×

Ágazati párbeszéd

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 34. számában (2000. november 15.)

 

A párbeszéd, az ágazati-szakmai érdekegyeztetés szükségességét már sokan felismerték a szociális partnerek közül, a minisztériumok ez irányú tevékenységében azonban ma még több a kívánni-, mint a dicsérnivaló. Éppen ezért a szakmai-ágazati szervezetek szükségesnek tartják, hogy a kormányzat aktívabban segítse elő az egymásra találást. Egyes vélemények szerint Magyarországon még további 5-10 évre van szükség a középszintű párbeszéd rendszerének kialakulásához.

 

Egyeztetés több fórumon

A közlekedési tárca több-kevesebb sikerrel 1992 óta működtet intézményesen érdekegyeztető rendszert. Ugyan a legutóbbi kormányátalakítás nyomán történt némi változás, hiszen a hírközlés elkerült a tárcától, ám a közlekedés és a vízügyi ágazati fórumok működnek. Bár a minisztérium törekszik arra, hogy a lehető legtöbbet nyújtsa a szociális partnereknek az érdekegyeztetés területén – s ezt az EU-csatlakozás miatt a Külügyminisztérium is ösztönzi –, azért a lehetőségek határt szabnak – tájékoztatott Soósné Dobos Mária, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium parlamenti és társadalmi kapcsolatok főosztályának vezetője. A minisztérium kétféle érdekegyeztető fórumot működtet. Az egyik a tárcaszintű, amelyen azokat a témákat tárgyalják meg, amelyek minden területet egységesen érintenek. Itt minden esetben a minisztérium politikai államtitkára képviseli a kormányzati oldalt. A szakterületek speciális problémái pedig az ágazati fórumokon kerülnek napirendre. Így működik a Közlekedési Érdekegyeztető és Konzultációs Fórum, és van Vízügyi Érdekegyeztető és Konzultációs Fórum. Bár ezek mindegyike háromoldalú, szívesen látják a civil szervezeteket is az üléseken. A minisztérium fontosnak tartja, hogy a szociális partnereket az érdekegyeztetés során tájékoztassa például a tárcánál készülő koncepciókról, fontosabb intézkedésekről. Ilyen volt – egyebek mellett – a Máv Rt. reformjával kapcsolatos elképzelés, a légügyi közlekedés fejlesztését célzó minisztériumi terv vagy éppen az EU-csatlakozáshoz kapcsolódó feladatokról szóló tájékoztatás. A minisztérium azt szeretné elérni, hogy növelje érdekegyeztető fórumainak rangját, amit – mint Soósné Dobos Mária mondta – azzal kíván elérni, hogy mind több érintett tárcát, szervezetet próbál bevonni e munkába. Erre egyébként már korábban is volt példa, hiszen előfordult, hogy a Pénzügyminisztérium képviselőit is meghívják az ágazati érdekegyeztető ülésekre. Ezt fontosnak tartanák jelenleg is, hiszen noha a tervek a közlekedési tárcánál készülnek, ezek pénzügyi fedezetéről, anyagi vonatkozásairól leginkább mégis a pénzügyi tárca szakemberei tudnak elsődleges információt adni. Például a fuvarozók esetében az üzemanyag adótartalmára vonatkozó elképzelések vitájában, vagy éppen a közlekedés fejlesztésével kapcsolatos konzultációkon lenne igazán hasznos a kibővített ülés. Ez azonban gyakorta technikai okok miatt megoldhatatlan. Az ágazati fórumok nem időhöz kötötten üléseznek, hanem feladattól függően. Az utóbbi időben megsokasodtak a fuvarozókkal való találkozások, de például a Munka Törvénykönyve módosításával kapcsolatban is volt több egyeztetés az elmúlt hónapokban.

A kormány kiiktatta az érdekegyeztetést

Siralmas állapotban van az agrárágazat érdekegyeztetése, és a mostani kormányzati szándékok szerint ezt még tovább kívánják rombolni – így foglalta össze a mai helyzetet Filips László, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) illetékes titkára. Az, hogy a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) tovább kíván rombolni, azt jelenti, hogy az új szövetkezeti törvénytervezet életbelépését követően – bár a jelenleg hatályos törvény még öt évig élni fog, s az érintetteknek bizonyos dolgokban választási lehetőségük lesz – a most hatályos törvénynek csak az a passzusa kerül azonnal hatályon kívül, amely az érdekegyeztetésre vonatkozik. Így a minisztériumnak a jövőben még a formára sem kell ügyelnie. Igaz, a törvény megléte kevés, annak előírásai most sem érvényesülnek. Ezért a MOSZ már több alkalommal jelezte kifogásait az elmaradó egyeztetések, gyakorlatilag az érvényes szövetkezeti törvény megszegése miatt az FVM-nek, az Igazságügyi Minisztériumnak és a Miniszterelnöki Hivatalnak is, ám érdemben ezzel senki nem foglalkozott egyik főhivatalban sem. Pedig a rendszerváltás után elindult egy pozitívnak nevezhető folyamat az agrárágazatban is, ugyanis 1991-ben megalakult az Agrárkoordinációs Fórum, amelyben némi helycsere után állandósult a tíz tagszervezet. E fórum összetétele érdekesen alakult, hiszen eredetileg munkaadói szervezetek alkották, ám időközben felvették a tagok közé a Medoszt, a mezőgazdasági dolgozók szakszervezetét is. Ennek praktikus oka az, hogy így könnyebb volt a minisztériummal egyeztetni. A Horn-kormány ideje alatt Kiss Zoltán akkori államtitkár törekvése volt, hogy egy komplett középszintű érdekegyeztető fórumot hívjon életre, ugyanis az Agrárkoordinációs Fórumot nem lehetett komplettnek tekinteni. Négy oldal részvételével meg is alakult a Földművelésügyi Érdekegyeztető Tanács, a FÉT. A minisztérium azt szerette volna, ha ez a testület átfogóan, minden területtel foglalkozik. Ám a sok, speciális szakterületre vonatkozó téma a más szakterületek képviselőinek érdektelen volt, így elég nehézkesen működött ez a testület. Időközben kialakultak a kétoldalú egyeztető fórumok is. A FÉT nem szűnt meg hivatalosan, ám már jó ideje nem működik. A termelők számára sem volt ez megfelelő, ezért kezdeményezték a Termelői Érdekegyeztető Tanács létrehozását. Már az alapszabály is elkészült, ám működni ez a testület soha nem tudott. Ráadásul közbejött a kormányváltás is, így ez a próbálkozás teljesen elhalt. Az érdekegyeztetés körébe sorolható az agrártörvény szerint megalakított Agrárgazdasági Tanács, amelybe a miniszter nevezi ki a tagokat. Ezért nem meglepő – mondta Filips László –, hogy e testület egyetlen feladata a miniszter éves beszámolóinak elfogadása, amit eddig mindig meg is tett. A kormányváltás óta a minisztérium arra törekszik, hogy szétválassza, szembefordítsa az agrárágazat szervezeteit. Ez mára sikerült is, hiszen kialakult egy olyan kör, amely a minisztérium pénzéből él és támogatja a minisztériumot. A MOSZ viszont a tavaszi demonstráció meghirdetésével teljesen szembekerült a minisztériummal. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy semmiféle érdemi ágazati egyeztetőfórum nem működik.

Speciális középszint

A kereskedelmi tevékenységet végző fogyasztási szövetkezeteknél magyar viszonyok között akár kedvezőnek is nevezhető a helyzet a középszintű érdekegyeztetés területén – fogalmazott Dávid Ferenc, az Általános Fogyasztási Szövetkezetek Országos Szövetségének (ÁFEOSZ) illetékese. Igaz, ez speciális középszintű érdekegyeztetést jelent. Az ÁFEOSZ mint szakmai szervezet az MSZOSZ-hez tartozó Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetével (KASZ) áll tradicionális kapcsolatban. Ez a rendszer túlélt minden eddigi negatív változást, ami érezhetően jó munkaügyi kapcsolatokat eredményezett e területen. Az ok a kereskedelem sajátosságában keresendő. Mégpedig egyrészt a leltárhiányért való felelősség miatt minden érintett – munkaadók és munkavállalók egyaránt – belátta a kollektív szerződés szükségességét. Másrészt pedig a munkaidő és az ezzel kapcsolatos kérdések szabályozása miatt nem nélkülözhető a kollektív szerződés. E területen egyébként évente országos szintű bérajánlás születik az ÉFEOSZ és a KASZ között. Az ágazati szövetség munkáját nagyban elősegíti a 16 működő megyei szövetség. Ezek részt vesznek – egyebek mellett – a területfejlesztési tanácsok, a munkaügyi tanácsok munkájában, valamint a megyei szakképzési bizottságokban is. E szervezetek információikkal nagyban megkönnyítik az ÉFEOSZ munkáját. A terület békéjét mutatja, hogy folyamatos a kapcsolat a munkaadói oldal és a szakszervezet között. Így például a szakszervezet képviselői minden évben részt vesznek az ÁFÉSZ-ek legfontosabb éves eseményén, a mérlegzáró küldöttgyűlésen, s a munkaadók is rendszeresen kapnak meghívást a szakszervezeti rendezvényekre. A jelenlegi helyzeten persze lehetne javítani, hiszen ez csak hazai viszonyok között minősül jól működő rendszernek. Ám ha a mi gyakorlatunkat a némethez hasonlítjuk, akkor már szembetűnő az elmaradás – mondta Dávid Ferenc. Nagy előrelépés lenne, ha középszintű kollektív szerződés születne. Ennek azonban fő akadálya a kereskedelemben az ország egyes területei között meglévő különbség. Ugyanis teljesen más bér- és munkafeltételekkel dolgoznak mondjuk Sopron és Szombathely körzetében, mint Szabolcs megyében. De kívánatos lenne bevonni az érdekegyeztetésbe az Országos Kereskedelmi Szövetséget is, s az is üdvös lenne, ha sikerülne egy bértarifatáblát megalkotni, s ajánlásként elfogadni. Emellett jó lenne kollektív szerződésben szabályozni olyan kérdéseket, mint a képzés, továbbképzés, átképzés; azt, hogy leépítés esetén mi a teendője a vállalatnak, s megoldásra vár a munkakörülmények szabályozása is.

Hiányzik a bizalmi légkör

Nagyon fontos lenne a középszintű érdekegyeztetés fejlesztése, ám ma ez a kormányváltás után kialakult, a kormány és a szociális partnerek között meglévő feszült viszony miatt irreális elvárás – fogalmazott Hanti Erzsébet, az MSZOSZ szakértője. A szakszervezet már hosszú ideje szorgalmazza a Munka Törvénykönyve (Mt.) átfogó módosítását, aminek része kellene, hogy legyen a középszintű érdekegyeztetés törvényi szabályozása is. Az alapvető probléma abban van, hogy az Mt. jelenleg még csak meg sem említi a középszintű érdekegyeztetést mint lehetőséget. Magyarországon az elmúlt évtizedekben kialakult valamiféle hagyománya a vállalati tárgyalásoknak, kollektív szerződések kötésének, míg az elmúlt évtizedben – a közelmúltat kivéve – gyakorlattá vált az országos egyeztetés. Ám a középszintről mindeddig mindenki megfeledkezett. A szakszervezetek ugyan próbálkoznak megtalálni partnerüket az egyes ágazatokban, sőt régiókban is, ez azonban ma még több esetben problémát jelent. Az ágazatok esetében a legnagyobb gond, hogy míg a szakszervezeteknél megvoltak az ágazati szerveződések már a rendszerváltás előtt is, s így volt mire építkezni az 1990-es évektől, addig ugyanez a munkaadóknál nem volt adott. Az MSZOSZ tapasztalatai szerint előfordult már olyan eset, amikor a szakszervezet megtalálta a partnert, lehetett is tárgyalni vele, ám e munkaadói szervezetnek nem volt felhatalmazása kollektív szerződés kötésére. Akadt arra is példa, hogy volt partner, volt felhatalmazás is, ám a munkaadók képviselői úgy látták helyesnek, ha nem kötnek kollektív szerződést. Ezekről az MSZOSZ úgy vélekedik, még saját érdeküket sem tudják képviselni. Ez főképp az olyan területekre igaz, ahol jelentős a rejtett gazdaság. Itt a munkaadók nem érdekeltek a kollektív szerződés megkötésében, sokan fizetnek ugyanis zsebből zsebbe, megspórolva a járulékokat. Az MSZOSZ álláspontja szerint a több munkáltató által folytatott tárgyalások, megkötött kollektív szerződések is a középszint fontos részei. Induláshoz ugyanis ez az első, jelentős lépés. Ezek a tárgyalások és megállapodások egyébként sokszor felérnek szinte az ágazati egyezségekkel, hiszen egy-két nagyobb cég esetenként lefedi egy-egy ágazat túlnyomó hányadát. Így ezek igen értékes részei az érdekegyeztetés folyamatának. Az EU több országában is bevett szokás, amire Magyarországon is van jogi lehetőség és már jó példa is: a kollektív szerződések kiterjesztésének gyakorlata, ami minden esetben a partnerek közös kérésére történik. A sütőipar jó példa erre. A legnagyobb szakszervezeti szövetség álláspontja szerint – az érintett ágazati szervezetek mellett – a kormánynak is hatékonyabban kellene ösztönözni a középszintű érdekegyeztetés kialakulását. Ennek előmozdítása érdekében az MSZOSZ már évekkel ezelőtt megfogalmazta javaslatait, amelyek – mint Hanti Erzsébet elmondta – ma is hatékonyak lehetnének. Így például a közbeszerzési törvényben a pályázatok elbírálási szempontjai közé be kellene venni a rendezett munkaügyi kapcsolatok meglétét. Ugyanez a feltétel kellene a különféle állami támogatások elnyeréséhez is. Az MSZOSZ úgy látja, megérett az idő arra, hogy az Országos Munkaügyi Tanácsban is áttekintsék a középszintű érdekegyeztetés helyzetét s a fejlesztés érdekében teendő lépéseket. Erre azonban egyelőre nincs határozott központi akarat.

Szakmai szövetségek hátrányban

Az MGYOSZ egyik tagszervezete, a Magyar Könnyűipari Szövetség számára egyelőre még terv az ágazati kollektív szerződés megkötése. Cseh József titkár úgy látja, a gondok az ágazati-szakmai szervezetek létrejöttéig nyúlnak vissza, hiszen az alakulás feltételei mind a mai napig kihatnak a mindennapi munkára. E szervezetek többsége ugyanis induló vagyon – ingatlan – nélkül alakult meg. Esetenként a szervezéshez szükséges készpénzt és az induláshoz nélkülözhetetlen irodagépeket, eszközöket támogatásként kapták. Kisebbségben vannak azok a szervezetek, amelyek megörökölték jogelődjük ingatlanját, vagyonát, esetleg a területen tájékozott, gyakorlott ügyintéző apparátusát. A szövetségnél úgy látják, ilyen szempontból a szakszervezetek is kedvezőbb helyzetben vannak, mint a legtöbb munkaadói szervezet, hiszen volt valamiféle vagyonuk az induláskor. E gondokra vezethető vissza az évi rendszeres gazdálkodási probléma, nevezetesen, hogy nehezen tudják fedezni a kiadásokat. Ez azt jelenti, hogy az érintett szervezetek a megalakulásuk szintjén működnek, messze nem felelnek meg a szerteágazó szakmai feltételeknek, s ugyanígy az EU magasszintű elvárásainak sem. Éppen ezért szükség lenne minden nehéz gazdasági helyzetben lévő szakmai szövetség anyagi megerősítésére; ez a feladat az államra vár. A segítség körébe tartozhat például a nemzetközi szövetségek tagsági díjainak kormányzati átvállalása, de ugyanígy pénzügyi támogatásra lenne szükség az EU-csatlakozással kapcsolatos feladatokhoz is.

Kiterjeszthető-e a vendéglátók kollektív szerződése?
A vendéglátó és idegenforgalmi szakmára érvényes, az Országos Idegenforgalmi Munkaadók Szövetsége és a Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakszervezet által megkötött kollektív szerződés kiterjesztését kérik az aláírók. Az ezzel kapcsolatos kérést október utolsó napjaiban küldték meg a Gazdasági Minisztériumnak, s remélik, hogy a miniszter még az év végéig jóváhagyja a kiterjesztést. Az ÁFEOSZ és a KISOSZ mint érintett érdekvédelmi szervezetek ezt nem támogatják.

Az 1997 májusában, a vendéglátás és idegenforgalom területén megkötött ágazati kollektív szerződés kiterjesztésén már három éve fáradoznak az aláírók – mondta Várnai Zsuzsanna, a Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakszervezet ügyvezető elnöke –, s most végre úgy tűnik föl, e munkának lesz eredménye. Mint mondta, a szerződést és kiterjesztési lehetőségét megtárgyalta az Országos Munkaügyi Tanács bér- és kollektív megállapodások bizottsága, így annak tartalmát megismerhették a rokon szakmákat, illetve az ágazat vállalkozóinak egy részét tömörítő szervezetek: az ÁFEOSZ és a KISOSZ is.

E két szervezet egyébként több kifogást is talált a szerződésben, ami miatt nem támogatják a kiterjesztést, ám a két pont kivételével egyezségre tudtak jutni. A két szervezet nem tudja elfogadni azt, hogy az ágazatban foglalkoztatott szakmunkások minimálbérét, besorolási bérét, illetve a teljesítmény alapján fizetett munkabérét az országos minimálbér 10 százalékkal növelt összegében kell minimálisan meghatározni. Ezt az ÁFEOSZ és a KISOSZ soknak tartja. A tárgyalások eredményeképpen nem lesz a kiterjesztés része az éves 300 órás túlórakeret sem.

Mint Antalffy Gábor, a KISOSZ ügyvezetője elmondta: a megjelent információkkal ellentétben nemcsak az említett két pontban nem támogatják az ágazati kollektív szerződés kiterjesztését, hanem általában nem tartják jónak a javaslatot. Álláspontja szerint a KISOSZ nélkül – amelynek 13-14 ezer vendéglátós tagja van – nem szabad e lépést megtenni. A KISOSZ szerint ezen a területen nincs helye a központi szabályozásnak, hiszen túl nagy anyagi és adminisztrációs terhet róna a kisvállalkozásokra. Ráadásul mások a piaci viszonyok az ország különböző területein, már csak emiatt sem szerencsés a központosítás. Az alkuknak helyben kell megtörténniük, ezt tudja támogatni a munkaadói szervezet.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem