×

Fogyatékosok támogatása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 35. számában (2000. december 15.)

 

A jövő évben csökken az a támogatás, amelyet a megváltozott munkaképességűek után kapnak az őket foglalkoztató célszervezetek. A csökkentés mértéke lapzártánkkor még nem volt végleges, de legalább egymilliárd forint. Félő, hogy a nehéz helyzetbe kerülő cégek egyike-másika létszámcsökkentéssel próbál majd takarékoskodni. Célszerű lenne, ha a kormány kedvezményekkel, vagy az egészségügyi hozzájárulás csökkentésével segítené azokat a munkáltatókat, amelyek fogyatékosokat is foglalkoztatnak. Erre azonban kicsi az esély.

 

A jövő évben a költségvetés 18 milliárd forintot szán a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására – derül ki a pénzügyi és a szociális tárca közös tervezetéből. Ez több, mint a 2000-es felhasználás, de kevesebb annál, mint amennyibe a minimálbér 57 százalékos emelése kerül. Márpedig a fogyatékosokat alkalmazó célszervezetek szinte mindegyike a minimálbért fizeti dolgozóinak, s megfelelő mértékű támogatás hiányában az ötvennél több célszervezet egy része vélhetően nem tudja majd kigazdálkodni a 40 ezer forintos bért és annak járulékait. Mindezek miatt a cégek nehéz helyzetbe kerülhetnek, amire az egyik lehetséges válasz a megváltozott munkaképességű dolgozók elbocsátása. A javaslat kidolgozói szerint a 18 milliárd forint azért lesz elegendő, mert 2001-től csökken az egyes alkalmazottak után járó dotáció. Ennek mértéke ma még a fogyaték súlyosságától függően a minimálbér 150, 180, 280, illetve 380 százaléka. A tervezetben már kisebb százalékok szerepelnek: 130, 160, 240 és 330 százalék, de még ez sem tekinthető véglegesnek, sőt a tárcák további csökkentést fontolgatnak.

Védett szervezetek

A Védett Szervezetek Országos Szövetsége (VSZOSZ) szerint a szükségesnél legalább egymilliárd forinttal kevesebb pénz jut majd a cégekhez. A nehézségeket fokozza, hogy a megváltozott munkaképességűek után is fizetni kell a 2001-ben már 4200 forintos egészségügyi hozzájárulást. A szervezetek hiába kérték a kormánytól legalább ennek kompenzációját, egyelőre nem kapták meg. A szociális tárca mindössze arra tett ígéretet, hogy jövőre megvizsgálják a támogatás lehetőségét. Addig viszont akár több száz fogyatékos is elveszítheti állását. Újbóli elhelyezkedésükre pedig vajmi kevés az esély.

A célszervezeteknél dolgozó sérültek foglalkoztatása szempontjából további hátránnyal járhat az, hogy a jövő év közepétől megváltozik a jelenlegi támogatási rendszer: a mai ellátásokat egységes járadékrendszer veszi át. A várható szigorítások miatt előreláthatólag kevesebb megváltozott munkaképességű után jár majd a támogatás, ami a célszervezetek dotációjának a csökkenését is jelenti.

Szeptemberben megkezdődött a megváltozott munkaképességűek egészségügyi szűrése, amelynek során a fogyatékkal élőket „besorolják". A szűrésekkel 2001 nyaráig kell végezni, hiszen ekkor megszűnik a jelenlegi támogatási rendszer, többek között a vakok járadéka, a mozgássérültek közlekedési hozzájárulása, illetve az ötévente kapható gépkocsi-vásárlási támogatás csakúgy, mint a benzintámogatás. A különféle kedvezmények helyett egységes támogatási rendszert vezetnek be, amelynek keretében a fogyaték súlyosságától függ majd, hogy ki kap támogatást, s mekkora összeget. A súlyos fogyatékosság feltételei azonban a maihoz képest jelentősen szigorodnak, ami azt jelenti, hogy számos olyan fogyatékos lesz, aki ma még súlyos fogyatékosnak számít, de 2001 nyara után már nem. Így ezek az emberek eleshetnek a támogatástól, ami a foglalkoztatásuk szempontjából újabb hátrányt jelenthet.

A pótfizetést választók

A célszervezeteknél nagyrészt olyan megváltozott munkaképességűek dolgoznak, akik súlyos fogyatékosnak számítanak. Utánuk a munkáltatók emelt szintű támogatást kapnak, amelyből a dolgozók bérét s annak járulékait fizetik. Amennyiben a súlyos fogyatékosok egy részét átminősítik, úgy ezek a dolgozók már nem kaphatják meg az emelt szintű támogatást. Ez pedig azzal a következménnyel járhat, hogy a cégek nem tudják majd kitermelni a hiányzó pénzt. Várhatóan lesznek olyan vállalatok, amelyeknél akár száz embert érintenek a változások, s így ezek a cégek évente több tízmillió forint dotációtól esnek el. A cégek többsége nem nyereséges, termelésüket pedig nem tudják olyan mértékben fokozni, hogy pótolni tudják a kieső milliókat. Ennek következményeként újabb sérültek veszíthetik el állásukat, s kerülhetnek utcára. A súlyosan fogyatékosoknak pedig szinte semmi esélyük az újra elhelyezkedésre, még akkor sem, ha foglalkoztatásukat támogatják. Ennek pedig az az oka, hogy a munkájuk hatékonysága minden szempontból a legalacsonyabb.

A becslések szerint hazánkban 700 ezer megváltozott munkaképességű él, de közülük alig 30 ezren dolgoznak, s több mint 20 ezer embernek a célszervezetek adnak munkát. A célszervezetek így szinte az egyetlen biztos(?) munkavállalási lehetőséget jelentik a megváltozott munkaképességűeknek, de 20-22 ezer főnél több embernek nem tudnak állást adni. A becslések szerint ennél 4-5-ször több ember vállalna munkát, csakhogy ők még az állami és költségvetési szervezeteknél sem tudnak elhelyezkedni, mivel nem alkalmazzák őket. Történik ez annak ellenére, hogy a húsz főnél nagyobb munkáltatókat törvény kötelezi arra, hogy alkalmazzanak fogyatékkal élő munkatársakat is. Ezt a cégek többsége elkerüli, s inkább fizeti a rehabilitációs hozzájárulást a Munkaerő-piaci Alapba, amely az idén 24 400 forint. A cégek szerint az állam nem ösztönzi a sérültek alkalmazását, a támogatás többnyire kevesebb annál, mint amennyibe például egy megváltozott munkaképességű számára alkalmas munkahely kialakítása kerül. A munkáltatók úgy vélik: ha nagyobb lenne az állami támogatás, vagy egyéb kedvezmények lennének, akkor inkább alkalmaznának megváltozott munkaképességűeket. A cégek is felvetették többek között az egészségügyi hozzájárulás, illetve a tb-járulék csökkentését, de a kormányzat ezt egyelőre nem adja meg a munkáltatóknak.

Üdvözlendő fejlemény, hogy több mint egyéves előkészítés után tavaly végre létrejöttek a megyei munkaügyi központokban a rehabilitációs munkacsoportok, s megkezdték munkájukat a rehabilitációval foglalkozó közvetítők. Feladatuk, hogy a megváltozott munkaképességűeket lehetőleg az elsődleges munkaerőpiacon helyezzék el, s ehhez a lehető legtöbb támogatást nyújtsák nekik a képességfejlesztéstől a munkahelyteremtésig. Lehetőség van arra is, hogy a megváltozott munkaképességűek gyakorlati képzését vállaló munkáltatóknak megtérítsék a költségeket. A vállalkozókat azonban nem vonzza ez a lehetőség, ami abból is látszik, hogy alig néhány ezer sérült képzését vállalták. A munkáltatók ösztönzésére vezették be még 1998 júniusában azt a támogatási formát, amelynek alapján a munkáltatók 18 hónapon át, fokozatosan csökkenő bértámogatást kapnak, ha olyan embereket foglalkoztatnak, akik legalább 40 százalékban megváltozott munkaképességűek. Az érdeklődés azonban ennél a támogatási formánál is legfeljebb mérsékeltnek mondható.

Némileg nagyobb az igény a Munkaerő-piaci Alap rehabilitációs alaprészéből igényelhető támogatások iránt. Az alap rehabilitációs munkahelyek létrehozását, illetve fenntartását is támogatja, s az elmúlt években már nem elsősorban a célszervezetek, hanem más cégek is pályáztak. A tapasztalatok szerint főleg a kisebb vállalkozások, illetve az egyéni gazdálkodók szánják rá magukat a rehabilitációs foglalkoztatásra: tavaly összességében több mint nyolcezer új munkahelyet hoztak létre, illetve tartottak fenn a fogyatékosok számára. A kisvállalkozókkal ellentétben a nagyobb cégek szinte csak elvétve alkalmaznak megváltozott munkaképességűeket, aminek alapvető oka az, hogy ezek az emberek az esetek többségében alulképzettebbek, idősebbek, lassúbbak, mint az egészségesek. Így pedig, főleg rehabilitáció nélkül, nem felelnek meg a munkaerőpiac elvárásainak.

Uniós követelmények

Pedig a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása az Európai Unióhoz való csatlakozás szempontjából sem lényegtelen kérdés. Az Unió tagállamaiban 37 millió megváltozott munkaképességű ember él. Az egyes országok már felismerték azt, hogy a piac nem képes a sérültek számára munkát biztosítani, így az államok feladata a fogyatékkal élők foglalkoztatásának megoldása. Éppen ezért az Unió országai a következő néhány évben több milliárd eurót kívánnak fordítani a megváltozott munkaképességűek felzárkóztatására, képzésére, foglalkoztatási helyzetük javítására, speciális munkahelyek létrehozására, s nem utolsósorban a munkáltatók ösztönzésére. Az EU a csatlakozni kívánó országoktól is elvárja, hogy fokozzák a fogyatékkal élők foglalkoztatását, s ennek érdekében támogassák a munkáltatókat. Hazánknak azonban még nagy az elmaradása. A munkáltatók támogatása egyelőre várat magára, s úgy tűnik, hogy a jelenleg készülő jogszabálytervezetek éppen olyan szigorításokat vetítenek előre, amelyek nemhogy elősegítenék, hanem inkább hátráltatják a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatását.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem