×

Bírságpénzek visszaosztása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 23. számában (1999. november 15.)

 

A munkavédelmi bírságolási eljárás nyomán kiszabott bírságösszegek kezelését, felhasználását a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (Mvt.), valamint a munkavédelmi jellegű bírságok felhasználásáról szóló 2/1996. (II. 21.) MüM rendelet tartalmazza. A befolyt bírságpénz a munkavédelem támogatására használható fel. A munkaadók országos pályázatokon nyerhetik el az egészségesebb és biztonságosabb munkavégzést segítő forrásokat.

 

A munkabiztonsági felügyelők az ellenőrzés során tapasztalt mulasztások jellegének és súlyának megfelelően szabálysértési, végrehajtási, illetve munkavédelmi bírságot szabnak ki.

Az 1994 óta hatályos előírás alapján a munkavédelmi bírság kiszabására a súlyos veszélyeztetést feltáró felügyelő javaslatára az illetékes területi szerv vezetője jogosult. A szabálysértési eljárás lefolytatása és a szabálysértési bírság kiszabása közvetlenül az eljáró felügyelő jogköre.

A törvénytervezet hat évvel ezelőtti vitája során merült fel az az igény, hogy az állami költségvetéssel párhuzamosan a munkavédelmi felügyeletek által kiszabott bírságok összege is segítse a munkavédelmi célok megvalósítását. Ezt a célt támogatták a munkavédelmi érdekegyeztetésben részt vevő partnerek és az Országgyűlésben valamennyi párt is. Ennek megfelelően megszülethetett az Mvt. 80. §-a: „A felügyeletek által a munkavédelemre vonatkozó szabályok megszegése miatt kiszabott pénzbírságot az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség számlájára kell befizetni, és az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés céljainak támogatására kell felhasználni."

A kivetett bírságok
Év Munkavédelmi bírság (E Ft) Szabálysértési bírság (E Ft) Összesen (E Ft)
1996 50 930 18 478 69 408
1997 66 755 24 666 91 421
1998 68 650 29 270 97 920

A támogatás alapja

A munkavédelmi vonatkozású szabályok az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos – szervezett keretek között történő – munkavégzés szabályainak rendszerét jelentik. Ez a szabályrendszer tartalmazza a munkabiztonság és munkaegészségügy jogi előírásait, illetve a szabványok munkavédelmet érintő előírásait.

A szabálysértési bírságok felső határa a korábbi 30 ezer forintról ez év júliusában 60 ezer forintra változott, amelynek összegéről a felügyelők mindig a konkrét mulasztás súlyát mérlegelve döntenek.

A szabálysértés az enyhébb szankcionálás kategóriájába sorolható: így például szabálysértési bírsággal sújtható a szeszes ital fogyasztására vonatkozó tilalmat megszegő (magyarán a munka közben italozó); az, aki az előzetes vagy időszakos orvosi vizsgálathoz kötött munkakörben a munkáját úgy folytatja, hogy orvosi vizsgálaton nem vett részt; vagy az, aki munkáltatóként az üzemi balesettel kapcsolatban nyilvántartási, kivizsgálási, bejelentési kötelezettségét nem teljesíti.

A munkavédelmi bírság felső határa jóval magasabb, elérheti a 3 millió forintot is. Ezzel azokat a munkáltatókat sújtják, akik a munkavállalók egészségét, testi épségét súlyosan veszélyeztetik.

A táblázatban foglalt összegek a kivetett bírságokat jelentik, ami azonban sosem kerül teljes mértékben a számlára, tekintettel a fellebbezési lehetőségekre, illetve a behajtás nehézkességére.

Pályázat, lehetőségek

A munkavédelmi szabályok megszegése miatt kiszabott pénzbírságok országos pályázaton keresztül jutnak vissza a támogatást elnyerő munkahelyekre.

Az 1996-ban kiadott munkaügyi miniszteri rendelet értelmében a pénzbírságokat különösen a biztonságos munkaeszközök és védőeszközök, technológiák kutatása, fejlesztése, a foglalkozási ártalmak megelőzését szolgáló tájékoztatás, tanácsadás, ismeretterjesztés, képzés, továbbképzés céljára pályázat útján történő támogatás nyújtásával kell felhasználni.

Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) évente kétszer hirdet pályázatot, ezeket a hivatalos közlönyökben (Szociális és Munkaügyi Közlöny, Egészségügyi Közlöny, Ipari és Kereskedelmi Közlöny) és két napilapban jelenteti meg. A meghirdetett témakörökben pályázni lehet kamatmentes, visszatérítendő vagy vissza nem térítendő támogatásra. A támogatás odaítéléséről a szociális és családügyi miniszter dönt az Országos Munkaügyi Tanács keretében működő munkavédelmi bizottság munkaadói és munkavállalói oldala, valamint a munkavédelmi hatóságok (OMMF, ÁNTSZ, Magyar Bányászati Hivatal) véleményének figyelembevételével.

A támogatásból – az utóbbi négy pályázaton támogatást elnyertek témáit elemezve – jelentős összeg jutott a különböző egészségügyi intézményekben (klinikák, kórházak, gyermekek és idősek otthona) dolgozók fizikai megterhelésének csökkentésére, de támogatást kapott a legveszélyesebb ágazatokban (vegyipar, építőipar, mezőgazdaság) a veszélyeket csökkentő technikai, szervezési megoldások kidolgozása, a munkabiztonsággal kapcsolatos EU-irányelvek, kézikönyvek kiadása, illetve a bányaveszélyek elleni korszerű védekezési módok kidolgozása.

Példaként bemutatjuk a legutóbbi pályázat kiemelten támogatott céljait:

  1. A munkahelyi egészség, biztonság és környezetvédelem integrált munkahelyi stratégiáját támogató vezetési gyakorlat feltételeinek megteremtése.
  2. Olyan technológiák, szervezési megoldások kidolgozása, amelyek az építőipar munkabiztonsági helyzetét, a munkaeszközök biztonságát javítják, és a munkavégzés közben fennálló veszélyeket, ártalmakat csökkentik vagy megszüntetik, különös tekintettel az építőipari kis- és középvállalkozásokra.
  3. Az egészségügyi intézmények munkafeltételeinek javítását szolgáló, az ágazatban honosítható új megoldások kivitelezése.
  4. A munkavégzés feltételeinek (munkakörülmények és munkakörnyezet) javítását, illetve a foglalkozási betegségek és munkabalesetek csökkentését célzó közvetlen gyakorlati hasznosításra irányuló munkabiztonsági és munka-egészségügyi kutatás.
  5. A bányászati tevékenység során fellépő fő bányaveszélyek megelőzése, hatásainak mérséklése.
  6. Tematikus jellegű, a munkavédelmi információt segítő szabvány-, illetve egységes szerkezetbe foglalt jogszabálygyűjtemények kiadása.
  7. A munkavédelmi szolgáltatások minőségi fejlesztéséhez, minőségbiztosítási rendszerek kiépítéséhez, laboratóriumok akkreditálásához visszatérítendő támogatás.
  8. Vállalatirányítók (menedzsment) felkészítése rövid konferenciák, továbbképzések keretében (a munkavédelem alapkérdései, értékei, főbb felelősségi viszonyok), figyelemmel arra, hogy az Mvt. 57. § (2) és 58. § (2) bekezdései alapján a menedzsment munkavédelmi felelősségét nem csökkenti a munkavédelmi szakember (szolgálat) foglalkoztatása.

A pályázat, a támogatás elnyerésének lehetősége a jövőben is fennáll; a felügyelők továbbra is ellenőriznek, és a tapasztalat szerint a gazdasági lendület gyakran túlfut a biztonsági előírásokon. Ez pedig, ha nem kívánt módon is, de gyarapítja a bírságpénz kasszáját.

A következő pályázati kiírás előreláthatólag november végén jelenik meg (a terv szerint januári beküldési határidővel) az említett tárcaközlönyökben. Ezt követően lehet érdeklődni a részletekről a közlönyben megadott címen, illetve az OMMF Jogi és Igazgatási Főosztályán.

dr. Varga László- Nikházy János
A munkavédelmi jellegű pénzbírságok felhasználása
Év A támogatást elnyertek száma A támogatás összege E Ft
1996 31 44 842
1997 25 50 356
1998 60 128 186

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem