×

Uniós párbeszéd

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 23. számában (1999. november 15.)

 

Az Európai Unióban a gazdasági és szociális bizottság (ECOSOC) a közösségi politikákról folytatott társadalmi párbeszéd egyik igen fontos színtere. E konzultációs fórumon a magyar érdekképviseletek is jelen vannak.

 

A magyar érdekképviseletek és az ECOSOC közötti kapcsolatfelvétel – a hivatalos csatornák kialakítása és intézményesítése – már 1993-ban, az ECOSOC akkori elnökének, Susanne Tiemann asszonynak budapesti látogatásakor felmerült. Ekkor született meg a közös konzultatív testület létrehozásának gondolata. Bár a megvalósulás egyszerűnek és közelinek látszott – hiszen a kezdeményezés az Európai Bizottságban és az Európa Parlamentben is támogatókra talált –, a mindkét oldalon tapasztalható adminisztrációs nehézkesség miatt a kibontakozás még néhány évet igénybe vett.

1994 januárjában, Brüsszelben került sor az Érdekegyeztető Tanács és az ECOSOC tárgyalására, ahol az utóbbi szervezet javaslatot tett egy akkor még paritásos tanácskozó testületnek nevezett grémium felállítására, a társulási szerződés 109. cikkelye alapján. Ekkor még 4-4 állandó képviselő, illetve állandó megfigyelő kijelöléséről volt szó mindkét fél részéről, és kérdéses volt, hogy ki milyen arányban vállalja a költségeket, de már napirenden szerepelt a létrejövő testület regionális fórummá való átalakításának lehetősége is. Ez utóbbit a magyar fél ugyan nem ellenezte, ám végül a dokumentumokba az került, hogy mindaddig bilaterális fórumként működik a bizottság, amíg a hatok európai megállapodásai életbe nem lépnek. Ez a kérdés azóta nem került napirendre.

Első ülés Budapesten

1994 és 1995 folyamán csupán a tervezett bizottsággal foglalkozó társulási tanácsi határozat szövegezése folyt, a határozat véglegesítésére csak 1995 végén került sor, amit 1996 júliusában fogadott el a tanács.

A Társulási Tanács határozata értelmében egy konzultatív vegyes bizottság jött létre, amely egyrészt az ECOSOC, másrészt a magyarországi ÉT-ben részt vevő munkaadói és munkavállalói oldalak képviselőiből áll. E bizottság feladatául szabták, hogy az Európai Unió és Magyarország gazdasági és társadalmi érdekcsoportjai közötti párbeszéd és együttműködés előmozdításával segítse a Társulási Tanácsot.

A konzultatív vegyes bizottság alakuló ülésére 1997. február 18-án, Budapesten került sor.

A bizottság 12 tagból áll, amelybe mindkét fél 6-6 főt delegál, és a bizottság élére egy-egy társelnököt jelöl ki. A bizottság tagjainak megbízatása 2 évre szól.

Hatáskörök

A bizottság hatásköre az európai megállapodásra vonatkozó minden gazdasági és szociális kérdésre kiterjed. Az e körbe tartozó kérdésekről a Társulási Tanács felkérésére vagy saját kezdeményezésre véleményt nyilváníthat jelentések vagy határozati javaslatok formájában.

A vegyes bizottság rendszerint évente kétszer ülésezik, amelyek helyszíne felváltva Brüsszel és Budapest.

A bizottság által választott témák kidolgozására mindkét fél egy-egy szakreferenst (rapporteurt) jelöl ki, akiknek a munkáját az adott témában elismert szakértő is segítheti. A bizottság a témában a kidolgozott munkaanyag alapján jelentést készít, illetve határozatokat hoz.

A bizottság második ülését 1997 decemberében, Brüsszelben tartotta. Az ülésen áttekintették az Európai Unió és Magyarország kapcsolatait, továbbá határozatot hoztak a „Szociális ellátórendszerek reformjának problematikája" témakörében elkészített háttértanulmányok alapján.

A 3. ülésre Budapesten került sor, 1998 októberében. Ekkor a szociálpolitika és a szociális párbeszéd kérdése volt a tanácskozás fő témája. Készült ugyan a témában közös nyilatkozat, de a bizottság tagjainak javaslatára pontosításra, további vitára kell sor kerüljön.

Folyamatos párbeszéd

Az ez évi első ülés májusban, Brüsszelben volt, ahol a felek áttekintették és megvitatták a társadalmi párbeszéd magyarországi fejleményeit. A fő téma azonban a közös agrárpolitika és Magyarország csatlakozása volt.

1999. október 29-én Budapesten rendezték meg a konzultatív vegyes bizottság 5. plenáris ülését, melyen a fő téma a „Közlekedéspolitika és Magyarország belépése az EU-ba" munkaanyaga volt. Az ülés résztvevői megállapították, hogy az e területen hazánkban zajló folyamatok pozitívak, de nem elégségesek. Magyar részről felvetődött, hogy a munkaanyag alapján készülő jelentés tartalmazza azt a kitételt, mely szerint a csatlakozással összefüggésben a magyar fél is kapjon anynyi segítséget az Uniótól, amenynyit más országok is megkaptak, de ez az igény nem került bele a közösen elfogadandó jelentésbe. Végül is a jelentés tervezete mindkét fél szakértői anyagából, illetve a magyar fél részéről előkészített állásfoglalás tervezetéből és a bizottság spanyol társelnökének kiegészítéseiből épül fel.

Az ülés áttekintette az EU-csatlakozási tárgyalások, valamint a mezőgazdasággal kapcsolatos kérdések állapotát, s kitért a szociális párbeszéd hazai helyzetének elemzésére is.

A következő ülés fő témája a területfejlesztés kérdésköre lesz.

V. J.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem