×

Aktív foglalkoztatáspolitika

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 26. számában (2000. március 15.)

 

Minden munkaadó és a legtöbb munkavállaló tisztában van azzal, hogy a munkaviszonyban lévő foglalkoztatottak keresete után munkaadói és munkavállalói járulékot kell fizetni. Azt azonban már jóval kevesebben tudják, hogy ez a pénz a Munkaerőpiaci Alapot (MpA) gyarapítja, s azt még kevesebben, hogy az alapban lévő összegeket mire fordítják.

 

Ugyan sokaknak van ismeretük arról, hogy a munkanélküliek járadékát és támogatását a Munkaerőpiaci Alapból finanszírozzák, de az kevéssé került előtérbe, hogy az egyre többször kiemelt feladatként emlegetett aktív foglalkoztatáspolitika is innen nyeri a támogatásokra fordítható eszközeit. Az Aktív Foglalkoztatáspolitikai Célelőirányzat (AFC), amelyet a Gazdasági Minisztériumban kezelnek, számos, elsősorban a munkahelyteremtést és -megőrzést szolgáló projekt támogatását hivatott megoldani. Egy régi kínai közmondás szerint, hogyha egy éhező emberen igazán segíteni akarsz, akkor ne halat adj neki, hanem tanítsd meg halat fogni. Ennek fényében lehet csupán megítélni, hogy helyesek-e az arányok a Munkaerőpiaci Alap eszközeinek felosztásakor. Tagadhatatlan, hogy az AFC-be irányított 1999. évi 1550 millió forinthoz képest a 2000. évre betervezett 2580 millió forint önmagában jelentős növekedés, de ez az összeg az MpA teljes költségvetéséhez viszonyítva, ha nem is elenyésző, de nem is meghatározó.

Az AFC-nek ugyanis pontosan az a feladata, hogy különféle programok révén „megtanítsa halat fogni" az éhezőket.

Késői pályázatok

Persze az sem mindegy, hogy – akármennyi is legyen a felhasználható öszszeg – azt mire és hogyan költik el. Az AFC felhasználásainak szabályairól 1999-ben miniszteri rendelet született, miszerint az előirányzatból új munkahelyek teremtésén, a régiek megőrzésén túl a munkaerő szakmastruktúrájának korszerűsítéséhez fűződő foglalkoztatáspolitikai célok elérésére és a foglalkoztatást elősegítő programok megvalósítására is adható támogatás.

Természetesen e célkitűzésekkel nem lehet nem egyetérteni, már csak az a kérdés, hogy azok hogyan valósulnak meg. Kétség sem fér hozzá, hogy az illetékesek komolyan vették feladatukat, s alapvetőnek ítélték a munkahelyteremtést és -megőrzést, de az eredményesség eleve megkérdőjelezhető, ha egy egyéves futamidejű pályázat feltételeinek kidolgozására és meghirdetésére májusban kerül sor. Márpedig a múlt évben ez történt.

A Gazdasági Minisztérium a pályázatokat az ország három leghátrányosabb helyzetű megyéjében (Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Nógrád), valamint a területfejlesztésről szóló kormányrendelet által meghatározott kedvezményezett területeken, illetve a szénbányászat szerkezeti átalakítással érintett területein megvalósuló munkahelyteremtő fejlesztések támogatására hirdette meg. Ráadásul azzal a feltétellel, hogy az AFC-ből csak olyan pályázatok támogathatók, amelyek már a Gazdaságfejlesztési Célelőirányzatból (GFC) támogatást nyertek. Ez utóbbi feltétel indítéka világos, nevezetesen, hogy sok esetben célszerű a rendelkezésre álló anyagi eszközöket koncentrálni. Ám mechanikusan feltételként előírni az együttes támogatást: igen nagy hibának bizonyulhat. Egyrészt ezzel az AFC eleve degradálja saját önállóságát (ez a kisebbik baj), másrészt esetleg igen értékes pályázatokat utasít el pusztán azért, mert az a GFC-ből nem részesült (esetleg meg sem pályázta).

Zavarok az elbíráláskor

Az 1999-es teljesítési statisztika jól mutatja, hogy a pályáztatási, döntési mechanizmusban hibák lehetnek. A benyújtott, összesen 73 pályázat (ne felejtsük: májusban hirdették meg!) közül 69 munkahelyteremtést szolgáló beruházásra, 2 beruházáshoz kapcsolódó képzésre, 2 pedig munkahelymegőrzésre vonatkozott, 17-et be sem fogadtak (2-t visszavontak). A befogadott 54 pályázat összességében 1,4 milliárd forintra tartott igényt (a megvalósítandó beruházások összes költsége 47 milliárd forint lenne), és 11 300 fő foglalkoztatását vállalta volna. 1999. december 14-ig a gazdasági miniszter mindössze 17 pályázat támogatásáról döntött, alig több mint félmilliárd forint odaítélésével, és további 6 pályázat várt döntésre – 130 millió forint erejéig –, melyek támogatását a szakértők javasolták. Néhány technikai kiadási tételt is kalkulálva, összességében a tervezetthez képest körülbelül 45 millió forint „ragadt benn" az egyébként sem elégséges keretből.

Támogatási feltételek

Hasonló helyzet alakult ki az úgynevezett K+F (azaz kutatás-fejlesztési) munkahelyteremtés támogatása esetében is. Itt a pályáztatás lebonyolítását – szerződés alapján – az OMFB végezte. Az előirányzott összegből 44 millió forintot kellett ez évre átcsoportosítani, mert a tárgyévben nem sikerült felhasználni.

Az egészségügyi hozzájárulás kompenzációja külön eset. A múlt évben e célra megállapított 300 millió forintos keret eleve töredéke volt annak, amit a munkaadók az egészségügyi hozzájárulás 1999. évi emelése kapcsán igényeltek volna. Ehhez képest a kompenzáció igénybevételének feltételeit az illetékesek úgy állapították meg, hogy alig akadt olyan vállalkozás, amely azoknak eleget tehetett. Ezek után szinte természetes, hogy a rendelkezésre álló keretnek közel felét nem lehetett igénybe venni. A maradék (126,7 millió Ft!) átvándorolt az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány 2000. évre szóló programjainak finanszírozására. Ami természetesen szintén támogatandó. Csak nem egy másik program rovására.

A további támogatási célok – egy kivétellel – lényegében megvalósultak. Az ózdi ipari parkhoz kapcsolódó bontási tevékenységre megítélt támogatást maradéktalanul felhasználták, miként azokat az összegeket is, melyeket a megyei foglalkoztatásfejlesztési programok összeállítására és a Munkaerőpiaci Alap irányító testületének a nemzeti foglalkoztatásfejlesztési programban való közreműködésére irányoztak elő.

Módosítási javaslatok

A fenti tapasztalatokból kiindulva a Gazdasági Minisztérium is úgy ítélte meg, hogy alkalmazkodni kell a gazdaságpolitika változó súlypontjaihoz – igazodva az ebből fakadó foglalkoztatáspolitikai elképzelésekhez –, megváltoztatja az Aktív Foglalkoztatáspolitikai Célelőirányzat felhasználási irányait.

A legfontosabb változásokat a következőkben jelöli meg:

  • prioritást kell adni a vállalkozói övezetekben megvalósuló munkahelyteremtő beruházásoknak,
  • elérhetővé kell tenni a támogatási rendszert a termelői szféra mellett a szolgáltatásokban is,
  • a beruházási és képzési jellegű költségeken túlmenően támogatni kell a foglalkoztatott többletlétszám bérköltségét is,
  • lehetőséget kell teremteni a jövőbeni munkát megalapozó foglalkoztatási célú kutatások, felmérések, hatásvizsgálatok elvégzésének, valamint az EU-csatlakozással összefüggő foglalkoztatáspolitikai ismeretek megszerzésének finanszírozására is.

A megvalósítás érdekében célszerűnek látszik a minisztérium szerint, hogy az AFC kapcsolódjék a GM-ben működő egyéb támogatási rendszerekhez (GFC, KKC).

Hogy e célkitűzéseket milyen új, az eddigieknél hatékonyabb módszerekkel tervezik megvalósítani, egyelőre nem tudható.

Az aktív foglalkoztatási célok támogatása fejezeti kezelésű előirányzat 1999. évi felhasználása
Megnevezés 1999. évi keret
(M Ft)
1999. évi várható felhasználás*
(M Ft)
Maradvány
(M Ft)
1. Munkahelyteremtés, -megőrzés 701,0 639,6 61,4
2. Dologi kiadások 16,3 –16,3
3. K+F munkahelyteremtés 180,0 136,0 44,0
4. Egészségügyi hozzájárulás kompenzációja, 300,0 173,3
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatása 126,7  
5. Ózdi ipari park támogatása 159,0 159,0
6. Tranzittársaságok támogatása 40,0 34,0 6,0
7. Munkaügyi tanácsok és a MAT támogatása 120,0 120,0
8. Szociális partnerek felkészítési programjainak támogatása 50,0 50,0
Összesen 1550,0 1454,9 95,1
* Döntéssel lekötött keret

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem