×

A támogatási rendszer reformja

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 28. számában (2000. május 15.)

 

A gyakorló kisebb vállalkozások számára feltérképezhetetlen, hogy működésükhöz milyen jogcímeken, milyen forrásokból, hogyan juthatnak visszatérítendő, netán vissza nem térítendő támogatáshoz. Az áttekinthetetlen rendszerben kiigazodni gyakran a támogatásokkal hivatalból foglalkozó szakembereknek is nehéz.

 

PHARE és SAPARD, ISPA és OFA, és a számtalan minisztériumi alap, alapítványi pénzek, források... Összegyűjteni és megjegyezni sem kis dolog, hát még kiigazodni e labirintusban. Az átláthatóságot a forrásokat kezelők is sürgetik a racionális, hatékony felhasználás követelménye okán.

Uniós előírások

Önmagában az ésszerűség valószínűleg nem lett volna elegendő hajtóerő ahhoz, hogy a támogatási források jelenlegi gazdáit arra késztesse: egységesítsék, azonos elvek és szabályozott gyakorlat alapján tegyék áttekinthetővé a rendszert. A "rásegítést" – mint annyi minden más esetben is – az európai uniós csatlakozásunkhoz fűződő érdek adta. Az Unió támogatásaihoz ugyanis csak rendezett hazai elosztási viszonyok között lehet hozzájutni. Az EU bürokratái nem viccelnek, amikor azt mondják: ha ők sem látják át, hogy mihez adják a pénzüket, akkor egyszerűen nem adják oda. Így aztán elodázhatatlanná vált a cselekvés.

A munkát az 1999 júniusában megszületett kormányhatározat indította el. Ebben a kormány nem csupán a támogatási rendszer középtávú tervezésével és koordinációjával foglalkozó tárcaközi bizottság felállításáról határozott, de elfogadta az átalakítást célzó cselekvési programot is. Első feladatként a jelenlegi támogatási formákat kell alkalmassá tenni az uniós források fogadására.

Ennek során olyan EU-alapelveket kell érvényre juttatni, mint:

  • a hatáskörök és döntések azon a szinten legyenek, ahol a szükséges informáltság megteremthető (ez éppenséggel decentralizálást, nem pedig központosítást jelent!),
  • a források elosztása ne a kormányhivatalok tisztviselőinek vagy vezetőinek a közvetítésével, hanem a társadalom, illetve a gazdaság szereplőinek a közképviseletben szabályozott együttműködése révén valósuljon meg,
  • egyedi beruházások finanszírozása helyett az adott térségben kidolgozott, a térség fejlődésére jótékonyan ható invesztíciók élvezzenek előnyt,
  • állami támogatást lehetőleg saját vagy helyi forrásokkal is rendelkező beruházások kapjanak,
  • a korlátozott állami források szétforgácsolását azok összehangolt, hatékony felhasználásával kell felváltani.

A kormányhatározatban foglalt cselekvési programban már fellelhető az integrált támogatáskezelési rendszer kialakításának igénye, de elsősorban a sürgető gyakorlati teendőkre koncentrál. Egyes alrendszerek átalakítására hasonlóképpen a komplex szemlélet jegyében kezdődnek kísérletek.

A munkahelyteremtést célzó állami támogatási formák összehangolt kialakítására a Gazdasági Minisztériumban született munkaanyag szerint e részterületre is igazak a támogatási rendszerek általános problémái, azaz a kiírt pályázatok inputja és outputja összehangolatlan, a különböző tárcák egymástól teljesen függetlenül működtetnek egymástól független cél-, program- és eszközrendszerű konstrukciókat. Nyoma sincs annak, hogy komplex, több évre szóló, egymásra szervesen épülő fejlesztési programokat és a köréjük csoportosuló projekteket támogatnának. Jellemzően egy-egy konkrét munkahelyteremtő projekt költségeit és kiadásait térítik meg. Hiányzik az a monitoringrendszer, amely a pályázatok adminisztratív jellegű adatainak egyeztetése helyett, illetve mellett inkább a célok és a felhasználási jogcímek megvalósulását figyelné.

Munkahelyteremtés

A mai rendszerben a direkt jellegű munkahely-teremtési formák két fő típusa működik. Egyfelől ahol a fő cél maga a munkahelyteremtés, másfelől ahol ugyanez részcélként szerepel a fő irány, például a kis- és középvállalkozás-fejlesztés, infrastruktúra-fejlesztés vagy külfölditőke-bevonás mellett.

A munkahelyteremtést fő célként jelölő támogatási rendszereket működtet a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, a Gazdasági, valamint a Szociális és Családügyi Minisztérium célelőirányzat, alapítvány vagy alap formájában.

  • A Vidékfejlesztési (területfejlesztési) Célelőirányzatból (VFC) elsősorban agrár- és élelmiszer-feldolgozó ipari fejlesztéseket támogattak munkahely-teremtési, illetve munkahely-megőrzési pályázatok révén (1999-ben 2,5 milliárd forint értékben), valamint – központi keretből (1 milliárd forint értékben) – a legalább 100 munkahelyet teremtő agrárfejlesztéseket.
  • Az Aktív Foglalkoztatáspolitikai Célelőirányzatból (AFC) – amelynek alapját tulajdonképpen a Munkaerőpiaci Alap által átadott pénzből (1999-ben 1,5 milliárd forint értékben) – elsősorban a hátrányos helyzetű régiókban teremtettek, illetve őriztek meg munkahelyeket. E támogatási formánál jelentkezett először az integráció igénye, amely így az AFC-t is kezelő Gazdasági Minisztérium által működtetett Gazdaságfejlesztési Célelőirányzat (GFC) sikeres pályázatait egészíthette ki munkahelyteremtő eszközökkel.
  • A legtöbb munkahelyteremtő támogatás az egyébként a munkaadók és a munkavállalók befizetéseiből táplált Munkaerőpiaci Alap által nyújtott támogatásból jöhet létre. Az alapból, eredeti céljának megfelelően, túlnyomórészt decentralizált módon, a hátrányos helyzetű munkavállalók foglalkoztatásának ösztönzését, az önfoglalkoztatás elősegítését, a csoportos létszámleépítések elkerülését segítik.
  • Az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány által kezelt mintegy évi 1 milliárd forintot elsősorban távmunka, illetve a szociális jellegű munkahelyek megteremtésére, valamint a nonprofit szféra bővülését szolgáló programok működtetésére használják fel.

Az ismertetett rendszerek között meglehetősen sok a párhuzamosság, az átfedés. Ezek felszámolására is léteznek elképzelések. Ilyen például a programfinanszírozási módszerek bevezetésére tett javaslat. Tulajdonképpen ez volt a szándék akkor is, amikor a foglalkoztatási törvény legutóbbi módosításával megszűnt a Munkaerőpiaci Alapból a versenyszférát érintően működtetett munkahely-teremtési és munkahelymegőrző támogatási rendszer, s ezzel lehetővé vált, hogy az Aktív Foglalkoztatáspolitikai Célelőirányzat keretösszegét igen komoly mértékben (2,58 milliárd forinttal) megemeljék, s ez fedezetet nyújtson a hátrányos helyzetű térségekben, elsősorban a kis- és középvállalkozások által megvalósított, a kistérségi programokba illeszkedő fejlesztésekhez.

Párhuzamosságok

Ezt a fajta hatásköri és pénzátcsoportosítást, ha nem is zökkenőmentesen, de nagyobb megrázkódtatások nélkül, a központi akarat érvényesülése révén meg lehetett tenni, de valószínűsíthető, hogy a továbbiakban a javasolt változtatások ennél lényegesen nagyobb vihart kavarhatnak. Ezek ugyanis óhatatlanul csorbítják egy-egy minisztérium eszköztárát, ebből következően az érintettek erősen tarthatnak az esetleges befolyáscsökkenéstől is. Ezt az aggodalmat látszik alátámasztani az a tény, hogy a tárcák nem szándékoznak támogatási rendszerüket lényegesen megváltoztatni, noha azok összehangolására a jövőben nyitottnak mutatkoznak.

Ahhoz valamennyi érintett minisztérium egyetértésére szükség lenne, hogy a tárcák a jövőben egymással egyeztetve, előzetesen határozzák meg részcéljaikat, különítsék el az erre fedezetet nyújtó forrásokat, valamint a pályázati rendszer működtetését és ellenőrzését a helyi szervezetekre bízzák. El kell kerülni, hogy több tárca azonos fő célt tűzzön ki, viszont amelyeket kitűznek, azt karakterisztikus formában tegyék meg. Szükséges továbbá az is, hogy részcélként olyan, más tárcáknál fő célként kitűzött elképzeléseket fogadjanak be, amelyek értelemszerűen kapcsolhatók egymáshoz.

Társfinanszírozás

A jövő támogatási formáit illetően az elképzelések szerint az úgynevezett társfinanszírozási rendszer bevezetése lenne ideális. Ennek fő vonásaként megnőhetne a térségi típusú támogatási formák aránya és súlya. Gyakorlati megvalósítása a kialakítandó hét tervezési-statisztikai régió pénzügyi hátterének megteremtése után lehetséges. E régiók rendelkezhetnek majd koncepcionális fejlesztési tervekkel, valamint – az éves költségvetési törvényben – régiónként külön fejezeti kezelésű előirányzattal.

Ezzel egyidejűleg a minisztériumi kezelésű ágazati típusú állami források részben országos jelentőségű projektek támogatására, valamint – részben a tárcák speciális részcéljainak megfelelően – a kistérségek által hozzáférhető, s a helyi forrásokkal kombinálható támogatásokra lennének felhasználhatóak. Ez utóbbiak akkor működnének jól, ha az éven belüli finanszírozásról át lehetne térni a 2-7 éves, a helyi fejlesztési koncepciókba jobban beilleszkedő programok támogatására.

Mindezek tennék lehetővé az egyébként rendelkezésre álló EU-s támogatások fogadási feltételeinek kialakítását.

Az elvek gyakorlatba ültetésével egy olyan rendszer jöhetne létre, amelyben az operatív, egy-egy vállalkozói szervezetet finanszírozó funkciókat a központi államigazgatási szervezetek átadnák az arra hivatott helyi szervezeteknek. A minisztériumok ezután az átfogó szabályozásra, a központi célrendszerek összehangolására, a stratégiai tervezésre és a folyamatok hatásvizsgálatára koncentrálhatnának.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem