×

Jövő évi adótervek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 28. számában (2000. május 15.)

 

A jövő évi költségvetésről eddig napvilágot látott hírek szerint nem várhatók különösebb változások az állami büdzsé bevételeit alapvetően meghatározó adónemeknél. Az egyetlen, jelentősebb horderejű változás, amelyet beharangoztak az illetékesek, a gyermekes családok adókedvezményeinek bővítése lenne, a személyi jövedelemadó keretében.

 

A változatlanságot lehetővé tevő egyik tényező, hogy a kormány jövőre a gazdasági növekedés folytatódásával számol, s így reményei szerint a költségvetés bevételei a beépített adókedvezményekkel együtt is mintegy 8 százalékkal növekedhetnek 2001-ben az ideihez képest. A 8 százalékos bevételnövekedés mellett a kiadások mintegy 7 százalékkal bővülhetnének.

Növekvő gazdaság, kedvezőbb adózás

A kormányzat azzal számol, hogy 2001-ben 4,5-5,5 százalékkal emelkedik majd a GDP reálértéke, s a sávon belül inkább a felső érték megközelítését tartják reálisnak, főként az idei év első három hónapjának eredményei alapján. Ugyanakkor mintegy 4-5 százalékos inflációt jeleznek előre. Ezek ugyanazok a számok, amelyeket már a múlt évi költségvetési irányelvekben is szerepeltetett előrejelzésként a kormányzat. Erre hivatkozva az idén nem is kívánnak költségvetési irányelveket beterjeszteni a parlamentnek, amit nemcsak az ellenzéki pártok kifogásolnak, de a legnagyobb koalíciós partner, az FKGP szakértője sem tart megengedhetőnek. Kormánykörökben ugyanakkor úgy látják: az irányelvek beterjesztése csak lassítaná a költségvetés vitáját, márpedig az idén a Pénzügyminisztérium eltökélt szándéka, hogy minden eddiginél korábban, május végére vagy június elejére elkészíti a költségvetési törvényjavaslatot.

A tervezet idő előtti elkészítése persze kockázatokat is rejt magában, hiszen csak az első néhány hónap adatait ismeri majd a beterjesztéskor a kormányzat, vagyis igen kevés adattal rendelkezik majd arról, hogy miként teljesültek az idei tervek. Ráadásul ha a korábbi terveihez tartja magát a pénzügyi kormányzat, akkor a jövő évi nemcsak az eddig legkorábban benyújtott költségvetés lesz, de egyben a legrészletesebb is. Egyes pénzügyi szakértők szerint a korai beterjesztés okozta problémákat úgy hidalhatják át a büdzsé készítői, ha megnövelik a költségvetési tartalékok összegét.

Az eddig megszellőztetett változtatási szándékok többsége az adótörvényekben kedvező előjelű. A legnagyobb horderejű változtatás, amelyre készülnek, a családtámogatás rendszerének módosítása.

Előtérben a családtámogatás

A jelenlegi elképzelések szerint a három- és többgyermekes családokat eltartók összevonhatnák jövedelmüket, s az összevont jövedelem egy bizonyos határig adómentes lenne. Még folynak az egyeztetések arról, hogy milyen jövedelemhatárt lehet meghatározni. Egyelőre 3-4 millió forint összevont jövedelemig érvényesíthetnék a családok ezt az adókedvezményt, ami a becslések szerint 32-37 milliárd forint bevételkiesést jelenthet az államháztartásnak. Ahhoz képest, hogy mintegy 150 ezer családot érinthet ez az intézkedés, és a személyi jövedelemadó mintegy 900 milliárd forintnyi bevételt jelent az államnak, az áldozat nem tűnik túlzottnak. Ugyanakkor még nem döntötték el, hogy az egy- és kétgyermekes családok támogatása változatlan marad-e, avagy az is bővíthető.

A kedvezmények persze határt szabnak az egyéb változtatásoknak. Így valószínű, hogy jövőre nem valorizálják a jelenlegi jövedelemhatárokat a személyi jövedelemadónál, vagyis nem emelik az infláció mértékében az egyes kulcsokhoz tartozó jövedelemhatárokat. Mint sok más kérdés, még ez sincs eldöntve, hiszen számos kormánypárti képviselő és szakértő is szükségesnek tartja a valorizációt.

Adókedvezmények

Az említett családi adókedvezményen túl a személyi jövedelemadóban más változás nem várható. A másik adónem, amelybe jelentősebb kedvezmények épülnének be, a társasági adó lenne. E kedvezmények elsősorban a kis- és középvállalkozások helyzetét lesznek hivatottak javítani, és szorosan kapcsolódnak a készülő Széchenyi-tervhez. Az elképzelések szerint külön adókedvezményekkel segítenék a falusi turizmust és a biciklis turizmus fejlesztését, azokat a kis- és középvállalkozásokat, amelyek bekapcsolódnak az idegenforgalomba. Ez akár 5-10 éves adókedvezményeket is jelenthetne.

A jövedéki adó változását is valószínűleg kedvezően fogadják majd az érintettek, hiszen a kormányzat a borra vonatkozó szabályok enyhítését fontolgatja.

Ugyanakkor szinte egyáltalán nem változik majd az általános forgalmi adóról szóló törvény. A kormány ugyanis úgy döntött, hogy azokat a változásokat, amelyeket az európai uniós csatlakozás miatt kell végrehajtani az áfarendszerben, a csatlakozás időpontjában vezeti majd be. A kötelező változás azt jelenti, hogy néhány terméket a kedvezményes körből át kell sorolni az általános körbe, és meg kell szüntetni a nullaszázalékos kulcsot, mert ilyen nincs az uniós adórendszerekben. Korábban az is többször elhangzott, hogy a felső, 25 százalékos áfakulcs mértéke szintén magas európai összehasonlításban. Ennek csökkentése azonban mégsem uniós elvárás, hiszen az EU-ban vannak olyan országok, amelyekben ilyen mértékű áfakulcsot használnak.

Elfelejtett reformtervek

Miután tavaly nem sikerült az adórendszer általános reformjára vonatkozó elképzelés, az idén már nem próbálja meg a pénzügyi kormányzat keresztülvinni szándékát a helyi adók rendszerének megváltoztatására. Járai Zsigmond ezt azzal indokolta, hogy a változtatásoknak nincs meg a megfelelő politikai támogatottságuk, még a kormánypártokon belül sem. Ugyancsak nem kell számítani az idén és jövőre sem a kamatadóra, amit az elmúlt években már többször is emlegettek. Ez az adónem a közfelfogással ellentétben nem szűnt meg, csupán azért nem kell betéteink után kamatot fizetni jelenleg, mert a kamatadó kulcsát nulla százalékban határozták meg. A kormányzat azonban mindaddig nem akarja visszahozni ezt az adónemet, amíg az infláció 5 százalék alá nem esik. Egyrészt mert a kamatadó inflációnövelő hatású lehet, másrészt bevezetése csökkentheti a megtakarításokat.

Növekvő minimálbér, csökkenő tb-járulék

A jövő évi gazdálkodási feltételek változásának egyik legfajsúlyosabb, már bejelentett eleme a társadalombiztosítási járulék tervezett csökkentése. Ezt az intézkedést – amely még korántsem eldöntött tény – a minimálbér emelésének szándékával együtt ismertette a pénzügyminiszter. Járai Zsigmond azt közölte, hogy a kormány fontolgatja a minimálbér fölemelését a jelenlegi 25 500 forintról 40 ezerre. Néhány nappal utána azonban Stumpf István kancelláriaminiszter már ennél is magasabb öszszeget, 51 000 forintot említett. A minimálbér ilyen mértékű megemelése jelentős terheket róna a munkaadókra, s az általános társadalombiztosítási járulékkulcs csökkentésével e terheket kívánja kompenzálni a kormányzat. Egyes számítások szerint a minimálbér 40 ezer forintra történő felemelése akkora pluszterhet jelent a munkaadóknak, amit összességében mintegy 3 százalékpontos csökkentéssel lehet kompenzálni. E számítás azonban nem veszi figyelembe, hogy a pluszterhek elsősorban azokban az ágazatokban jelentkeznek majd, ahol alacsony az átlagbérszínvonal és sok dolgozót foglalkoztatnak minimálbéren, mint például a textilipar, míg a megtakarítás inkább más, magasabb átlagbérrel működő ágazatokban jelentkezik majd. Az államnak mint a legnagyobb munkaadónak is okozhat gondokat a minimálbér felemelése, többek között a szociális ágazatokban.

Az ördög a részletekben...

Arra a kérdésre, hogy vajon az eddig felvetett ötletek megvalósulnak-e, természetesen csak az adó-, és járuléktörvények elfogadását követően kaphatunk választ. Ugyancsak nem tudni, hogy a Pénzügyminisztérium szakemberei nem dolgoznak-e néhány apró olyan módosításon az adótörvényekben, amelyek következtében jóval mélyebbre kell majd a zsebünkbe nyúlni jövőre. Némi garanciát jelenthet a meglepetés ellen, hogy a pénzügyi kormányzat meghirdetett szándéka szerint jövőre tovább csökken a jövedelemelvonás mértéke. Amíg az idén a tervek szerint a gazdaságban keletkező jövedelmek 41 százalékát osztja újra az állam, addig jövőre ez a mérték 39,5 százalékra mérséklődik.

Főbb életszínvonal-mutatók
Változás az előző évhez, %
Megnevezés 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003-2004. évi átlagos
Bérek és keresetek összege 21,5 19,1 17,1 10-11 9-10 8,5-9,5 10
Bruttó átlagkereset* 22,3 18,3 16,1 8-9 7-8 6-7 7-8
Nettó átlagkereset* 24,1 18,4 12,7 8 7-8 6-7 6-7
Fogyasztóiár-színvonal 18,3 14,3 10,0 6-7 4-5 3-4 3-4
Egy keserőre jutó reálbér 4,9 3,6 2,5 1-2 2,5-3 3 3
Egy főre jutó reáljövedelem 1,0 3,4 2,5 3 4 4,5-5 4,5-5
Lakosság fogyasztása 1,7 5,0 5,0 3 3-4 4 4-4,5
Megtakarítási ráta, %** 16,1 15,5 13,2 13 13-13,5 13-13,5 13-13,5
Bruttó pénzmegtakarítás, Mrd Ft 703,5 815,2 752,2 770-790 790-810 810-830 870-890
Hitelfelvételi többlet, Mrd Ft 48,4 20,5 116,0 120 130 140 140
Nettó hitelnyújtás, Mrd Ft 655,1 794,7 636,2 650-670 660-680 670-690 730-750
Forrás: PM
* Teljes munkaidőben foglalkoztatottak: a 10 fő, 1999-től az 5 fő feletti szervezeteknél.
** A háztartások összes nettó megtakarítása (pénz és felhalmozás) az összes jövedelméhez viszonyítva.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem