Hatékony árképzés
Az áraknak meghatározó szerepük van a vállalatok nyereségében és a vásárlók döntéseiben egyaránt; a jól kialakított ár kedvezően befolyásolja a vevők vásárlási elhatározását. Az okos árképző hosszú távú nyereségre koncentrálva, a fogyasztói igények, a kínálat és a versenytársak árainak a figyelembevételével határozza meg a termékek árszintjét.
Az Árképzés okosan című könyv szerzőinek célja, hogy bemutassák: hogyan válhat valaki hatékony árképzővé, s felhívják a figyelmet a hibák elkerülésére. Foglalkoznak a költségek közgazdasági szerepével, ismertetik az árhatás becslésének módszereit és problémáit. A megfelelő árak kialakításához nagy segítséget jelentenek az árak hatásáról szerzett információk, s mint a szerzők írják: A hatékony árképzés magasabb fokú informáltsággal kezdődik, és magasabb nyereséggel végződik."
A szerzők kifejtik, hogy a termékek hasznossága fogyasztónként eltér egymástól, s az áraknak ehhez való igazítása átütő árképzési lehetőséget kínál, a vállalatok azonban ezt sem használják ki kellőképpen. A globalizáció új lehetőségeket kínál az árak felhasználóhoz való igazítására, a költségalapú ármeghatározás helyett a termékeknek az adott országon belüli hasznosságából kell kiindulni.
Kevés vállalat kínál ma már csak egyetlen terméket. A termékvonal bővítése vagy szűkítése a többi termék árát is befolyásolhatja. Az okos árképző megtanulja, hogyan kezelje ezt a problémát, és hogyan kell fokozatosan összhangba hozni a termékvonalba tartozó árakat.
Megismerjük a könyvből azokat az információs és szervezeti lehetőségeket, amelyek elősegítik a hatékony árképzési stratégia megvalósítását. Az árképzésbe több információs háttérrel rendelkező funkcionális terület képviselőit is be kell vonni. Nagy körültekintésre van szükség, különben konfliktusok alakulhatnak ki, ezeket példák szemléltetik a könyvben. Az információk összegyűjtéséhez, az árdöntési hatáskörök megosztásához, a marketingeszközök alkalmazásához is segítséget nyújtanak a szerzők. Szempontokat adnak az árelemzés saját szakértőkkel vagy külső tanácsadókkal való végeztetéséhez, az árképzésért felelős szerv kijelöléséhez, az árdöntések pénzügyi kapcsolatainak kialakításához, a döntések végrehajtásához. Végül egy olyan egyszerű árképzést értékelő rendszert találunk a könyvben, amelynek segítségével minősíthető az árképző teljesítménye.
Robert J. Dolan-Hermann Simon:
Árképzés okosan. Profitnövelő stratégiák. Geomédiai Szakkönyvek, Budapest, 2000.
360 oldal. Ára: 4400 Ft
Anyagi függetlenség
Az ember szabadságra vágyik. Ez az ősi törekvés az évszázadok során mást és mást jelentett a társadalom tagjai számára. Napjainkban a szabadság sokak szemében egyet jelent az anyagi függetlenséggel. Az üzleti világban az embereket ma négy kategóriába sorolják aszerint, hogy honnan származik a jövedelmük. Az úgynevezett cashflow -négyszög szerint megkülönböztetnek alkalmazottakat, egyéni vállalkozókat, cégtulajdonosokat és befektetőket. Az anyagi függetlenség eléréséhez ez utóbbi két kategória valamelyikébe kell felküzdenie magát a biztos pénzért dolgozó alkalmazottnak vagy az önfoglalkoztató vállalkozónak. Az út nem egyszerű – mint ez kiderül Robert T. Kiyosaki és Sharon L. Lechter szerzőpáros Cashflow-négyszög, Út az anyagi függetlenséghez című könyvéből is. (E mű folytatása A gazdag papa, szegény papa című bestsellernek, amelyben a szerzők kifejtik, a pénz nem elköltésre való, hanem arra, hogy még több pénzt termeljenek vele.)
A könyvben a szerzők személyes példákon keresztül vezetik végig az olvasót a négyszög egyik sarkából a másikba, de nem ajánljuk, hogy kritika nélkül kövessék a függetlenségre vágyó hazai alkalmazottak az amerikai mintát. A hazai valóság elméletileg ugyan összevethető az amerikaival, a gyakorlatban azonban kiderül, hogy az infrastruktúra, az életszínvonal és a keresetek is jelentősen eltérnek, s emiatt kevesebben léphetnek a boldogító gazdagodás útjára.
A kezdeti lépés a különböző kategóriák közötti átjáráshoz az önmegismerés, az önmeghatározás, melyik négyszögbe tartozunk, miért ragadtunk le ott, és melyikbe szeretnénk tartozni körülbelül öt év múlva. A cél eléréséig alapos személyiségváltozást kell produkálniuk, illetve átélniük a sikerre vágyóknak, s nem annyira a tennivalók, mint a jellembeli, gondolkodásmód-beli változások a fontosak. Mindezek után juthatunk át fokozatosan a négyszög bal oldaláról a sikert ígérő jobb oldalára. Hinni lehet a szerzőknek, akik azt ígérik, hogy a jobb térfélen tartózkodók – akár eredendően, de főként az oda vezető útnak és a tanulásnak köszönhetően – okosabbak, másként értékelik a pénzt, a kockázatot, mint a bal félen tartózkodók. Ők azok, akik felismerik a lehetőségeket, az információk és az információáramlás fontosságát, akik sajátos módon értékelik és irányítják a készpénzáramlást. Úgy is mondhatjuk, hogy a boldogulás pénzügyi intelligencia kérdése is.
A könyvben az olvasók az amerikai siker mintájára olvashatnak a befektetések tervezéséről, a cégek helyes üzletviteléről. A könyv ajánlható a pénzügyek iránt érdeklődőknek és azoknak is, akik önmaguk erejéből, ismereteik híján nem tudnak sikeresen változtatni.
Robert T. Kiyosaki-Sharon L. Lechter: Cashflow-négyszög. Bagolyvár Könyvkiadó Budapest, 2000. 251 oldal Ára: 1950 Ft
A. T.