×

Mi legyen a többlettel?

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 23. számában (1999. november 15.)

 

A jövő évi adójogszabályok és a költségvetési törvény tárgyalása során többször is szóba került a Munkaerőpiaci Alap szufficitje. A munkaadói és munkavállalói hozzájárulás csökkentésére – még ha annak jogosságát nem is vitatják – vajmi kevés az esély.

 

A munkaadói érdekképviseletek közül a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) (az Országos Munkaügyi Tanács bértárgyalásokat megelőző egyeztetésén) kezdeményezte, hogy a Munkaerőpiaci Alapba történő befizetés mértéke jövőre 0,3-0,3 százalékkal csökkenjen, azaz a munkaadók 2,7 százalékot, a munkavállalók pedig 1,2 százalékot fizessenek. A javaslatot egyrészt az indokolja, hogy a Munkaerőpiaci Alap jói deje szufficites, ráadásul jövőre egyébként is növekedni fog az élőmunkához kötődő közteher az egészségügyi hozzájárulás 3900 forintra történő emelésével. A munkavállalókat is aggasztja a munkaadók élőmunkához kötődő költségeinek emelkedése, hiszen ez befolyásolni fogja a munkáltatót a jövő évi bérajánlatának megtételében.

A Munkaerőpiaci Alapba történő befizetés mértékének csökkentését rendszeresen szorgalmazza a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara is. Legutóbb a foglalkoztatási törvény módosításakor került szóba a Munkaerőpiaci Alapba történő befizetés mértékének csökkentése, de azt nem fogadták el. Kompaktor Emília, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közgazdasági igazgatója elmondta: a kamara szerint azért is csökkenteni lehetne a befizetéseket, mert az utóbbi időben csökkent a regisztrált munkanélküliek száma, ezért ellátásuknak nincs már akkora forrásigénye, mint korábban. A foglalkoztatási törvény módosításával lerövidül a munkanélküli-ellátások folyósítási ideje.

Kompaktor Emília szerint meg kellene vizsgálni azt is, hogy nem lehetne-e a befizetések rugalmasabb formáját alkalmazni. Például a munkanélkülit alkalmazó munkaadó fizethetne kevesebbet az alapba. A rugalmasabb befizetési lehetőség ösztönzően hatna a foglalkoztatásra.

A kamara nemcsak a befizetés mértékének csökkentését szorgalmazza rendszeresen, de nem ért egyet azzal sem, hogy a cégautók adója után is munkaadói járulékot kell befizetni az alapba. A munkaadók egyébként úgy látják, hogy a jövő évi költségvetés sarokszámai nem adnak lehetőséget javaslataik elfogadására.

A Munkaerőpiaci Alap mérlege

A mindenkori éves költségvetési törvény tartalmazza a Munkaerőpiaci Alap bevételi és kiadási jogcímeit. A Munkaerőpiaci Alap szigorú információs rendszer alapján működik, ami lehetővé teszi, hogy minden hónap 20-áig az előző hónap teljesítéséről információ jelenjen meg. Ebből teljes részletességgel megállapítható, hogy milyen jogcímen mekkora kifizetés történt a Munkaerőpiaci Alapból.

Dr. Matoricz Anna, a Szociális és Családügyi Minisztérium Alapkezelési Főosztályának vezetője elmondta, hogy a tervek szerint ebben az évben a Munkaerőpiaci Alap 151,4 milliárd forint kiadást teljesíthet, miközben 134,1 milliárd forint bevételre számítanak.

A többletkiadást az előző évek pénzmaradványából lehet fedezni. A többletfelhasználás 17,3 milliárd forint lenne. A múlt év decemberi adatok szerint a Munkaerőpiaci Alap pénzmaradványa megközelítően 48 milliárd forint volt. A Munkaerőpiaci Alap fő bevételi forrása a munkaadói és munkavállalói járulék.

A munkaadói járulék az idén 3, a munkavállalói járulék 1,5 százalék volt. A tervek szerint az idén az alapba 85,4 milliárd forint kerül a munkaadói befizetésekből, 37,9 milliárd forint pedig a munkavállalói hozzájárulásokból.

Járulékbevétel továbbá a rehabilitációs hozzájárulás, amely a tervek szerint az idén 1,7 milliárd forint lesz. Jelentősebb forrás még a szakképzési hozzájárulás, amelyet az idén 7,95 milliárd forint körülire terveztek. A bevételek között szerepel még az úgynevezett visszterhes támogatások törlesztése. E befizetések értéke az idén várhatóan egymilliárd forint lesz.

Az alap felhasználása során jelentős mértékű a decentralizálás, bár aránya tételenként eltérő. Összességében az idén az alap forrásainak 90 százalékát megyei szintre lebontva használják fel. Ez az arány egyébként évről évre emelkedik. Tavaly a döntések decentralizálása az érintett alaprészek esetében átlagosan a pénzforrások 85 százalékát érintette.

Az alap kiadásainak főbb jogcímei között szerepelnek az aktív foglalkoztatási eszközök, amelyekre az idén a terv szerint 31,35 milliárd forintot fordítanak. A szakképzési célú kifizetésekre az idén 8 milliárd forint jut.

Az első kilenc hónap

Az előző években tapasztalt tendenciáktól eltérően a munkaadói- és munkavállalóijárulék-bevételek kismértékben elmaradnak az időarányos mértéktől. December környékén viszont jelentősebb bérkiáramlást lehet tapasztalni, így a munkaadói és munkavállalói befizetésekből a bevételi terv várhatóan teljesül.

A szakképzési hozzájárulás befizetése jelentősen meghaladja a tervezettet. Szeptember végén az egész évre tervezettnél már 16,1 százalékkal több volt a bevétel. A munkáltatók a korábbi időszakhoz képest inkább vállalják a szakképzési hozzájárulás fizetését, mintsem a gyakorlati szakképzésben való részvételt, vagy annak közvetlen támogatását.

A kiadások esetében kedvező tendenciának tekinthető, hogy az aktív foglalkoztatási eszközök felhasználása szeptember végén 60 százalékos volt, ami időarányosnak azért mondható, mert az aktív foglalkoztatási eszközök jelentős részét adó munkaerő-piaci képzések többsége ősszel indul. Itt a kiadások jobban terhelik az utolsó hónapokat.

A szakképzési célú kifizetések jelentősen elmaradnak még az előirányzattól. Ennek az az oka, hogy részben a decentralizált szakképzési fejlesztés pályázati előkészítése és a pályáztatása igénybe veszi az egész első félévet, és a kifizetések áthúzódnak az év második felére. Sok központi program végrehajtása is megkezdődik, amelyek közbeszerzési eljárása a második félévben esedékes, és ezekre is az év utolsó hónapjaiban folyósítanak pénzt.

Időarányosnak mondható a jövedelempótló támogatás felhasználása. A munkanélküli-ellátásokra kifizetett pénz viszont 3,3 százalékkal meghaladja az időarányos részt. Munkanélküli-ellátásra e szerint az év végéig várhatóan több pénzt kell kifizetni, mint amennyi a tervben szerepel. Az alap főbb kiadási jogcímei közötti átcsoportosításban fontos szerepet játszik a Munkaerőpiaci Alap Irányító Testület (MAT).

Érdemes megemlíteni, hogy a munkaügyi központok szervezetében munkaerő-piaci ellenőrzési osztály működik, amely a támogatottaknál ellenőrzi, hogy a támogatás feltételei fennállnak-e a folyósítás alatt, és a vállalt foglalkoztatási kötelezettséget teljesítik-e a támogatottak. A foglalkoztatási törvény tartalmazza egyébként azokat a szankciókat, amelyeket nem teljesítése esetén alkalmaznak. Például az alap egyéb bevételeinek jelentős részét képezi a jogtalan pénzfelhasználás utáni visszafizetés.

P. E.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem