×

Eurokonform területfejlesztés?

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 24. számában (1999. december 15.)

 

Nemrégiben a szociális partnerekkel való egyeztetés nélkül született meg a területfejlesztési törvény módosítása. Szántszándékkal vagy figyelmetlenségből – a korábbi rendszert megváltoztatva –, az operatív megyei testületekből kimaradtak a munkaadói és a munkavállalói szervezetek képviselői.

 

1996-ban hozott törvényt az Országgyűlés a területfejlesztésről és területrendezésről. A jogszabály megjelölte azokat a feladatköröket, amelyeket a törvénnyel összefüggésben az illetékes kormányzati szerveknek, illetve a szintén e törvény által létrehívott testületeknek kell ellátniuk, s pontosan körülhatárolta a hatásköröket is.

A rendelkezésben foglaltak szerint az Országos Területfejlesztési Tanács, a megyei területfejlesztési tanácsok, valamint az utóbbiak által létrehozható regionális fejlesztési tanácsok működnek közre a területfejlesztéssel és a területrendezéssel kapcsolatos kormányzati feladatok ellátásában, valamint a törvényben meghatározott egyéb esetekben.

Az Országos Területfejlesztési Tanács munkájában 1996 óta részt vehetett az Érdekegyeztető Tanács munkaadói és munkavállalói oldalának egy-egy képviselője, míg a megyei területfejlesztési tanácsokban a szociális partnereket a megyei munkaügyi tanácsok munkaadói és munkavállalói delegáltjai képviselték. A regionális tanácsok munkájában nem vehetett részt munkaadói, illetve munkavállalói képviselő.

A működő megyei szint

Annak ellenére, hogy a területfejlesztés világszerte elismerten az a terület, amelynek a kiegyensúlyozott fejlődés érdekében egyre nagyobb a súlya, nálunk még a megfelelő rendelkezések sem eredményeztek különösebb élénkülést. Az országos tanács munkája esetleges volt. A megyei tanácsok viszont működtek, mert a területfejlesztésre szánt elosztható pénzek komoly hányadának allokálása e tanácsokon keresztül történik, s e tanácsok jogi személyek, valamint munkaszervezetük is van.

A területfejlesztési témakört tehát ideje lenne továbbgondolni, annál is inkább, mert a vágyott Európai Unión belül a kérdés a kiemelten kezelt témák közé tartozik. Közismert az is, hogy ezzel összefüggésben a nem is oly távoli jövőben dűlőre kell jutnunk az ország régiókra való felosztásában. A hatalmi bürokrácia köreiben kevéssé jártas megfigyelő számára ebből vélhetően az következett volna, hogy az arra illetékesek tudományos alapossággal "körbejárják" a problémát, felmérik az igényeket és a lehetőségeket, kimunkálják azokat a megoldásokat, amelyekkel az érintettek egyet tudnak érteni, majd ezek után – a még kötelezően meghozandó döntésekre (lásd régiófelosztás) is figyelemmel, s megfelelő időben – törvényszövegbe öntik a leszűrt eredményeket.

Döntés az érintettek nélkül

Természetesen nem így történt. Az érintettekkel való egyeztetés nélkül, szinte "fű alatt" született meg s lépett életbe a területfejlesztésről szóló törvény módosítása. A változások meglehetősen eklektikusak. Logikusnak tűnt volna, hogy a társadalmi párbeszéd új fórumainak kormány által jóváhagyott rendszere értelmében szabályozzák újra a területfejlesztés intézményrendszerét.

Igaz ugyan, hogy az Országos Területfejlesztési Tanács munkájában részt vevők körét és számát némileg megváltoztatva a munkaadók és munkavállalók egy-egy képviselője "megúszta" a módosítást, de velük együtt az Érdekegyeztető Tanácsra való utalás is bennragadt a felsorolásban. E – formainak is minősíthető – hibánál sokkal fontosabb és sajnálatosabb, hogy a megyei területfejlesztési tanácsok tagjai közül kihagyták a megyei munkaügyi tanácsok munkaadói és munkavállalói képviselőit. Félő, hogy a törvény-előkészítők és törvényhozók a munkavállalói érdekképviseletek hatóköre korlátozásának igyekezetében ismét kihajították a fürdővízzel együtt a gyereket is. Tudniillik egyfelől munkaadói képviselet híján úgy döntenek a fejlesztési pénzek elosztásáról, hogy éppen csak a leginkább érintettekkel nem konzultálnak a területfejlesztési tanácsok, másfelől pedig a törvény hatályban tartott olyan kötelezettségeket, mint például azt, hogy "a megyei területfejlesztési tanács foglalkoztatáspolitikával kapcsolatos feladatait a Megyei Munkaügyi Tanáccsal összehangoltan látja el", vagy azt, hogy a tanács "közreműködik a megyében kialakult társadalmi és gazdasági válsághelyzetek kezelésében".

Előbbi esetben a két tanács közötti koordinációs feladatok eddigi automatikus rendszere (hiszen a területfejlesztési tanács munkaadói és munkavállalói tagjai, lévén tagok a munkaügyi tanácsban is, értelemszerűen képesek voltak az összehangolásra) megszűnik, utóbbi esetben pedig valószínűsíthető, hogy a kialakuló akut válsághelyzetek kezelése a szociális partnerek részvétele híján ugyancsak nehézkesebb lesz.

Levél a miniszternek

Az Országos Munkaügyi Tanács Munkaadói Oldala a kialakult helyzetet olyan súlyúnak ítélte meg, hogy a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszterhez fordult annak érdekében, hogy a sérelmezett szabályok megváltoztatását minél előbb kieszközölje. A munkaadói oldal a szociális partnerek megyei munkaügyi tanácsokban való részvételének legsürgősebb visszaállítását követeli.

Ez annál inkább is indokolt, mert a törvénymódosító törvény preambuluma szerint a területfejlesztési intézményrendszer átalakítása elsősorban az ország Európai Unióhoz való csatlakozása miatt szükséges. Csakhogy Nyugaton nem csupán a megfelelő nagyságú régiók körülhatárolása, hanem a szociális partnerek döntéshozatalban való részvétele is is része a rendszernek.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9320 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9320 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5534 olvasói kérdésre 5534 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9320 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9320 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5534 olvasói kérdéssel.

Szakemberhiány az óvodában – a lehetséges megoldás

Óvodánk három csoporttal működik, egy pedagógiai asszisztenssel, csoportonként két óvodapedagógussal és három dajkával. Szeptember elsejétől a nagycsoportban az egyik pedagógus...

Tovább a teljes cikkhez

Üres vezetői státusz – betöltési megoldások

Lehetséges-e a Kttv. 129. §-ának (5) bekezdése alapján egy betöltetlen vezetői álláshelyre helyettesítés céljából határozott időtartamra kinevezni egy köztisztviselőt?

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Szabályos-e közalkalmazottként alkalmazni ugyanazon munkáltatónál a szociális szférában egy személyt – nem vezetői beosztásban – úgy, hogy négy órában határozatlan időben,...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus szabadságmegváltása

Óvodapedagógus alkalmazottunk határozott idejű szerződéssel van foglalkoztatva. Időközben gyermeke született, aki most töltötte az első életévét. Jogviszonya meg fog szűnni a...

Tovább a teljes cikkhez

„Szabadsághalmozódás” – a kiadás elrendelése

Önkormányzatunknál az éves szabadságok kiadásának egyeztetése során megállapítást nyert, hogy a határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott hivatalsegédnek 145 nap ki nem...

Tovább a teljes cikkhez

Keresőképtelenség – igazolt vagy igazolatlan távollét

A Púétv. hatálya alá tartozó pedagógus gyakran előforduló keresőképtelensége után, a munkába állást követő egy hét elteltével sem mutatta be a keresőképtelenséget igazoló...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5534 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 284-ik lapszám, amely az 5534-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem