×

Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 28. számában (2000. május 15.)

 

A Vállalkozók Országos Szövetsége 1998 novembere óta Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége néven képviseli a vállalkozókat. A működés tizedik évében végrehajtott névváltoztatás azonban nem jelentette a hagyományok feladását. Megváltozott viszont a VOSZ felépítése, a korábbinál nagyobb szerepet kaptak a helyi szervezetek, a szövetséget ma már nem egy elnök, hanem 12 társelnök irányítja rotációs rendszerben.

 

A VOSZ alakulásakor nemcsak a gazdaság, de a társadalom is teljesen más képet mutatott, mint napjainkban. A szervezet és vezetője – Palotás János – első harcai még arról szóltak, hogy kerüljön ki az alkotmányból a társadalmi tulajdon felsőbbrendűségének elve, később pedig azt kívánták elérni, hogy a vállalkozót ne az ügyeskedővel azonosítsák.

A társadalmi-gazdasági rendszer megváltozása nyomán ma már kevesen emlékeznek arra, milyen viharokat váltott ki, amikor a Budapesti Nemzetközi Vásáron először szerveztek Privát Expo pavilont ...

A piacgazdaság térhódítása, a demokratikus intézményrendszer kialakulása új kihívásokat jelentett nemcsak az egyéneknek és a társaságoknak, de a gazdálkodó szervezetek érdekképviseleteinek is. A VOSZ lényegében sikerrel vette az akadályt, hiszen részt vett – és részt vesz – a társadalmi érdekegyeztetés különböző fórumainak munkájában.

A megújulás

A VOSZ megújulásának kezdete az 1998. november 17-ei közgyűléshez kötődik. Ekkor döntöttek a szervezet névváltoztatásáról, elfogadták Palotás János elnök lemondását, s helyette – az ugyancsak akkor elfogadott új alapszabály értelmében – 12 társelnököt választottak.

Az új alapszabály új módon határozta meg mindazok körét, akiknek, illetve amely szervezeteknek érdekképviseletét és -védelmét a VOSZ ellátja.

E szerint a szövetség felvállalja "a nemzetgazdaság valamennyi ágazatában működő egyéni és társas vállalkozók, illetve vállalkozások mint tulajdonosok, gazdálkodók és munkaadók, valamint ezen szervezetek jogi személyiséggel vagy anélkül működő területi, szakmai, tulajdonosi összetételű, munkaadói jellegű stb. szerinti szövetségeinek, egyesületeinek általános gazdasági és munkaadói érdekeinek képviseletét".

A megújulást jelzi nemcsak a képviselendők korábbinál szélesebben értelmezett köre, de az is, hogy a "történelmi" közgyűlést követően a korábban döntően közvetlen tagviszonyra épülő szervezetet a következő hónapokban alulról "újraépítették", a VOSZ szekciókon és regionális csoportokon keresztül gyakorlatilag újraszerveződött.

Az átalakulás lényegét a soros elnöki posztot elsőként betöltő Demján Sándor úgy fogalmazta meg: "forradalmi, revolúciós korszak zárult le, és a mostani evolúciós fejlődési szakasz új feladatokat jelent".

A tagság

Az újjáalakulásban a statisztikák tanúsága szerint a VOSZ tagsága partner volt. Ezt mutatja, hogy egy éven belül, a megyei szövetségek megalakulását követően létrejöttek a helyi csoportok, s az alakuláskori taglétszám egyes megyékben megkétszereződött.

Ma a VOSZ-nak 5433 tagvállalata van, ezek közül mintegy 50 nagyvállalat, a többi kis- és középvállalkozás. Az egyéni vállalkozók a gazdasági átlaghoz képest alulreprezentáltak, létszámuk 100 alatt van.

Szolgáltatások

Ahogyan minden gazdasági érdekképviselet, úgy természetesen a VOSZ is különböző szolgáltatásokat nyújt tagjainak, amelyek egy része ingyenes, más része térítés ellenében vehető igénybe. A tagok ingyen kapják egyebek mellett a "VOSZ hírek" című belső lapot, amely nemcsak a szervezet életéről nyújt naprakész információkat, de tájékoztat az elérhető támogatási forrásokról, pályázati lehetőségekről, jogszabály-értelmezéshez nyújt segítséget, és üzleti ajánlatokat is kínál a szövetség adatbankjából. Felsorolja ugyanakkor a VOSZ-tagok által VOSZ-tagoknak kínált kedvezményes szolgáltatásokat is. Ez utóbbi a szervezet egyik sajátossága. Mint Károlyi Miklós főtitkár elmondta: a szervezet alapfilozófiájához tartozik, hogy a tagok egymásnak kedvezményeket nyújtanak, az engedmény rendszerint 5-15 százalék körüli. Noha árengedményt adni más tagoknak nem belépési feltétel, a főtitkár tájékoztatása szerint a kezdeményezés "működik".

A VOSZ emellett díjmentesen nyújt általános jogi tanácsokat, adott esetben piackutatással segíti a kezdő vállalkozásokat, s szervez üzletember-találkozókat, szakmai ankétokat is. Ez utóbbiak témái között az adózási és a társadalombiztosítási aktualitások mellett egyre gyakrabban jelennek meg az európai uniós csatlakozás kérdései, hiszen a VOSZ – hasonlóan más munkaadói szervezetekhez – arra törekszik, hogy az általa képviselteket ne érje készületlenül az integráció. Annak előnyeire és lehetséges hátrányaira egyaránt fel kívánják hívni a figyelmet.

A tagság képviselete

Az érdek-képviseleti munka a szervezet alulról való építkezésének megfelelően kétszintű: a helyi szervezetek a helyi – települési, megyei, regionális – fórumokon járnak el a tagság érdekében, míg a "központ" az országos egyeztetés minden lehetséges színterén hallatja a hangját.

Az átalakulás óta eltelt több mint egy év munkája nyomán a helyi szervezeteknek ma már képviselőik vannak az önkormányzatokban, a munkaügyi hivatalokban, a területfejlesztési tanácsokban, eljárnak a helyi adószerveknél, saját lapokat adnak ki, vállalkozói üzleti összejöveteleket, kiállításokat, vásárokat szerveznek, nemzetközi kapcsolatokat építenek. A VOSZ a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány helyi szervezeteiben is képviselteti magát.

A szervezet emellett él az országos egyeztetésnek mind formális, mind informális lehetőségeivel is. A vezetők rendszeresen egyeztetnek a kormánytagokkal, országgyűlési képviselőkkel, a parlamenti pártok vezetőivel. A társadalmi párbeszéd új intézményeinek munkájában ugyancsak részt vesznek a VOSZ képviselői.

Az egyeztetési technikák legobjektívebb mérője az, hogy egy-egy szervezet milyen hatásfokkal tudja keresztülvinni a tagság érdekeit szolgáló javaslatait. Nos, a VOSZ – különösen ha figyelembe vesszük a mindenkori magyar kormányok "kompromisszumkészségét" – lényegében elégedett lehet: a törvényhozáshoz eljuttatott javaslatainak 10-15 százaléka részben vagy egészben befogadásra talált.

Bár a legfontosabb szabályozók – adó- és költségvetési törvények – elfogadása előtt a törvényhozás tavaly nem tette lehetővé az időben való véleményezést, a kisvállalkozói törvény esetében a VOSZ valamennyi fontos javaslata beépült a normaszövegbe.

Együttműködés más szereplőkkel

A VOSZ az érdek-képviseleti lehetőségek erősítése, a tagsági szolgáltatások bővítése érdekében számos szervezettel és céggel kötött együttműködési megállapodást 1998 novembere óta így többek között az Autonóm Szakszervezeti Szövetséggel, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségével, a Nyugdíjasok Országos Képviseletével, a Magyar Kézműves Kamarával, valamint a Hungexpo Rt.-vel. Ez utóbbi értelmében a VOSZ-tagok kedvezményesen vehetnek igénybe bizonyos vásári szolgáltatásokat.

A nemzetközi munkát könnyítendő a VOSZ egyik alapítója volt a Magyar Munkaadói Konföderációnak, amelyen keresztül tagja az Európai Munkaadói Szervezetnek (UNICE). Az ENSZ Nemzetközi Munkaügyi Szervezetének európai szövetségében (IOE) a VOSZ a legutóbbi időkig önálló képviselettel rendelkezett, ám az idén januárban az ügyvezető elnökség úgy határozott, hogy a jövőben a konföderáció vállalja át az IOE-tagságot.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem