×

A munkaerőpiac és az oktatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 30. számában (2000. július 15.)

 

A magyar gazdaság jellemzőjeként gyakran elhangzik, hogy a magyar munkaerő magasan képzett, a külföldi tőke számára nagy vonzóerő, a hazai munkanélküliség alacsonyabb, mint a nyugat-európai átlag. E tények mögött azonban strukturális válság húzódik meg: a kereslet és a kínálat még meglehetősen távol áll egymástól. Ez pedig akkor változik meg, ha a (szak)oktatás jobban igazodik az igényekhez.

 

A munkaerőpiacra vonatkozó kutatások rámutatnak, hogy ma Magyarországon már nem a munkanélküliség a fő probléma, inkább úgy lehetne fogalmazni: nem a munkanélküli sok, hanem a számukra megfelelő munkahely kevés, illetve munkahely lenne, csak hiányzik hozzá a megfelelő képzettségű munkaerő. A gazdaság átalakulásával párhuzamosan a szakképzetlenek foglalkoztatása drasztikusan – a korábbi 70 százalékról 36 százalékra – visszaesett. A középfokú és felsőfokú végzettségűek munkaerő-piaci helyzete kedvezőbbnek látszik, ám a munkaköröket és a képzettséget vizsgálva már nem ilyen egyértelmű a kép. Magyarországon gyakori, hogy a foglalkoztatott képzettsége magasabb, mint amit az általa betöltött munkakör megkíván, vagyis a magasabban képzettek kiszorítják az alacsonyabb végzettségűeket. Sajátos módon a munkanélküliek között a szakképzetlenek arányának növekedése nem a technológiai fejlődés következménye, hanem a rendszerváltással együtt járó gazdasági válság maradványa.

Javul a foglalkoztatottság

A vizsgálatok szerint jelenleg a szellemi dolgozók aránya országosan 40 százalék, érdemes megemlíteni azonban, hogy a 100 százalékos külföldi tulajdonban lévő cégeknél mindössze egyötödös ez az arány, tehát a külföldiek relatíve több fizikai dolgozót foglalkoztatnak. Ennek az a magyarázata, hogy e cégek a szellemi munkát még mindig racionálisabban szervezik, mint a magyar tulajdonúak, továbbá a technikai színvonaluk magasabb, ugyanakkor a magasan kvalifikált, szellemi munkaerőt igénylő fejlesztőrészlegeiket többnyire az anyaországokba telepítik, s csak a gyártókapacitást helyezik ki.

Az előrejelzések szerint – a gazdasági aktivitásra vonatkozó becsléseket is figyelembe véve – a foglalkoztatottság rövid és középtávon is emelkedni fog. A gazdaság 5-6 százalékos növekedéséhez a számítások szerint mintegy 1 százalékkal kell növelni a foglalkoztatotti létszámot – és a magyar gazdaságra vonatkozó előrejelzések a következő időszakra évi minimum 5 százalékos bővülést vetítenek előre.

A következő két évben várhatóan a foglalkoztatottak köre 170 ezerrel, öt éven belül pedig további 180 ezerrel bővül. Ebben az időszakban a jövedelemszerző tevékenységet végzők száma meghaladhatja a 4 milliót, így a munkavállalási korú népesség 59 százaléka lesz foglalkoztatott, jelenleg csupán 54 százalék. Ez azonban nem jelent egyenlő, arányos bővülést a különböző végzettségű csoportoknál. Várhatóan tovább csökken az alacsony iskolai végzettségű foglalkoztatottak aránya. Emellett a becslések szerint 100-100 ezer szakmunkás és felsőfokú végzettségű léphet be a rendszerbe, míg az érettségizetteknél akár 170 ezer fős növekedés is elképzelhető. Minden jel arra mutat, hogy a középfokú és annál magasabb képzettségű kategória súlya a következő időszakban át fogja lépni az 50 százalékos határt. A gazdaság növekvő igényeit csak a megfelelő képzettségű friss munkaerővel lehet kielégíteni, ellenkező esetben tovább fokozódik a Magyarországon egyébként sem ismeretlen strukturális munkanélküliség.

A cégek megkérdezése alapján megállapítható, hogy a tartósan betöltetlen álláshelyekkel rendelkező gazdálkodó szervezetek száma évről évre növekszik, és ez elsősorban a fejlettebb régiókban, a Közép- és Nyugat-Dunántúlon igaz. Közép-Magyarországon viszont csökken, holott ez a térség korábban a legmagasabb arányról számolt be. E mögött a jelenség mögött az áll, hogy a kereslet és a kínálat szerkezete tartósan nem felel meg egymásnak. A globális munkanélküliség helyenként strukturális munkanélküliséggé alakul át.

Betöltetlen álláshelyek

A cégek létszámnövelési tervei és előrejelzése alapvetően versenypozícióiktól függenek. A rossz gazdasági mutatókkal rendelkező vállalkozások létszámleépítésre kényszerülnek, míg az eredményességi mutatók javulásával összhangban általában növekedést irányoznak elő. Ez egyébként majdhogynem független a vállalat méretétől. Megfigyelhető, hogy rövid távon a kisvállalkozások tervezik a nagyobb létszámnövelést, ugyanakkor hosszú távra csak a nagyobb, legalább 10 főt foglalkoztató cégek mernek tervezni. A legnagyobb növekedésre valóban a legnagyobbak számítanak. A következő években a vállalati struktúra átalakulása még mindig a nem egészen fejlett országok létszámstruktúra-változásának jellegzetességeit követi. Eszerint ahelyett, hogy folytatódna a termelő ágazatokban a létszámcsökkenés és erősödne a szolgáltatási ágazatok munkaerő-felszívó hatása, folytatódik a korábbi években lejátszódott gazdasági válság következményeinek a korrekciója.

Az előrejelzések szerint a diplomások iránti kereslet mindenhol fokozatosan növekedni fog. Minimális lesz viszont a kereslet a középfokú végzettségű szellemi foglalkozásúak iránt, ami egyébként már évek óta érzékelhető tendencia. Egyes ágazatok struktúraváltása még nem fejeződött be, ilyen a nyomda, a könyv- és lapkiadás, az iroda- és számítógépgyártás, a híradástechnika, a műszergyártás, az építőanyag-, üveg-, gumi- és vegyipar, a villamosenergia- és gáztermelés, a szennyvíz- és hulladékkezelés, ahol még további csökkenésre lehet számítani a műszaki és gazdasági ügyintézők, ügyviteli, adminisztratív alkalmazottak körében.

Növekvő elvárások

A munkanélküliséggel egy időben egyes körzetekben és szakmákban hiányra is számítani kell, ami azzal magyarázható, hogy nem áll rendelkezésre megfelelő képzettségű és gyakorlattal rendelkező személy. A munkavállalókkal szemben egyre gyakrabban fogalmazzák meg a munkaadók azt az igényt, hogy karbantartott szaktudással kell rendelkezniük, fejleszteniük kell szakmai ismereteiket. Ez különösen a középfokú végzettségűekre érvényes kívánalom. Előtérbe került az is, hogy a dolgozó rendelkezzen informatikai, illetve idegennyelv-ismerettel. Ez szinte minden foglalkozás betöltésénél elvárható, de különösen a multinacionális cégeknél, ahol a külföldi cégekkel, beszállítókkal való kapcsolattartás, a mindennapi munka feltétele a megfelelő nyelvtudás. Esetenként felvetődik a második szakma elsajátításának szükségessége is.

A munkaerő-piaci felmérések előrevetítik, hogy az iskolarendszerű oktatás nemcsak tartalmában, hanem struktúrájában is korszerűsítésre szorul. Ámbár ez is kevésnek bizonyul akkor, ha nem működnek azok az információs csatornák, amelyek a piac igényeit közvetítik. Így kerülhet sor arra, hogy a pályakezdő hiába rendelkezik jó képesítéssel, csak éppen nem abban a szakmában, amelyre a piacnak igénye van. Az egész életen át való tanulást úgy kell értelmezni, hogy valóban kell folyamatosan tanulni, de nem mindig más szakmákban. Ez más megközelítése a problémának, mintha arra ösztönöznek valakit, hogy 4-5 évenként váltson szakmát. A nagyipari szektorban előfordulhat, hogy gyökeresen váltani kell, de a kisiparra nem ez a jellemző.

Szakképzettség és szaktudás

A szakképzettség megszerzésének három fő pillére van: az iskolai alapképzés, a korábban, más helyeken szerzett gyakorlati tapasztalat és ezzel párhuzamos továbbképzés, valamint az aktuális munkahelyen elsajátított ismeretek, speciális helyi tudással kiegészítve. A felmérések szerint az intézményes alapképzés arányait tekintve 20-32 százalékot képvisel. Az egyes szakmákban ez az arány attól függ, hogy mennyire összetett tudások alkalmazásáról van szó, illetve mennyire kell kiegészíteni a tradicionális ismereteket új elemekkel.

A munkaadóktól származó információk szerint a pályakezdők szaktudása közepesnek mondható a munka- és technológiai ismeretek szempontjából. Ezen belül is az anyag-, áru-, gép- és szerszámismeret tekintetében leginkább megfelelő, hiányos viszont a technológiai folyamat, valamint az informatika elsajátítása. Mindenképpen kérdéses, hogy az iskolákban nyújtott technológiai ismeret megfelelő volt-e – és bizony esetenként előfordul, hogy lefutott, elavult ismereteket is hoznak magukkal a tanulók az oktatási intézményekből. Az informatikán belül a programozás, amely voltaképpen a modern technológiák működtetésének alapja – igen alacsony szintű – állapítható meg a cégek tájékoztatásából. Ezeken kívül a nyelvtudás a legkritikusabb.

Készült felmérés arról, hogy a vállalkozók mennyire elégedettek az iskolákból frissen kikerült pályakezdőkkel, és ebből az derült ki, hogy a budapesti székhelyű cégeknek van a legkevesebb kifogásuk. Ez részben arra utal, hogy ezek a cégek többnyire a magasabb színvonalú iskolákban végzett fiatalokat tudják megszerezni. Ők összességében jobb pozícióban vannak, mint az ország más térségeinek cégei, és ezt az előnyüket érvényesíteni tudják a munkaerő-kiválasztásban is, kívánatosabbak a pályakezdők szemében. De kimutatható különbségek vannak a cégméret tekintetében is. Jellemző módon a kis, 5 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató cégek a legfelkészületlenebb pályakezdőket tudják csak megszerezni, míg az 50-300 fős vállalkozások a közepesen felkészültekre számíthatnak. Az ennél nagyobb cégek vonzzák a legfelkészültebb fiatal munkaerőt.

Vállalati képzés

A szakmai felkészítés második fő eleme a vállalatok részvétele a képzésben, illetve maga a vállalati képzés. Átlagosan az erre alkalmas profilú cégek egyharmadánál folyik csoportos vagy nem csoportos szakmunkástanuló-képzés. Ebben a vonatkozásban nincs szoros összefüggés a szakképzés színvonala, a székhely fejlettsége, illetve a gazdálkodó szervezet versenypozíciója, sikeressége között. A tanulóképzés alapvetően a vállalat méretével függ össze. Az átlaggal szemben a 300 főnél több dolgozót foglalkoztató nagyvállalatok több mint fele vállalja fel a saját nevelés gondját. Ugyanakkor a kis- és középvállalkozások kategóriájában ez az arány nem éri el a 20 százalékot sem. Mindennek az a magyarázata, hogy a nagy cégeknél jelentkezik a legerőteljesebben a fiatal munkaerő utánpótlásának az igénye. Ugyanakkor ezeknél a cégeknél a szakképzési hozzájárulás mértéke eléri azt a kritikus nagyságot, amely már ösztönöz a saját felhasználásra. A vállalatok általában kapcsolatot tartanak a szakképző intézetekkel, és ez a kapcsolat egy szintig lehetővé teszi, hogy közvetítsék a képzéssel kapcsolatos igényeiket is. Az a követelmény, hogy a szakképzés rendszere minél jobban kövesse a valós foglalkoztatási szükségleteket, érthető módon a kormányzat részéről is megfogalmazódik, hiszen a képzési korrekciók, az átképzési rendszerek jelentős többletforrásokat vonnak el. Ezért a fő cél, hogy olyan képzési kínálat alakuljon ki, amely nemcsak egy jól használható és fejleszthető szakmai tudást nyújt, hanem szükség esetén lehetővé teszi a specializációt, a szakmaváltást is. Ezen a ponton pedig elengedhetetlenné válik, hogy az oktatási intézmény ne elavult technikai és technológiai ismereteket közvetítsen, hanem törekedjen a korszellemnek megfelelő ismeretek továbbadására.

A gazdaság szereplői közvetve és közvetlenül is érdekeltek abban, hogy az oktatás illeszkedjen jobban a piac igényeihez. Magyarországon a mai napig nem dőlt el az az alapvető vita, amelynek lényege, hogy hol lehet piacképesebb „produktumot" létrehozni: a tanműhelyekben, vagy pedig a cégnél, az iparosnál folytatott gyakorlaton – mondta el lapunknak Solti Gábor, az Ipartestületek Országos Szövetségének igazgatója. Az IPOSZ kezdettől fogva elsősorban nyugati, majd hazai tapasztalatai alapján azt az álláspontot képviselte, hogy eredményesebb a képzés, ha bizonyos alapozást végeznek a tanműhelyben, de a gyakorlatra döntő részben az iparosnál tesznek szert a növendékek.

A gyakorlat teszi...

A duális képzés lényege, hogy a fiatal a szakképzési idő 75 százalékát a vállalatnál tölti és csak 25 százalékát az ipari tanműhelyben. A duális képzésnek előnyei és hátrányai egyaránt vannak. A gazdaság számára mindenképpen előny, hogy a szakoktatásban részesülők valódi – esetleg későbbi végleges – munkahelyen dolgoznak. Itt megtanulják a vállalkozás lényegét is, ezáltal a képzés befejezése után könnyen be tudnak illeszkedni a vállalkozói életbe. Van ennek a képzési formának azonban egy hátránya: az üzemek felszereltsége ma Magyarországon nem mindenütt a legmodernebb, a technológia fejlettsége gyakran nem kielégítő.

A duális képzést e problémának a kiküszöbölése érdekében a legtöbb fejlett országban kiegészítették úgynevezett technológiai képző központokkal, ahol a tanoncok minden évben 3-4 hetet eltöltve megismerhetik azokat a modern technológiákat, elsajátíthatják azokat az ismereteket, amelyek az iparosnál hiányoznak. Az IPOSZ 1990 óta törekszik arra, hogy épüljön ki Magyarországon is ilyen technológiai képző hálózat, amely kizárólag a kis- és középvállalkozásokat szolgálja, hiszen a nagyvállalkozásoknak megvan a saját képzési rendszerük. E téren egyelőre nem sikerült előrelépni, noha ez a központhálózat lenne a képzés alfája és ómegája, hiszen ennek keretében a már működő iparosok is szinten tarthatnák a technológiai tudásukat a továbbképzések révén. A munkaadói szervezet szerint nem új épületekre volna szükség, hanem a meglévő intézményekben a fejlett technika telepítésére, például a szakközépiskolák közül ki kellene emelni a legjobban felszerelteket, amelyek alkalmasak lennének a speciális képzésre. Ez a folyamat rendkívül lassú Magyarországon, s ez alapvetően hátráltatja a szakképzés fejlődését.

A szakképzés helyzete

A legnagyobb probléma, hogy a fokozatos tanügyi reformok során a szakképzés helyzete romlott, kiváltképp igaz ez a gyakorlati képzés esetében – állítja Solti Gábor. A kilencvenes évek elején az IPOSZ megalkotta az úgynevezett IPOSZ-osztályok tervét, miszerint a legfontosabb kézműipari szakmákban megfelelő idejű gyakorlatot lehet folytatni. Óraszámban pontosan meghatározott méretű képzés folyik itt, és újdonságként hozzátették a nyelvoktatást, a vállalkozói és számítógépes ismereteket.

A munkaadói szervezet fő aggodalma, hogy a folyamatos tanügyi reformok során, a tízosztályos rendszer bevezetésével olyan helyzet állt elő, hogy jelenleg a 9-10. osztályban még nem lehet kifejezetten szakmához kötött képzést folytatni, legfeljebb orientációt és alapozást nyújtani a tanulók számára. Az új oktatási rendszer filozófiája, hogy a gyerek 16 éves koráig meg kell tartani számára a szakmai orientáció szabad választásának lehetőségét. Ezért csak általános képzésben részesülhet, konkrét szakmai képzés nincs. A szakképzés így a 11-12. osztályra tolódott, ahol a jelenlegi állapot szerint meghagyták bizonyos óraszámban a közismereti tárgyak oktatását is. Emiatt a szakképzésre rendelkezésre álló idő olyan mértékben lecsökkent, hogy érdemben gyakorlati képzést nem is lehet folytatni – állítják a szakértők. Jelenleg 20-40 százalékkal alacsonyabb a korábbinál a gyakorlati képzés óraszáma, amelyet a kerettantervek rögzítettek. Emiatt voltaképpen képzetlen emberek jönnek ki az iskolákból, ez pedig rendkívül negatívan hat a versenyképességre.

Azok a tanulók, akik a duális képzésben vesznek részt, tanulmányaik befejezése után jobban el tudnak helyezkedni, mint a többiek. Ennek az az oka, hogy az iparos, miután megismerte, többnyire ott tartja a tanulót. Lényegében azonban olyan szakképzést kellene nyújtani, hogy a végzett diák képes legyen az önálló vállalkozásra, a kisüzemi létre, amihez nyitottság, rugalmasság szükségeltetik a részéről. Nyelvtudás és számítógépes ismeret azonban mit sem ér – erre idejekorán rá kellene ébredni, hogy a magyar gazdaság hajózni tudjon az EU vizein. Mert félő, hogy a tőke szabad vándorlásának megteremtésével ide telepszenek majd azok a vállalkozók, akik saját országukban nem elég versenyképesek, ám tőkéjük van, és a mai magyar vállalkozónak nem lesz más választása, mint hogy alkalmazottként elszegődjön hozzájuk.

A szakértőknek meggyőződésük, hogy a szakiskolák a konkrét szakmai képzésre ma is alkalmasak, ezért nem tudni, milyen szakmai érdekek diktálják, hogy csak a 11-12. osztály után, féléves, egyéves képzéssel van lehetőség a szakmai alapok konkrét elsajátítására. Az IPOSZ megoldást keresett erre a problémára, és jelenleg a Szakképzési Alap támogatásával 10 szakmára kidolgoz egy olyan alternatív programot, amiben a gyakorlati képzés szintjét visszaállítanák legalább az eredeti szintre. Legalább további 40 szakmában lenne szükség hasonló képzési szisztéma kidolgozására.

A másik fő probléma: a modern technológiai képzést a régiókban kell megoldani. Forrásszűke miatt is kivitelezhetetlen, hogy 630 vagy még több tanintézetet azonos technológiával szereljenek fel. Ezért szelektálni kell, hogy egyes régiókban, egyes szakmákban technológiai központok álljanak rendelkezésre, ahová a tanulók rendszeresen eljuthatnak. Ennek a törvénybeli és pénzügyi hátterét meg kell teremteni – hívta fel a figyelmet az IPOSZ szakértője.

Vannak a szakképzésben pozitív tendenciák is, az utóbbi években megindult például a tanulószerződés intézménye. Eszerint ma már az iparos közvetlen megállapodást is köthet a jelentkezővel. Igaz, bizonyos anyagi vonzatok miatt nem éri meg közvetlenül szerződést kötniük, jobb, ha az iskolával teremtenek kapcsolatot és onnan veszik át a tanulót.

Életre nevelés

A szakképzés még mindig iskolaközpontú, és kevésbé gazdaságcentrikus az érintett iparosok szerint. Az iskola és a gazdaság közötti munkamegosztás helyes arányát kellene megtalálni, ennek következtében több teret kellene szentelni a duális képzésnek, még ha ennek sok is az ellenzője. A tanműhelyben folyó képzés támogatói azzal érvelnek, hogy az iparos kihasználja a gyereket, egyoldalúan foglalkoztatja, nem tartja be a tematikákat, a gyerek műhelyt söpör ahelyett, hogy tendenciózusan a szakismeretek megszerzésével foglalkozhatna. Ezzel szemben az iparosnak létérdeke – állítja Solti Gábor –, hogy a gyereket minél hamarabb, minél magasabb szintű tudással bekapcsolja a termelésbe, s nem érdekelt abban, hogy ne foglalkoztassa.

Más kérdés, hogy az ösztönzési rendszernek vannak problémái. A tanműhelyes képzésnél és az oktató kft.-kben folyó képzésben is fejkvótarendszer működik, vagyis a tanuló után bizonyos összeget hoz a postás. Az iparosnál ugyanakkor csak adóalap-csökkentésre van lehetőség, ami csak megtermelt adóalapból képzelhető el, tehát megkülönböztetés van a két rendszer között, mégpedig az iparos vállalkozók hátrányára. El kellene gondolkodni azon, miként lehetne a rendszereket azonos feltételekkel működtetni.

A nagyvállalati struktúrában a szakképzés könnyebben megoldható, hiszen mind a külföldi, mind a magyar tulajdonú nagyvállalat saját szakképzési rendszert működtet. Ezek zárt rendszerek, ahol magas szintű a szakképzés. A folyamatot azonban éppen a kis- és középvállalkozói szektorba kellene terelni. Jelenleg nincs olyan fórum, ahol a gazdaság szereplői ebben a témában kifejtenék véleményüket, megfogalmazhatnák igényeiket, e nélkül pedig nehéz megítélni a gazdaság követelményeit és azokhoz igazítani az oktatás rendszerét.

Magasabb színvonalon

Ma már a magyar gazdaság több mint 92 százalékát teszik ki az 1-10 alkalmazottat foglalkoztató cégek, a gazdaságban végbement nagymértékű átalakulásnak eredményeként. Ennek a hatalmas tömegnek az érdekeit mégsem tükrözi a szakképzési rendszer döntéshozó és végrehajtó rendszere. Összességében évente 360 ezer a szakképzésben részt vevő gyerekek száma, a duális képzésben mintegy egyharmaduk részesül.

Még nem zárult le a szakmai és oktatási szervezetek között zajló vita, amely abból a feltételezésből indul ki, hogy a gazdaság érdeke hosszú távon a minél magasabb képzettségi színvonal elérése minél szélesebb körben, ezért hosszú távon a szakmunkásképzés megszűnik, és minden gyerek érettségizni fog. Az IPOSZ szerint ez megalapozatlan, sőt inkább azt lehet prognosztizálni, hogy hosszú távon a gyerekek egyharmada a szakképzésben fog részt venni. Az előrejelzések szerint a gyerekek 25 százaléka a 10 osztályt sem fogja elvégezni, nemhogy érettségizne. Mindig lesz egy nagy tömeg, amelyik nem megy egyetemre, nincsenek meg a képességei és az indíttatása, ambíciói a magasabb képzettség eléréséhez, ám más jellegű képességei, manuális készsége alapján kiváló iparossá válhat. Erre a rétegre a felsőfokú végzettségűekhez hasonlóan szintén nagy szükség van a fejlett gazdaságban. A munkaadói szervezetek nagy aggodalma, hogy az oktatási rendszer fogyatékosságai és irreális elvárásai következtében a csak szakképzést igénylő gyerekek nagy része elkallódik az iskolarendszer útvesztőiben. Ha 16 éves koráig szerszámot sem foghat a kezébe, s nem foglalkozhat a kiválasztott szakmával, elveszítheti ambícióit.

A magyar szakképzés európai értelemben jó színvonalú, nincs szégyenkeznivalónk – állítják a munkaadói szervezetek szakértői. Egy gond azonban jelentkezik: a technológiai színvonalat a kis- és középvállalkozások képzésénél fejleszteni kellene. A kormány úgy fogja fel, hogy ez a gazdaság problémája, holott a fejlett nyugati gazdaságokban mindenhol 70-80 százalékban a központi büdzsé gondoskodik erről. Nem lehet a szektorra hárítani a technológiai központok berendezését. Jelenleg az IPOSZ négy központot működtet, ezeket német támogatással rendezték be évekkel ezelőtt, de a kormány még nem kapott kedvet hasonlók létrehozásához.

Regionális törekvések

Ezekben a már működő képzési központokban együtt él 8-10 szakma, mivel így olcsóbb a fenntartása. Az IPOSZ már kezdeményezett egy felmérést, hogy mely régiókban hány ilyen központra lenne szükség. Álláspontjuk az, hogy ezek egyben a továbbképzés bázisaiként működjenek. A központok létrehozását indokolná az is, hogy általuk konkrét programokban lehetne támogatni a kis- és középvállalkozók képzését. E nélkül jogos a kormány aggodalma, hogy a pénz szétfolyna.

A hazai szakképzés színvonala Solti Gábor szerint annak köszönhetően magas, hogy a magyar kisvállalkozások rendkívül rugalmasak, gyorsan alkalmazkodnak a piaci környezethez, nagyon hamar megtanulják a technikai újdonságokat, és ha lenne tőkéjük, hitelük, biztosan hamar modernizálnák termelésüket. Ez pedig a szakképzésre is befolyással lenne. Többet kellene fordítani a kis- és középvállalkozásokra a decentralizált és a központi alapokból is, hiszen szám szerint ők vannak a legtöbben, és tőlük remélhető, hogy a magyar gazdaságot „a vállukon fogják vinni". Szakértők szerint ugyanis kérdéses, hogy hány magyar nagyvállalat fogja állni a versenyt az EU-ban. Ebben a témában már érdemi párbeszéd folyik a gazdaság és a szakminisztérium között.

Az EU-csatlakozás után a regionális politika és a kistérség kerül előtérbe, a centrális gondolkodástól el kell búcsúzni – figyelmeztetnek a munkaadói szervezetek. Minden régió maga fogja gazdasági életét fejleszteni, és nagyon nehéz lesz ezt központilag irányítani. Emiatt nem lehet előre megmondani, hogy melyik régióban melyik lesz a kurrens szakma belátható időn belül. Azonban már most látszik, hogy a kis- és középvállalkozások területén várhatóan hatalmas modernizáció megy majd végbe, és nem biztos, hogy erre a vállalkozók felkészültek. A kormányzat nemrégiben programként határozta meg a tudományos fejlesztés fő irányait a következő két-három esztendőre, amelyben új, modern szakmákról is szó esik. E területeken a kis- és középvállalkozásoknak feltétlenül fel kell zárkózniuk, és ez bizony komoly erőfeszítést és persze újabb forrásokat követel.

A szellemi elit hiányzik

Az elmúlt tíz évben gyökeresen megváltozott a gazdaság, azonban a szellemi elit nem követte olyan gyorsan ezt a változást. A kis- és középvállalkozásoknak nincs ma szellemi elitje, nem áll mögöttük megfelelő végzettségű szaktanári és egyetemi gárda, amely ezzel a kisvállalkozói szemlélettel látna neki a fejlesztésnek. Nyugaton mindenhol vannak kkv-fejlesztési központok, Magyarországon azonban hiányoznak, és emiatt nincs pontos kép arról sem, hogy milyen folyamatok zajlanak a szektorban a felszínen és az alatt – ez a munkaadói szervezetek szerint rendkívül aggasztó az EU-csatlakozás szempontjából. Nem lehet ugyanis átlátni, hogy például milyen hatása lesz annak, ha egy bizonyos területen nem kér Magyarország derogációt az Európai Uniótól. A gazdaságkutatók szerint egy olyan posztindusztriális kor következik, amelyben a kisüzem a legmagasabb technológiát is jelentheti, és a mozgékonysága alapján az egyedüli garanciája lehet a gazdaság fejlődésének. Ezt a szakoktatásnak figyelembe kell vennie. A képzés hatékonyságának mércéje pedig a szakmai kvalifikációs vizsga, amelynek rendszerét mindenképpen fenn kell tartani.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem