A munkavédelmi bírságolási eljárás nyomán kiszabott bírságösszegek kezelését, felhasználását a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (Mvt.), valamint a munkavédelmi jellegű bírságok felhasználásáról szóló 2/1996. (II. 21.) MüM rendelet tartalmazza. A befolyt bírságpénz a munkavédelem támogatására használható fel. A munkaadók országos pályázatokon nyerhetik el az egészségesebb és biztonságosabb munkavégzést segítő forrásokat.
A munkabiztonsági felügyelők az ellenőrzés során tapasztalt mulasztások jellegének és súlyának megfelelően szabálysértési, végrehajtási, illetve munkavédelmi bírságot szabnak ki.
Az 1994 óta hatályos előírás alapján a munkavédelmi bírság kiszabására a súlyos veszélyeztetést feltáró felügyelő javaslatára az illetékes területi szerv vezetője jogosult. A szabálysértési eljárás lefolytatása és a szabálysértési bírság kiszabása közvetlenül az eljáró felügyelő jogköre.
A törvénytervezet hat évvel ezelőtti vitája során merült fel az az igény, hogy az állami költségvetéssel párhuzamosan a munkavédelmi felügyeletek által kiszabott bírságok összege is segítse a munkavédelmi célok megvalósítását. Ezt a célt támogatták a munkavédelmi érdekegyeztetésben részt vevő partnerek és az Országgyűlésben valamennyi párt is. Ennek megfelelően megszülethetett az Mvt. 80. §-a: A felügyeletek által a munkavédelemre vonatkozó szabályok megszegése miatt kiszabott pénzbírságot az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség számlájára kell befizetni, és az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés céljainak támogatására kell felhasználni."
A kivetett bírságok | |||
---|---|---|---|
Év | Munkavédelmi bírság (E Ft) | Szabálysértési bírság (E Ft) | Összesen (E Ft) |
1996 | 50 930 | 18 478 | 69 408 |
1997 | 66 755 | 24 666 | 91 421 |
1998 | 68 650 | 29 270 | 97 920 |
A támogatás alapja
A munkavédelmi vonatkozású szabályok az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos – szervezett keretek között történő – munkavégzés szabályainak rendszerét jelentik. Ez a szabályrendszer tartalmazza a munkabiztonság és munkaegészségügy jogi előírásait, illetve a szabványok munkavédelmet érintő előírásait.
A szabálysértési bírságok felső határa a korábbi 30 ezer forintról ez év júliusában 60 ezer forintra változott, amelynek összegéről a felügyelők mindig a konkrét mulasztás súlyát mérlegelve döntenek.
A szabálysértés az enyhébb szankcionálás kategóriájába sorolható: így például szabálysértési bírsággal sújtható a szeszes ital fogyasztására vonatkozó tilalmat megszegő (magyarán a munka közben italozó); az, aki az előzetes vagy időszakos orvosi vizsgálathoz kötött munkakörben a munkáját úgy folytatja, hogy orvosi vizsgálaton nem vett részt; vagy az, aki munkáltatóként az üzemi balesettel kapcsolatban nyilvántartási, kivizsgálási, bejelentési kötelezettségét nem teljesíti.
A munkavédelmi bírság felső határa jóval magasabb, elérheti a 3 millió forintot is. Ezzel azokat a munkáltatókat sújtják, akik a munkavállalók egészségét, testi épségét súlyosan veszélyeztetik.
A táblázatban foglalt összegek a kivetett bírságokat jelentik, ami azonban sosem kerül teljes mértékben a számlára, tekintettel a fellebbezési lehetőségekre, illetve a behajtás nehézkességére.
Pályázat, lehetőségek
A munkavédelmi szabályok megszegése miatt kiszabott pénzbírságok országos pályázaton keresztül jutnak vissza a támogatást elnyerő munkahelyekre.
Az 1996-ban kiadott munkaügyi miniszteri rendelet értelmében a pénzbírságokat különösen a biztonságos munkaeszközök és védőeszközök, technológiák kutatása, fejlesztése, a foglalkozási ártalmak megelőzését szolgáló tájékoztatás, tanácsadás, ismeretterjesztés, képzés, továbbképzés céljára pályázat útján történő támogatás nyújtásával kell felhasználni.
Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) évente kétszer hirdet pályázatot, ezeket a hivatalos közlönyökben (Szociális és Munkaügyi Közlöny, Egészségügyi Közlöny, Ipari és Kereskedelmi Közlöny) és két napilapban jelenteti meg. A meghirdetett témakörökben pályázni lehet kamatmentes, visszatérítendő vagy vissza nem térítendő támogatásra. A támogatás odaítéléséről a szociális és családügyi miniszter dönt az Országos Munkaügyi Tanács keretében működő munkavédelmi bizottság munkaadói és munkavállalói oldala, valamint a munkavédelmi hatóságok (OMMF, ÁNTSZ, Magyar Bányászati Hivatal) véleményének figyelembevételével.
A támogatásból – az utóbbi négy pályázaton támogatást elnyertek témáit elemezve – jelentős összeg jutott a különböző egészségügyi intézményekben (klinikák, kórházak, gyermekek és idősek otthona) dolgozók fizikai megterhelésének csökkentésére, de támogatást kapott a legveszélyesebb ágazatokban (vegyipar, építőipar, mezőgazdaság) a veszélyeket csökkentő technikai, szervezési megoldások kidolgozása, a munkabiztonsággal kapcsolatos EU-irányelvek, kézikönyvek kiadása, illetve a bányaveszélyek elleni korszerű védekezési módok kidolgozása.
Példaként bemutatjuk a legutóbbi pályázat kiemelten támogatott céljait:
- A munkahelyi egészség, biztonság és környezetvédelem integrált munkahelyi stratégiáját támogató vezetési gyakorlat feltételeinek megteremtése.
- Olyan technológiák, szervezési megoldások kidolgozása, amelyek az építőipar munkabiztonsági helyzetét, a munkaeszközök biztonságát javítják, és a munkavégzés közben fennálló veszélyeket, ártalmakat csökkentik vagy megszüntetik, különös tekintettel az építőipari kis- és középvállalkozásokra.
- Az egészségügyi intézmények munkafeltételeinek javítását szolgáló, az ágazatban honosítható új megoldások kivitelezése.
- A munkavégzés feltételeinek (munkakörülmények és munkakörnyezet) javítását, illetve a foglalkozási betegségek és munkabalesetek csökkentését célzó közvetlen gyakorlati hasznosításra irányuló munkabiztonsági és munka-egészségügyi kutatás.
- A bányászati tevékenység során fellépő fő bányaveszélyek megelőzése, hatásainak mérséklése.
- Tematikus jellegű, a munkavédelmi információt segítő szabvány-, illetve egységes szerkezetbe foglalt jogszabálygyűjtemények kiadása.
- A munkavédelmi szolgáltatások minőségi fejlesztéséhez, minőségbiztosítási rendszerek kiépítéséhez, laboratóriumok akkreditálásához visszatérítendő támogatás.
- Vállalatirányítók (menedzsment) felkészítése rövid konferenciák, továbbképzések keretében (a munkavédelem alapkérdései, értékei, főbb felelősségi viszonyok), figyelemmel arra, hogy az Mvt. 57. § (2) és 58. § (2) bekezdései alapján a menedzsment munkavédelmi felelősségét nem csökkenti a munkavédelmi szakember (szolgálat) foglalkoztatása.
A pályázat, a támogatás elnyerésének lehetősége a jövőben is fennáll; a felügyelők továbbra is ellenőriznek, és a tapasztalat szerint a gazdasági lendület gyakran túlfut a biztonsági előírásokon. Ez pedig, ha nem kívánt módon is, de gyarapítja a bírságpénz kasszáját.
A következő pályázati kiírás előreláthatólag november végén jelenik meg (a terv szerint januári beküldési határidővel) az említett tárcaközlönyökben. Ezt követően lehet érdeklődni a részletekről a közlönyben megadott címen, illetve az OMMF Jogi és Igazgatási Főosztályán.
dr. Varga László- Nikházy JánosA munkavédelmi jellegű pénzbírságok felhasználása | ||
---|---|---|
Év | A támogatást elnyertek száma | A támogatás összege E Ft |
1996 | 31 | 44 842 |
1997 | 25 | 50 356 |
1998 | 60 | 128 186 |