×

Munkaerő-kölcsönzés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 30. számában (2000. július 15.)

 

Lapunk korábbi számaiban már foglalkoztunk a foglalkoztatás egy speciális formájával, a kölcsönzött munkaerő alkalmazásának kérdésével. Az egyre gyarapodó kölcsönzés ráirányította a figyelmet e terület szabályozatlanságára. Az érdekegyeztetés fórumain nemrég kezdődött a törvényjavaslat szakmai vitája.

 

A munkaerő-kölcsönzés, mint foglalkoztatási jogviszony, valójában nem egészen új keletű kategória Magyarországon. Bármilyen furcsa, de még a rendszerváltás előtt is ismert volt ez az intézmény, hiszen a szigorú bérszabályozás korszakában néhány nagyvállalat élelmesebb vezetője gyakran vette "kölcsön" a tsz-melléküzemágak szezonálisan nélkülözhető munkásait. Ma már persze lényegesen el- és kiterjedtebb a munkaerő-kölcsönzés, s ennek következtében a munkaerő-kölcsönzés pontos meghatározását, működésének átlátható szabályozását igénylik a piaci résztvevők.

Amikor a munkavállalóval szerződéses viszonyban levő és a munkavállalót foglalkoztató jogalany személye egymástól elválik, egyértelmű, hogy olyan jogviszony jön létre, mely nem a tipikus munkaszerződések alkalmazásának világába tartozik. E foglalkoztatási mód elterjedése Magyarországon a kilencvenes évek elejére tehető. Ez idő tájt szabadabban érvényesülhettek az átmeneti munkaerő-igények (szezonális foglalkoztatás, időszakosan "felfutó" megrendelések miatti többletmunkaerő-igény, szabályozási hibák következtében megjelenő "féltartós" foglalkoztatási igény stb.). Az időszakos munkaerő-kereslettel párhuzamosan megjelentek a kínálatot teremtő magán-munkaközvetítő és munkaerő-kölcsönző cégek.

Megengedés és tiltás

A munkaerő-kölcsönzés önálló jogi szabályozása nyilvánvalóan akkor válik aktuálissá, amikor e foglalkoztatási forma túlnő bizonyos kereteken. Az európai országok gyakorlatában már többségében önálló szabályozás vonatkozik a munkaerő-kölcsönzésre, de azért még nem ritka az sem, hogy az általános jogi formák határai között bonyolódhat le ez az atipikus foglalkoztatás, és az Európai Unió országai között van olyan is, ahol tilos a munkaerő-kölcsönzés.

A magyar gyakorlat mindeddig a Munka Törvénykönyve (Mt.) és a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) szabályait alkalmazta a munkaerő-kölcsönzésre, de a megválaszolatlan kérdések gyarapodásával az önálló szabályozás elkerülhetetlennek látszik. Ahhoz, hogy a szabályozás valóban működőképes legyen, egy sor problémát tisztázni kell.

Jogszabályi környezet

Mindenekelőtt szükség van annak kimondására, hogy ennek az atipikus foglalkoztatási viszonynak a szabályozása is csak a munkáltatói és munkavállalói érdekek összehangolása révén képzelhető el. Ugyanis a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkoztatott munkavállalók még a szokásosnál is nagyobb mértékben kiszolgáltatottak, de annak veszélye is fennáll, hogy a kölcsönzött munkaerő alkalmazása következtében az állandó munkaviszonyban foglalkoztatottak kerülhetnek hátrányosabb helyzetbe.

A munkaerő-kölcsönzéssel szorosan összefüggő magán-munkaközvetítést pillanatnyilag kormányrendelet szabályozza. Ahhoz, hogy a két rendszer összehangolható legyen, nyilvánvalóan át kell gondolni azt is, hogy szabályozásuk azonos jogszabályi környezetben valósuljon meg. Az is elengedhetetlen, hogy a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások jogállását, tevékenységi feltételeit, működésük engedélyezésének eljárási szabályait is tisztázzák.

A körülmények felvázolásán túl, a szabályozás kialakítása során olyan tartalmi kérdésekről is dönteni kell, hogy a munkaerő-kölcsönzés minden esetben alkalmazható-e, vagy csak bizonyos helyzetekben (helyettesítés, szezonális, illetve dömpingmunka stb.), illetve minden szakmában, ágazatban, vagy csupán a meghatározottakban. Lesz-e kötelező aránya a foglalkoztatóknál a klasszikus munkaviszonyban, illetve a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkoztatottaknak; a munkaerőpiac kereslet-kínálati hatásai érvényesülnek-e, avagy lesz-e szabály arra vonatkozóan, hogy az állandó és a kölcsönzéssel foglalkoztatott munkavállalók díjazása és munkafeltételei nem térhetnek el egymástól. Lesznek-e részletesen kidolgozott előírások a jogok és kötelezettségek, a felelősségi rendszer szabályaira a felek számára, vagy csak a megállapodásuk lesz mérvadó, milyen egyéni és kollektív jogok illetik meg a munkavállalókat, s melyik foglalkoztatónál stb.

E kérdésekre ad – legalábbis az elgondolás szintjén – választ a témában előkészített törvénytervezet, melyet nemrég az Országos Munkaügyi Tanács munkajogi bizottsága tárgyalt első olvasatban.

Fogalommeghatározás

A javaslat meghatározza a munkaerő-kölcsönzés fogalmát, mellyel egyben szabályozza az ilyen jellegű foglalkoztatás időtartamát is (nevezetesen, hogy az lehet határozott és határozatlan időtartamú is), s meghatározza, hogy csak abban az esetben beszélhetünk munkaerő-kölcsönzésről, ha a munkavállaló olyan céggel áll munkaviszonyban, amelyik kizárólag munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozik, s ha a munkáltatói jogokat egy – a munkavállaló munkáját igénybe vevő – harmadik fél gyakorolja.

A törvényjavaslat meghatározza, hogy a munkaerő-kölcsönzőnek a munkavállalóval milyen kötelező elemeket tartalmazó munkaszerződést kell kötnie. Ebbe bele kell foglalni, hogy a szerződés munkaerő-kölcsönzés céljából jött létre, fel kell tüntetni a munkaviszony időtartamát, a személyi alapbért, valamint a munkaerő-kölcsönző nyilvántartási számát. A javaslat rögzíti az Mt.-től eltérő szabályokat (szabadság, kártérítési felelősség stb.), a módosítással alkalmazható Mt.-szabályokat, illetve azokat, amelyek egyáltalán nem alkalmazhatók. Rögzíti az ún. "ekvivalencia" szabályt (nem lehet eltérés az azonos munkakörben és körülmények között foglalkoztatott állandó és átadott munkavállalók bére között).

Meg kellett határozni a munkaerő-kölcsönző és a foglalkoztató közötti jogviszonyt is. Az alapvetően a polgári jog körébe tartozó szerződést ez esetben annyiban korlátozzák, hogy annak kötelezően tartalmaznia kell a munkaerő-kölcsönzés időtartamát, a munkavégzés helyét, valamint az elvégzendő munka jellegét. A javaslat rendelkezik a munkáltatói jogok gyakorlásáról is.

A törvényjavaslat igen kényes része a munkaerő-kölcsönzés céljából létesített munkaviszony megszüntetésének sajátos rendszere. Ugyanis az atipikus viszonyból következően szükséges rugalmasság biztosításához a meglevő szabályok túlzottan szigorúak. Ezért a javaslat úgy határozza meg, hogy a munkaviszony közös megegyezéssel, felmondással és azonnali hatályú felmondással szüntethető meg. A felsorolt esetekben alkalmazott szabályok az Mt.-ben foglaltaknál lényegesen "lazábbak", mind a felmondási idő, mind a felelősség kérdésében.

A továbbiakban még egy sor probléma tisztázása lenne elengedhetetlen. Így például alapvető lenne a munkaerő-kölcsönzés és a tb-szabályok közötti viszony precíz rendezése, de nem kevésbé fontos a munkaerő-kölcsönzés és a munkaerő-közvetítés viszonyának "rendbetétele" sem.

Lényegében éppen ezek lennének azok a legfontosabb kérdések, amelyekben a szociális partnerek között egyeztetésre és megállapodásra van szükség a szabályozás kialakítása során. Ezen belül is nyilvánvalóan a munkavállalói oldalon kellene felvetni egy sor olyan problémát, amely az egyébként is kiszolgáltatott munkavállalók speciális érdekei védelmében lenne tárgyalandó. Sajnos, az amúgy sem olajozottan működő egyeztetési rendszer keretein belül az első próbálkozásra nem sikerült olyan szakértői bizottsági kereteket létrehozni, amelyek között a felek felkészülten kifejtették volna álláspontjukat.

A jogszabályalkotók igyekezete a rendezetlen viszonyok rendezésére igen dicséretes, de aligha lehet sikeres, ha már a kezdet kezdetén elismerten több dolog "kimarad" a szabályozás köréből, másfelől pedig a szociális partnerek nem tárgyalják meg kellő alapossággal az éppen őket legjobban érintő problémákat.

Mivel azonban a jogalkotási folyamat ez esetben még nem zárult le, van remény a javaslat megfelelő színvonalú és mélységű átdolgozására.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem