×

Hulladékgazdálkodás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 32. számában (2000. szeptember 15.)

 

Napjainkban megfigyelhető tendencia, hogy már nemcsak az Európai Unióban, hanem Magyarországon is mindinkább felértékelődik a környezet védelme. A környezetvédelem egészén belül ugyanakkor jelentőségénél kisebb szerepet kap a hulladékok hasznosításának problémaköre.

 

A magyarországi környezetvédelmi szabályozás a hulladékhasznosítás kérdéseivel jelenleg csak igen általánosan, mondhatni inkább csak elvi szinten foglalkozik, speciális technikai végrehajtási feltételeket csak elvétve tartalmaz. A nemrég elfogadott hulladékgazdálkodási törvény azonban az újrahasznosítás hatékonyságát várhatóan jelentősen javítja, bár az előttünk álló feladatok soha nem látott méretűek.

Pillanatkép

A Nemzeti Környezetvédelmi Program szerint Magyarországon évente 104 millió tonna szemét keletkezik, amelynek csupán 5-10 százaléka hasznosul újra másodlagos nyersanyagként. Az Európai Unióban ez az arány 50 százalék felett van, az integráció során Magyarország is ezt a célt tűzte ki maga elé. A keletkező hulladékokból hozzávetőlegesen 4 millió tonna a szilárd, és mintegy 20 millió tonna a kezelt, folyékony települési hulladék. Az ipari hulladék éves mennyisége eléri a 80 millió tonnát, ebből 4,2 millió tonna a veszélyes hulladék. Az utóbbi évtized tendenciái alapján megállapítható, hogy az ipari eredetű hulladék mennyisége csökken, a kommunális hulladéké viszont kissé növekvő trendet követ.

Balatoni Henrik, a Hulladékhasznosítók Országos Egyesületének (HOE) elnöke szerint az uniós újrahasznosítási szint eléréséhez az országnak a következő 12 évben mintegy 400-700 milliárd forintra van szüksége. A megoldandó feladatok ütemezésének betartása mellett a kívánt újrahasznosítási szint eléréséhez szükséges költségek 80 százalékát az elkövetkező öt évben biztosítani kell. Az említett összeg azonban nem tartalmazza az eddig felhalmozódott hulladékok kezeléséhez, valamint a lerakók műszaki rendezéséhez szükséges beruházások ráfordításait.

A hazai hulladékgyűjtési és -kezelési rendszer minden tekintetben elmaradott a korszerű hulladékgazdálkodás kívánalmaihoz képest. A különböző hulladékfajtákra specializált begyűjtőrendszerek, előkészítő, hasznosító és kezelő létesítmények megépítése tetemes anyagi terhet ró az államra, az önkormányzatokra, a vállalkozókra és a lakosságra egyaránt. Az azonban nem vitatható: csak ezen az úton érhető el, hogy a hulladékokban rejlő erőforrások anyagi és gazdasági értelemben se vesszenek el, és egyúttal egészség- és környezetveszélyeztető hatásuk is kizárható legyen. Az említett problémák megoldása csak több lépcsőben, az érintettek tevékenységének összehangolásával, valamint műszakilag, pénzügyileg – az érdekeltek teherviselő képességének, környezeti és gazdasági érdekeinek figyelembevételével – és időben megfelelően ütemezve lehetséges. A közeljövő fontos feladata – az adott jogszabályi, intézményi és infrastrukturális körülmények között – meghatározni a hulladékgazdálkodás területén rövid, közép- és hosszú távon elérendő célállapotot. Ennek az ismeretében meg kell tervezni a rendelkezésre álló – a pillanatnyilag igen hiányosnak és rendezetlennek tekinthető – információbázisokra alapozva az országos szinten teendő lépéseket.

Jelenleg hazánkban – az évente keletkező hulladékmennyiségen kívül – mintegy 500 millió tonna szemét halmozódik fel. A hulladékot 2700 lerakóban helyezik el, ám ezeknek csupán egyharmada felel meg az EU elvárásainak. A települési szilárd hulladék kezelésének tervezett beruházási igénye a következő húsz évben mintegy 135 milliárd forint. Ebből legalább 100 milliárd forint az önkormányzatokra háruló fejlesztés, ami a gyűjtés megszervezését, regionális lerakók létesítését, komposztálóhálózat kialakítását feltételezi. A fennmaradó 35 milliárd forintot a szelektív gyűjtés megvalósulásakor a hasznosítókapacitások kialakítására kell fordítani. A beruházások teljesítéséhez európai uniós, állami és helyi forrásokra is szükség lesz.

A jövő feladatai

A hazai hulladékgazdálkodás során a környezethasználat kedvezőbb arányának kialakításával, valamint a természeti erőforrások hatékonyabb felhasználásával elsősorban a hulladékképződés lehetőség szerinti megelőzését, valamint a keletkező hulladék mennyiségének és veszélyességének csökkentését kell elérni. Ezt követően fő cél a keletkező hulladék minél nagyobb arányú hasznosítása és a nem hasznosuló hulladék környezetkímélő módon történő ártalmatlanítása. Mind környezetvédelmi, mind gazdasági szempontból az egyik legfontosabb feladat az egységnyi GDP-re jutó hulladékmennyiségnek legalább az EU átlagszintjére való csökkentése. Ez a szám jelenleg Magyarországon 273 kilogramm 1000 dollárra vetítve, az OECD-országokban 88 kilogramm. Az európai uniós szint elérése részben nagy anyaghatékonyságú, hulladékszegény technológiák alkalmazásával, részben a termékek „bölcsőtől a sírig" tervezésével valósítható meg. A hulladékmennyiség hatásos csökkentéséhez az azt termelő szervezeteknek el kell készíteniük egyes technológiák anyaghatékonysági elemzéseit és ezek alapján 1-3 éven belül vállalati hulladékgazdálkodási tervüket. Célul tűzhető ki továbbá, hogy a tárolt hulladék mennyisége folyamatosan csökkenjen, valamint hogy a keletkező hulladékok mennyisége a gazdasági fejlődés, az ipari termelés és a fogyasztás emelkedése ellenére se növekedjen. A kezelési eljárások közül prioritást kell élvezniük azoknak, amelyek a hulladékot alapanyagként, illetve energiahordozóként hasznosítják. A jelenlegi mérsékelt hasznosítási arányt a fajtánkénti gyűjtés szigorú megkövetelésével, a hasznosítótechnológiák választékának jelentős bővítésével és jogi, gazdasági szabályozással javítani kell. Az eddig felhalmozott hulladékmennyiséget a hasznosíthatóság szempontjából újra át kell vizsgálni, és három éven belül teljes körű hasznosítási és szennyezésmentesítési tervet kell készíteni azokról.

Újrahasznosítás

Az újrafelhasználható hulladékok visszagyűjtéséhez, elsősorban a csomagolási hulladékokról szóló európai uniós direktíva teljesítése érdekében bővíteni szükséges a jelenleg meglévő ösztönzőrendszereket, mert kizárólag ezeknek köszönhető a papír- és fémalapú csomagolóeszköz-hulladékok magas begyűjtési arányának fenntartása. Szorgalmazni kell a műanyag- és üveghulladékok begyűjtését és újrahasznosítását. Ehhez új hasznosítóüzemek és új termékek létrehozása szükséges. Fokozatosan át kell alakítani a másodlagos nyersanyagként hasznosítható hulladékok visszagyűjtését célzó jelenlegi termékdíjrendszert, hogy az végül teljes mértékben piaci alapokra épüljön, és többfajta termékre terjedjen ki. A papírhulladék-begyűjtést 51 százalékig, a fémhulladékét 90 százalékig, a műanyagét 61 százalékig, az üveghulladékét pedig 37 százalékig kell növelni.

Mindezek úgy érhetők el, ha az ipari eredetű hulladék begyűjtését az ösztönzőrendszer fenntartásával szinten tartják, a lakossági begyűjtést pedig extra ösztönzéssel fokozzák. Bizonyos hulladékok esetében célszerű megvalósítani ezek együttes kezelését. Ez a megoldás gazdaságosabb, mivel csökkenti a létesítendő kezelő- vagy lerakóhelyek számát, javítja a kapacitáskihasználást, és egyéb előnyei is kimutathatók. Ilyen együttkezelési lehetőségek vannak például a nagy fűtőértékű hulladék (gumi, műanyag, savgyanta, selejtgyógyszerek) vagy a településekről, nyomdaiparból, csomagolóiparból származó papírhulladékok esetében. Ahol arra mód nyílik, az együttes kezelést érdemes preferálni, mert az gazdaságosabb. Ugyanakkor a különböző hulladékok együtt kezelhetőségét minden esetben egyedileg meg kell vizsgálni, és a módszert csak akkor szabad alkalmazni, ha ez környezetvédelmi szempontból elfogadható.

Király Ödön, a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITDH) vezérigazgató-helyettese a keletkező hulladékok jelenleginél hatékonyabb hasznosítását a hulladékgazdálkodás üzleti alapra helyezésében látja. A hatékonyság növelését a hulladékgazdálkodási törvény mellett a kormányzat ez évtől induló környezetvédelmi háttéripart támogató programja javíthatja.

A begyűjtés és a hasznosítás egyik legnagyobb gátja, hogy a környezetvédelmi tevékenységekhez szükséges eszközök többsége importból származik. Néhány külföldi leányvállalat, valamint 10-15 magyar cég kivételével nincs környezetvédelemben használatos berendezés- és eszközgyártás, holott erre a magyar gépgyártó vállalatok képesek lennének. Az újrahasznosítás hatékonyabbá válásában döntő szerepe van olyan külföldi vállalatok beruházásainak, amelyek a hulladékhasznosítás területén tapasztalatokkal és technológiával rendelkeznek.

Törvény a hulladékgazdálkodásról

A Magyar Közlöny 53. számában megjelent a hulladékgazdálkodási törvény, így az önkormányzatok, gazdálkodók, intézmények megkezdhetik a felkészülést az abban foglaltak végrehajtására. A törvény a jövő év elején lép hatályba, de a kormánynak és egyes szakminisztereknek már július 1-jén felhatalmazást adott a végrehajtási rendeletek elkészítésére.

Az országos hulladékgazdálkodási tervet első alkalommal a törvény január 1-jei hatálybalépését követő 180 napon belül kell jóváhagyásra az Országgyűlés elé terjeszteni. A területi hulladékgazdálkodási terveket az országos terv kihirdetését követő 270. napig kell kihirdetni. A helyi hulladékgazdálkodási terveket a területi tervek kihirdetésétől számított 270. napig teszik közzé a törvény szerint.

Csepregi István, a Környezetvédelmi Minisztérium törvény-előkészítő főosztályának vezetője elmondta, hogy tárcájuk több kormányrendelet előkészítésével is foglalkozik. Ezek közül néhány a tervek szerint már októberben megjelenhet. Így például a veszélyes hulladékokra, valamint a hulladékok behozatalára, kivitelére, átszállítására vonatkozó jogszabályok. Ugyancsak erre a határidőre tervezik a hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapítását, a közszolgáltatásra vonatkozó szerződéseket szabályozó kormányrendeleteket. A jegyzők hulladékgazdálkodási hatás- és feladatkörét előíró kormányrendelet feltehetően decemberre készül el, ugyanúgy, mint a hulladékgazdálkodási bírságra vonatkozó jogszabály. A kormányrendeletek egy részét más tárcák készítik elő. Így például a szennyvíziszapok mezőgazdasági felhasználásának, kezelésének részletes szabályait a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium. A Környezetvédelmi Minisztériumban folyamatban van több, a hulladékgazdálkodási törvényhez kapcsolódó miniszteri rendelet előkészítése is. Így a hulladékok, veszélyes hulladékok jegyzékének miniszteri rendeletének kiadását októberre tervezik. A speciális kezelést igénylő hulladékok csoportjaira, fajtáira vonatkozó sajátos szabályok decemberre várhatók.

A hulladékgazdálkodási törvény hatálybalépésével kormányrendelet szabályozza majd egyebek között a hulladékok külföldről történő behozatalát, kivitelét, az ország területén történő átszállítását. Kormányrendelet készül majd a letéti díj, a betétdíj, a visszavételi és visszaadási lehetőségek részletes szabályairól. Ilyen szintű jogszabály rendelkezik majd a hulladékkal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségekről.

Rendeletben határozza meg a kormány a hulladékgazdálkodási terv részletes tartalmi követelményeit, a hulladékgazdálkodási bírság kiszabásának, megállapításának módját és mértékét. Ugyancsak kormányrendelet készül a hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól. A törvény alapelvként szögezi le, hogy a hulladék termelője, birtokosa, vagy a hulladékká vált termék gyártója köteles a hulladék kezelési költségeit megfizetni, vagy a hulladékot ártalmatlanítani. A szennyezés okozója, előidézője felel a környezetszennyezés megszüntetéséért, az okozott kár megtérítéséért, beleértve a helyreállítás költségeit is. A törvény kimondja, hogy a gyártó köteles a terméket és csomagolását külön jogszabályban meghatározottak szerint úgy kialakítani, olyan technológia- és termékfejlesztést végrehajtani, amely az elérhető leghatékonyabb anyag- és energiafelhasználással jár, illetve elősegíti a termék újrahasználatát, hulladékká válását követően a környezetkímélő kezelését, hasznosítását, ártalmatlanítását. A gyártó köteles a törvény szerint a külön jogszabályban meghatározott termékekre vagy termékcsoportokra az abban megállapított arányban és feltételekkel a belföldön forgalmazott termékből származó hulladékot, a használt terméket a forgalmazótól, a fogyasztótól visszafogadni, illetve visszaváltani az újrahasználat, -hasznosítás vagy környezetkímélő ártalmatlanítás érdekében. Hasonló kötelezettségek vonatkoznak a forgalmazókra is.

A települések felelőssége

A települési önkormányzatnak a törvény szerint kötelezően ellátandó közszolgáltatásként kell gondoskodnia az ingatlantulajdonosoknál keletkező települési hulladék kezeléséről. A települési önkormányzat a helyi feltételekhez igazodva rendeletben előírhatja a települési szilárd hulladék egyes összetevőinek szelektív gyűjtését, közszolgáltatás keretében történő begyűjtését, illetve meghatározhatja az erre vonatkozó részletes szabályokat.

A hulladékgazdálkodási törvény szerint valamennyi településen meg kell szervezni néhány éven belül a kommunális hulladékok begyűjtését és szakszerű elhelyezését. Az új jogszabály úgy rendelkezik, hogy ahol jelenleg is működik hulladékbegyűjtés, ott január 1-jétől ez kötelezően elvégzendő közszolgáltatás. Ahol még nincs, ott a 2000-nél több lakosú települések esetében 2002. január 1-jén, az ennél kisebb településeken 2003. január 1-jén kell megkezdeni a begyűjtést, szakszerű elhelyezést.

Évenként országosan 20 millió köbméter kommunális hulladékot gyűjtenek össze. A régi lerakók felszámolása, újak építése csaknem 60 milliárd forintba kerül majd a becslések szerint.

A hulladékgazdálkodási törvény elfogadása előtt készített hatástanulmány szerint tavaly országos átlagban 2000 forintos díjat kellett fizetni lakosonként a szemét elszállításáért. A begyűjtés és a legegyszerűbb rendezett lerakás költsége viszont 2800 forint lakosonként. A szigorúbb követelményeknek is megfelelő gyűjtés és lerakás a fejlesztési tartalékokkal együtt évente legalább 3400 forintos díj fizetését kívánná lakosonként. Ez azonban átlagos összeg, a kedvezőbb ártalmatlanítási körülmények között lévő területeken ennél kevesebbet, kedvezőtlenebb viszonyok esetén többet is fizethetnek majd az állampolgárok.

A hulladékkezelési közszolgáltatás díjának megállapítására, részletes szabályaira vonatkozó kormányrendelet előkészítése több más végrehajtási jogszabályéval együtt most folyik. Az elvégzett szolgáltatás alapján az ingatlantulajdonosok által fizetendő díj legmagasabb mértékét, a megfizetés rendjét az önkormányzat szabályozza majd rendeletben.

A hulladékgazdálkodási törvény feladatokat határoz meg a termelőknek, forgalmazóknak is. A cél, hogy a termelők, forgalmazók nyomon kövessék termékeiket, visszavegyék a keletkező hulladékokat feldolgozásra vagy ártalmatlanításra. Ezt a feladatot szolgáltatókra is bízhatják. A törvény szerint 2005. július 1-jéig el kell érni, hogy a hulladékká vált csomagolóanyagok legalább 50 százaléka hasznosításra kerüljön.

A helyi hulladékgazdálkodási terveknek tartalmazniuk kell a települési hulladéklerakókban lerakott hulladékok szabványnak megfelelően mért összetételét, megoszlását, ezen belül a biológiailag lebomló szervesanyag-tartalmat. A komposztálással is hasznosítható szervesanyag-tartalmat 2004. július 1-jéig 75 százalékra, 2007. július 1-jéig 50 százalékra és 2014. július 1-jéig 35 százalékra kell csökkenteni. Mindez a szelektív gyűjtés bevezetésével érhető majd el.

Több bevétel, mint kiadás

Pepó Pál volt környezetvédelmi miniszter szerint a hulladékgazdálkodási törvény a gazdasági szférában nagyobb többletbevételt eredményez, mint többletköltséget. A törvény a gazdálkodóegységeknek a jobb versenyhelyzet megteremtésével, valamint az újrahasznosításból származó előnyök kihasználásával járul hozzá a többletbevételek növeléséhez. A cégeknek ráfordítást igényel ugyan a környezetbarát, korszerűbb technológiákra az átállás, de a gazdasági szférában még sincs olyan érv, ami az új törvény ellen szólna.

A többletköltségek átlagban a termelési érték 0,1 százalékát teszik ki. A pluszráfordításokra azonban állami támogatás nyerhető el, amely akár a költségek 60 százalékát is kiteheti. Jól példázza a többletkiadások nagyságát, hogy a vegyipari ágazatban 400 millió forintnyi beruházás válik szükségessé. Ez a termelési értéknek mindössze 0,04 százaléka, amit a vegyipari vállalatok önerőből finanszíroznak.

Egyelőre két ágazat jelezte előre támogatási igényét, mégpedig a kohászat és az élelmiszeripar. E két területen az állam 40 százalékot vállal át a többletköltségekből.

Az exminiszter szerint a lakosság terhei is nőnek, hiszen a jelenleg egy főre jutó évi átlagos 2000 forintos hulladékkezelési díj a törvény hatálybalépésétől 4800 forintra emelkedik. Ez ugyan – főleg a nagycsaládosok és a nyugdíjasok körében – gondot okozhat, mégis a környezet minőségének javulása hosszú távon az egész társadalom közös érdeke.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem