×

Pályázati rajt

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 37. számában (2001. február 15.)

 

A Széchenyi-terv négy programjához kapcsolódóan januárban ötvenöt pályázatot hirdetett meg a Gazdasági Minisztérium. Az állam összesen százmilliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyújt az igénylőknek: ötmilliárd forintot a regionális gazdaságépítés, húszmilliárdot a turizmusfejlesztés, harmincmilliárdot a lakásprogram, s negyvenötmilliárd forintot a vállalkozáserősítés projektre pályázók nyerhetnek el.

 

A pályázati kiírások közös jellemzője, hogy az állam azon vállalkozásoknak és önkormányzatoknak ad vissza nem térítendő támogatást, amelyek a tervezett fejlesztés és beruházás kiadásaihoz hozzáteszik a saját részüket is. Az állam a teljes költségnek legfeljebb az egynegyedét, az egyharmadát, illetve – kivételes esetben – a felét – vállalja magára, míg a hiányzó forrásokat a pályázók hitelekből fedezhetik. A szakminisztérium azt reméli, hogy a százmilliárdos támogatás legalább háromszázmilliárd forint külső, azaz üzleti forrást mozgósít a gazdaságban. E pályázati rendszerben alapvetően új elem, hogy a pályázatok száma a korábbiakhoz képest megháromszorozódik, a forráselérés lehetősége jelentősen bővül, egész évben lehet pályázni. Az ígéretek szerint a pályázatok elbírálása 90 nap alatt megtörténik, és a döntések nyilvánosak.

Versenyképes beruházások

A százmilliárdos keretből a legtöbb forrás a vállalkozáserősítő programra jut, elsősorban azért, hogy a hazai kis- és középvállalkozások versenyképessége javuljon. Emellett azonban a magyar gazdaságnak továbbra is érdeke a külföldi befektetések ösztönzése – s ezzel összefüggésben olyan közeg kialakítása, amely a profit magyarországi visszaforgatására készteti a hazánkban megtelepedett nemzetközi cégeket –, illetve a különböző méretű és súlyú vállalatok közötti együttműködés erősítése. Ezért a beszállítói kör bővítése és a vállalati kooperáció szélesítése különösen hangsúlyossá vált. A vállalkozáserősítő programok közül kiemelkedik az európai regionális vállalati központok hazai megtelepítésének segítése, valamint az uniós minőségbiztosító rendszerek kialakítása.

Feltehetően nagy érdeklődésre tart majd számot a versenyképes beruházások támogatására kiírt pályázat, amelynek célja a hazai ipar versenypozíciójának javítása és szerkezetátalakításának gyorsítása. E támogatást belföldi székhelyű gazdasági társaságok, szövetkezetek és egyéni vállalkozók egyaránt igényelhetik, kikötés azonban – sok egyéb mellett –, hogy a többletkapacitással gyártott és bármely piacon versenyképesen értékesíthető termék hozzáadott értékéből a beruházás költsége öt éven belül megtérüljön. Az elbírálás szempontrendszeréből az szűrhető le, hogy a pályázat során előnyben részesülnek azon tervezett beruházások, amelyek révén új munkahelyek jönnek létre, illetve amelyek hozzájárulnak a magyar gazdaság modernizálásához.

Hálózati együttműködés

A kis- és középvállalkozások kamattámogatása ugyancsak a fejlődésre képes, innovatív gazdálkodók versenyképességet javító beruházásait hivatott segíteni. Az elnyerhető forrás vissza nem térítendő kamattámogatás, amelynek mértéke az első és a második évben a mindenkori jegybanki alapkamat negyven százaléka, s harminc százaléka a harmadik és a negyedik évben: de maximum 26 millió forint. A saját forrás megléte ebben a konstrukcióban is feltétel, a pályázóknak ugyanis rendelkezniük kell a fejlesztés nettó összegének 25 százalékát kitevő önrésszel, amelybe hitel és az államháztartás alrendszereiből kapott támogatás nem számítható be.

A kereskedelemben és a szolgáltatásban működő kis- és közepes vállalkozások ugyancsak pályázhatnak fejlesztési célú beruházásaik támogatására, ám elsősorban azok, amelyek el tudják képzelni, hogy hálózatban tevékenykedjenek. E pályázat célja, hogy olyan kereskedelmi vagy szolgáltatói kooperációk alakuljanak ki, amelyek centrumában egy-egy középvállalkozás áll, s amely – rendszergazdaként – maga köré gyűjti a kisvállalkozókat. A kiíró szándéka szerint ebben a formában lényegesen javulhatnak a „kicsik" gazdálkodási feltételei, hiszen beszállítói vagy viszonteladói szerződések, beszerzési társulások, illetve működő franchise-szerződések alapján épülnek fel a hálózatok.

A pályázók egészen más – de vélhetően ugyancsak széles – körének szól a kézműves mikrovállalkozások fejlesztésének támogatására kiírt pályázat, amelynek célja a kézműves, kisipari tradíciók újjáélesztése, s a kézműves termelésben rejlő gazdasági lehetőségek kiaknázása. E pályázat keretében az elnyerhető forrásokra valóban csak a legkisebbek aspirálhatnak: azok, akik tíznél kevesebb alkalmazottal dolgoznak, s éves árbevételük legfeljebb százmillió forint. E gazdálkodói kör olyan fejlesztési programokhoz remélhet forrást, amelyek a kézművestermékek versenyképes előállítását célzó gépek és eszközök beszerzését, illetve a kézművesmesterségek oktatását és a szakmai kapcsolatok kiépítését segítik. Egy tender keretében több pályázati cél is megjelölhető, azonban ingatlan- és/vagy üzletrészvásárlást nem támogat a pályázat.

Bár a regionális gazdaságépítési program önálló – a vállalkozáserősítéstől elkülönült – fejezet, azonban az e körben meghirdetett pályázatok ugyancsak a vállalkozásoknak szólnak. A regionális klaszterek létrehozása – például – a területileg is koncentrált szakágazati együttműködés létrejöttét segíti, a kistérségi mintaprogramokkal a vállalkozási övezetek gazdaságfejlesztési tevékenysége erősíthető, az innovációorientált ipari parkok beruházásainak támogatásával pedig a kis- és középvállalkozások integrációja ösztönözhető. De a regionális gazdaságépítési program keretében meghirdetett pályázatok egyéb célokat is támogatnak, így a technológiai inkubátorházak és innovációs központok kialakítását és szolgáltatásaik megerősítését, vagy a térségi elektronikus piacok fejlesztését.

Gyakorlati útmutató
A pályázatokkal kapcsolatos programcsomagok, részletes útmutatók és adatlapok megtalálhatók és letölthetők a Gazdasági Minisztérium honlapján: www.gm.hu címen, de nyomtatott formában térítésmentesen beszerezhetők a Regionális Fejlesztési Holding Rt.-nél, a regionális fejlesztési társaságoknál, a Magyar Turizmus Rt. regionális marketingigazgatóságainál, a területi kereskedelmi és iparkamaráknál, továbbá valamennyi munkaügyi kirendeltségen 2001. februártól. A pályázatokat kizárólag postai úton lehet eljuttatni a Gazdasági Minisztérium címére: 1539 Budapest, Pf. 684.

Foglalkoztatási célok

A gazdasági tárca az aktív foglalkoztatási eszközök elérését is támogatja. A pályázatokkal új munkahelyek létrehozásához, korszerű beruházásokhoz, továbbá az ezekhez kapcsolódó képzésekhez nyerhető támogatás. Kiemelt szempont továbbá, hogy ezek a beruházások az ország hátrányos helyzetű térségeiben valósuljanak meg. A pályázói kör tekintetében semmiféle korlátozás nincs: a belföldi székhelyű társaságok, a szövetkezetek és az egyéni vállalkozók egyaránt igényelhetik a támogatást, már amennyiben a kiírás feltételeinek megfelelnek. E tekintetben az egyik alapvető kritérium, hogy munkahelyteremtő támogatás csak olyan fejlesztéshez igényelhető, amely során foglalkoztatáspolitikai szempontok is érvényesülnek. Helyileg – a munkanélküliségtől leginkább sújtott – Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Nógrád, Somogy és Békés megye jöhet szóba. Ezeken kívül a területfejlesztés illetékesei és a gazdasági tárca is megjelölhetnek – a gazdasági szerkezetátalakítás során érintett – területeket. A jelentkezés kritériuma továbbá, hogy az igénylő a Széchenyi-tervben lefektetett hat téma valamelyikére nyújtson be pályázatot. Idesorolhatók a versenyképes beruházás megvalósítására, a tudásalapú technológiát alkalmazó kezdő vállalkozás létrehozására, a turizmus területén működő vállalkozások fejlesztéseire, az egészségturisztikai létesítmények létrehozására és a logisztikai centrumok kialakítására irányuló pályázatok.

A munkahelyteremtő konstrukcióban vissza nem térítendő támogatást kapnak a nyertes pályázók, s a támogatás összege új munkahelyenként legfeljebb egymillió forint, illetve a gazdasági szerkezetátalakítással érintett térségekben legfeljebb másfél millió forint lehet. Beruházás esetén a támogatás mértéke – más célelőirányzatokból nyújtott állami támogatásokkal együtt – legfeljebb a teljes beruházási költség ötven százalékáig, kis- és középvállalkozások esetében pedig a 65 százalékáig terjedhet. A pályázóknak azonban rendelkezniük kell a fejlesztés nettó összegének 25 százalékát kitevő saját forrással, illetve: a támogatás folyósítására utólag, a benyújtott számlák s a kifizetést igazoló dokumentumok alapján kerül sor.

Az elbírálás szempontrendszere egyértelműen jelzi, hogy a munkahelyteremtésre kiírt pályázat nem csupán a foglalkoztatottak körének bővítését, de a térségi foglalkoztatási szerkezet korszerűsítését is szolgálja. Erre utal, hogy mindazok előnyben részesülnek, akik – egyebek mellett – ipari parkokban valósítják meg beruházásaikat, hozzájárulnak a beszállítói tevékenység fejlesztéséhez, s akiknek beruházása illeszkedik az adott kistérség fejlesztési elképzeléseihez.

Vállalkozáserősítő pályázatok
Jogszabályváltozás miatt szükséges telephely-változtatás támogatására;

Építőanyag-ipar és a hozzá kapcsolódó bányászat, valamint a közúti közlekedési szolgáltatás területén működő kisvállalkozások fejlesztési célú beruházásainak támogatására;

Kézműves mikrovállalkozások fejlesztésének támogatására;

Az Európai Unióhoz való csatlakozásra történő felkészülést szolgáló program támogatására;

A beszállító (vagy beszállítóvá váló) kis- és középvállalkozások fejlesztési célú beruházásainak támogatására;

A mikrohitelhez kapcsolódó kisvállalati kölcsönprogram kamattámogatására;

A háziorvosi és szakorvosi működtetési jog megvásárlását vagy gyakorlását segítő kamattámogatásra;

A kereskedelmi szálláshelyek bővítésének és a hozzá kapcsolódó vendéglátás feltételeinek támogatására;

A kis- és középvállalkozások fejlesztését segítő kamattámogatásra;

A kereskedelem és szolgáltatás területén működő kis- és középvállalkozások fejlesztési célú beruházásainak támogatására;

A hazai közúti közlekedési szolgáltatók versenyképességének növelését szolgáló informatikai beruházások támogatására;

A versenyképes beruházások támogatására;

Az európai regionális vállalati központok kialakításának támogatására;

A minőség- és környezetirányítási rendszerek bevezetésének és tanúsíttatásának támogatására.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem