Ma már az irodában dolgozók számára elengedhetetlenek a számítógépes ismeretek. A vállalaton belül azonban a különböző területeken tevékenykedőknek más-más szintű és fajtájú ismeretek szükségesek. Számos intézmény foglalkozik manapság informatikai oktatással, s ennek még sokáig lesz konjunktúrája, hiszen a munkaadók – mind a piaci, mind a közszférában – előírják egyes munkakörökben a számítógép-használói ismeretek megszerzését.
Évente 1000-1500 embert képeznek ki különböző szintű informatikai tanfolyamokon a Számalk Rendszerház Rt. oktatóközpontjában. A cég tanfolyamainak nagy része egyéni hallgatóknak szól, de egyre több szerződést kötnek vállalatokkal is. Egyéni tanulók elsősorban az informatikai felhasználói tanfolyamokra jelentkeznek, ahol különböző programokat vagy programcsomagokat sajátíthatnak el, különböző szinteken.
Az alapozó tanfolyamokon leggyakrabban a Word, az Excel és az internetes programokat tanítják (mivel ezek a legkeresettebbek). Itt nem kötelező a vizsga, de látogatási bizonyítványt adnak.
Hétpróbás diákok
A Számalk akkreditált ECDL oktató- és vizsgaközpont. Az úgynevezett ECDL (European Computer Driving Licence) az Európai Unió által támogatott számítógép-használói jogosítvány. A tanfolyamok után mindenki vizsgázhat. A hét modul sikeres vizsgája esetén a hallgató ECDL-bizonyítványt kap.
A cég az Oktatási Minisztérium által besorolt OKJ-s tanfolyamokat is tart, amelyek háromszintű informatikai képzést adnak. Időtartamuk szintektől függően fél és két év között van. Ezek a képzési szintek lefedik az ECDL tudásszintjét, tehát igény esetén vizsga nélkül is lehet ECDL-bizonyítványt kérni.
A Számalk a Microsoft egyik hivatalos továbbképző központja is, ezért másik fő profilja a nemzetközi követelményeknek megfelelő, magasan képzett szakemberek felkészítése. Ezeken a tanfolyamokon elsősorban nem felhasználókat, hanem rendszergazdákat, programozókat stb. képeznek ki. Tanfolyam után itt is látogatási bizonyítványt kapnak a résztvevők, de lehetőség nyílik vizsgázásra, vagyis az MCP-minősítés megszerzésére. A vizsgakérdések egy külföldi, központi szerverről töltődnek le, és a program értékeli a megoldást is. A vizsgával minden jól teljesítő bekerül egy nemzetközi regisztrációs központba. A megfelelő MCP-vizsgák letétele után a Microsoft minősítő szakmai bizonyítványt ad (MCSE, MCSD, MCSP). Az oklevelet a Microsoft állítja ki és küldi ki a vizsgázónak. Azonban sokáig nem ülhet a babérjain senki, mivel kétévente újra kell vizsgáznia ahhoz, hogy az aktuális informatikai tudás birtokában legyen.
A képzések mintegy 25 százaléka vállalati megrendelésre történik. – Ebben az esetben az adott céggel közös egyeztetés alapján állítják össze az oktatási programot, sőt sokszor előfordul, hogy az oktatás kezdő napján azok véleménye alapján, akik a tényleges felhasználók lesznek, még némileg módosíthatják a tananyagot – mondja Ady Endre, a Számalk Továbbképzési Igazgatóság projektvezetője. – A tanfolyamok után általában két-három héttel egyéni vagy közös konzultációt tartanak a résztvevőknek, mert így már a saját munkájuk közben felmerülő gyakorlati problémákat is meg lehet oldani – tudtuk meg a projektvezetőtől.
A tapasztalatok szerint a nagy és közepes méretű cégek szerveznek munkatársaiknak felhasználói szintű informatikai tanfolyamokat, a Microsoft rendszergazdai továbbképzésekre azonban főleg a nagyobb vállalatok küldik el alkalmazottaikat, hiszen ennek költségei is magasabbak. A fiatalabbak a haladó tanfolyamokra jelentkeznek, az idősebbeket főleg a vállalatok küldik el továbbképzésre. A vezetők sokszor eljönnek munkatársaikkal együtt egy-egy oktatásra, de gyakran előfordul, hogy magánoktatást igényelnek, főleg konzultációs szinten.
A csoportok kialakításánál alapelv az egy tanuló – egy gép, és ezt mindenhol betartják. A tanfolyamokra való beiratkozáskor általában nincsen különös előképzettségi követelmény. A középfokú OKJ-s tanfolyamnál érettségi, a Microsoft-képzésnél pedig az angol nyelv ismeretének bizonyos szintje kötelező.
Vállalati oktatás
A Synergon Informatika Rt. közel nyolc éve nyújt informatikai oktatást. Az elmúlt négy év alatt a társaság több mint 12 ezer felhasználót juttatott el különböző tudásszintekre. Az oktatás általános és egyedi tematika alapján is folyik. A cég elsősorban vállalatoknak nyújt informatikai képzést, elenyésző mértékben egyéni tanulóknak.
A cég egyik képzési formája szorosan kötődik az új informatikai rendszerek kiépítéséhez, azaz az új rendszert befogadó vállalat dolgozóit tanítják be annak kezelésére. A Synergon a Számalkhoz hasonlóan szintén akkreditált Microsoft CTEC és ECDL továbbképző központ. Ezenfelül a Lotus típusú programokat is oktatják saját tematika és segédlet alapján. Ezeknél a tanfolyamoknál nem adnak hivatalos Lotus-diplomát, de a megfelelő tudás megszerezhető. (Hivatalos Lotus-diploma kibocsátására az IBM jogosult.) Képzési palettájukon kiemelten szerepelnek a Cisco által forgalmazott rendszerek kezeléséhez szükséges technikai tanfolyamok is. Képzési programjukból csak két tanfolyamot – a Ciscót és a Microsoft CTEC-et – hirdetnek meg nyilvánosan, a többit kizárólag vállalati megrendelésre végzik.
Mielőtt egy cégnek oktatást szerveznének, úgynevezett oktatási auditot készítenek, amelynek során felmérik, mire lehet szüksége a megrendelőnek. Ennek során munkakörök szerint állítanak össze képzési programokat. A cél, hogy az adott cégnél végzett munkához szükséges tudást adják át a részvevőknek, és nem feltétlenül tanítják meg az egész szoftver használatát. – Egy program professzionális elsajátítására ugyanis nincs elegendő idő, csak a munkájukhoz közvetlenül szükséges ismeretek mértékéig mélyítik el a résztvevők tudását – fejti ki Szaniszló László, a Synergon Rt. oktatási üzletágának vezetője. – Csak a Word magas szintű használatához minimum 120 órás képzés lenne szükséges.
Intenzív kurzusok
Egy kurzus általában egyhetes, ami 40 órás intenzív tanulást jelent. A felhasználói számítógép-kezelésnél a minimum 8 óra, a második szint 24, a harmadik pedig már 40 óra. A tapasztalatok szerint egy olyan felhasználónak, aki 5-6 programot kezel, évente két-három hónapos képzésre lenne szüksége. Az átlagos felhasználónak 3 hét is elegendő lenne, ám a cégek 3-7 napnál nem fordítanak több időt és pénzt alkalmazottaik képzésére. Azonban félévente két hét képzési időnél többnek nincs értelme, mert nem lehet teljes hatékonysággal a gyakorlatba átvinni a megtanultakat – szól az üzletágvezető tapasztalata.
A vezetőknek tartott oktatásokon a fő cél, hogy megtanítsák, milyen feladatok megoldásához lehet kihasználni az egyes programokat. Erre azért fektetnek hangsúlyt, mert a vezetőknél általában hiányzik a rendszerezett tudás, hiába ismernek jól különböző programokat. Mindezért az oktatás során vigyázni kell arra, hogy a vezetők ne keveredjenek a beosztottakkal. Sokszor a vezetőkhöz kirendelnek egy oktatót, aki akár nyolc órán keresztül is rendelkezésükre áll, és amikor ráér az illető, akkor foglalkozik vele. Ebben az esetben is elsősorban az éppen adódó konkrét feladat megoldását beszélik meg. Itt szintén az az alapelv, hogy nem kell egy programot részletekbe menően ismerni, csak annyit kell belőle tudni, ami a munkához közvetlenül szükséges.
Az üzletágvezető tapasztalatai szerint nem kortól függ, hogy a tanfolyamokon ki milyen eredményt ér el, hanem a hozzáállástól, és ebben szerepet játszik az is, ki milyen munkahelyi kultúrában dolgozik. A tanfolyamok vizsgával zárulnak még akkor is, ha nem nemzetközi diplomát adnak, hanem saját oklevelet.
Információs bróker
Január óta működik hazánkban a Bénédict School nyelvi, informatikai és gazdasági képzést végző nemzetközi cég magyarországi leányvállalata. Rövid működésük alatt megtapasztalhatták, hogy viszonylag telített a magyar piac az informatikai felhasználói képzésben, ráadásul a középiskolákban és a felsőfokú intézményekben is egyre elterjedtebb a számítástechnikai képzés. Éppen ezért próbálnak más stratégiát választani, mint versenytársaik.
– Új területeket próbálunk megcélozni, mint például az információbróker-képzés, vagy a kis- és középvállalkozások számára az e-kereskedelemhez szükséges tudás átadása – közölte Germánné dr. Vastag Györgyi, a Bénédict School magyarországi cégének ügyvezető igazgatója. – Emellett megkíséreljük a Linux program oktatását, jóllehet ezzel mások is foglalkoznak.
Az ügyvezető szerint számítástechnikai képzésre általában azok a 30-40 évesek járnak, akik az iskolai képzés során nem tudták megszerezni ezeket az ismereteket. A vezetőkre pedig jellemző, hogy nem ülnek be általános, hosszan tartó tanfolyamokra, inkább a rövid képzést és a kuriózumokat keresik.
Az e-kereskedelemhez szükséges ismereteket azért oktatják, mert hamarosan sok cégnek, köztük a kis- és középvállalkozásoknak is szükségük lesz ilyen típusú tudásra ahhoz, hogy piacon tudjanak maradni. Azonban tisztában vannak azzal, hogy ezek a vállalkozások nem képesek finanszírozni a teljes képzést, ezért állami támogatást próbálnak szerezni a projekthez.
Az információbróker-képzés elsősorban olyan munkatársak átképzését jelenti, akik valamilyen szakmában már járatosak, és ismerik annak fogalmait. Az információbróker munkaidejének kétharmadát tölti előkészítéssel és rendszerezéssel, a megszerzett információk feldolgozásával és prezentálásával, míg egyharmadát keresgéléssel az elektronikus adatbázisokban. Egy ilyen szakembernek meg kell értenie, hogy mit kell keresni, a keresést célirányosan kell elvégeznie, a lehető legrövidebb idő alatt, és utána tudnia kell rendszerezni az adatokat. Az idő azért fontos, mert egy-egy előfizetéses elektronikus adatbázisban való keresgélés minden perce drága mulatság.
A háló használata
A szakmai oktatás jövője, hogy először egy rövid, intenzív csoportos képzés történik előadókkal, majd a tanfolyami munka többi része távoktatásban folyik – véli a Synergon oktatási üzletágának vezetője. Ezért is hoztak létre a Door Training Central Europe Kft. oktatási céggel egy közös projektet az elektronikus távoktatásban (e-learning). A projekt 8-10 témát ölel fel, és a különböző üzleti tananyagok mellett informatikai tárgyút is tartalmaz. Stílusosan háromféle "kiszerelésben" lehet hozzáférni az oktatási anyaghoz.
– Az oktatási költség így a fele lenne a hagyományosnak – mondja Pozvai Zsolt, a Door Training ügyvezető igazgatója –, azonban egyetlen gond az adatvédelem. A Synergon üzletágvezetője kifejtette: nem arra törekszik, hogy maximálisan levédjék az anyagokat – hiszen ezt csak rövid ideig lehet –, inkább az árpolitikát alakítják úgy, hogy ne legyen érdemes másolni.
E-learning – előnyök és hátrányok |
---|
Az elektronikus távoktatás jelentős előnyöket nyújt. A megrendelő cégnek olcsóbb, és több alkalmazottját tudja egyszerre képezni, mint hagyományos formában. Ezáltal az alacsonyabb szinteken dolgozókat is oktatni lehet. Időkímélő, mert nem kell többnapos oktatáson részt venni, napi 1-2 órában megoldható. A tananyagok is naprakészebbek, jobban frissíthetők. Azonnali dokumentált visszajelzés lehetséges, hiszen tesztek szerepelnek az anyagban, amelyekkel fel lehet mérni a tudást. A tanulóknak azért előnyös, mert időbeni szabadságot ad. A tanulás üteme a tudásszinthez és képességhez igazodik. Sokan sohasem mentek volna el egy tanfolyamra, így azonban rászánják magukat, mert szabadon tanulhatnak, a saját tempójukban. A számítógép inkább barát, mint felügyelő tanár, s ez felszabadultabb tanulást eredményez. Az azonnali eredmény-visszacsatolás nagyobb biztonságérzetet ad.
A hátrányokkal is számolni kell. Nehéz úgy megszerkeszteni egy tananyagot, hogy az ugyanolyan értékű legyen, mint amikor előadótól halljuk. Ez csak technológia, nem ember. Alacsony a motiváltsági szint, hiszen nincs közvetlen emberi kapcsolat. Munka előtt vagy után nehéz odaülni önként a számítógéphez, hogy tanuljunk. Kevés a lehetőség a visszajelzésre. Ezt meg kell szervezni, ha olyan kérdések merülnek fel, amiket a program nem tud megválaszolni. A problémák közé tartozhat, ha a technika gyakran elromlik, lefagy a rendszer. Mindezek ellenére a piacon lévő informatikai oktatásban jeleskedő vállalkozások sorra veszik fel szolgáltatásaik közé az újszerű távoktatási formát. |