×

Külföldi jövedelmek adózása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 23. számában (1999. november 15.)

 

Ma már nem megy ritkaságszámba, ha valakinek több országból származik jövedelme. Cikkünk általános áttekintést ad a külföldi állampolgárok magyarországi, illetve a magyar állampolgárok külföldi adókötelezettségével kapcsolatos főbb szabályokról.

 

EGYEZMÉNYEK – ILLETŐSÉG

A külföldi állampolgárok magyarországi, illetve a magyar állampolgárok külföldi adókötelezettségének meghatározásához legelőször azt kell megállapítani, hogy van-e az adott országgal kettős adózást kizáró egyezményünk. A kettős adózást kizáró egyezmények azt határozzák meg, hogy az egyes jogcímeken szerzett jövedelmet a két szerződő állam közül melyik adóztathatja, és azt is megszabják, hogyan kell a kettős adózást elkerülni. Ha van egyezmény, akkor az abban foglaltak az irányadók – és csak ezt követően kell a magyar szabályokat vizsgálni –, ha nincs, akkor a jövedelem Magyarországon és külföldön egyaránt adózik.

Döntő szempont emellett az is, hogy a magánszemély az adott adóévben belföldi vagy külföldi illetőségűnek minősül-e, ugyanis a belföldi illetőségű személyt az összes jövedelme, a külföldi illetőségű személyt pedig a belföldről származó jövedelme után terheli adókötelezettség.

Mentességek

Kamatjövedelem

A következő országok állampolgárainak belföldről származó kamatjövedelme nem adóköteles Magyarországon abban az esetben, ha a kettős adózási egyezmények szerinti feltételeknek egyébként megfelelnek: Albánia, Amerikai Egyesült Államok, Ausztria, Csehország, Dánia, Finnország, Franciaország, Hollandia, Izrael, Jugoszlávia (és utódállamai), Koreai Köztársaság, Luxemburg, Nagy-Britannia és Észak-Írország, Németország, Norvégia, Olaszország, Spanyolország, Svédország, valamint Szlovákia.

Jogdíjak

Nem adóköteles az alábbi államok állampolgárainak belföldről származó jogdíjjövedelme Magyarországon, ha a kettős adóztatási egyezményeknek egyébként megfelelnek: Albánia, Amerikai Egyesült Államok, Ausztria, Belgium, Ciprus, Dánia, Franciaország, Hollandia, Izrael, Koreai Köztársaság, Luxemburg, Nagy-Britannia és Észak-Írország, Németország, Norvégia, Olaszország, Spanyolország, Svájc, Svédország.

Művészet és sport

Az Amerikai Egyesült Államok esetében külföldi nem magánszemély belföldön végzett művészeti és sporttevékenysége nem adóköteles Magyarországon, ha a kettős adóztatási egyezmények rendelkezéseinek megfelel.

A JÖVEDELEM-SZERZÉS JOGCÍME

A magyarok külföldön, a külföldiek itthon jellemzően munkaviszonyból, önállóan (megbízási jogviszony alapján) végzett tevékenységből, igazgatótanácsi, felügyelőbizottsági tagságból vagy társasági tagságból (osztalékrészesedés) szerezhetnek jövedelmet.

A kettős adózást kizáró egyezmények nem egységesen rendelkeznek az egyes jogcímeken szerzett jövedelmek adózásáról, ezért a konkrét szerződéseket minden esetben tanulmányozni kell. Azonban vannak olyan általános szabályok, amelyek az egyes jövedelemszerzési jogcímek esetében azonosak.

Munkaviszonyból származó jövedelem

A munkaviszonyból származó fizetés, bér és más hasonló juttatás – a nemzetközi egyezmények fő szabálya szerint – ott adóköteles, ahol a munkát végzik. Ha azonban a munkavállaló az adott adóévben nem tartózkodik ott összesen 183 napot, és a térítést olyan munkaadó fizeti, aki a másik szerződő államban nem bír illetőséggel, és az illetményt nem a munkaadónak a másik állambeli telephelye vagy állandó képviselete viseli, akkor az így szerzett jövedelem – e három feltétel együttes megléte esetén – ott adózik, ahol a magánszemély illetőséggel bír.

Külföldi munkavállaló Magyarországon

A külföldi állampolgár magyarországi munkavégzéséből származó jövedelme legtöbbször Magyarországon adózik, mégpedig a személyi jövedelemadó-törvény általános szabálya szerint. Így a külföldi munkaviszonyból származó bevételének 100 százaléka adóköteles, és természetesen – a törvényi feltételek megléte esetén – érvényesíthetők az adókedvezmények is.

A munkaviszonyban álló külföldieknél kérdésként merül fel, hogy kell-e utánuk munkaadói és munkavállalói járulékot fizetni. Ha a munkáltató belföldi munkáltatónak minősül, akkor a nála foglalkoztatottak munkaviszonyára teljes egészében vonatkozik a fizetési kötelezettség. A fizetési kötelezettség ebben az esetben független az alkalmazott illetőségétől, mert a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény nem ad lehetőséget arra, hogy a benne foglalt mentességeken túl e kötelezettség alól bárkit is mentesítsen.

Magyar munkavállaló külföldön

Magyar dolgozó esetén – ha a munkáltató külföldi kiküldetését rendeli el – az egyezményekben szereplő, korábban már említett hármas feltétel meglétének jelentős szerepe van. Ha a fizetés magyar munkáltatótól származik, akkor az adóztatás helyét a 183 napos időtartam figyelembevételével, az előzőekben utalt szabálynak megfelelően kell meghatározni.

Ha a külföldi kiküldetés fél évnél rövidebb időre szól, akkor a jövedelem Magyarországon adózik, és az adóelőleget is ennek megfelelően le kell vonni.

Ha a munkaszerződésben fél évnél hosszabb időt kötnek ki, akkor a jövedelem után a munkavégzés első napjától külföldön kell megfizetni az adót.

Amennyiben a munkavégzés időtartama a szerződésben eredetileg meghatározotthoz képest változik, úgy – a tartam csökkenésének, illetve növekedésének függvényében – utólag módosítani kell a levont adóelőleget, külföldről vissza kell azt igényelni, Magyarországon pedig be kell fizetni.

Önálló tevékenységből származó jövedelem

A megbízás alapján önállóan kifejtett tudományos, oktatási, ügyvédi, mérnöki, építészeti, könyvszakértői tevékenység jövedelme az egyezmények általánosan elfogadott szabálya szerint a magánszemély illetősége szerinti államban adóztatható akkor, ha a tevékenység kifejtéséhez a másik államban nem rendelkezik állandó berendezéssel.

A Magyarországon adózó önálló tevékenység bevételének vagy a 90 százalékát kell jövedelemnek tekinteni (tételes költségelszámolás nélkül), vagy lehetőség van a tételes költségelszámolás választására. Ilyenkor azok a kiadások érvényesíthetők, amelyek kizárólag a bevétel elérése érdekében merülnek fel.

Igazgatótanácsi tiszteletdíj

Vannak olyan egyezmények, amelyek külön kitérnek az igazgatótanácsi, felügyelőbizottsági térítések adózására. Fő szabályként az ilyen jogcímen szerzett jövedelem abban az államban adózik, amelyben a térítést és más hasonló fizetést folyósító társaság illetőséggel bír. Megszorítás, hogy ez a szabály csak az igazgatótanácsi, felügyelőbizottsági térítésre igaz, egyéb tiszteletdíjaknál az adott egyezmény azokra vonatkozó cikkeit kell alkalmazni.

Az egyezmény alapján Magyarországon adózó tiszteletdíj nem önálló tevékenységből származó bevételnek számít, a bevétel egésze jövedelem, ezért nincs lehetőség a költségelszámolásra.

Osztalék

Az egyezményekben használt „osztalék" fogalom a részvényekből, a követeléseken kívüli nyereségrészesedést biztosító egyéb jogokból, továbbá más társasági jogokból származó olyan jövedelmet jelent, amely a részvényekből származó jövedelemmel azonos adóztatás alá esik abban az államban, amelynek vállalkozása a nyereséget felosztó társaság. Az osztalékból részesedő természetes személy esetében fő szabály, hogy az az állam adóztatja az osztalékot, amelyben a személy illetőséggel rendelkezik. Emellett az az állam is megadóztathatja saját jogszabályai szerint, amelyben az osztalékot fizető társaság illetőséggel bír. Ez az adóztatási lehetőség azonban a legtöbb egyezményben korlátozott mértékű, általában 5-15% között mozog.

A kettős adózás elkerülése

Magyarországon az osztalék után fizetendő adómérték 20%, illetve 35%. Az egyezmények a kétszeres adózást ilyenkor úgy kerülik el, hogy a másik államban megfizetett adót a fizetendő adóba beszámítják.

Hangsúlyozni kell azonban, hogy minden esetben a konkrét kettős adózást kizáró szerződést kell megvizsgálni, mert az eddig említett általános szabályoktól nem egy esetben eltérő rendelkezés található.

ADÓELŐLEG – ADÓBEVALLÁS

Adóelőleg

A külföldi személyek Magyarországon adózó jövedelmei után az adót, valamint az adóelőleget a kifizetőnek kell megállapítania, levonnia, és a kifizetést követő hó 12-éig kell megfizetnie. Az adót akkor nem kell levonni, ha a nemzetközi egyezmény alapján a bevétel belföldön nem adóztatható, és a külföldi igazolja az illetőségét. Erre a külföldi adóhatóság, nemzetközi szervezet által kiállított okirat hiteles magyar nyelvű fordítása szolgál, amelyet a naptári évben történt első kifizetést megelőzően, az illetőség változása esetén pedig a változást követő első kifizetés időpontját megelőzően kell kérni. Az illetőségigazolást a kifizetőnek kell megőriznie.

Eljárási lehetőségek

Ha a külföldi személytől levonandó, illetve levont adó mértéke magasabb, mint a nemzetközi egyezmény szerinti mérték – ez jellemzően az osztaléknál fordul elő –, akkor több eljárási lehetőség közül lehet választani.

A legegyszerűbb, ha a kifizető az adóhatóságtól kéri, hogy már a kifizetéskor az egyezmény szerinti adómértéket alkalmazhassa. Az engedély – amely a különbözetért való korlátlan felelősség terhe mellett kapható meg – visszavonásig érvényes.

Ha a kifizető megfizette a belföldi adómértéket, de azt a külföldi személytől nem vonta le, akkor az illetőségigazolás benyújtásánál az adóhatóságnál visszatérítési igényt terjeszthet elő.

Amennyiben a nemzetközi egyezményben alkalmazandó adómértéknél magasabb adót a külföldi személytől levonták, akkor a külföldi a kifizető igazolása és az illetőségigazolás benyújtásával maga kérheti az APEH Észak-budapesti Igazgatóságától a különbözet visszatérítését. Az adókülönbözetet az adóhatóság a külföldi személy által megjelölt belföldi konvertibilis forintszámlára utalja át.

Bevallás

A Magyarországon adóköteles külföldi magánszemély munkaviszonyból származó jövedelmének adóelőlegét ugyanúgy kell megállapítani, mint a belföldiek esetében. Ez egyben azt is jelenti, hogy az adókedvezményeket – így az adójóváírást is – már az adóelőleg megállapításakor figyelembe kell venni.

Említettük már azt a fontos szabályt, hogy a belföldi illetőségű személyt az egész jövedelme után, míg a nem belföldit csak a magyarországi jövedelme után terheli adókötelezettség. A bevallás elkészítésekor figyelembe kell venni, hogy ha a jövedelem forrásországával olyan nemzetközi egyezmény áll fenn, amely lehetővé teszi a külföldön szerzett és adózott jövedelem figyelembevételét a belföldi összevonás alá eső jövedelem adóztatásánál, akkor a külföldi jövedelmet ösz-sze kell vonni a belföldivel, és az úgynevezett átlagadókulcs segítségével kell a levonható adót megállapítani. Az átlagadókulcsot a számított adó és az összevont adóalap hányadosaként kell meghatározni, majd az így megkapott átlagos adókulccsal kell a külföldön adózott jövedelmet megszorozni. A külföldön ténylegesen megfizetett adó összegétől függetlenül ez az adóösszeg csökkenti a számított adót.

A megfizetett adó összegének figyelembevétele

A megfizetett adó összegének akkor van jelentősége, ha nincs a jövedelem forrásországával megkötött egyezmény. Ilyenkor a belföldi jövedelemhez hozzá kell adni a külföldről származó jövedelmet, és a számított adóból le kell vonni a külföldön már megfizetett adóösszeget. A levonás azonban nem lehet több, mint a számított adó 90 százaléka, tehát 10 százaléknyi adót mindenképpen meg kell fizetni.

Természetesen, ha külföldön nem vontak le adót vagy adóelőleget, akkor a külföldi jövedelem után is az általános szabályok szerint kell adózni.

Átváltás

A külföldről származó jövedelmet forintra kell átszámítani akkor is, ha azt ténylegesen nem váltották át vagy haza sem hozták. Az átváltáskor az MNB hivatalos, a megszerzés napját megelőző hónap 15. napján érvényes devizaárfolyamot kell figyelembe venni. Olyan külföldi pénznem esetében, amelynek nincs hivatalosan jegyzett árfolyama, az MNB által közzétett, USA-dollárban megadott árfolyammal kell számolni.

Varga Katalin 

1999. évi XXXI. törvény

A Magyar Népköztársaság kormánya és az Uruguayi Keleti Köztársaság kormánya között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelem- és a vagyonadók területén Montevideóban aláírt egyezmény kihirdetéséről

1999. évi XXX. törvény

A Magyar Köztársaság és Ukrajna között a kettős adóztatás elkerüléséről és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról a jövedelem- és vagyonadók területén Kijevben aláírt egyezmény kihirdetéséről

1999. évi XXVIII. törvény

A Magyar Köztársaság és a Tunéziai Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelemadók területén Tuniszban aláírt egyezmény kihirdetéséről

1999. évi XXI. törvény

A Magyar Köztársaság és az Orosz Föderáció között a kettős adóztatás elkerüléséről a jövedelem- és a vagyonadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1999. évi XVIII. törvény

A Magyar Köztársaság és a Moldovai Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és a vagyonadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1999. évi XVI. törvény

A Magyar Köztársaság és Kuvait Állam között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelem- és a vagyonadók területén és gazdasági kapcsolataik előmozdítására Kuvaitban aláírt egyezmény kihirdetéséről

1999. évi XV. törvény

A Magyar Köztársaság kormánya és a Kínai Népköztársaság kormánya között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelemadók területén Pekingben aláírt egyezmény kihirdetéséről

1999. évi XIV. törvény

A Magyar Köztársaság és a Kazah Köztársaság között a kettős adózás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és a vagyonadók területén Budapesten, egyezmény kihirdetéséről

1999. évi XI. törvény

A Magyar Köztársaság és Írország között a kettős adóztatás elkerüléséről és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról a jövedelemadók területén Dublinban aláírt egyezmény kihirdetéséről

1999. évi X. törvény

A Magyar Népköztársaság kormánya és az Indonéz Köztársaság kormánya között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelemadók területén Jakartában aláírt egyezmény kihirdetéséről

1999. évi VII. törvény

A Magyar Köztársaság és a Dél-afrikai Köztársaság között a kettős adóztatás elkerüléséről a jövedelemadók területén Budapesten egyezmény kihirdetéséről

1996. évi CII. törvény

A Magyar Köztársaság és a Vietnami Szocialista Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelemadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1996. évi CI. törvény

A Magyar Köztársaság és a Török Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelemadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1996. évi C. törvény

A Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és a vagyonadók területén Pozsonyban aláírt egyezmény kihirdetéséről

1996. évi XCIX. törvény

A Magyar Köztársaság és Románia között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és a vagyonadók területén Bukarestben aláírt egyezmény kihirdetéséről

1996. évi XCV. törvény

A Magyar Köztársaság és a Lengyel Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és a vagyonadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1996. évi XCIII. törvény

A Magyar Köztársaság és a Cseh Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére, az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és a vagyonadók területén Prágában aláírt egyezmény kihirdetéséről

1996. évi XCII. törvény

A Magyar Köztársaság és a Bolgár Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelem- és a vagyonadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1996. évi XCI. törvény

A Magyar Köztársaság és az Albán Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelem- és a vagyonadók területén Tiranában aláírt egyezmény kihirdetéséről

1996. évi II. törvény

A Magyar Köztársaság és a Pakisztáni Iszlám Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelemadók területén Iszlámábádban aláírt egyezmény kihirdetéséről

1995. évi XVII. törvény

A Magyar Köztársaság kormánya és az Egyiptomi Arab Köztársaság kormánya között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelemadók területén Kairóban aláírt egyezmény kihirdetéséről

1995. évi XVI. törvény

A Magyar Köztársaság kormánya és a kanadai kormány között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és a vagyonadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1993. évi LXVII. törvény

A Magyar Köztársaság és Málta között a kettős adóztatás elkerüléséről Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1993. évi LXIII. törvény

A Magyar Köztársaság és Izrael Állam között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelemadók területén Jeruzsálemben aláírt egyezmény kihirdetéséről

1993. évi LX. törvény

A Magyar Népköztársaság kormánya és Malajzia kormánya között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelemadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1993. évi XXXVI. törvény

A Magyar Köztársaság és Ausztrália között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelemadók területén, Canberrában aláírt egyezmény kihirdetéséről

1992. évi XXVIII. törvény

A Magyar Népköztársaság kormánya és a Koreai Köztársaság kormánya között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelemadó területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1992. évi XXVII. törvény

A Magyar Népköztársaság kormánya és a Brazil Szövetségi Köztársaság kormánya között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelemadó területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1990. évi XCV. törvény

A Magyar Köztársaság és a Luxemburgi Nagyhercegség között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelem- és vagyonadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1940. évi V. törvénycikk

Az egyenes adók tekintetében a kettős adóztatások elhárítása tárgyában Hágában kelt magyar- holland egyezmény becikkelyezéséről

1937. évi XXVI. törvénycikk

Az örökösödési illetékek tekintetében a kettős adóztatás elhárítása céljából Budapesten aláírt magyar-svéd egyezmény becikkelyezéséről

1988. évi 6. törvényerejű rendelet

A Magyar Népköztársaság és a Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelem- és a vagyonadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1982. évi 23. törvényerejű rendelet

A Magyar Népköztársaság és a Svájci Államszövetség között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelem- és a vagyonadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1980. évi 18. törvényerejű rendelet

A Magyar Népköztársaság és Japán között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelemadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1979. évi 27. törvényerejű rendelet

A Magyar Népköztársaság és a Németországi Szövetségi Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelem-, a hozadéki és a vagyonadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1978. évi 15. törvényerejű rendelet

A Magyar Népköztársaság és Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királyság között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelemadók területén Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

1976. évi 2. törvényerejű rendelet

A Magyar Népköztársaság és az Osztrák Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelem-, a hozadéki és a vagyonadó területén Bécsben aláírt egyezmény kihirdetéséről

1976. évi 1. törvényerejű rendelet

A Magyar Népköztársaság és az Osztrák Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére a hagyatéki és az öröklési adók területén Bécsben aláírt egyezmény kihirdetéséről

1949. évi 16. törvényerejű rendelet

A Román Népköztársasággal az egyenes adók, valamint az öröklési illetékek tekintetében a kettős adóztatás elhárítása tárgyában Budapesten aláírt egyezmény kihirdetéséről

13/1990. (VII. 25.) Korm. rendelet

A Magyar Köztársaság kormánya és a Thaiföldi Királyság kormánya között a jövedelemadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról szóló egyezmény kihirdetéséről

12/1988. (III. 10.) MT rendelet

A Magyar Népköztársaság kormánya és Spanyolország kormánya között Madridban aláírt, a jövedelem- és a vagyonadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról szóló egyezmény kihirdetéséről

11/1988. (III. 10.) MT rendelet

A Magyar Népköztársaság kormánya és az Indiai Köztársaság kormánya között Új-Delhiben aláírt, a jövedelemadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény kihirdetéséről

10/1988. (III. 10.) MT rendelet

A Magyar Népköztársaság kormánya és a Holland Királyság kormánya között Hágában aláírt, a jövedelem- és a vagyonadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról szóló egyezmény kihirdetéséről

33/1985. (VII. 1.) MT rendelet

A Magyar Népköztársaság kormánya és a Görög Köztársaság kormánya között Budapesten aláírt, a jövedelem- és a vagyonadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény kihirdetéséről

20/1984. (IV. 18.) MT rendelet

A Magyar Népköztársaság kormánya és a Belga Királyság kormánya között a jövedelem- és a vagyonadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról szóló egyezmény kihirdetéséről

82/1982. (XII. 29.) MT rendelet

A Magyar Népköztársaság kormánya és a Ciprusi Köztársaság kormánya között Budapesten aláírt, a jövedelem- és a vagyonadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény kihirdetéséről

55/1982. (X. 22.) MT rendelet

A Magyar Népköztársaság kormánya és a Svéd Királyság kormánya között Stockholmban aláírt, a jövedelem- és a vagyonadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény kihirdetéséről

67/1981. (XII. 16.) MT rendelet

A Magyar Népköztársaság kormánya és a Norvég Királyság kormánya között Oslóban aláírt, a jövedelem- és a vagyonadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény kihirdetéséről

66/1981. (XII. 16.) MT rendelet

A Magyar Népköztársaság kormánya és a Finn Köztársaság kormánya között Budapesten aláírt, a jövedelem- és a vagyonadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény kihirdetéséről

65/1981. (XII. 16.) MT rendelet

A Magyar Népköztársaság kormánya és a Francia Köztársaság kormánya között Párizsban aláírt, a jövedelem- és a vagyonadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény kihirdetéséről

53/1980. (XII. 12.) MT rendelet

A Magyar Népköztársaság kormánya és az Olasz Köztársaság kormánya között Budapesten aláírt, a jövedelem- és a vagyonadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról szóló egyezmény kihirdetéséről

49/1979. (XII. 6.) MT rendelet

A Magyar Népköztársaság kormánya és az Amerikai Egyesült Államok kormánya között Washingtonban aláírt, a jövedelemadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról szóló egyezmény kihirdetéséről

45/1979. (XI. 10.) MT rendelet

A Magyar Népköztársaság kormánya és a Dán Királyság kormánya között Budapesten aláírt, a jövedelem- és a vagyonadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény kihirdetéséről

9/1979. (III. 2.) MT rendelet

A jogi személy jövedelme és vagyona kettős adóztatásának elkerüléséről szóló, Ulánbátorban kelt egyezmény kihirdetéséről

8/1979. (III. 2.) MT rendelet

A természetes személyek jövedelme és vagyona kettős adóztatásának elkerüléséről szóló, Miskolcon aláírt egyezmény kihirdetéséről

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem