Érdekes és tanulságos publikációt adott közre a Nemzetközi Munkaügyi Hivatal (ILO) Peter Auer szerkesztésében. A tanulmány a magyar gazdaság- és foglalkoztatáspolitika számára is tanulságos lehet. A kutatás során négy kis OECD-ország (Ausztria, Dánia, Írország és Hollandia) foglalkoztatáspolitikai sikereit vizsgálták az elmúlt években. Mind a négy vizsgált országban jelentősen csökkent a munkanélküliség, illetve megmaradt egy korábban is alacsony szinten. Foglalkoztatási rátájuk magas és mértéke növekszik. Vajon mi a titka e sikereknek?
Az aktuális munkanélküliségi ráta kétségtelenül a munkaerőpiac egyik legfontosabb mutatója. Mégis a valós helyzetet több dimenzió együttese jelzi, hiszen vizsgálhatjuk a ráta hosszú távú alakulását, százalékos vagy abszolút értékben bekövetkezett változásait, vizsgálhatjuk a foglalkoztatottakat általában és részleteiben, vagy átszámíthatjuk teljes munkaidős foglalkoztatásra a mutatókat, de egy sor más részletes adatgyűjtésnek és feldolgozásnak is van létjogosultsága. (A tanulmánykötet mindezen dimenziók gazdag tárházát vonultatja fel – A ford.) A különböző mutatók a vizsgált országok más és más sorrendjét eredményezi, ugyanakkor kétségtelen, hogy mind a négy ország jelentős fejlődést mutat a foglalkoztatás terén. (Az egyes mutatókat lásd az alábbi táblázatban.) Ha a jelenlegi munkanélküliségi rátát vesszük figyelembe, akkor Hollandia abszolút első; ha a ráta hosszú távú alakulását vesszük alapul, akkor Ausztriát is az élmezőnyben találjuk. Ha a ráta százalékpontban kifejezett ingadozását nézzük, akkor Írország vezet, ha a százalékos változást tartjuk fontosnak, akkor megint Hollandiát illeti az első hely.
Munkaerő-piaci sikerek az aktuális adatok alapján | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ország | Foglalkoztatási ráta (1998) | Teljes munkaidőre átszámított foglalkoztatási ráta (1998) | Foglalkoztatás növekedése (1994-1998) | Munkanélküliségi ráta1 (1999. július) | Hosszú távú munkanélküliségi ráta (1998) | Pályakezdők munkanélküliségi rátája1 (1999. július) |
Ausztria | 70,1 | 65,0 | 0,0 | 4,3 | 1,6 | 5,7 |
Dánia | 79,2 | 69,9 | 1,8 | 4,5 | 1,4 | 6,9 |
Írország2 | 60,5 | 56,5 | 5,0 | 6,7 | 5,7 | 9,0 |
Hollandia | 68,3 | 54,0 | 2,3 | 3,2 | 1,9 | 7,2 |
Franciaország | 60,8 | 57,4 | –0,7 | 11,0 | 5,1 | 25,1 |
Németország | 61,5 | 55,2 | –0,7 | 9,1 | 5,0 | 9,0 |
Olaszország | 51,8 | 50,2 | –0,2 | 12,0 | 8,4 | 32,0 |
Egyesült Királyság | 71,4 | 60,9 | 1,2 | 6,1 | 2,0 | 13,1 |
EU3 | 61,0 | 55,0 | nincs adat | 9,3 | 4,9 | 17,8 |
USA4 | 75,9 | nincs adat | 1,8 | 4,3 | nincs adat | 9,9 |
1 Hollandia: 1999. június; Olaszország: 1999. április; Dánia: 1999. június; Egyesült Királyság: 1999. május. 2 A hosszú távú munkanélküliség 1997-es adatok alapján. 3 A hosszú távú munkanélküliség 1997-es adatok alapján. 4 A foglalkoztatás növekedése 1992 és 1997 között. Forrás: Peter Auer: Employment Revival in Europe (2000, ILO, Genf), 88. oldal |
Munkaerő-piaci problémák
Amikor a foglalkoztatási mutatókat vizsgáljuk, fontos, hogy azt is szem előtt tartsuk, milyen időtávot, piaci dimenziót választottunk. Addig, amíg a rövid távú mutatókat nézzük, Írország nyilvánvalóan vezet, ha a vizsgálat a hosszú távú fejlődésre koncentrál, Írország teljesítménye már nem olyan meggyőző, és Ausztria, Hollandia rögtön jobbnak bizonyul. Ha a rangsorolást a jelenlegi foglalkoztatási ráta alapján végezzük, akkor Dánia az első, őt követi Ausztria. Ha a foglalkoztatási ráták változását vesszük figyelembe, akkor Hollandia és Írország van az élen, Dánia az utolsó.
Ez a fejlődés természetesen relatív, számos munkaerő-piaci probléma létezik ezekben az országokban is. A legjellemzőbb például a nemek közötti különbségtétel a foglalkoztatásban, ez minden dimenzióban jelentkezik: a foglalkoztatásban, a munkanélküliségben, az inaktivitásban, valamint az ezeket befolyásoló strukturális jegyekben is. Fontos ebből a szempontból a teljes munkaidős foglalkoztatásra átszámított mutató, amelyet férfiakra és nőkre külön kiszámítottak, és ezek különbsége alapján rangsorolták az országokat. Ennek alapján a rangsor: Dánia 17, Ausztria 27, Írország 28, és Hollandia 36 pontos különbséggel. (Ez utóbbit a holland nők nagyarányú részmunkaidős foglalkoztatása magyarázza.) Érdemes azt is megjegyezni, hogy ha a holland modellt tartjuk célnak (a családból a férfi jellemzően teljes, a nő részmunkaidőben dolgozik), akkor a fenti mutatók abszolút számként nem sokat mondanak, a hangsúlyt a férfi és a női foglalkoztatás különbségeinek strukturális jegyeire kell összpontosítani.
Az említett sikerek ellenére jelentkeznek munkaerő-piaci problémák is, ilyenek a súrlódásos és a strukturális munkanélküliség, valamint a fiatalok munkanélkülisége. Ez utóbbi igen magas Írországban, és jelentősen növekedett az utóbbi időben Ausztriában is.
Nem elhanyagolható az oktatás, valamint a családi minták munkaerőpiacra gyakorolt hatása sem. Ha elfogadjuk, hogy az EU-országok társadalmi fejlődésük tekintetében is közelítenek egymáshoz, akkor úgy tűnik, a jövő családmintája – foglalkoztatási szempontból – a holland modell lehet, miközben a társadalmak különböző hagyományai és kultúrája a jövőben is rányomja bélyegét a munkaerőpiac fejlődésére, így az továbbra is megőrzi strukturális sokszínűségét.
A siker okai
A kutatók a vizsgált országok relatív munkaerő-piaci sikereit 3 fő tényezőre vezették vissza: sikeres makrogazdaság-politikára, a szociális párbeszéd intézményére, a hatékony munkaerő-piaci politikára, valamint az ezek közötti szerencsés összhangra.
Makrogazdaság-politika: A makrogazdasági környezet ma sokkal egészségesebb, mint volt az 1970-es és 1980-as években: alacsony infláció és kamatlábak, mérsékelt bérnövekedés és visszafogott kormányzati költségvetés őrködik a piaci bizalom fenntartásán. Figyelembe véve, hogy kis országokról van szó, amelyek nemzeti valutái mind ki vannak téve a spekulációs veszélyeknek, érdemes külön figyelmet szentelni annak, hogy Hollandia és Ausztria a német márkához kötötték fizetőeszközük árfolyamát, a Bundesbank monetáris fegyelmének vetve alá magukat. Dánia és Írország EMS (Európai Monetáris Rendszer)-tagsága révén adta fel nemzeti monetáris önállóságát. Az EMU (Európai Monetáris Unió) működésétől ugyanennek a hatásnak az erősödését várják. Az árstabilitásra törekvő, szigorú monetáris politika sikerének egyik fontos záloga a mérsékelt bérnövekedés, amely a szociális párbeszéd hatékony működésével megvalósítható. Ezzel is utalnánk arra, hogy a munkaerő-piaci sikerhez az egyes befolyásoló tényezők együtthatása szükséges.
Az ipari kapcsolatok modelljei a nyugat-európai országokban | ||||
---|---|---|---|---|
Északi korporativizmus | Központosított szociális partnerség | Angolszász pluralizmus | Latin érdekütköztetés | |
Szervezett érdekek (szakszervezetek és munkaadók) | Összetartó | Szegmentált | Széttöredezett | Versengő |
Fegyelmezett | Fegyelmezett | Illékony | Illékony | |
Átfogó | Részleges/stabil | Illékony | Változó | |
Kapcsolat | Munkavállalók által vezetett / kiegyensúlyozott | Munkaadók által vezetett/kiegyensúlyozott | Változó/instabil | Mindkét oldal gyenge/nagy állami szerepvállalás |
Bérmegállapodások | ||||
– domináns szintje | Szektorális | Szektorális | Vállalati | Változó |
– lefedése | Nagy | Közepestől a nagyig | A kicsitől az elfogadhatóig | Közepestől a nagyig |
– mélység | Figyelemre méltó | Közepes | Figyelemre méltó | Korlátozott |
– stílus | Harmonikus | Harmonikus | Ellenséges | Versengő |
– minta | Stabil | Stabil | Instabil | Instabil |
Koordináció | Figyelemre méltó | Figyelemre méltó | Hiányzik | Változó |
Konfliktus | Közepestől a kevésig | Kevés | Kevéstől a sokig | Sok |
Magasan szervezett | Magasan szervezett | Széttöredezett | Görcsös | |
Az állam szerepe | Segítség | Segítség és szabályozás | Tartózkodás | Beavatkozás |
Kollektív munkavállalói jogok | Egyéni és kollektív munkavállalói jogok | Önkéntesség | Egyéni és kollektív munkavállalói jogok | |
Jóléti állam | Átfogó | Széttöredezett | Elmaradott | Kezdetleges |
Munkához való jog | Jövedelemhez való jog | Az állam a munkaerőpiacon próbálja kikényszeríteni a foglalkoztatás bővülését | Munkához és jóléthez való jog | |
Elsősorban állami foglalkoztatás | Elsősorban állami bérfizetés | |||
Országok | Svédország Finnország Dánia Norvégia |
Ausztria Németország Svájc Belgium Hollandia |
Egyesült Királyság Írország |
Franciaország Olaszország Spanyolország Portugália Görögország |
Húzóhatás
A foglalkoztatás bővülésének egyik fontos motorja a GDP növekedése. Természetesen vannak olyan szektorok (elsősorban az ipari termelés), amelyekben a növekedés a technológiai fejlődésnek köszönhető, ami egyben munkaerő-megtakarítással is jár. Ez a GDP növekedését és ezzel párhuzamosan a foglalkoztatás csökkenését okozza. Azonban azzal is számolnunk kell, hogy a vizsgált országokban a munkaerő-igényes szolgáltatói szektor jelentősen bővült, ez pedig összességében a gazdasági növekedés munkaerő-intenzitásának az erősödését is jelenti. Azaz, a vizsgált országok esetében megállja helyét a fenti állítás: a GDP növekedése a foglalkoztatás növekedésével járt együtt.
A külföldi és a hazai kereslet, valamint a befektetések élénkülése is ösztönzőleg hat a foglalkoztatásra, bár az ázsiai krízis negatív hatásai is megmutatkoznak e téren.
Nem elhanyagolható a kormányzati kiadások hatása sem, noha ennek iránya erősen vitatott. Sokan érvelnek a kormányzati befektetések kiszorító hatásával, miközben tény, hogy a vizsgált országokban a kormányzati kiadások ösztönzőleg hatottak a gazdaságra. A kormányzati kereslet rövid távú növelését ügyesen használták fel arra, hogy rásegítsenek a gazdasági fellendülésre úgy, hogy eközben nem idéztek elő nem kívánt inflációs hatásokat.
Az adózási rendszer is komoly változásokon ment keresztül a vizsgált országokban: érdemes kiemelni az alacsony jövedelműeket sújtó szociális hozzájárulások mértékének csökkentését, valamint – néhány esetben – a legfelsőbb adósávokat sújtó elvonás mérséklését. A társasági adókat szintén csökkentették, s ez bizonyára ösztönzőleg hatott a befektetésekre. Az adóbevételek – abszolút mértékben – nőttek, bár a GDP-ben való részesedésük csökkent Írországban és Hollandiában. Dániában és Ausztriában a többletbevételt részben pótlólagos közalkalmazotti státusok megteremtésére fordították, Dánia pedig erőfeszítéseket tett, hogy a gazdaság és a munkaerő-piaci helyzet javítására forrást biztosítson. Az adórendszerek között fennálló különbségek továbbra is a versenyképesség egyik fontos akadályát képezik, de ez remélhetőleg mérséklődik majd az euró elterjedésével, ami várhatóan nemcsak a monetáris, fiskális és bérpolitikák közeledését, hanem az adórendszerek harmonizációját is kikényszeríti majd.
A szociális párbeszéd
A szociális párbeszéd intézménye a vizsgált országok közül háromban létezik, Írország most dolgozik a felállításán. Miközben a demokratikus kormányok a közérdeket képviselik, a munkaadói és a munkavállalói érdekképviseletek tagjaik speciális részérdekeinek védelmében lépnek fel. A közérdek és a szociális partnerek közvetlen érdekei csak rendszeres tárgyalások útján egyeztethetők össze. A hatékony párbeszéd feltétele a partnerek egyenlősége és kompromisszumkészsége, ami biztosítja, hogy olyan megegyezések születhessenek, amelyek minden fél számára elfogadhatóak. Mivel a tárgyalások ismétlődnek, az esetleges igazságtalanságok és aránytalanságok a következő körben korrigálhatóak, és a "jövő árnyéka" arra ösztönzi a partnereket, hogy elfogadják az egyes tárgyalások eredményeit.
Tény, hogy a szociális párbeszédnek számos formája létezik, az egyik legjellemzőbb séma, amikor az állam és a fontosabb szervezetek közötti dialógus teremti meg a kereteket az összes többi szinten folyó egyeztetéshez, kifejezésre juttatja a partnerek szándékait és képességeit, valamint támogatja a kötelezettségvállalásokba vetett kölcsönös bizalmat. Ez a forma nagyban hozzájárult az érintett országokban a gazdasági környezet napjainkban tapasztalható pozitív változásaihoz. A kontroll alatt tartott, racionális bérnövekedés elengedhetetlen a stabilitásra törekvő makrogazdaság-politikai célrendszerben. (Lásd részletesen a fenti táblázatot!)
Természetesen fejlesztésre szorulnak a párbeszéd alsóbb szintjei (például vállalati szinten) és a megvalósítás színterei. Mint minden demokratikus folyamat, ez is gyakran látszik nehézkesnek és időigényesnek, azonban úgy tűnik, a korporatív kormányzás képes olyan eredményekre, amelyek a többség érdekeinek megfelelnek. A kutatók cáfolják, hogy a láthatatlan piaci kéz a korporatív kormányzásnál megfelelőbb eszköz lenne. Tagadhatatlan, hogy a szabad piaci mechanizmusok ebből a szempontból is hatékonyabbak, de ha figyelembe vesszük, hogy a cél a többségi érdek megvalósítása, akkor a korporatív kormányzásra kell támaszkodnunk. Érdemes kiemelni, hogy a korporatív megoldások sokat segíthetnek a gazdaság ciklikus ingadozásainak kiigazításában, a politikai szélsőségek mérséklésében, valamint a kormányzati döntéshozatal tehermentesítésével hozzájárulhatnak az adminisztráció karcsúsításához is.
Persze az is igaz, hogy a merev intézmények, hitelüket vesztett érdekegyeztetési mechanizmusok sokat ronthatnak a rendszer hatékonyságán. Ausztriában, ahol 50 éve létezik a szociális partnerség, egyre több kétség fogalmazódik meg. Olyan országokban azonban, ahol valamely súlyos gazdasági megrázkódtatásból a szociális párbeszéd felélesztésével segítették ki az országot, a korporatív kormányzat előnyei kézzelfoghatóbbak. (Lásd erről az alábbi táblázatot!)
A szakszervezetek és a munkáltatói szövetségek általi lefedettség és a kollektív szerződések a nyugat-európai országokban | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ország | A szakszervezetekhez tartozó dolgozók %-ban | A munkaadói szervezetekhez tartozó cégek dolgozói %-ban | Kollektív szerződéssel lefedett dolgozók %-ban | A szerződés kiterjesztése törvények erejével | Nemzeti minimumbér |
Svédország | 77 | 60 | 72 | Hiányzik | Szerződés |
Finnország | 65 | 58 | 67 | Korlátozott | Szerződés |
Dánia | 68 | 48 | 52 | Hiányzik | Szerződés |
Norvégia | 45 | 54 | 62 | Elhanyagolható | Szerződés |
Belgium | 40 | 80 | 82 | Jellemző | Szabályozott (69%) |
Ausztria | 37 | 96 | 97 | Jellemző | Szerződés |
Németország | 25 | 76 | 80 | Korlátozott | Szerződés |
Svájc | 18 | 37 | 50 | Korlátozott | Szerződés |
Hollandia | 19 | 80 | 79 | Korlátozott | Szabályozott (60%) |
Írország | 37 | 44 | n. a. | Elhanyagolható | Ipari tanácsok |
Nagy-Britannia | 21 | 57 | 40 | Hiányzik | Nincs |
Olaszország | 32 | 40 | n. a. | Hiányzik | Szerződés |
Franciaország | <7 | 71 | 75 | Jellemző | Szabályozott (73%) |
Spanyolország | <15 | 70 | 67 | Korlátozott | Szabályozott (40%) |
Portugália | <20 | n. a. | n. a. | Korlátozott | Szabályozott (70%) |
Görögország | <15 | n. a. | n. a. | Jellemző | Szabályozott (57%) |
Átlag | 36 | 62 | 69 |
Munkaerő-piaci politika
Az aktív és a passzív munkaerő-piaci eszközök egyaránt hasznosak lehetnek a foglalkoztatással és munkanélküliséggel kapcsolatos problémák kezelésében. Fontos a munkaerő-piaci beavatkozások reformja annak érdekében, hogy elkerüljük a munkanélküli-segélyekkel kapcsolatos visszaéléseket és mérsékeljük az ellátmányoknak a munkavállalási hajlandóságra gyakorolt nem kívánt hatásait, miközben elkerülendő, hogy a juttatások túlzott visszafogásával ellehetetlenüljenek azok, akik elbocsátás után átmenetileg nem találnak állást. A munkaképes generáció öregedése sajátos problémákat generál. Erre megoldás lehet például a korai nyugdíj intézménye, ami kedvezőbb alternatíva, mint a nyugdíj előtt állók munkanélküli státusa. Azoknál a cégeknél, ahol költségtakarékossági szempontoktól vezérelve erre nincs lehetőség, meg kell teremteni az idősebbek alternatív foglalkoztatásának lehetőségeit. A csökkent munkaképességűek nyugdíjazását nem szabad munkaerő-piaci célok szolgálatába állítani, ez csakis egészségügyi alapon működhet. A tényleges nyugdíjba vonulás időpontja a legtöbb országban alatta van a jogszabályban előírt korhatárnak. Sőt, az elmúlt 20 évben jelentősen lecsökkent a nyugdíjba vonulás ideje.
Az aktív munkaerő-piaci eszközök minden fejlett országban döntő szerepet játszanak a foglalkoztatáspolitikai célok elérésében. A cél nem az, hogy másodlagos, marginális munkaerő-piaci szegmensek jöjjenek létre, amelyekben teljes foglalkoztatottság van, hanem az, hogy a munkaerőpiacról való ki- és belépéshez átmeneti segítséget kapjanak a rászorulók. Érdekes példa az osztrák cégek foglalkoztatási láncolata: a fölös munkaerő foglalkoztatásában figyelemre méltó eredményeket értek el.
Fontos az akciók időzítése is, mint ahogyan azt a dán példa mutatja. A beavatkozás itt éppen a gazdasági fellendülés kezdetére esett, ami nettó munkaerő-beáramlást eredményezett; nőtt a foglalkoztatás szintje. A ciklikus munkaerő-piaci politika előnye elsősorban az oktatás területén jelentkezhet, bár a ciklikus beavatkozás általában csak recessziós időszakban indokolt. Ekkor rövid távú hatékonysága alacsonyabb, de legalább a foglalkoztatás és a jövedelmek szinten tartásához hozzájárulhat a következő fellendülésig. A ciklikus beavatkozások kritikus pontja a ciklusok várható időtartamával kapcsolatos információk hiánya.
Az aktív munkaerő-piaci politika hagyományos eszköztárán – munkaerő-védelmen, munkanélküliségi segélyen, oktatáson, továbbképzésen – kívül más előnnyel is rendelkezik: egy munkaerő-piaci ütközőzónát hoz létre a rendes munkaerőpiac körül, ami mára az európai szocio-ökonómiai rendszer nélkülözhetetlen elemévé vált. Ez az ütközőzóna átmeneti hidat képez a munkaerő-piaci szegmensek között, megkönnyítve a közöttük való átjutást, amelynek igénybevétele egyre gyakoribb az európai munkavállalók szolgálatban eltöltött összideje alatt.
Fenntartható-e a siker?
A vizsgált európai országok jövőjét tekintve alapvető kérdés, hogy sikerül-e a hatékony makrogazdasági politikát, konstruktív szociális párbeszédet és a racionális munkaerő-piaci politikát tovább folytatni?
Ami a szociális párbeszédet illeti, félő, hogy az egyeztetés kedvezőtlen gyakorlata, ami a múltban is számos munkaerő-piaci probléma forrása volt, most visszatér. Az utóbbi években a szakszervezetek egyre nagyobb szeletet követelnek a tortából; a foglalkoztatási szintek növekedésével jelentkező munkaerőhiány mellett mind nehezebb visszafogni a béreket. A munkaképes generáció elöregedésével kapcsolatos problémák a szociális párbeszéd során ma már súlyos konfliktusokkal fenyegetnek, különösen azokban az országokban, ahol a korporativizmusnak mély gyökerei vannak, például Dániában.
A stabilizációra összpontosító makrogazdaság-politika lazulása végső soron az eddig elért eredményeket is fenyegetheti.
Az általános megállapításokon túlmenően érdemes figyelmet fordítani az egyes országok eltérő sajátosságaira, azokra a tényezőkre, amelyek itt vagy ott negatívan befolyásolhatják az intézkedések eddigi eredményeit is. Így például Írországban fenyegető tényező lehet az EU Strukturális Alapokból való részesedés várható csökkenése, illetve a számítástechnikai ipar esetleges krízise. Ausztriát – a tanulmány készítői szerint – az alacsony munkabérszínvonallal rendelkező kelet-európai országok várható EU-tagsága és az ebből fakadó piaci verseny fenyegeti. Hollandiában sok múlik azon, hogyan alakul a nők munkaerő-piaci részvétele. Elmozdulnak-e a részmunkaidős foglalkoztatástól a nők teljes állását biztosító skandináv modell irányába? Ekkor ugyanis kérdéses, lesz-e elegendő állás a munkaerőpiacra belépő sok nő számára. Dániában kérdéses, hogy egy gazdasági recesszió esetén fenn lehet-e tartani az aktív munkaerő-piaci eszközökre fordított kiadások igen magas szintjét.
Az eddigi sikerek azonban feljogosítanak arra a feltételezésre, hogy a vizsgált országok sikerrel felelnek majd meg az előttük álló kihívásoknak – írja Peter Auer.
Magyarországi következtetések
Hazánk számára különösen figyelemreméltó lehet az elemzésnek az a megállapítása, hogy a kis országok rendelkeznek bizonyos helyzeti előnnyel a nagyobbakhoz képest hasonló problémák megoldása terén. Ezt az előnyt elsősorban a kisebb országokban személyesebb módon alakuló, a szerződéses viszonyokat informálisan is átszövő munkaügyi és társadalmi kapcsolatok lehetőségében vélik felfedezni. Egy kis országban kétségtelenül homogénebb struktúrát mutat(hat) a munkaerő szerkezete, mint a nagyobb országokban. A kisebbek szükségszerűen erőteljesebb gazdasági nyitottsága, exportorientációja ugyancsak pozitív tényező, miként a szociális partnerség és a korporativizmus eszméje is általában erősebb. A szerző megállapításaihoz hozzátehetjük, Magyarország kétségtelenül a kis országok közé fog betagozódni EU-integrációját követően, s így bízhatunk benne, hogy e megállapítások ránk is vonatkoznak majdan. A tanulságok összegzésénél érdemes ismételten felhívni a figyelmet arra, hogy a kutatás tapasztalatai szerint a munkaerő-piaci siker nem egyik vagy másik tényező ügyes hasznosításából, hanem az egyes befolyásoló tényezők együtthatásából adódik. Gyakori költségvetési gondjaink közepette arra a megállapításra is felhívnánk a figyelmet, hogy e befolyásoló tényezők jelentős hányada nem beruházásigényes, illetve egységes rendszerbe szerveződve költséghatékonyan is működtethetők.
A tanulmány mellékletében érdekes összehasonlítást találunk az USA és Európa között néhány aspektusból, az országok rangsorolásáról munkaerő-piaci pozíciójuk szerint, a képzés és a tréningek szerepéről az aktív munkaerő-piaci politikán belül, valamint részleteket az Amszterdami Társadalmi Fejlődési Világtalálkozó egyezményéből és az ILO 1964-es 122. számú foglalkoztatáspolitikai egyezményének szövegéből.
A jogi szabályozás szerinti és a tényleges nyugdíjba vonulás korhatárai | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ország | Jogszabály szerint | Ténylegesen | ||||
1970 | 1990 | |||||
Férfi | Nő | Férfi | Nő | Férfi | Nő | |
Ausztria | 65 | 60 | 62,2 | 60,0 | 58,5 | 56,4 |
Dánia | 67 | 67 | 66,8 | 61,5 | 62,9 | 59,5 |
Írország | 65/66 | 65/66 | 69,5 | 72,6 | 63,7 | 61,2 |
Hollandia | 65 | 65 | 64,0 | 62,1 | 59,0 | 55,7 |