×

Változások a társadalombiztosításban

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 22. számában (1999. október 15.)

 

Cikkünk a társadalombiztosítás rendszerének megújult eljárásjogi intézményeit ismerteti, kitérve a változással érintett jogokra, illetve kötelezettségekre, valamint az önellenőrzés szabályaira is.

 

A társadalombiztosítás területén az 1998. január 1-jétől hatályos szabályozás eredményeként az 1997. december 31-ig hatályos – 1975. évi II. törvényt (T.) négy új törvény váltotta fel: a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.); a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Tny.); a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény (Mpt.), valamint a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (Ebt.). A törvények végrehajtási rendeletei is tagolódtak, a korábban egységes 89/1990. (IV. 1.) MT rendeletet (R.) kilenc végrehajtási rendelet váltotta fel.

A társadalombiztosítási eljárási szabályok tekintetében jelentős változás, hogy az eljárási rendre elsődlegesen az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény (Art.) szabályait kell alkalmazni azokban a kérdésekben, amelyek a társadalombiztosítási jogviszonyokat érintik.

Szervezetrendszer

Az érdemi változást azonban az 1999. január 1-jétől hatályba lépő közigazgatási szervezeti változások hozták. 1999. január 1-jétől a társadalombiztosítási feladatokat az APEH járulékigazgatóságai (ebbe a szervezetbe integrálódtak az Egészségbiztosítási Pénztár folyószámlaosztályai, valamint a Nyugdíjbiztosítási Igazgatósághoz tartozó ellenőrzési osztályok), az Egészségbiztosítási Pénztárak (ez a megcsappant szervezet látja el továbbra is a társadalombiztosítási ellátások folyósítását, ezenkívül a családtámogatási és nevelési ellátások folyósítását is. Legnagyobb feladata továbbra is a biztosítottak nyilvántartásával és az egészségügyi szolgáltatások kezelésével kapcsolatos teendők elvégzése), valamint a Nyugdíjbiztosítási Igazgatóságok (feladatkörükbe a nyugdíjak megállapításával és az ehhez szükséges adatok kezelésével kapcsolatos feladatok tartoznak) látják el.

A járulékok nyilvántartásával, ellenőrzésével, beszedésével és végrehajtásával kapcsolatos hatósági teendők az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) járulékigazgatóságaihoz tartoznak.

A vállalkozói kivét

A főfoglalkozású egyéni vállalkozók vonatkozásában továbbra is érvényes az a főszabály, hogy a járulékfizetés alapja a vállalkozói kivét, de legalább a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimális bér úgy, hogy a kivét éves szinten elérje legalább a minimális bér naptári évre számított összegét. Ennek megfelelően a 99611 jelű összesítő bevallás – eltérően az 1998. évben használatos 98013 jelűtől – nem tartalmaz a tárgyévben elért tényleges jövedelemre vonatkozó, ún. göngyölített adatokat, csak a tárgyhavi tényleges vállalkozói kivét összegét kell annak 18. sorába beírni.

Visszaigénylés

Visszaigénylésre mindegyik bevallás esetében a nyomtatvány 11. sora szolgál. Ebben a sorban akkor szerepelhet adat, ha korábban a járulékfizető önellenőrzési lapot nyújtott be, azon nem betudást kért, és a túlfizetés a folyószámlán ténylegesen fennáll, illetve a foglalkoztatónál működtetett kifizetőhely által folyósított ellátások összege a tárgyhavi járulékfizetési kötelezettséget meghaladja, és a foglalkoztató annak nem a következő időszakban történő betudását kéri.

A visszaigénylésnek minden esetben feltétele a köztartozásokkal kapcsolatos nyilatkozat kitöltése is (a 99610 jelű bevallásnál a 60., illetve 61. sor, a 99611 jelű bevallásnál a 30., illetve 31. sor, a 99612 jelű bevallásnál pedig a 33., illetve a 34. sor).

Az egészségügyi hozájáruláshoz kapcsolódó bevallások

Tekintettel arra, hogy az új Eht. rendelkezései értelmében a százalékos mértékű, illetve tételes összegű egészségügyi hozzájárulással kapcsolatos feladatokat az állami adóhatóság általános hatáskörű területi szervei végzik, az egészségügyi hozzájárulással kapcsolatos bevallásokat 1999. január hónaptól nem a járulékbevallások részeként kell megtenni. Az új rendszerű egészségügyi hozzájárulás bevallására szolgál a 9901 jelű (havi), 9902 jelű (negyedéves), 9903 jelű (éves) bevallás.

A hibásan benyújtott bevallások kijavítása

Az Art. 24. §-a részletes szabályokat tartalmaz arra nézve, hogy a benyújtott bevallást milyen eljárási rend szerint lehet kijavítani. 1999. január 1-jéig a hibás bevallások javítására vonatkozóan nem rendelkezett jogszabály, ezt a társadalombiztosítási szervek a gyakorlatban kialakult különféle módon oldották meg. Most a benyújtott összesítő bevallások esetében is az Art. szabályait kell alkalmazni.

A bevallás javítása hivatalból

Az önbevallási rendszer keretében benyújtott összesítő bevallást vizsgáló járulékigazgatóság számítási hiba vagy más hasonló elírás észlelése esetén eldönti, hogy a hiba vagy elírás a járulékfizetésre kötelezett közreműködése nélkül is kijavítható, avagy sem.

Ha a hiba vagy elírás a benyújtott összesítő bevallás adatai alapján kijavítható, úgy a járulékigazgatóság a kijavítást elvégzi. Ez csak a nyilvánvaló és a bevallás többi adata alapján megállapítható bevallási tételre terjedhet ki (pl. számítási hiba esetén).

Értesítési kötelezettség

Abban az esetben, ha a kijavítás járulékfizetési kötelezettséget, ellátásként figyelembe vehető összeget, valamint önellenőrzés esetén visszaigényelhető összeget is érint, úgy erről a járulékigazgatóság köteles értesíteni a járulékfizetésre kötelezettet. Az értesítésre a törvény harmincnapos határidőt határoz meg, amely a hiba kijavításától (és nem pl. az összesítő bevallás benyújtásától) kezdődik.

Abban az esetben, ha a járulékfizetésre kötelezett a járulékigazgatóság által közölt kijavítással nem ért egyet, a kiértesítés kézbesítésétől számított tizenöt napon belül kérhet egyeztetést.

Egyeztetési kötelezettség

A járulékigazgatóság köteles a megfelelő bizonylataival megjelenő járulékfizetésre kötelezettel (vagy a képviseletére jogosult személlyel) az egyeztetést lefolytatni. Az egyeztetés során jegyzőkönyvet kell felvenni. Ha az egyeztetés nem vezet eredményre, a járulékigazgatóság köteles megindítani az adóigazgatási eljárást, és ennek keretében a járulékot határozattal megállapítani.

Hiánypótlás

Abban az esetben, ha a bevallás a járulékfizetésre kötelezett közreműködése nélkül nem javítható ki (például azért, mert a bevallásról hiányozik a kötelezett aláírása, a fizetési kötelezettség vagy a viszszautalás összege nem állapítható meg stb.), a járulékigazgatóság a járulékfizetésre kötelezettet hiánypótlásra hívja fel. A felhívás határideje a hiányosság észlelésétől számított tizenöt nap.

A kijavítás eredménye

Abban az esetben, ha a kijavítás eredményeképpen a járulékfizetésre kötelezettnek az eredetileg bevallotthoz képest alacsonyabb összegű befizetési kötelezettsége keletkezik, két eset lehetséges:

ha a többlet befizetése is megtörtént, úgy azt a járulékfizetőnek az eljárás során (a kijavításról történt kiértesítést követően vagy az egyeztetés során, vagy pedig a határozat jogerőre emelkedése után) előterjesztett kérelmére harminc napon belül vissza kell utalni, illetve ha még nem történt befizetés, úgy csak a kijavított összeget (a különbözetet) kell harminc napon belül a járulékfizetésre kötelezettnek befizetnie. A kijavítás miatti többletbefizetést – egyetértés esetén – harminc napon belül kell teljesíteni.

A kijavítás nem (ön)ellenőrzés

Kijavításra az önellenőrzési eljárásban is van lehetőség, a járulékigazgatóság által végzett kijavítás azonban nem minősül ellenőrzésnek. Ennek megfelelően, ha a kijavítással kapcsolatos eljárás során a járulékfizetési kötelezettség megállapítható, és a hatóság határozatot hoz, ez sem minősül utólagos (ún. elfedett, be nem vallott) járulékmegállapításnak, és a megállapítás következményeként járulékbírság kiszabására sincs lehetőség.

Megszűnt a házipénztári befizetés

Megszűnt a házipénztári befizetés lehetősége. A fizetési kötelezettségeket a bankszámlával rendelkező vállalkozások pénzintézeti átutalással, a bankszámlanyitásra nem kötelezettek pedig készpénz-átutalási megbízással (postai csekken) teljesítik. Ezért a hatóság kizárólag a bankszámlanyitásra nem kötelezett vállalkozások részére küldi ki a készpénz-átutalási megbízásokat.

Az adatszolgáltatás teljesítése
Az APEH Járulékigazgatóságaihoz kell benyújtani a következő nyomtatványokat
  • 99620 Önellenőrzési lap foglalkoztatók részére;
  • 99621 Önellenőrzési lap foglalkoztatónak nem minősülő egyéni vállalkozóknak;
  • 99610 Összesítő bevallás foglalkoztatók részére;
  • 99611 Összesítő bevallás olyan egyéni vállalkozók részére, akik a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbért meghaladó vállalkozói kivét esetén kötelezettek a bevallás benyújtására;
  • 99612 Összesítő bevallás olyan egyéni vállalkozó részre, aki negyedévente köteles bevallásra és járulékfizetésre;
  • 99201/T jelű adatbejelentő lap a cégbejegyzésre kötelezett valamennyi társaságnak;
  • 99201/J jelű adatbejelentő lap a cégbejegyzésre kötelezett valamenynyi társaságnak;
  • 99202 adatmódosító lap a cégbejegyzésre kötelezett jogi személyek, a jogi személyiséggel nem rendelkező társaságok és egyéb szervezetek részére;
  • 99202/T változásbejelentő lap a cégbejegyzésre kötelezett valamenynyi társaság részére;
  • 99202/J változásbejelentő lap a cégbejegyzésre kötelezett valamenynyi társaság részére;
  • 992012 bejelentkezési lap a külföldi államok Magyar Köztársaság területén működő diplomáciai testületei részére;
  • 992022 adatmódosító lap a külföldi államok Magyar Köztársaság területén működő diplomáciai testületei részére;
  • 992011 bejelentkezési lap a cégbejegyzésre nem kötelezett jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb társaságok és szervezetek részére;
  • 991021 adatmódosító lap a 11%-os mértékű egészségbiztosítási járulék fizetésére kötelezettek részére;
  • 991011 bejelentkezési lap a 11%-os mértékű egészségbiztosítási járulék fizetésére kötelezettek részére;
  • 991013 bejelentkezési lap a Magyarországon nem bejegyzett külföldi munkáltató által a Magyar Köztársaság területén munkaviszony keretében foglalkoztatott devizabelföldi természetes személyek részére;
  • 991023 adatmódosító lap a Magyarországon nem bejegyzett külföldi munkáltató által a Magyar Köztársaság területén munkaviszony keretében foglalkoztatott devizabelföldi természetes személyek részére.

Tárgyhavi bevallások

A 99610 jelű (összesítő bevallás a foglalkoztatók részére) nyomtatványhoz a foglalkoztatóknak minden esetben csatolniuk kell a 99610A jelű betétlapoldalt, amely a létszámadatok közlésére szolgál.

A 99610 jelű nyomtatványhoz a 99610A-01 jelű betétlapoldalt az általános társadalombiztosítási vagy családtámogatási kifizetőhelyet működtető foglalkoztatónak kell kitöltenie.

AZ ÖNELLENŐRZÉS

1998. január 1-jétől az önellenőrzéssel kapcsolatosan is az Art. rendelkezéseit kell alkalmazni. Az Art. az adózót megillető alapvető jogként határozza meg az önellenőrzési jogot. Ennek megfelelően az adózó önellenőrzésre jogosult, ha a törvény egyéb szakaszai másként nem rendelkeznek.

Önellenőrzésre jogosultak

A járulékok megállapítására (az egyéni járulékoknak a biztosítottaktól történő) levonására, bevallásaira és megfizetésére köteles foglalkoztató [Tbj. 4. § a) pont], illetve a foglalkoztatónak nem minősülő egyéni vállalkozó [Tbj. 4. § b) pont] jogosult önellenőrzést végezni.

Kivétel

Az a személy, aki személyi igazolvánnyal rendelkezik vagy azzal jogszabályi előírás alapján rendelkeznie kellene, és a Tbj. szerint nem biztosított és nem minősül biztosított eltartott hozzátartozójának sem, továbbá a szolidaritási elv alapján a Tbj. 16. § a)-p) pontjai sem jogosítják fel egészségügyi szolgáltatásra, a Tbj. 39. § (2) bekezdésében előírt – a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbér 11%-ának megfelelő összegű – egészségbiztosítási járulékfizetési kötelezettség utólagos módosítását nem teheti meg önellenőrzéssel. Abban az esetben, ha a biztosítási jogviszony fennállását a befizetéssel érintett időszakra nézve utólag állapítják meg, a már befizetett 11%-os mértékű egészségbiztosítási járulék az illetékes járulékigazgatóságtól – a foglalkoztató által kiállított igazolás benyújtásával – visszaigényelhető.

Az önellenőrzés tárgya

Járulékfizetési kötelezettségek

A járulékfizetési kötelezettségek közül az önellenőrzési jog a nyugdíjjárulékra, az egészségbiztosítási járulékra, a társadalombiztosítási járulékra, a társadalombiztosítási kifizetőhelyek esetében a táppénz-hozzájárulásra, valamint a baleseti járulékra terjed ki.

Ellátások

Az ellátások vonatkozásában az önellenőrzés valamennyi ellátásra kiterjedhet, függetlenül attól, hogy azok az Egészségbiztosítási Alapot terhelik, annak terhére elszámolhatók, avagy azokat nem a társadalombiztosítási alapokból finanszírozzák.

Pótbevallás és önellenőrzés

Pótbevallásról akkor beszélünk, amikor egy adott időszakra – például egy hónapra – a kötelezett egyáltalán nem nyújtott be bevallást, és ezt a mulasztást utóbb pótolja. Ehhez az esethez értelemszerűen nem kapcsolódhat ugyanaz a kedvező megítélés, mint az önellenőrzéshez, ezért pótbevallás esetén a hatóság késedelmi pótlékot számít fel. A mulasztási bírság, valamint a járulékbírság kiszabásánál mérlegelési szempontként játszik szerepet a pótbevallás ténye. Ugyancsak szerepet játszhat a pótbevallás ténye a kiszabott szankciókkal kapcsolatos fizetéskönnyítési, valamint mérséklési és elengedési kérelmek tárgyában, ún. méltányossági eljárás keretében történő határozathozatalkor.

Ezzel szemben önellenőrzésnek minősül, ha egy adott időszakra a járulékfizetésre kötelezett a korábban már benyújtott bevallást kívánja módosítani.

Az önellenőrzés határideje

Az önellenőrzés a járulékok megállapítására vonatkozó elévülési időn belül végezhető el, tehát az önellenőrzési jog annak a naptári évnek az utolsó napjától számított 5 év elteltével évül el, amelyben az adóról bevallást, bejelentést kellett volna tenni, illetve bevallás, bejelentés hiányában az adót meg kellett volna fizetni [Art. 95. § (1)]. Lényeges korlát, hogy az önellenőrzési jog egy adott időszakra vonatkozóan csak addig az időpontig gyakorolható, ameddig arra ellenőrzés nem kezdődik. Az ellenőrzés megkezdésének a járulékigazgatóság által végzett ellenőrzésnél is – az Art. szabályaiból következően – a megbízólevél bemutatása, illetve az igazgatási szerv hivatali helyiségében történő ellenőrzés esetén az erről szóló értesítés kézbesítésének – a hatóság számára tértivevénnyel dokumentált – időpontja minősül.

Többszöri önellenőrzés

Önellenőrzés a fenti korlátok mellett egy adott időszakra nézve több alkalommal is végezhető azzal, hogy azonos bevallások ismételt önellenőrzése esetén a késedelmi pótlék 75 százalékának megfelelő mértékben kell az önellenőrzési pótlékot felszámítani, szemben a főszabályként érvényesülő 50 százalékos mértékkel.

Az önellenőrzés kizártsága

Nincs lehetőség önellenőrzésre a járulékigazgatóság által utólag – ellenőrzés keretében – megállapított járulékok, ellátások, visszafizetési igények vonatkozásában.

Nyilvántartás

Az önellenőrzéssel érintett tételeket a feltárás időpontjában nyilvántartásba kell venni. Ez a járulékfizetésre kötelezett saját nyilvántartása, amely alakilag nem kötött, csupán a tartalma meghatározott. Így abban fel kell tüntetni az eredeti bevallási kötelezettséget, a helyesbítés időpontját, a helyesbített járulék alapját és összegét, valamint a helyesbített ellátás összegét.

A nyilvántartás mellékletét képezi a helyesbítés szöveges indokolása, valamint az önellenőrzési pótlék kiszámításának a levezetése. Az előbbiek szerinti tartalommal vezetett nyilvántartást és a helyesbítés alapjául szolgáló bizonylatokat az elévülési időn belül meg kell őrizni.

A nyilvántartás hatósági vizsgálata

Az önellenőrzésről vezetett nyilvántartást a hatóság ellenőrzése során vizsgálja. Abban az esetben, ha az önellenőrzés előbbi adminisztrációja nem készült el, illetve hiányos, úgy az Art. 74. §-ának (13) bekezdésére alapított mulasztási bírsággal sújtható a járulékfizetésre kötelezett. Ennek összege egyéni vállalkozók, illetve foglalkoztatók esetén egyaránt 200 000 forintig terjedhet.

Érdekességként megemlítjük, hogy járulékügyekben – 1999-et megelőző időszakokra – rendszeresített önellenőrzési lapokon (a 98020 jelűn a 92. sorban, a 97020 jelűn a 46. sorban, valamint a 96020 jelűn a 44. sorban) szereplő felszólításnak („Az önellenőrzésre és az önellenőrzési pótlék számítási módjára vonatkozó szöveges indokolást az önellenőrzési laphoz mellékelni kell!") nincs jogszabályi alapja.

„Jegyzőkönyvezett önellenőrzés"

Önellenőrzésre jegyzőkönyvezett formában is csak a járulékmegállapításhoz való jog elévülési idején belül van lehetőség. A korábban idézett Art. 95. §-ának (1) bekezdése értelmében ennek megfelelően egyéni vállalkozók saját jogú járulékai esetében – az 1997. december 31-ig érvényesülő éves bevallási rendszer kapcsán – 1994. és 1995. évekre, egyéni vállalkozók alkalmazottainak járulékai, valamint egyéb munkáltatók összesítő elszámolásai vonatkozásában 1993. december hónaptól kezdődő időszakra jegyzőkönyvezhető az önellenőrzés.

A jegyzőkönyv tartalma

A jegyzőkönyvi megállapításoknak összhangban kell lenniük az önellenőrzés szabályaival, ugyanakkor tartalmi szempontból bizonyos célszerűségi szempontokat is figyelembe kell venni. Ezért a jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az önellenőrzés időpontját; továbbá azt, hogy az önellenőrzés milyen időszakra (időszakokra) vonatkozik; az önellenőrzés eredményeként milyen kötelezettség (járulék és önellenőrzési pótlék), illetve követelés (visszaigénylés) keletkezik, és többlet esetén azt is, hogy a járulékfizetésre kötelezett ügyfél ezzel kapcsolatban milyen rendelkezést tesz (például visszautalást vagy betudást kér stb.); abban az esetben, ha a jegyzőkönyv benyújtásával egyidejűleg megtörténik vagy már korábban megtörtént az önellenőrzési pótlék befizetése, úgy célszerű ezt a tényt feltüntetni és a befizetést igazoló bizonylatot másolatban csatolni, végül az ügyfél személyes megjelenése esetén az önellenőrzési pótlék számítása is jegyzőkönyvezhető – ezzel egy esetleges, a kijavításra irányuló eljárás megtakarítható –, és a jegyzőkönyvhöz szöveges indokolás is csatolható.

Önellenőrzési pótlék

Számítási mód

Az önellenőrzés során az eredeti esedékességet követő naptól, mindig naptári napokra vetítve, és mindig a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat mértékéből kiindulva kell számolni a helyesbítés nyilvántartásba történő feljegyzésének napjáig terjedő időtartamra az önellenőrzési pótlékot.

Mentességek

A szabályszerűen végrehajtott önellenőrzéssel a járulékfizetésre kötelezett mentesül a járulékbírság és a mulasztási bírság megfizetése alól. A feltárt különbözetnek és az önellenőrzési pótléknak határidőben – az önellenőrzés időpontjától (amely egyben a nyilvántartásban történő feljegyzés időpontja is) számított tizenöt napon belül – való befizetése pedig a késedelmi pótlék megfizetése alól mentesíti a járulékfizetésre kötelezettet.

Ebben az optimális esetben a kötelezett kizárólag önellenőrzési pótlékot fizet, amelyet az APEH 10032000-06056205 számú számlájára kell átutalni.

Késedelmi pótlék

Amennyiben az önellenőrzési határidőt a kötelezett túllépi és a késedelmét nem menti ki, úgy az önellenőrzéshez fűzött kedvezőbb szankciók nem alkalmazhatók, tehát önellenőrzési pótlék helyett késedelmi pótlékot kell felszámolni, amelynek összegét a járulékfizetésre kötelezettel közölni kell. Ha a késedelmi pótlék öszszegét a járulékfizetésre kötelezett vitatja, és az egyeztetés sem vezet eredményre, úgy a késedelmi pótlék összegét a hatóság határozattal állapítja meg. Késedelmi pótlékot kell felszámítani akkor is, ha a járulékfizetésre kötelezett az önellenőrzési pótlék összegét nem vallja be.

Az önellenőrzési pótlék kijavítása

Abban az esetben, ha az önellenőrzési pótlék összegét a kötelezett tévesen vallotta be, a járulékigazgatóság a számítási hibát és más hasonló elírást kijavítja, ha pedig a kijavítás a fizetési kötelezettség vagy a visszatérítés összegét is érinti, a kijavításról a járulékfizetésre kötelezettet harminc napon belül értesíti.

A járulékfizetésre kötelezett javára mutatkozó helyesbítés esetén – tekintettel az Art. 44. §-ának (2) bekezdésére – önellenőrzési pótlékot nem kell felszámítani.

Visszatérítés esetén a járulékigazgatóság az Art. 27. §-ának (2) bekezdésében rögzített harmincnapos határidőn belül a járulékfizető által megjelölt pénzforgalmi jelzőszámra történő átutalással köteles teljesíteni. Ettől a harmincnapos visszafizetési kötelezettségtől csak kifejezett, törvényi szintű szabályozás esetén van helye eltérésnek. A járulékfizetésre kötelezett védelmét szolgálja, hogy a harmincnapos ügyintézési határidőbe „bele kell férnie" annak is, ha a hatóság helyszíni ellenőrzést tart szükségesnek.

Eljárási rend

Az önellenőrzésnek a társadalombiztosítási eljárásban 1998. január 1-jétől érvényes rendszere egy – a korábbi, a „72. sor"-on alapuló eljárásnál – cizelláltabb eljárási rendet alapoz meg. Ez bizonyos szempontból (önellenőrzési pótlék) enyhébb, bizonyos szempontból (havonkénti bontású önellenőrzési lapok) pedig szigorúbb, bonyolultabb a járulékfizetésre kötelezettek számára. Mindenképpen az új eljárás javára írható az a tény, hogy a szabályozás részleteiben is törvényen alapul, szemben a korábbi szabályozással.

Laki Judit
Tb-bankszámlaszámok és bankszámlák
  • 10032000-06056188 APEH Járulékbeszedési számla;
  • 10032000-06056195 APEH Járulék késedelmi pótléka beszedési számla;
  • 10032000-06056205 APEH Járulékhoz kapcsolódó bírság, mulasztási bírság és önellenőrzési pótlék beszedési számla;
  • a korábbi, a MEP-ek ún. akciós számláira történő befizetéseket (pl. folyamatban lévő részletfizetések esetében) 1999. január hónaptól kezdődően az APEH megyei igazgatóságainak végrehajtói letéti számláira kell teljesíteni. A Fővárosi és Pest Megyei Egészségbiztosítási Pénztár akciós számlájának a jogutód számlája pedig az 10032000-01601051 APEH-SZTADI végrehajtói letéti számla lett;
  • az egészségügyi hozzájárulás beszedésére az APEH általános hatáskörű szerveinél az 10032000-06056212 pénzforgalmi jelzőszámú számla szolgál.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem