egyebek mellett – a szolgáltatás felfüggesztésére, ha a fogyasztó a villamos energia folyamatos szolgáltatását, illetve más fogyasztó szerződésnek megfelelő áramvételezését korlátozza, zavarja vagy akadályozza), valamint
  • a fogyasztó kikapcsolása a villamosenergia-szolgáltatásból (például abban az esetben, ha a fogyasztó a fizetési kötelezettségét három hónapon keresztül nem teljesíti).

A következményeket együttesen is lehet alkalmazni.

A közüzemi szolgáltatással kapcsolatos legfontosabb jogszabályok
  • a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény;
  • a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény;
  • az állami vállalatokról szóló 1977. évi VI. törvény;
  • az állami vállalatokról szóló 1977. évi VI. törvény végrehajtására kiadott 33/1984. (X. 31.) MT rendelet;
  • egyes helyi közszolgáltatások kötelező igénybevételéről szóló 1995. évi XLII. törvény;
  • a kötelező kéményseprő-ipari közszolgáltatásról szóló 27/1996. (X. 30.) BM rendelet;
  • a villamos energia termeléséről, szállításáról és szolgáltatásáról szóló 1994. évi XLVIII. törvény;
  • a gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény;
  • a távhőszolgáltatásról szóló 1998. évi XVIII. törvény;
  • a társaházakról szóló 1997. évi CLVII. törvény;
  • a villamos energia közüzemi szabályzatáról szóló 34/1995. (IV. 5.) Korm. rendelet;
  • a gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény végrehajtására kiadott 3/1995. (I. 20.) Korm. rendelet (gázszolgáltatási közüzemi szabályzat);
  • a közműves ivóvízellátásról szóló 38/1995. (IV. 5.) Korm. rendelet;
  • a távközlésről szóló 1992. évi LXXII. törvény;
  • a távközlési előfizetői szerződésekről szóló 243/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet;
  • a villamosenergia-szállítás és -szolgáltatás korlátozásáról és szüneteltetéséről szóló 95/1995. (VIII. 24.) Korm. rendelet.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem