×

Állami források

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 28. számában (2000. május 15.)

 

A magyar vállalkozásfejlesztési rendszert ugyan több szervezet is felügyeli, ám a források legnagyobb része a Gazdasági Minisztériumhoz tartozó célelőirányzatokban koncentrálódik. Ezen alapokhoz, az idén létrehozott Kis- és Középvállalkozói Célelőirányzattól eltekintve, lényegében kiérlelt, az érintettek számára többé-kevésbé ismert pályázati rendszerek csatlakoznak. Ám lehet, hogy az idén utoljára, hiszen a tárca új vezetése már nyilvánosságra hozta azt a szándékát, hogy a célelőirányzatokat jövőre összevonják. A ma még csak előzetes döntés logikája, hogy az így létrejövő "nagy kalapból" koncentráltabban, hatékonyabban és többirányúan tudnak majd fejleszteni egy-egy területet. Az összevonás apró, ám annál fontosabb részletkérdései még csak formálódnak, ám az valószínűnek látszik, hogy az öt célelőirányzatnak az idei az utolsó éve.

 

A gazdaságfejlesztési pályázatoknak jogszabályok szerint ugyan február 28-ig kellett volna megjelenniük, ám a közigazgatás útvesztőiből csak március közepére sikerült – legalábbis részben – kijutniuk a felhívásoknak. (Minisztériumi illetékesek szerint ez főként a tárca élén történt személyi változással magyarázható.) Néhány milliárd sorsa azonban még bizonytalan, így nem tudni például, milyen alapon döntenek majd a konferencia-központok építésének támogatására a Turisztikai Célelőirányzaton belül elkülönített összegről.

Ami már tudható

Az elmúlt hónapban tulajdonképpen az előirányzatok nagyobb részére megjelentek a pályázati felhívások, amelyekből némi sorok között olvasással kideríthető, hogy – amint azt Matolcsy György többször nyilvánosan is elmondta – a büdzsé vissza nem térítendő támogatással is ösztönözni kívánja a multikat arra, hogy bővítsék magyarországi beszállítói hálózataikat.

Az alábbiakban röviden ismertetjük a már megjelent anyagokat, amelyek egyébként teljes terjedelmükben a GM www.gm.hu  címen elérhető honlapján is olvashatók.

...és ami sejthető

A honlapon a Széchenyi-terv is hozzáférhető, amely bár egyelőre kevés konkrétumot tartalmaz, iránymutatást jelent arra nézve, hogy a döntéshozók milyen fő elvek mentén kívánják a gazdaság fejlődését elősegíteni a következő években. S mivel e munkában nagymértékben a magántőkére akarnak támaszkodni, a prioritást kapott területeken várhatóan állami eszközökkel, különböző támogatásokkal, kedvezményekkel segítik a fejlesztést. Ezért a Széchenyi-terv – hiányosságaival együtt – hasznos olvasmány lehet.

A GFC pályázatai

A Gazdaságfejlesztési Célelőirányzat terhére gyakorlatilag tavalyról és a korábbi évekből már ismert pályázatokat hirdette meg a GM: megmaradt tehát a gazdaságfejlesztési, a kereskedelemfejlesztési, valamint a minőség- és környezetirányítási pályázati rendszer, kisebb módosításokkal.

A gazdaságfejlesztési pályázati rendszer céljait tekintve lényegében nem változott, a legfontosabb eltérés a tavalyihoz képest, hogy nem kamatmentes hitelről, hanem vissza nem térítendő, 100, illetve 200 millió forintos támogatás nyerhető a beruházásokhoz. Kivételt jelentenek ez alól a termelőkapacitást bővítő beruházással összefüggő importlízing keretében beszerzendő gépek, berendezések, amelyeknél a fizetendő vámra kamatmentes részletfizetési kedvezmény nyerhető.

A gazdaságfejlesztési támogatást az idén is azokhoz a beruházásokhoz szerezhetik meg a cégek, amelyek hozzájárulnak a magyar gazdaság versenyképességének javulásához, és az EU követelményeinek megfelelő, piacképes, magasan feldolgozott, nagy hozzáadott értékű termékek gyártására alkalmas termelőkapacitást hoznak létre, vagy bővítenek. A pályázatok elbírálása során előnyben részesítik a beszállítói tevékenységek fejlesztéséhez hozzájáruló kapacitásbővítéseket, vagyis a részegység-, illetve a minőségi csomagolóanyag-gyártást. Ugyancsak prioritást élveznek a környezetvédelmi technológiai berendezések gyártását szolgáló fejlesztések, így például a kommunális szennyvíztisztítás, a korszerű hulladékfeldolgozás.

A vissza nem térítendő támogatás a beruházási költségekből meghatározott vetítési alap 20 százaléka, maximum 100 millió forint lehet, és nem haladhatja meg a gépek, berendezések beszerzésének tényleges költségét. A 3 milliárd forintot meghaladó gyártóeszköz beszerzése esetén a támogatás felső határa 200 millió forint.

A kereskedelemfejlesztési pályázat sem változott a céljait illetően, vagyis a támogatás továbbra is a külföldi kiállításon hazai gyártású saját termékkel való részvételhez, egyes marketingeszközök készíttetéséhez, külföldi szaklapokban való hirdetés megjelentetéséhez szerezhető meg. Szűkült viszont a potenciális felhasználók köre: az idén e pályázaton csak a TEÁOR szakágazati kód szerint D15-től D37-ig terjedő besorolás szerinti feldolgozóipari tevékenységet folytató cégek, vállalkozók indulhatnak. A támogatás fajtája vissza nem térítendő, mértéke a költségek maximum 50 százaléka.

A minőség- és környezetirányítási rendszerek támogatását illetően a legfontosabb változás, hogy az 1999. évvel ellentétben most nem csak a kicsiknek szól, a megjelent felhívás nem tartalmaz megkötést a foglalkoztatottak száma vagy az árbevétel tekintetében.

Módosult a támogatott minőségi rendszerek köre: az idén az ISO 9001:2000, az ISO 14001:1996 szabványok előírása szerinti minőség- és környezetirányítási, a QS 9000, VDA6 járműipari beszállítói követelményeinek megfelelő minőségbiztosítási, valamint az AQAP 110, 120, a NATO-kritériumoknak eleget tevő minőségbiztosítási rendszerek kialakításához, bevezetéséhez és tanúsíttatásához nyerhető állami pénz. Az összeg az elfogadott költségek maximum fele lehet, és nem kell visszafizetni.

A pályázati felhívás azonban megkötéseket tartalmaz a választott felkészítőkre és tanúsítókra nézve is.

E pályázat során szintén előnyt élveznek a beszállító cégek, és a kereskedelemfejlesztéshez hasonlóan előírták a pályázók tevékenységi körét: a TEÁOR szerinti D15-től D36.6-ig terjedő besorolás szerinti feldolgozóiparban ténykedők pályázhatnak e forrásra.

Az új alap: a KKC

Az újonnan létrehozott Kis- és Középvállalkozói Célelőirányzat (KKC) részben átvette a GFC korábbi szerepét, hiszen ebből az alapból finanszírozzák a korábbitól csak kis részletekben eltérő kamattámogatásokat, részben viszont vadonatúj pályázatokat, így például a praxisprivatizációhoz kapcsolódó eszközbeszerzéseket is tartalmaz a rendszer. Az alapból hatféle pályázatot hirdettek meg.

Kamattámogatás

A kis- és középvállalkozások fejlesztéseit, beruházásait segítő kamattámogatási rendszer alapelemeiben (méretkategória, kizáró okok, időtartam) lényegében azonos a tavalyival. A legszembeötlőbb különbség, hogy a támogatható hitel maximális összege 400 millió forintról 100 millió forintra csökkent. Hasonlóan az előző évekhez pályázati feltétel a kiírásban felsorolt bankok, pénzintézetek valamelyikétől származó hitelígérvény vagy kölcsönszerződés.

A kamattámogatás mértéke évente 30-30-40-40 százalék a feldolgozóipari, építőipari, műszaki kutatás-fejlesztési, számítástechnikai, franchise-rendszerű szolgáltatási, turisztikai vagy logisztikai tevékenységek fejlesztésénél, illetve beszerzési társaságok tevékenységének bővítése esetében. Ha a pályázó szándéknyilatkozattal rendelkezik, amely azt igazolja, hogy a fejlesztés útján a keletkező bevétel 50 százalékáig beszállítóvá válik, vagy a beruházás eredményeként realizálódó árbevétele legalább fele új piacról származik, úgy az első két évben 50-50 százalék, a harmadik és negyedik évben pedig 40, illetve 30 százalék lehet a kamattámogatás. Az eddigiekhez hasonlóan a hátrányos helyzetű megyékből pályázók (például Borsod-Abaúj-Zemplén vagy Szabolcs-Szatmár-Bereg megye vállalkozói) mindkét esetben 10 százalékponttal magasabb támogatást kaphatnak. Fontos – és a többi, e célelőirányzathoz tartozó tendernél is visszaköszönő – feltétel, hogy a pályázó vállalkozásban az állami, önkormányzati, nagyvállalati tulajdonrész külön-külön és együttesen se haladhatja meg a 25 százalékot. E korlátozást csak akkor nem alkalmazzák, ha a pályázó cég tulajdonosa olyan intézményi befektető, amely nem rendelkezik többségi befolyással.

Pénzügyi lízinghez kapcsolódó támogatás

E pályázat teljesen új, feltételei részben megegyeznek a kamattámogatáséival. A technológiai fejlesztést lízing útján megoldó kisvállalkozó csak akkor pályázhat, ha valóban kicsi: az összes foglalkoztatott létszáma nem éri el az 50-et, éves nettó árbevétele legfeljebb 700 millió forint, vagy mérlegfőösszege kevesebb, mint 500 millió forint. A támogatás kapacitásbővítő eszközbeszerzésekhez kapcsolódik, a gépkocsi kivételével, s olyan éven túli lejáratú lízinghez nyújtható, amelynek összege egy adott naptári évben legfeljebb 30 millió forint. A pályázónak legalább az eszközérték 40 százalékát kitevő saját erővel kell rendelkeznie.

A lízing esetében a kamattámogatás általános mértéke 30 százalék, potenciális beszállítóknál, új piacra törekvőknél (lásd az előző pályázatnál) 50 százalék, a hátrányos helyzetű megyékben további 10 százalékpont. Pályázati feltétel továbbá a kiírásban felsorolt intézetek valamelyikével megkötött lízingszerződés.

Integrátori tanácsadói pályázat

Ennek keretében egyszeri, vissza nem térítendő, maximum 10 millió forint nyerhető el olyan tanácsadói tevékenységhez, amely hozzásegíti a kkv-ket a beszállítóvá váláshoz, fejleszti az integrátorok és a hozzájuk kapcsolódó beszállítói körök együttműködését. A pályázók lehetnek közhasznú szervezetek, kamarák, gazdasági társaságok éppúgy, mint vállalkozói érdekképviseletek. A pályázónak alkalmasnak kell lennie arra, hogy a beszállítóvá válást a kkv-k oldaláról pénzügyi konstrukciók kidolgozásával, forrásszervezéssel és forráskoordinálással is segítse, illetve – sok egyéb mellett – az integrátorok és holdudvaruk között felvetődő problémák kezelésére, megoldási javaslatok kidolgozására. A pályázatra nemcsak önálló szervezetek, hanem konzorciumok is jelentkezhetnek.

Vállalkozások működési feltételeinek javítása

Erre a pályázatra a mikro-, kis- és középvállalkozások számára szolgáltatásokat nyújtó, EU-integrációra való felkészülésüket oktatással, tanácsadással segítő szervezetek, konzorciumok jelentkezhetnek. Az elnyerhető egyszeri, vissza nem térítendő támogatás maximális összege 10 millió forint. A kiírás szerint a GM ezen az úton a kkv-k részére nyújtott képzést, tanácsadást, információszolgáltatást és közvetítést, rendezvények, kiállítások és vásárok szervezését, kiadványok megjelentetését, EU-információs központok fejlesztését kívánja elősegíteni.

Gyógyturisztika és szálláshelyfejlesztés

Ez a tender a gyógyturisztika meglévő infrastruktúrájának korszerűsítését, új fürdők, gyógyszállók létesítését, a gyógyvízkincs turisztikai hasznosításához megvalósíthatósági tanulmányok, tervek készítését, meglévő szálláshelyek színvonalának emelését, valamint új szálláshelyek létrejöttét hivatott támogatni. Csak olyan pályázók jelentkezhetnek, amelyek 250 főnél kevesebbet foglalkoztatnak, éves nettó árbevételük maximum 4 milliárd, vagy mérlegfőösszegük 2,7 milliárd forint. E mellett – ahogyan a kamattámogatásnál – bizonyos tulajdonosi kötöttségek is vannak.

A támogatás vissza nem térítendő, összege minimum 10, maximum 175 millió forint, de nem lehet több a beruházás értékének 30 százalékánál.

Praxisprivatizáció

A háziorvosi praxisprivatizációhoz kapcsolódó eszközbeszerzésekre a célelőirányzatból kamattámogatás nyerhető, ötéves időtartamra. Az önkormányzattól történő vásárlás esetén a támogatás a jegybanki alapkamat 70-60-50-40-40 százaléka, a nem önkormányzattól vásárolt eszközök, gépek esetében minden évben ennél 10 százalékponttal alacsonyabb. A pályázóknak legalább 25 százalék saját forrással és a kijelölt hitelintézetek valamelyikétől hitelígérvénnyel vagy érvényes kölcsönszerződéssel kell rendelkezniük.

Turisztikai Célelőirányzat

A TC felosztásának idei terve szerint számos célra nyerhető vissza nem térítendő támogatás, az alap terhére azonban lapzártánkig mindössze három pályázat jelent meg: a Tourinform-irodák létesítését és fenntartását, a turisztikai oktatást és a regionális kerékpárutak fejlesztését szolgáló kiírás. (Hozzá kell tenni, hogy a Kis- és Középvállalkozói Célelőirányzatból meghirdetett termálturizmus és szálláshelybővítés is idegenforgalmi célú fejlesztéseket segít.)

Az előzetes tervek szerint a TC-ből 3,5 milliárdot különítenek el – vissza nem térítendő támogatás formájában – konferencia-központok létesítésére. A fejlesztési beruházások mellett ez a legnagyobb tétele ennek a forrásnak, ám egyelőre csak készül az a tanulmány, amely alapján felosztják majd a pénzt. A Nyugat-Európából jól ismert témaparkok majdani magyarországi meghonosítói 400 millió forintnyi állami segítségre számíthatnak az idén, pályázat azonban még e tárgyban sem jelent meg.

Turisztikai oktatás

Ezen a címen az idegenforgalmi oktatásban használható eszközök, szakkönyvek készítését, túravezetők, falusi vendégfogadók képzését, idegenforgalmi szakemberek, vállalkozók, oktatók továbbképzését támogatják. A pályázók csak OKJ szerinti képesítést nyújtó oktatási intézmények lehetnek. A sikeres pályázók, a költségek legfeljebb 50 százaléka erejéig, vissza nem térítendő támogatásban részesülnek.

Tourinform-irodák

A TC-ből ugyancsak vissza nem térítendő támogatás nyerhető Tourinform-irodák korszerűsítéséhez, bővítéséhez. (A létesítésre, informatikai rendszer kiépítésére meghívásos pályázatot írnak majd ki.) A pályázók – a Tourinform névhasználati kézikönyvének betűje szerint – nem lehetnek idegenforgalomban működő vállalkozások.

Regionális kerékpárutak építése

A GM és a KHVM közös tendere helyi önkormányzatokhoz és azok társulásaihoz szól. Olyan építkezésekhez nyerhető vissza nem térítendő támogatás, amelyek legkésőbb a támogatás elnyerését követő egy éven belül megkezdődnek, s amelyek folytatásához az ez évi SAPARD-program is pályázati támogatást nyújt. A támogatás mértéke a bekerülési költség 50 százaléka, illetve egyedi mérlegelés alapján további maximum 30 százalék.

Aktív Foglalkoztatási Célelőirányzat

Az AFC terhére eddig egy pályázat jelent meg, a GFC-hez kapcsolódó kiegészítő támogatásra vonatkozóan. Az AFC-ből bizonyos, a kiírásban rögzített területeken olyan beruházásokat támogatnak, amelyek három, illetve (képzési támogatásnál) egy évre foglalkoztatási kötelezettséget vállalnak. A beruházást két éven belül kell megvalósítani és legalább öt évig fenntartani. A beruházási támogatást az AFC-ből műszaki berendezések, gépek, eszközök beszerzéséhez adják, formája vissza nem térítendő vagy kamatmentes visszatérítendő támogatás. Összege új munkahelyenként legfeljebb 1 millió forint, a gazdasági szerkezetátalakítással érintett térségekben 1,5 millió forint, de pályázatonként maximum 100 millió forint.

A leghátrányosabb helyzetű öt megye részére a GM a költségvetési törvénynek megfelelően forrásokat adott át, ezért a Békésben, Borsodban, Nógrádban, Somogyban és Szabolcsban létesülő beruházások az illetékes megyei területfejlesztési tanácsokon keresztül, azok pályázati kiírásai szerint juthatnak az AFC-ből támogatáshoz.

Ipari park pályázat

A GFC-ből és a földművelésügyi tárca kezelésében lévő Területfejlesztési Célelőirányzatból finanszírozott ipari parkoknak szóló pályázat 2000-ben az alapinfrastruktúra létrehozására, illetve a szolgáltatások, ezen belül a logisztika feltételeinek javítására szolgál. Míg előbbi esetben csak az ipari park címet már viselő szervezetek, addig az utóbbiban tulajdonképpen bármely belföldi cég vagy társaság és ipari park konzorciuma pályázhat. A támogatás vissza nem térítendő, mértéke maximum 200 millió forint, a beruházás jellegétől, nagyságától függően. Az ipari park alapinfrastruktúra-pályázatban előírás, hogy a támogatott fejlesztés révén a park területe legalább 10 hektárral bővüljön, s a jelentkező vállalja, hogy oda öt éven belül legalább 10 olyan ipari vagy szolgáltató vállalkozást telepít, amelyek minimum 500 munkahelyet létesítenek.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem