×

Munkajog-közelítés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 32. számában (2000. szeptember 15.)

 

A munkaadók és a munkavállalók közötti viszonyt alapvetően – a piaci szférában – a Munka Törvénykönyve szabályozza. E jogszabályt többször módosították már az Országgyűlésben. A mostani, úgynevezett harmonizációs kiigazításon túl készül egy átfogó módosítás is...

 

A kormányváltást megelőzően, 1997-ben a munkaadói érdekképviseletek tartották elfogadhatatlannak, és a szakszervezetek helyeselték a Munka Törvénykönyve módosítását. A munkáltatói képviseletek ahhoz még hozzájárultak volna, hogy a vállalatok, üzemek, üzemrészek tulajdonosváltása esetén is fennmaradjanak a munkavállalók egyéni és kollektív szerződésekből adódó jogosítványai. Még a csoportos létszámleépítés előtti egyeztetés szabályainak szigorítását is tudomásul vették. Azt viszont már élesen ellenezték, hogy a szakszervezeti tisztségviselők munkajogi védelmét a kormányzati javaslat szerint tovább erősítsék. Bírálták az előző kormányt azért is, mert a leltárfelelősség már régóta megoldatlan problémáját a "szőnyeg alá söpörte". Végül az Országgyűlés fő vonalaiban a munkáltatók által kifogásolt és a szakszervezetek támogatását bíró módosításokat fogadta el.

Szakszervezeti tiltakozás

Az új kormány először 1999-ben vitte keresztül a Munka Törvénykönyve jelentősebb változtatását. A munkaadói képviseletek nagyjából egyetértettek ezzel a módosítással, a szakszervezetek viszont élesen bírálták azt. Ebből a változtatásból már nem marad ki a leltárfelelősség kérdésének rendezése. A szakszervezetek szerint mindez indokolatlan többletterheket ró a dolgozókra. Nehezményezték azt is, hogy az üzemi tanácsok lehetőséget kaptak a kollektív szerződések helyett alkalmazandó üzemi megállapodások megkötésére. Értelmezésük szerint ez a kollektív szerződésekre vonatkozó kizárólagos szakszervezeti jogosítvány gyengítését jelenti. A kormányzati szakértők ugyanakkor rámutatnak: az üzemi megállapodások csak ott köthetők meg, ahol nincs szakszervezet, illetve amennyiben az adott munkahelyre kiterjedő hatályú kollektív szerződést kötnek, megszűnik az üzemi megállapodás hatálya. Így tehát alaptalan a szakszervezetek bírálata.

Többek között azt is kifogásolták a munkavállalói érdekképviseletek az 1999-es módosításban, hogy a szakszervezeti tisztségviselők fel nem használt munkaidő-kedvezményének egy részét ezt követően már nem kötelező kifizetni a munkáltatóknak. Ezt csak akkor kell megtenniük, ha erről sikerül megállapodást kötni a szakszervezetnek a munkáltatóval. A kormányzati szakértők szerint ez a változtatás is kifejezi: egyre nagyobb szerep jut a szakszervezetek és a munkáltatók között kötött szerződéseknek.

Az Unió közelsége

Újabb vita alakult ki a szakszervezetek és a kormány között az idén nyáron, amikor az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) munkajogi bizottságában a kormányzati oldal előterjesztette a Munka Törvénykönyvének az uniós jogharmonizációval összefüggő módosítását.

A hat országos szakszervezeti konföderáció egységesen lépett fel a tervezett változtatások ellen, s kilátásba helyezték, hogy az Európai Unió figyelmét is felhívják a közösségi irányelveken túlterjeszkedő, a magyar munkavállalók számára kifejezetten hátrányos következményekkel járó elképzelésekre.

A tiltakozásokat követő újabb OMT szakbizottsági egyeztetéseken viszont több kérdésben már körvonalazódott, hogy miként köthető kompromisszum a szakszervezetek és a kormány között.

Átfogó módosítás

Az uniós jogharmonizáció érdekében tervezett módosításokon kívül a kormányzat dolgozik a Munka Törvénykönyve átfogó felülvizsgálatán is. A már 1999-ben megkezdett előkészítő munkába bevonták a munkavállalói, munkaadói érdekképviseleteket, a munkajogi elméleti és gyakorlati szakembereket egyaránt. E kodifikációs bizottság közreműködésével megpróbálják közelíteni az álláspontokat, és így kialakítanak egy előzetes tervezetet. Ezt államigazgatási és érdekegyeztetést követően normaszöveg-tervezetként bocsátják majd jövő év elején a kormányzat elé.

A tervek szerint nem a törvény teljes körű megújítása a cél, bár a paragrafusok száma feltehetően meghaladja majd a százat. Az új normaszöveg valószínűleg átértékeli majd az úgynevezett jóléti elvet. Jelenleg ugyanis a középszintű kollektív szerződések csak a dolgozók javára térhetnek el a Munka Törvénykönyvétől, illetve a helyi kollektív megállapodások a középszinttől. Fontolóra kellene venni a szerződések szabadságát – fogalmazódott meg a kodifikációs bizottság eddigi vitái során. Így a kollektív megállapodások bármiről szólhatnának, ami eleget tesz a szerződéskötők kívánalmainak.

A szakszervezetek bizonyos engedményekért cserébe, az eddigieknél előnyösebb kereseti, szociális juttatásokat érhetnének el. Az alku lehetősége érdekeltebbé tenné a munkáltatókat is a kollektív szerződések megkötésére.

Az OMT például felhatalmazást kaphatna, hogy a minimálbér-emeléshez hasonlóan több más kérdésben is országos hatáskörben döntsön. A kormány a munkaadókkal és a munkavállalókkal meghozott közös döntését ezután kormányrendeletben tenné kötelezővé. A Munka Törvénykönyvétől eltérően a gazdaság aktuális igényei szerint szabályozhatnák így együttesen a munkaidőre, a munka díjazására vonatkozó egyes kérdéseket vagy ágazati sajátosságokat.

Figyelembe kellene venni azt is, hogy más és más szabályokat igényelnek a méretükben, jellegükben eltérő munkáltatók. Ma már kevés a nagy létszámú munkahely. A néhány dolgozót foglalkoztató cégeknél egészen más a viszony a munkáltató és a munkavállaló között. Sokkal nagyobb szükség van ezekben a szituációkban a bizalmi elv érvényesülésére.

A munkavállalókra vonatkozóan is eltérő szabályozást kellene alkalmazni a munka jellegétől függően. Nem biztos ugyanis, hogy ugyanazok a szabályok megfelelően alkalmazhatók a segédmunkásra, a betanított munkásra, valamint az irányító munkakörben tevékenykedő közép- vagy/és felső vezetőre. Az erőteljesebb munkajogi védelemre nyilvánvalóan a munkafeltételeiket kevésbé önállóan alakító munkavállalóknak van szükségük.

Munkajogi változások 1999-2000.
1999. évi LVI. törvény a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) módosításáról. Az 1999. augusztus 17-én hatályba lépett módosítás bevezette a szakszervezet munkaidő-kedvezményének a pénzbeni megváltását, az üzemi tanács kollektívszerződés-kötési jogát, illetve a leltárhiányra vonatkozó szabályokat. A törvény módosította a munkaviszony létesítésének a szabályait, a felmondási védelemre vonatkozó, a csoportos létszámleépítésre, rendkívüli felmondásra vonatkozó rendelkezéseket is. A törvény teljes egészében újraszabályozta a vezetőkre vonatkozó rendelkezéseket.

1999. évi XCIX. törvény az adókra, járulékokra és egyéb költségvetési befizetésekre vonatkozó egyes törvények módosításáról. A törvény hatályon kívül helyezte az Mt.137. §-ának (2) bekezdésének második mondatát, így 2000. január 1-jétől megszűnt az igazolás nélküli 3 napos betegszabadság.

1999. évi CXXII. törvény az egyes munkaügyi és szociális törvények módosításáról. A törvény a következő jogszabályokat módosította:

  • a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényt,
  • a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényt,
  • a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvényt,
  • a munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvényt,
  • a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényt,
  • a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvényt,
  • a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvényt.

1999. évi CXXIII. törvény a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény módosításáról. A módosítás értelmében a 2000. évben először november 1-je is munkaszüneti nap lesz.

A törvény 2000. január 1-jén lépett hatályba.

2000. évi XXXIII. törvény a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény módosításáról. A módosítás a nyugdíjas munkavállaló fogalmát pontosította, illetve ezzel kapcsolatban a felmondás és a végkielégítés szabályait változtatta meg.

A módosítás 2000. május 25-én lépett hatályba.

Az Országgyűlés az Mt. módosításával rendszerint együtt változtatja meg a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvényt, a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvényt, az igazságügyi alkalmazottak szolgálati viszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvényt, az ügyészségi szolgálati viszonyról és az ügyészségi adatkezelésről szóló 1994. évi LXXX. törvényt, a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvényt, valamint a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvényt is.

K.P.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem