×

Kétnyelvű szakképzés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 35. számában (2000. december 15.)

 

A munkaerőpiacon való elhelyezkedésnél eddig jellemzően még csak felsővezetői körben – és ott sem minden szakmában – volt sarkalatos kérdés a nyelvismeret. Ugyanakkor látható, hogy az EU kinyíló piacán csak az a vállalkozás tud majd talpon maradni, amelyik képes a tájékozódásra, a nemzetközi projektekhez kapcsolódásra, a kapcsolatfelvételre alacsonyabb szinten, az alkalmazottak, szakmunkások által is. A magyar iskolarendszer azonban még adós a tömeges méretű, kétnyelvű szakképzés bevezetésével.

 

A munkaadói szervezetek – az uniós csatlakozásra való felkészülést is szem előtt tartva – rendszeresen értékelik a hazai szakképzést, és szóvá is teszik annak fogyatékosságait. Véleményük szerint lényeges a lemaradásunk a fejlett országok gyakorlatától, részint abban, hogy a képzés nem eléggé gyakorlatorientált, másrészt abban, hogy nem helyez hangsúlyt a nyelvi képzésre. A kérdés egyébként másként merül fel a kisiparban és a nagyiparban, mivel ebből a szempontból a két szektor nem egyformán kiszolgáltatott.

Speciális tanrend

A kisvállalkozók nyelvismereti hiányosságaiból, valamint a fejlett országok oktatási rendszerétől elmaradó szakképzésből fakadó hátrányait már évekkel ezelőtt felismerte az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ), amely a duális képzés élharcosává vált. Az IPOSZ tíz évvel ezelőtt kezdeményezte az együttműködést a szakiskolákkal, jelenleg is mintegy 120 szakképzési intézménnyel van közvetlen kapcsolata. Kezdeményezték az úgynevezett IPOSZ-osztályok létrehozását, amelyek gyakorlatorientált képzést nyújtottak adott szakmákban, és amelyekben bevezették a nyelvoktatást, a számítógépes és a vállalkozási ismereteket. Akkor ez még újdonságnak számított, hiszen nem vált el egymástól a közoktatás és a szakoktatás. Az IPOSZ által kidolgozott tanrendek forradalmiak voltak: különválasztották az általános, közismereti képzést és a szakképzést. Az első évre koncentrálták a közismereti oktatást és a második-harmadik évben szinte csak szakképzés folyt ezekben az osztályokban. Az akkor érvényes szakképzési listán, mint kísérleti tantervek, külön engedélyezési számon működtek.

A nemrégiben végrehajtott szakképzési reform voltaképpen ennek a szellemében történt, hiszen szinte teljesen elválasztották a közismereti képzést és a szakképzést: a 10. osztály befejezéséig közismereti oktatás folyik a szakiskolában, némi szakmai alapozással, de a szakképzés a 11-12. osztályra összpontosul. Az IPOSZ-osztályok 1989-ben kifutottak, és helyükbe az új, az OKJ által szabályozott, 10 osztályos rendszerű képzés lépett. Az IPOSZ ezzel kapcsolatban újabb problémát vetett fel, ugyanis mindössze két évre koncentráltan folyik a szakképzés. Mégpedig úgy, hogy a közismereti oktatás egy részét a tervektől eltérően mégis meghagyták a 11-12. osztályban. Az így megmaradó idő a szakértők szerint a szakmák többségénél már nem elegendő, hogy a megfelelő szakismereteket el lehessen sajátítani.

Ezért az IPOSZ az elmúlt időszakban az Országos Szakképzési Intézettel közös pályázat keretében – az Országos Szakképzési Tanács támogatásával – több szakmában programokat fejlesztett ki, amely visszavitte a gyakorlati képzést arra a szintre, amit a korábbi IPOSZ-osztályok testesítettek meg. Mivel a jogszabály szerint a 10. osztály végéig nem lehet konkrét szakmai alapozást végezni, ezért a szakképzés ezekben az esetekben áthúzódik a 13. évre.

Napjainkban az IPOSZ a duális képzést szorgalmazza Magyarországon, amelynek az a lényege, hogy a gyerekek a szakmai gyakorlatot jelentős részben az iparosoknál, az üzemekben szerzik meg. Az elméleti képzés természetesen az iskolában folyik, s a szakmai alapozás helyszíne is a tanműhely. Arra is van lehetőség a duális képzésben, hogy az iparos közvetlenül megállapodást köt a tanulóval, akinek ebben az esetben is kapcsolatban kell állnia az iskolával, hiszen az elméleti képzés továbbra is ott folyik. Ez a rendszer az iparosokat és az iskolákat folyamatos együttműködésre ösztönzi. Ezeket a kapcsolatokat a helyi ipartestületek gondozzák.

Azok a tanulók, akik duális képzésben részesültek, és kinn voltak gyakorlaton az iparosoknál, a vállalkozók véleménye szerint jobban alkalmazhatók, mint akik csak tanműhelyben végeztek gyakorlatot.

A duális képzésben jelenleg 120-130 ezer tanuló vesz részt, mintegy 17 ezer üzemben. Ebbe a körbe a nagyipar is beleértendő, hiszen sok iskolának van megállapodása nagy cégekkel, kereskedőláncokkal, sőt a banki képzés is lehet duális. Az IPOSZ tagjainál körülbelül 45 ezer tanuló inaskodik a duális képzés keretében.

Előtérben a nyelvoktatás

A nyelvismeret hiánya a legfájóbb pontja a magyar vállalkozóknak, s megoldása az egyik legfontosabb feladata a szakképzési rendszernek. Az Európai Unióhoz való csatlakozás folyamata felgyorsult, és egyre szembetűnőbb, hogy – főleg a kisvállalkozói szektorban – nincs megfelelő nyelvismerettel rendelkező szakember. A kisvállalkozások ugyanis jellemzően nem exportorientáltak, csupán 8-10 százalékuk foglalkozik a határokon átnyúló kérdésekkel, és emiatt eddig nem voltak rákényszerülve a nyelvismeretre. A nyelvoktatás bevezetése a szakképzésben elengedhetetlen, mert a külföldi kisvállalkozásoktól a szakmai fogások, a technológiák elsajátítása csak nyelv ismeretével lehetséges. Jelenleg még mindig célzott és irányzott projektek sokaságát kellene indítani a nyelvképzés területén a kisvállalkozói szektorban, főleg a felnőtt generáció számára, hogy az adott kézműipari szakmát művelők is szélesebb nyelvismerettel rendelkezzenek.

Ma már széles lehetőség van a szakmai tanulócserére, különböző európai országokban el lehet tölteni bizonyos gyakorlati időt az üzemekben. Jelenleg is számtalan program működik az EU Leonardo programjától kezdve a különböző bilaterális, országok közötti programokig, amelyek keretében elvileg lehetne tanulókat kiküldeni a külföldi intézményekbe. Ám mindenhol követelmény, hogy a tanulóknak legalább készségszinten egy nyelvet ismerniük kell, mivel nem állhat minden tanuló mellett tolmács, így ezeknek a tanulmányutaknak a legfőbb akadályává a nyelvtudás hiánya vált.

Az IPOSZ néhány éve – egy osztrák partnerével közösen – úgynevezett szakmai nyelvoktatást szervezett a vállalkozásokkal foglalkozó szervezeteknek, illetve vállalkozók ügyintézőinek. A rendelkezésre bocsátott osztrák tananyag segítségével azt a szókincset oktatták, amely a szakmában szükséges. A program sikere azt mutatta, hogy minden szakmában szükség lenne hasonló szakspecifikus nyelvi oktatásra, elsősorban angol nyelven. Az iparosnak is ismernie kellene azt a szakmájában használt mintegy 1000 szót, amellyel már tudna kommunikálni.

Kedvező tendenciák

Ezeket a kérdéseket esetenként napirendre tűzi az Országos Szakképzési Tanács, amelynek munkájában a munkaadói szervezetek is részt vesznek. E témával rendszeresen foglalkozik a kisvállalkozói szervezetek érdek-képviseleti tömörülése, a KÉSZ is, illetve a Magyar Munkaadói Szervezetek Országos Szövetsége is. A munkaadói szervezetek mindegyike az általuk képviselt vállalkozói kör számára fogalmazza meg a problémát.

A tendencia az utóbbi években mégis pozitív: több fontos programot is sikerült a jelenlegi kormányzati időszakban végrehajtani. Például az Oktatási Minisztérium tavaly 100 millió, az idén 200 millió forinttal támogatta – az Országos Szakképzési Alap központi részéből – a gyakornokokat foglalkoztató 1-10 fős kisvállalkozások taneszközvásárlásait.

Ma még a törvény lehetőséget ad arra, hogy a vállalkozás a szakképzési hozzájárulás egy részét ne fizesse be az APEH-nek, illetve a minisztériumnak, hanem tárgyi eszközben bizonyos szakképző iskoláknak átadja. Ez is egyfajta közvetlen kapcsolatot eredményez a szakképző intézmények és a vállalkozások között. A módosításokkal ezek a lehetőségek szigorodnak.

Más megoldatlan kérdéseket is tisztázni kellene: az IPOSZ szerint például továbbra sem egységes a fejkvótarendszer. Ma ha valaki egy tanműhelyben vagy egy oktató kft.-ben tanul, akkor jár utána a fejkvóta, amit készpénzben megkap az intézmény. Az iparosnál tanuló esetében pedig csak adóalap-csökkentési lehetőség van, amivel csak akkor lehet élni, ha van adóalap. Ezért az IPOSZ javasolta, hogy legyen direkt a támogatás adóengedmény formájában, a fejkvóta összegének megfelelően.

A kamarai törvény módosításával felmerült a szakmai szervezetek a szakképzés területén gyakorolt korábbi jogkörének visszaállítása is. Ilyen lehet például, hogy a szakmai szervezeteknek legyen ismét jelölési joguk a szakmunkásvizsga-bizottságokba.

A nyelvoktatás általánossá tétele mellett a szakoktatásban több nyomós érv is szól. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy a következő időszakban felgyorsul az EU és Magyarország között az információáramlás. A vállalkozói szervezetek közül ugyanis egyre több tagjává válik az EU szakmai szövetségeinek, s naponta az asztalukra kerülhetnek a 20-50-60 oldalas dokumentumok. Ma nincs kapacitás – sem forrás – arra, hogy ezeket az idegen nyelven érkező anyagokat valamilyen rendszerben fordítsák és szintetizálják. Az IPOSZ ezért azt javasolta, hogy hároméves projekteket kellene indítani a kisvállalkozói szektorban, amely egy nyelveket beszélő szakapparátus megteremtését, finanszírozását célozná. Az osztrák és német vállalkozókkal szemben ugyanis a magyar vállalkozások hátrányban vannak, hiszen oda minden közösségi szakanyag németül érkezik. Mi viszont nem várhatjuk el, hogy az EU a szakanyagait, esetenként a több száz oldalas tendereket magyar nyelven megfogalmazza. Ezek az interneten és mindenhol idegen nyelven fognak megjelenni, és az a vállalkozó, aki ezt nem tudja elolvasni, végzetes lépéshátrányba kerül.

Versenyképesség és nyelvismeret

A legrosszabb helyzetben a kisvállalkozói szektor van, mert a nagyvállalkozók könnyebben megoldják ezt a kérdést. Még a 20-40 alkalmazottat foglalkoztató középvállalkozásnál is elfér 1-2 olyan munkatárs, aki külügyi tevékenységet folytat, és ért az internethez. De a kisüzem, amelynek mindössze 2-3-5 munkatársa van, nem engedheti meg magának, hogy egy embert csak ezeknek a problémáknak a megoldására alkalmazzon. A helyzet súlyosságát mutatja, hogy az ilyen kisvállalkozások számuk alapján a hazai vállalkozói kör 90 százalékát teszik ki. A létszámban legnagyobb és a nemzetgazdaság törzsét képező vállalkozások ma a bruttó nemzeti jövedelem egyharmadát állítják elő. Ez a szektor roppanhat meg leginkább e kérdés megoldatlansága miatt, ha nem kap sürgősen segítséget. Az ő konkurenseik, az EU-beli belga, holland, dán stb. kisvállalkozók gyermekkoruktól kezdve tanulják az idegen nyelvet, az EU nyelveit.

Különösen az ipar húzóágazataiban tevékenykedő cégeknél fontos a nyelvismeret, mindenekfelett az építőiparban, a fémiparban és az autóiparban. Ez a három olyan iparág, amely sem technológiailag, sem más szempontból nem választható el a külföldtől. A három húzóágazatnak van nagyipari ága is, ahol a probléma nem ilyen súlyos, de mindháromnak van kisipari ága is, ahol viszont megoldása égetően sürgős. Voltaképpen nincs is olyan szakma, ahol ne lehetne a nyelvismeretet hasznosítani. Még a fodrász sem vonhatja ki magát ez alól, hiszen a világpiacon ismert termékekkel dolgozik, a stílusban is igazodnia kell a trendekhez – s a versenyben az fog győzni, aki ismeri a nemzetközi tendenciákat, technológiákat. Más ágazatban, például a könnyűiparban, a divatszakmában is az boldogul, akinek van külföldi kapcsolata.

A kisipar leginkább helyi szinten szolgáltat, de differenciáltabb a helyzet azoknál, akik városi környezetben dolgoznak, Budapesten, illetve nagyvárosokban. Ha megnézzük, hány külföldi vásárolt már Magyarországon ingatlant, tulajdont, és hogy a turizmus milyen arányban bővül, akkor nyugodtan kijelenthetjük, hogy bizonyos arányban már külföldi ügyfelekre is számítani kell. A vállalkozónak e megrendelők problémáit is meg kell értenie, és a külföldi ahhoz fog menni, aki erre képes. Így a helyi szolgáltatói szektornak szintén létérdeke, hogy beszéljen a magyaron kívül más nyelven is, mert akkor fog tudni szolgáltatni. A többgenerációs iparosságnál megoldást jelent, hogy az apák mögött ott állnak a fiúk az üzemekben, akik már rendelkeznek a számítógépes és nyelvi ismeretekkel.

Vándorlegények

Az IPOSZ egyik fontos feladatának tekinti, hogy a nemzetközi kapcsolatrendszerét arra használja, hogy minél több lehetőséget teremtsen tagjai számára az évszázadok óta vándorlegény-mozgalomnak nevezett tapasztalatcserébe való bekapcsolódáshoz. Például az európai fémipari szövetség – amelynek az IPOSZ is tagja – most egy európai fémipari útlevelet akar létrehozni. Ezzel a dokumentummal szabadon közlekedhet majd – természetesen csak szakmai értelemben – Európában az, aki bizonyos szakvizsgákkal már rendelkezik, és bármelyik fémipari céghez odamehet tapasztalatcserére. A magyar vállalkozói kör sem kerülheti el, hogy ebbe a folyamatba minél hamarabb becsatlakozzon. Ez viszont feltételezi a nyelvismeretet.

Igények a nagyiparban is

A duális képzés során szerzett szakismeret iránti igény nemcsak a kisiparban, hanem a nagyobb cégeknél is megjelenik. Olyan vállalatoknál is, amelyek egyébként a legjobb munkaerőből válogathatnának a piacon: a külföldi érdekeltségű társaságoknál. Magyar munkatársaiknál ugyanis azt tapasztalták, hogy képzésük nem kellően gyakorlatorientált, vagy ha az is, a gyakorlat mesterséges körülmények között folyik. Munkaerőigényük nagyobbik részét ugyan hirdetés útján fedezik, de gondot fordítanak arra is, hogy saját szükségleteik szerint is képezzenek fiatalokat.

Németországban a duális képzésnek hagyománya van, a Magyarországon megtelepedett német érdekeltségű cégek számára tehát nem idegen, hogy tanulókat foglalkoztassanak. A tanuló a tanulmányi idő alatt a munkaadóval kötött megállapodás alapján fizetést kap, tehát alkalmazásban áll.

A szakmai oktatás nem szimulált körülmények között folyik, hanem a tanuló gyakorlatilag az első naptól kezdve egy munkahelyen dolgozik – voltaképpen későbbi munkahelyén. Így tehát azzal a konkrét közeggel ismerkedhet meg, amelyben majdan maga is dolgozni fog, s nem utolsósorban jövendő munkatársaival is ismeretséget köt.

A saját tanuló kinevelése kétségtelenül megtérül a cégek számára, ám nagy odafigyelést is igényel. Hiszen a tanonc mellé kell valaki, aki koordinálja a szakmai oktatását, ellátja munkával, amihez viszont infrastruktúra szükséges. Mivel ez a fajta humánpolitika befektetéssel jár, a vállalatok nem élnek túl nagy számban ezzel a lehetőséggel, hanem gyakran egyszerűen felvesznek egy kész szakembert a munkaerőpiacról.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem