×

A békéltetés iskolája

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 34. számában (2000. november 15.)

 

A Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat már jó néhány éves múltra tekint vissza. A munkaadók és a munkavállalók közötti konfliktusok rendezése során gazdag tapasztalatokat szereztek a szervezet képviselői, de a tavaszi tisztújítás után szükségessé vált az új tagok oktatásának megszervezése.

 

Az 1990-es taxisblokád ráirányította a kormányzat és a törvényalkotók figyelmét a társadalmi konszenzusteremtés szükségességére és különféle lehetőségeire. Ennek kapcsán felértékelődött az érdekegyeztetési mechanizmus, aminek egyik következménye, hogy a Munka Törvénykönyvének új, 1992-es megfogalmazásába bekerült az egyes munkaügyi viták esetén kötelező döntőbíráskodás előírása. A szükséges intézményrendszer megteremtésére azonban csak évekkel később került sor. Vélhetően az 1995-ös nagy vasutassztrájknak is szerepe volt abban, hogy végül is az Érdekegyeztető Tanács döntött, és 1996-ban elindulhatott a szolgálat. (A sztrájkot kiváltó konfliktus megoldásában a közvetítők hatékony szerepet vállaltak.)

Hiányzó szakma

Világszerte számos helyen működik hasonló szervezet. Feladatuk mindenütt a munkahelyi konfliktusok megelőzése, rendezése, a kollektív tárgyalások, végső soron a munkáltatók és a munkavállalók közötti kapcsolatok segítése, a munkabéke megőrzése.

A szolgálat segítségének igénybevétele – egy, a Munka Törvénykönyvében meghatározott esetet kivéve – önkéntes, a vitában álló felek szabad akaratán nyugszik. A szervezet feladata még a közvetítés és döntőbíráskodás meghonosítása, elterjesztése, konkrétan a munkaügyi viták esetén a felek igényeinek leginkább megfelelő, képzett közvetítő, döntőbíró felajánlása.

Ahhoz, hogy e feladatot az MKDSZ elláthassa, mindenekelőtt megfelelő, felkészült és képzett döntőbírákra, illetve közvetítőkre van szükség. Ám a szükséges ismereteket Magyarországon korábban sehol sem oktatták.

Az MKDSZ alapszabálya eleve tartalmazza azt a kötelezettséget, hogy a listára – gondos válogatás után – felkerült közvetítők és döntőbírák az önként vállalt konfliktuskezelési feladataik minél eredményesebb ellátása érdekében képzésen vegyenek részt.

Nemzetközi segítség

Az MKDSZ megalakulása után megkezdte a listán szereplő tagjainak alapképzését, ezzel párhuzamosan kiépítette a további oktatási rendszert, kidolgozta annak módszereit és tematikáját.

Ma már a közvetítők és döntőbírák első listájának mandátuma lejárt, ez évtől kevesebb tagja van a szolgálatnak, s a régiek közül csupán 16-an kerültek fel ismét a listára.

Az első körben szereplők számára viszonylag jó lehetőségek nyíltak a szakmai ismeretek elsajátítására. Képzésüket a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) és a PHARE is támogatta, így az első alapképzésre Torinóban, az ILO Képzési Központjában került sor. Az oktatást az amerikai FMCS (az ottani szolgálat) vállalta. E kurzuson elsősorban módszereket, eljárásokat gyakorolhattak a résztvevők.

További, kétszer egyhetes képzést tartottak Budapesten az ACAS, az angol közvetítői és döntőbírói szolgálat oktatói. Ezen túlmenően a belga Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium is szervezett kétszer egyhetes tréninget, amely a tárgyalási technikák és módszerek gyakorlását tette lehetővé.

Noha az MKDSZ tagjai bizonyították, hogy nem veszett kárba a képzésükre fordított igen sok költség és energia, az ez évben újonnan listára került közvetítők már koránt sincsenek az előzőekhez hasonló elkényeztetett helyzetben. Első képzésükre a Szociális és Családügyi Minisztérium egyik kis tárgyalójában került sor, s immár hazai, a szolgálat előző ciklusban "felcseperedett" tagjai közül kikerült oktatókkal. Mindemellett elmondható, hogy a képzés rendkívül sikeres. Az oktatást a Friedrich Ebert Alapítvány támogatja.

Helyzetgyakorlatok

A képzés gerincét a helyzetgyakorlatok adják. Felkészítik a résztvevőket azokból az ismeretekből is, amelyek nélkülözhetetlenek egy-egy közvetítés vagy döntőbíráskodás levezetéséhez. Kiképezik a tagokat azokból az alapvető szabályokból, amelyek a szolgálat munkáját jellemzik. Így tisztában kell lenniük azzal, hogy a szolgálat igénybevétele önkéntes, valamint hogy csak a felek kölcsönös megegyezése és bizalma alapján kerülhet sor rá. De ismertetik azokat – az általában a gyakorlat és a szokásos konvenciók alapján kialakult – momentumokat ("forgatókönyvet") is, melyek egy-egy ülés levezetését jellemezhetik. Ebbe beleértendők olyan, tulajdonképpen evidensnek látszó, de a gyakorlatban fontos részek, mint a közvetítés helyszínének a kiválasztása, az esetleges szálláshely biztosítása, a résztvevők körének meghatározása...

Az is a legtermészetesebbnek mondható, hogy a közvetítés megkezdésekor a közvetítőnek be kell mutatkoznia. Az azonban már az eredmény szempontjából sem mindegy, hogy hogyan. Hiszen messzemenő következtetéseket vonhatnak le a vitában álló felek, ha egy közvetítő túl sokat vagy túl keveset mond el saját magáról, ha túlzottan kihangsúlyozza saját szerepét stb.

Módszereket tanulnak meg a közvetítők arra vonatkozóan is, hogy mikor és hogyan folytassanak le a felekkel közös és külön megbeszéléseket, no meg, hogy mi legyen e megbeszélések tartalma és formája. Így például a közös megbeszélések fontos mozzanata lehet, hogy milyen elánnal veti bele magát a közvetítő a tárgyalásokba. Általános jó tanács, hogy célszerű a lassabb tempóhoz ragaszkodni. Általában előny, ha egy közvetítő nem egyes szám első személyben fogalmaz, ha inkább kérdez, mint kijelent, ha fogalmazásmódjával, de még testtartásával is visszafogottságot, de nem gyengeséget mutat. Meg kell tanulni, hogy miként lehet a felek által elmondottakat lényegi változtatás nélkül újra megfogalmazni, hogyan kell az elhangzottakat összegezni. Bármilyen furcsa, de esetenként a csend szerepe is fontos lehet. Gyakorlatot kell szerezni abban, hogyan kell irányítani egy vitát, mikor kell és mikor lehet szünetet elrendelni, mikor célszerű külön-külön egyeztetni a felekkel.

A különmegbeszélés hasznos eleme a közvetítésnek, mert lehetővé teszi a bizalmas légkört, segít elkerülni az ellenségeskedést, kiszűrni a negatív hatásokat és megvizsgálni a megállapodás lehetőségeit. A közvetítőnek meg kell tanulnia, hogy ne "hírvivő" legyen, hanem diplomata. Ésszerű megoldásokat kell ajánlania, olyan javaslatokat kell kidolgoznia, amelyek – ha nem is azonnal elfogadhatók, de – továbbgondolhatók.

A felek álláspontjának közelítésére szolgáló módszerek rendkívül változatosak. Lehet ötletbörzét tartani, lehet kételyeket ébreszteni a felekben, lehet albizottságokat létrehozni egyes részproblémák megtárgyalására, lehet tartani nem hivatalos megbeszéléseket stb.

Viselkedési formák

A közvetítő személyisége igen fontos összetevője a közvetítés sikerességének. A higgadt, de nem szenvtelen, a pártatlan, de nem érdektelen, a felkészült, de nem mindent jobban tudó közvetítő vélhetően nagyobb eséllyel bonyolít le megállapodással végződő tárgyalást, mint az ezzel ellentétes típus. Persze a viselkedési formák, a tárgyalás alatti helyes magatartás is megtanulhatók.

A képzés nem csupán a helyes tárgyalási magatartás elmélyítését, de a jó és a rossz kommunikációs fordulatok megismertetését is feladatának tekintette. Az olyan mondatok különbsége, mint hogy: "Na, akkor elmondom neked, miért tévedsz...", illetve hogy "Én a dolgot így látom... És te hogyan látod?" meglehetősen szembetűnő, pedig lényegében ugyanazt jelentik.

A képzés legérdekesebb s a hallgatók által is leghasznosabbnak ítélt része természetesen az esetjáték. Egy elképzelt munkahelyi konfliktust kellett a résztvevőknek megoldaniuk, amelyben az egyes szakaszok új fordulatait csak a szakaszhatárok lezárása után ismerhették meg. A konfliktus megoldása során a szerepek rendre cserélődtek, aki egyszer munkaadó volt, az máskor munkavállaló, megint máskor közvetítő. Így mindenki kénytelen-kelletlen beleélte magát az összes résztvevő helyzetébe. Az esetjáték olyannyira életszerűre sikeredett, hogy még asztalcsapkodás is előfordult....

A hallgatók egyöntetű véleménye szerint a közvetítői és döntőbírói képzés nagyban segíti őket az esetleges "éles"-ben előforduló munkahelyi viták megoldásában. E szerepjátékokat a konfliktusok "előidézésében" részt vevő felek – a munkaadók és a munkavállalók – is gyakorolhatnák, természetesen az éles helyzeteken kívül...

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem