×

Kis- és középvállalatok felkészítése

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 25. számában (2000. január 15.)

 

Az elmúlt 5-10 év során olyan átalakulás ment végbe az ipar szerkezetében, amihez azelőtt fél évszázad sem volt elég. Ez a robbanásszerű fejlődés vitathatatlanul a nagyvállalatokat jellemezte, de mind nagyobb szerephez jutnak a hazai középvállalatok is. E kisebb cégek jövője, fejlődésük lehetősége az alakulási láz csillapodásával, az uniós csatlakozás közeledtével egyre inkább a figyelem középpontjába kerül.

 

A statisztikák szerint a középvállalatok jelentősége ugyan növekvő, de részesedésük a hazai ipari termelésből egyelőre kevésbé számottevő, mint ahogy az kívánatos volna (773 ezer működő vállalkozásból mindössze 4600 a középvállalat).

Helyzetfelmérés

A rendszerváltás után a korábbi nagyvállalati struktúra összeomlásával a kis- és középvállalkozások (kkv-k) száma és gazdasági jelentősége nőtt, ám 1995-től a vállalkozások számának növekedése – értelemszerűen – lelassult, s a gazdaság feltételrendszerének változása, a belső fogyasztás visszaesése következtében különösen a kisiparosság szorult vissza. Ezzel együtt 1999 augusztusában 773 ezer vállalkozás működött. Ezek 96,3 százaléka volt 10 főnél kevesebbet foglalkoztató mikrovállalkozás, 2,9 százaléka kisvállalkozás (10-49 fő), 0,6 százaléka középvállalkozás (50-249 fő) és mindössze 0,1 százaléka nagyvállalkozás (250 fő felett). Jóllehet, pozitív fejleményként kell értékelni, hogy ma már a kkv-szektor állítja elő a bruttó hazai termék mintegy felét, ez azonban mérsékeltebb eredmény, mint az Unióban. Persze e helyzet éppenséggel azt is jelentheti, hogy a szektor komoly fejlődési tartalékokkal rendelkezik. Elsősorban a foglalkoztatásban játszott szerepük kiemelkedő, hiszen a munkahelyek közel kétharmad részét már ma is a kkv-k adják. Ezen belül a mikrovállalkozások a foglalkoztatottak több mint egyharmadának adnak munkát.

Az elemzésekből (mint például a Gazdálkodási Tudományos Társaság egyik szimpóziumán ismertetett, Schifner Marianna, a Gazdasági Minisztérium főosztályvezető-helyettese által készített vitaanyagból is) kitűnik, hogy a szektoron belül a kisvállalkozások helyzete lényegesen labilisabb, mint a közepeseké, s ennek következtében talponmaradási, illetve növekedési esélyeik is kisebbek.

A kis- és középvállalkozások fejlődésének, fejlesztésének támogatása hosszú évek óta szerepel a mindenkori kormányzat programjában és határozatai között. Azt azonban, hogy a gyakorlatban milyen hatást eredményeznek ezek az intézkedések, egyetlen kormány sem minősítette soha, de az érintettek véleménye sommás: még közelítőleg sem elégségesek. Néhány éve, hogy kezd kiépülni a vállalkozásokat segítő intézményrendszer (kisvállalkozási érdekképviseletek, gazdasági kamarák, Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és annak helyi vállalkozói központjai, hitelgarancia-szervezetek, fejlesztési bank és regionális társaságai stb.), ám ezek működése vagy korlátozott, vagy nem kielégítő hatékonyságú.

A PHARE keretei között is működött kkv-program, melynek eredményei önmagukban imponálóan hatnak (a mikrohitelprogramban eddig 11 631 hitelt folyósítottak összesen, 8 035 658 ezer forint értékben), de ha azt nézzük, hogy egy-egy hitel átlagos összege 691 ezer forint, már érthetővé válik, hogy a kisvállalkozások miért elégedetlenek a hitelezési tevékenységgel.

A kkv-szektor kielégítő működésének másik kerékkötője a közterhek alakulása, valamint az ezzel összefüggő adminisztrációs terhek nagysága. Előbbieket illetően evidencia, hogy a jövedelemadó-rendszer a multinacionális vállalatokat preferálja (átlagos adóterhük 8 százalék körül van, míg a kkv-ban ez az átlag 17 százalék!), s az sem szorul különösebben bizonyításra, hogy egy nagyvállalat könnyebben eleget tesz a sokszor vállalatnagyságtól független adminisztrációs kötelezettségeknek, mint a néhány főt foglalkoztató kicsi. A vitában részt vevők ennek alapján joggal jelenthették ki, hogy a valóság ellentmondásban van azzal a deklarációval, miszerint a kkv-szektor működési feltételei javultak volna.

A kis- és középvállalkozói törvény

Ebben a helyzetben született meg és lépett életbe 2000. január 1-jén a kis- és középvállalkozási törvény. A törvény az Európában elfogadott definícióknak megfelelően határozza meg a kis- és középvállalkozásokat, s törvényi szinten teszi kötelezővé az egyes szabályozók e csoportra vonatkozó hatásainak bemutatását. Szintén e jogszabály deklarálja az adminisztrációs terhek csökkentésének szükségességét. Új formában hívja létre a Vállalkozásfejlesztési Tanácsot, amelyben az érintettek érdekképviseletei is helyet kapnak, s amelyet be kell vonni a döntéshozatalba is a forráselosztás során.

Vélhetően a törvény legfontosabb rendelkezése, hogy a támogatások forrásaként célelőirányzat képzését rendeli el, melynek nagyságát évente, a központi költségvetésben kell meghatározni. Amennyire bölcs dolog a rendelkezésre álló kereteket az ország teherviselő képességéhez igazítani, annyira kockázatos is, főleg az érintettek szempontjából. Jó példa erre az idei év, amikor is a költségvetés tervezésekor az eredetileg beharangozott 15 milliárd forintos célelőirányzat 5,7 milliárd forintra zsugorodott (ez 7 milliárdra egészül ki a PHARE-keretből). Az érintettek számára – mint kifejtették – különösen azért sérelmes az eljárás, mert a kkv-szektor lényegesen több munkavállalót foglalkoztat, mint például a mezőgazdaság, támogatása viszont annak csupán töredéke.

A Gazdasági Minisztérium a célelőirányzatból a következő programok támogatását tervezi:

A kisvállalkozások működési feltételeinek javítása:

  • előzetes, kkv-szempontú hatásvizsgálat;
  • egyablakos ügyintézési rendszer fejlesztése.

Finanszírozási lehetőségek bővítése:

  • mikrohitelprogram;
  • kamattámogatás a kkv-k fejlesztési hiteleihez;
  • garanciarendszer fejlesztése;
  • tőkefinanszírozás fejlesztése;
  • kkv-k nemzetközi együttműködésének támogatása;
  • finanszírozási konstrukciók, programok fejlesztése.

Vállalkozói kapcsolatok és ismeretek bővítését szolgáló programok:

  • beszállítói célprogram;
  • kormányzati kkv-honlap, támogatási monitorrendszer;
  • vállalkozói képzési és tanácsadási programok;
  • inkubátorház-program;
  • komplex, piacra jutást elősegítő programok;
  • információs technológiák fejlesztése, hálózati programok.

Bekapcsolódás az EU kkv-programjaiba:

  • 1997-2000. évi kkv-program;
  • 2001-2006. évi vállalkozásfejlesztési program;
  • részvétel az EU vállalkozásfinanszírozási programjaiban;
  • intézményrendszer, vállalkozói szervezetek megerősítése.

A kis- és középvállalkozásokról vitázó szakértők és érintettek a célkitűzésekkel egyetértenek, de több területen is hangsúlyozzák fenntartásaikat. Így például addig nem tartják valószínűnek az érdemi előrelépést, amíg nem jöhet létre a szabályozási környezet kormányzattól független változata is. A felhalmozás, fejlesztés ütemének növekedése érdekében tőkekoncentrációra van szükség a kkv-k körében. Maradéktalanul egyetértenek viszont abban, hogy az EU-s csatlakozás olyan kihívást jelent a hazai kkv-szektor számára, amelynek csak alapos felkészüléssel és komoly támogatás mellett lehet eleget tenni.

Az EU és a magyar programok

Az Európai Unió kkv-politikájának deklarált céljai közé tartozik a vállalkozások alapítását és folyamatos működését segítő üzleti környezet fejlesztése, a kkv-k versenyképességének javítása, európaivá, nemzetközivé válásuk elősegítése, valamint a tagállamok nemzeti politikáinak egymáshoz való közelítése konkrét akciókkal. Az EU illetékes bizottságainak akciói, intézkedései többek között érintik a vállalkozói környezet fejlesztését, a finanszírozás bővítését, a kkv-k kutatás-fejlesztésben való részvételének támogatását, szaktanácsadást és -képzést, a kkv-k nemzetközi együttműködésének támogatását stb. Az EU 18 millió vállalkozásából 1990 és 1998 között körülbelül 90 ezer kis- és középvállalkozás volt valamilyen közösségi program kedvezményezettje.

Bár a közösségi joganyag kkv-kre vonatkozó részének a hatályos magyar szabályozás lényegében megfelel, s derogációs igény e téren nem jelentkezik, az már nem mondható el a hazai kkv-szektorról, hogy mindenben megfelelne a versenyképességi kihívásoknak, s megfelelő adaptációs készségekkel rendelkezne. Sőt, az sem biztos, hogy a jelenlegi gazdálkodási környezet elősegíti ezek kialakítását. Éppen ezért kulcskérdés, hogy a magyar kkv-szektor hogyan tud bekapcsolódni az Unió többéves kis- és középvállalkozás-fejlesztési programjaiba. E programok fő területei jelenleg:

  • az adminisztrációs és jogszabályi környezet fejlesztése és egyszerűsítése,
  • a vállalkozások pénzügyi környezetének fejlesztése,
  • az információszolgáltatás fejlesztése,
  • a kutatási, innovációs és képzési lehetőségekhez való hozzáférés javítása, s végül
  • a vállalkozói szellem, a vállalkozói kultúra és az egyes vállalkozói célcsoportok fejlesztése.

Az EU 1998-ban Magyarország számára 6 programot tett elérhetővé, így:

  1. Az „Europartneriat" programban évente két szakmai kiállítás és találkozási lehetőség nyílt, rendezvényenként 28 hazai vállalkozás számára.
  2. Az „Interprise" program, mely lényegében évente több tucatszor megrendezett üzletember-találkozó, az egyes szektorokban működő kisvállalkozások nemzetközi együttműködését mozdítja elő.
  3. Az „EIC" program tanácsadást, dokumentációs és könyvtárszolgálatot nyújt a programhoz csatlakozó országokban kialakítandó önálló nemzeti központokon keresztül.
  4. Az „IBEX" program a nemzetközi beszállítói munkakapcsolatok kialakulását segíti elő, nagyvállalkozások konkrétan meghatározott igényei alapján, szervezett vállalkozói találkozókkal.
  5. A „Distributive Trade" program a kormányzati politikák fejlesztése révén segíti elő a kereskedelem és a forgalmazás terén a kedvező vállalkozói környezet kialakítását.
  6. A „Craft & Small Enterprise" program a kézműves- és kisipar fejlesztését szolgálja.

Az EU-t érintő információkhoz – beleértve a különféle programokhoz való hozzáférés lehetőségét is – a már létrejött magyarországi Euro Info Központokon keresztül lehet hozzájutni. Jelenleg 7 ilyen központ működik, szolgáltatásaik ingyenesek, vagy legfeljebb az önköltséget kell megtéríteni.

A közösségi programban való részvétellel kapcsolatos pályázati kiírások a Gazdasági Minisztérium internethonlapján is megtalálhatók (http://www.gm.hu).

Várkonyi Júlia

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem