×

A rejtett szféra

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 30. számában (2000. július 15.)

 

A feketegazdaságot mint jelenséget az utóbbi 10-15 évben kitüntetett figyelem kíséri az egész világon. A motivációk között az adóbevételek növelését célul kitűző politikai, gazdaságpolitikai szándék, illetve a tisztességes vállalkozások védelme egyaránt megtalálható. A gazdaság e nem látható szeletének láthatóvá tétele azonban nemcsak az állam, hanem minden, hivatalos keretek között működő vállalkozás érdeke is, hiszen a rejtett szféra komoly szeletet – Magyarországon 20-30 százalékot – birtokol a gazdaságból.

 

A feketegazdaságnak számos neve, több definíciója, s még annál is több megjelenési módja létezik. Az ellene való fellépés lehetőségei is sokfélék, összetettek, s érintik a gazdaság és a társadalom csaknem valamennyi területét.

A feketegazdaságot a legújabb keletű szakirodalom már sokkal inkább rejtett gazdaságként említi, ami jelzi a szürke- és a feketezóna összemosódását is.

Gazdaságpolitikai megközelítésből a rejtett gazdaság jelenségeit három csoportra osztják (ezt teszi például a GKI Rt. e témában készült korábbi tanulmánya is). E szerint az első csoportba a nem gazdasági jellegű és törvénytelen jövedelemszerzési módok – például a fegyverkereskedelem – tartoznak, amelyek ellen rendőri eszközökkel kell fellépni. A második kategóriába a gazdasági jellegű, de céljukban törvénytelen tevékenységek sorolhatók, úgymint fiktív áfa-visszaigénylés, csalárd csődök vagy sikkasztások.

A harmadik csoportot a GKI elemzésében a legális gazdasági szervezetek keretében a törvényes gazdálkodással összefonódva zajló cselekmények alkotják, amelyek célja az adó- és járulékterhek "csökkentése", ilyen egyebek mellett a fekete- vagy illegális foglalkoztatás. Összességében tehát olyan gazdasági tevékenységekről van szó, amelyek a nemzeti számla- és mérlegrendszerben nem kerülnek számbavételre.

A rejtett gazdaság egy része mindenképpen a termelés fogalomkörébe tartozik, így számos kutatás zajlott le arra nézvést, hogyan mérhető egyáltalán annak súlya.

A rejtett gazdaság a GDP-ben

A statisztikusok a feketegazdaság egy részére becsléseket végeznek, s azokat beszámítják a hivatalos GDP-be. Nagyon kevés hiteles információ érhető el arról, hogy mekkora is ez a rész a GDP dokumentált részéhez képest.

Egy, az MTA KTK és a TÁRKI kutatási programja számára készült tanulmány szerint a szakirodalom Magyarországról és Olaszországról közöl ilyen adatokat. Hazánkban becslés alapján 1980-ban a GDP 2 százaléka, 1992-ben 10,7 százaléka származott a rejtett gazdaságból. Olaszország esetében az érték 1979-ben 9 százalék volt, 1987-ben pedig 15 százalékot "becsültek" a hivatalos GDP-be a nem látható gazdaság teljesítményéből. (Makroökonómiai tankönyvek többnyire kritikusan állapítják meg, hogy a GDP mérése során például a háztartási termelést, a do-it-yourself tevékenységeket nem számolják.)

Becslési módszerek

A rejtett gazdaság nagysága pontosan semmiképpen sem mérhető, hiszen az ilyen tevékenységek alapvető célja éppen az, hogy mindenféle regisztrációt kikerüljenek. A piacgazdaságokban ezért többfajta becslési módszert alkalmaznak, s az ezekből készült hosszú távú adatsorok alapján vonnak le következtetéseket a rejtett gazdaság szerepének, súlyának alakulására.

Az egyik elterjedt módszer az úgynevezett készpénzforgalmi keresleti megközelítés. Ez abból a feltevésből indul ki, hogy a rejtett tranzakciókat rendszerint készpénzben bonyolítják le, ami túlkeresletet okoz a készpénz iránt. Az úgynevezett puha modellezési módszer számos más okot és indikátort is figyelembe vesz a becsléshez, így többek között az adórátákat, az állami szabályozás terheit, a munkaerőpiac jellegzetességeit. Az adóráták egyébként a készpénzkeresleti módszernél is szerepelnek tényezőként.

Lackó Mária, az MTA KTK tudományos főmunkatársa egy olyan módszert dolgozott ki a feketegazdaság súlyának meghatározására, amely bonyolult számítási módszerrel a háztartásiáram-fogyasztásból indul ki. Az energiafelhasználás és a GDP az alapja a Kaufmann és Kaliberda módszernek, amely alapján a rejtett gazdaság növekedési üteme meghatározható az összes elektromosáram-fogyasztás növekedése és a regisztrált GDP növekedési üteme közötti különbség alapján.

Rendszerváltozás és feketegazdaság

Az egyes módszerek közötti eltérés az eredményekben is megmutatkozik, ám bizonyos tendenciákat mégis megfigyelhetünk általuk. A kilencvenes években a rejtett gazdaság aránya a volt szocialista országokban átlagosan kétszer olyan nagy volt, mint a fejlett piacgazdasággal rendelkező európai államokban, noha természetesen igen jelentős volt az eltérés az egyes országok között.

A feketegazdaság a rendszerváltó országok legtöbbjében a szocialista rendszer utolsó éveiben kezdett izmosodni, majd a politikai változásokat követően szinte szárnyalt, a legmagasabb értékeket a kutatók az 1991-1993 közötti évekre becsülték. Lackó Mária háztartásiáram-fogyasztáson alapuló módszerének eredményei szerint 10 közép- és kelet-európai országban az 1990-1997 közötti időszakban a rejtett gazdaság hivatalos GDP-hez viszonyított aránya 13 és 55 százalék között volt, az átlagos érték 32,3 százalékot tett ki. A kilencvenes évtized első három évében minden országra növekedést mutatott ki az idősor, ám ezt követően Magyarországon, Szlovákiában, Szlovéniában és Lengyelországban csökkenés kezdődött. E négy államban 1997-98-ra a rendszerváltás kezdete előtti szint alá (18-20 százalékra) esett vissza a feketegazdaság súlya. A Balkánon és a szovjet utódállamokban – kivéve a balti területeket – korántsem ez a mérték volt a jellemző.

A rejtett gazdaság aránya a kutatók szerint szoros összefüggésben állt a magángazdaság kiépülésével, az intézményi rendszerek reformjával. Érdekes összefüggés, hogy a reformok gyorsabban haladtak előre azokban a régióbeli országokban, amelyekben 1989-ben relatíve nagyobb volt a rejtett és a magángazdaság aránya. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy a rejtett gazdaságban felgyülemlett tapasztalatok segítették a piacgazdaság kiépülését. Inkább arról van szó, hogy hamarabb felismerték az állami gazdálkodás alacsony hatékonyságát, s miután az átmenet elkezdődött, nagyobb erővel indult meg a piacgazdaság kiépítése. Így korábban erőre kapott a magángazdaság, s szűkebb terep maradt a feketegazdaság virágzásának.

Miért érdemes?

A rejtett gazdaság nagysága számos tényező együttes hatásából adódik, ám a nem legális tevékenységek elindítását, vagy egy legális vállalkozás "szürke" lépéseit az motiválja, érdemes-e vállalni a kockázatot. Így a magas közterhek, a kiszámíthatatlan szabályozó környezet, a nem egyértelmű jogszabályok és rendeletek mindenképpen elősegítik e láthatatlan ágazat fellendülését. Szakértők szerint nemcsak az adó- és járulékterhek százalékos mértéke, de az adórendszerek működtetésének módja is befolyásoló tényező. Az adókat nominálisan felértékeli az infláció, így a pénzromlás is hat a rejtett gazdaságra. A következetes ellenőrzések, a betartható és betartatható szabályozók, a legális gazdaság jövedelemtermelő képességének növelése (vagy szinten tartása) pedig segítheti annak visszaszorítását.

Mindezek alapján talán nem véletlen, hogy becslések szerint Magyarországon a rejtett jövedelmek igen magasak a kereskedelemben, a vendéglátásban, a szálláshely-szolgáltatásban, az építőiparban és a közúti szállításban, valamint a mezőgazdaság és az élelmiszeripar egyes területein.

A fekete ruha

A feketegazdaság egyik kedvelt terepe Magyarországon a kereskedelem, ahol a nem legális értékesítés nemcsak a semmiféle nyilvántartásban nem szereplő, esetleg csempészett holmik utcai, piaci eladását jelenti, de többek között a nyugtaadás elmulasztását, a jótállási jegy hiányát is.

Annak, hogy ezek a tevékenységek évek óta többet hoznak a konyhára, mint amennyit az olykor kiszabott bírság vagy boltbezárás költsége elvisz, természetesen társadalmi okai is vannak. A "KGST"- (vagy kínai) piacok az alacsony keresetűek számára gyakran az egyetlen vásárlási lehetőséget jelentik, ahogyan a vállalkozói számlák elmaradása, vagy az alulszámlázás a szolgáltató és a megrendelő érdekeinek találkozásakor nyer létjogosultságot.

A Kopint-Datorg néhány évvel ezelőtt kutatást végzett a feketegazdaságról, az alapját egy, a háztartások nem legális vásárlásaira vonatkozó felmérés adta.

A felmérés tanúsága szerint a háztartások a szolgáltatások 40 százalékát, az iparcikkek 9, a ruházati cikkek 26, az élelmiszerek és élvezeti cikkek 14 százalékát nem legálisan – számla nélkül, piacon, utcán – vették. Az elemzés szerint 1995-ben a nem regisztrált forgalom a gazdaság egészében az élelmiszereknél 177, a ruházatnál 84, az egyéb iparcikkeknél 92, a szolgáltatások körében pedig 341 milliárd forintra volt tehető. Az ilyen vásárlások útján elmaradt áfa- és fogyasztásiadó-bevételek meghaladhatták a 100 milliárd forintot.

A jövedéki termékek az utóbbi két évben, a jövedéki törvény hatálybalépése és az azt követő ellenőrzések nyomán háttérbe szorultak a feketekereskedelemben, de gyanítható, hogy a nem legális eladások összértéke ettől nem csökkent lényegesen.

Akik lebuknak...

Az illegális kereskedelem, s általában a rejtett gazdaság elleni küzdelem egyik fontos momentuma az ellenőrzés. Az APEH az idén áprilisban "Budapesti Tavasz" elnevezéssel átfogó akcióban ellenőrizte Budapesten a nyugta- és számlaadási kötelezettség teljesítését, egyúttal célja volt a vizsgálatnak a bejelentés nélküli tevékenységek kiszűrése is. Az akció ágazatok szerinti összetétele jól mutatja, milyen irányban volt erős az adóhivatal gyanúja ilyen típusú ügyeskedésekre.

A Budapesti Tavasz során ellenőrzött vállalkozások 56,6 százaléka a kereskedelem, 31,5 százaléka a vendéglátóipar, 11,3 százaléka a szolgáltatások köréből került ki, termék-előállítóknál mindössze 4 ellenőrzést (az összesen 673 ellenőrzés 0,6 százalékát) végeztek. Az akció során az ellenőrzöttek közel fele nem adott nyugtát. A piacokon volt a leggyakoribb, hogy a vásárló az áru ellenértékéről semmiféle bizonylatot nem kapott.

Az akció során 43 üzlet bezárását rendelték el, a legtöbbét azonban mindössze egy napra. A bírság átlagos összege 100 ezer forint volt.

Az adócsalások természete

A feketegazdaság bár területenként más és más módon, de lényegében a közteherviselés, az adófizetés alóli kibúvást szolgálja. Egy, 17 OECD-országra kiterjedő tanulmány szerint a rejtett gazdaság bruttó nemzeti termékhez (GNP) viszonyított aránya az elmúlt három évtizedben a legtöbb nyugat-európai országban is jelentősen megnőtt. Ausztriában például az 1960-ban becsült 0,4 százalékról 1994-re 6,8 százalékra, Németországban 2-ről 13,1 százalékra, de még Svájcban is 1,2-ről 6,6 százalékra emelkedett.

A felmérés megállapításai szerint a rejtett gazdaság súlyának növekedését főként az általános adó- és társadalombiztosítási terhek gyarapodása okozta. A statisztikai adatok azt mutatják, hogy a különböző módszerekkel elkövetett adócsalások folyamatosan szaporodnak. Egyes kutatások szerint az adóterhek 1 százalékos növekedése akár az eltitkolt jövedelmek 8 százalékos bővülését is kiválthatja.

A jövedelmek nagysága és azok eltitkolása között azonban nem mutatható ki ilyen típusú összefüggés. A magasabb keresetű családok hasonló gyakorisággal vállalják fel az adócsalás kockázatát, mint a kisebb jövedelműek.

Számos kutató vizsgálta az adózók képzettsége és az adócsalás mértéke közötti kapcsolatot, s arra jutottak: a magasabb képzettségűek körében kisebb arányú az adók eltitkolása.

Az adócsalás felfedésének valószínűsége visszatartó erővel bír, ám a büntetés nagysága a kutatások szerint nem fejt ki kimutatható hatást. Bebizonyosodott ugyanakkor, hogy az adótételek csökkentése segít: a csökkentés vagy az adómentes határ emelése a legtöbbször nem vezet adóbevétel-kieséshez.

Foglalkoztatás – feketén
A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) 102. §-ának (1) bekezdése alapján a munkáltató köteles a munkavállalót a munkaszerződés, a munkaviszonyra vonatkozó szabályok, illetve az egyéb jogszabályok szerint foglalkoztatni. A munkáltatónak az Mt. 76. §-a szerint munkaszerződést kell kötnie a munkavállalóval. A munkaszerződést írásba kell foglalni, amelyben meg kell határozni a munkavállaló személyi alapbérét, munkakörét és a munkavégzés helyét. Munkavállaló foglalkoztatása esetén mind a munkáltatót, mind a munkavállalót adó- és társadalombiztosítási fizetési, bevallási, levonási kötelezettségek terhelik.

Az alkalmi munkavégzésre az 1997. évi LXXIV. törvény vonatkozik. Alkalmi munkáról akkor beszélünk, ha a munkáltató ugyanazzal a munkavállalóval legfeljebb 5 egymást követő naptári napig, és egy naptári hónapon belül legfeljebb 15 naptári napig, egy naptári éven belül legfeljebb 90 napig létesít munkaviszonyt. Az alkalmi foglalkoztatás esetén a munkáltató a közteherjeggyel teljesítheti a nyugdíjjárulék-, egészségügyihozzájárulás-, munkavállalóijárulék-fizetési, -levonási, -bevallási, személyi jövedelemadózási kötelezettségét. Alkalmi munkavégzés esetén a munkavállalónak az úgynevezett AM/könyvet kell vezetnie.

Munkaszerződés nélküli foglalkoztatás esetén feketefoglalkoztatásról beszélünk, ilyenkor a fizetés zsebből zsebbe megy, a munkabér után nem fizetnek nyugdíj-, egészségügyi és baleset-biztosítást, illetve személyi jövedelemadót sem. Szürkefoglalkoztatás esetén a munkaszerződés nem a valós adatokat tartalmazza, leggyakrabban természetesen a munkabér összege tér el a valós helyzettől, ilyenkor általában a munkáltató csupán a minimálbér után fizet közterheket.

Külföldiek foglalkoztatása

A feketefoglalkoztatás leggyakrabban külföldiek engedély nélküli foglalkoztatásával valósul meg. Külföldi állampolgár magyarországi munkavégzéséhez az illetékes fővárosi, megyei munkaügyi központ munkavállalási engedélyére van szükség. Munkavállalási engedély szükséges a munkaviszonyban, illetve minden más jogviszonyban történő magyarországi munkavégzéshez is, amelyben a szolgáltatás tárgya a külföldi természetes személy által a foglalkoztató részére ellenérték fejében végzett munka. Nincs szükség engedélyre például a külföldi részesedéssel rendelkező gazdasági társaság vezető tisztségviselőjeként, valamint felügyelőbizottsági tagjaként történő munkavégzéshez.

A külföldi egyéni engedély, csoportos keretengedély, csoportos keretengedélyen alapuló egyéni engedély alapján foglalkoztatható. A külföldiekkel történő foglalkoztatás szabályaival a külföldiek magyarországi foglalkoztatásának engedélyezéséről szóló 8/1999. (XI. 10.) SZCSM rendelet foglalkozik részletesen.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem