×

Területfejlesztési koncepció

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 21. számában (1999. szeptember 15.)
 

Az ősszel folytatja az Országgyűlés az 1996-ban elfogadott területfejlesztési törvény módosításának vitáját. A kormány előterjesztése alapján a legjelentősebb változtatásra a regionális fejlesztési tanácsok esetében kerül sor. Az országos területfejlesztési koncepcióban meghatározott hét tervezési-statisztikai régióban az eddigi önkéntes önszerveződés helyett kötelezően létre kell hozni a fejlesztési tanácsokat. Ezeknek az intézményeknek elsősorban az adott régió gazdaságának és infrastruktúrájának fejlesztése lesz a feladatuk. Mikes Évát, a Miniszterelnöki Hivatal közigazgatási és terület-politikai államtitkárát a területfejlesztés jövőjéről, a régiók szerepéről kérdeztük.

 

A területfejlesztési koncepció központi eleme a regionális szemlélet. Meghatározták-e pontosan, hogy miféle területi egység lesz a régió, és mennyiben lesznek képesek megfelelni az EU követelményeinek?

– A tavaly ősszel született országgyűlési határozat magában foglalja az úgynevezett hétrégiós megoldást. A területfejlesztési törvény módosítása során ez nem lesz ismét tárgya a vitának. Ezek azonban jelen pillanatban nem államigazgatási értelemben vett régiók, amit azért fontos megjegyezni, mert a viták jelentős része ezzel kapcsolatos. Előre láthatók az államigazgatási régiók kialakítása során várható nézeteltérések. Bizonnyal vita lesz majd a székhelyek kiválasztásáról vagy az államigazgatási középszintről. Ez azonban most nincs napirenden, az országgyűlési határozat elfogadását követően ugyanis fejlesztési régiókról beszélünk, és nem az államigazgatási középszint területéről. Jómagam, ha vidéki városban járok, gyakran találkozom a székhely kiválasztása miatti helyi rivalizálás jeleivel. Ez teljesen természetes, csak nem időszerű. A különböző régiókhoz való tartozás kérdését többféle módon meg lehet közelíteni, de olyan területi felosztást semmiképpen nem lehet csinálni, amelyet senki sem kifogásol. Meg kellett találni azt a megoldást, ami egyrészt tiszteletben tartja az egyébként is természetes egységeket, ugyanakkor számban is kezelhetővé teszi a felosztást, továbbá valamennyire adaptálja a Nyugat-Európában és Közép-Európában másutt már kialakult vagy kialakulóban levő regionális rendszert.

Véleménye szerint, az említett elvek figyelembevételével hogyan sikerült kialakítani a régiókat?

– Ez a területi felosztás megfelel az elveknek, a viták zöme az úgynevezett központi régióval, tehát Budapest környékével kapcsolatos. Vannak olyan települések, amelyek a központi régióhoz tartozástól vagy legalább kötődéstől remélik saját gazdasági fellendülésüket. Ám a régióknak nem az a feladatuk, hogy valamiféle központ felé tendáljanak, hanem az, hogy szerves területi egységet alkotván önmagukban véve hatékonyan működjenek. A régión belüli munkamegosztás több régióban már előzetesen is alakulgat, hogy példaként említsem Szeged és Kecskemét viszonyát, ahol úgy tűnik, hogy nagyon békés úton Kecskemét pénzügyi, környezetvédelmi központ óhajt lenni, és erre meg is vannak az adottságai.

A hét tervezési-statisztikai régión belül az elképzelések szerint 150 úgynevezett kistérség jön majd létre. Mi a kistérség, mi a szerepe a régióban?

– Az egyik nagyon fontos szempont az, hogy ezekben a régión belüli munkamegosztásokban kinek milyen területi adottságai vannak. Az a cél, hogy olyan kistérségi egységek alakuljanak ki, amelyek valamilyen területen nagyon komolyan meg tudnak jelenni a térképen. Ebből a szempontból másodlagos, hogy kulturális, idegenforgalmi vagy pedig ipari központ, a lényeg, hogy a maga területén be tudjon illeszkedni, ami elengedhetetlen a régió egészének a szerves fejlődéséhez.

A kormányon belül ki a valódi gazdája a területfejlesztésnek, hiszen létezik egy vidékfejlesztési tárca, amely „mellesleg" előterjesztette a törvénymódosítást, és itt van az államtitkárság, de érintett az ügyben több minisztérium is?

– Az államtitkárság, amely ugyan természetesen a végrehajtó hatalom része, hiszen strukturálisan egy minisztériumon belül helyezkedik el, mégis kifejezetten koordináló és elméleti szerepkört ellátó szervezet.

Nekünk komoly előkészítő és figyelemfelhívó szerepünk van. Feladatunk, hogy rámutassunk arra: a tárcakoordinációban, illetve az egyeztetések folyamatában melyek azok a pontok, amelyeknek külön figyelmet kell szentelni. Természetesen javaslatokat teszünk az érintett tárcáknak, majd pedig a működő rendszerben mi működtetjük a területfejlesztés egyik monitoringrendszerét. Ez azért fontos, mert utána ezen keresztül kell hogy a tárcák felé megtörténjenek azok a jelzések: a saját szempontjaikon kívül melyek azok, amelyeket még figyelembe kellene venniük.

Mindez nem változtat azon, hogy a területfejlesztésben elsősorban a vidékfejlesztési minisztérium érintett, de az államigazgatási feladatok miatt például a Belügyminisztériumnak is van szerepe. A foglalkoztatáspolitikában viszont, amelyben elsősorban az aktív munkaerő-piaci eszközökkel foglalkoznak majd a fejlesztési tanácsok, a szociális és az oktatási tárcának lesz vezető szerepe.

A fejlesztési régiók, pontosabban a fejlesztési tanácsok már most, az előcsatlakozási folyamatban elérhető források felhasználása során igyekeznek összehangolt munkával elkészíteni a regionális fejlesztési terveket. Ez nagyon fontos az európai uniós források elnyerése miatt, de az országos fejlesztési terv szempontjából is lényeges.

Többen kifogásolják, hogy a területfejlesztésben állami, illetve kormányzati túlsúly érvényesül.

– Látni kell, hogy itt mindenképpen egy kiegyensúlyozott rendszer kialakítására kell törekedni. Nyilvánvaló, hogy a terveket és az elképzeléseket az adott térségben kell kialakítani. Nemcsak az önkormányzatiság jegyében, de azért is, mert ott fogják a munkát elvégezni. Helyben lehet pontosan tisztázni, hogy mik a célkitűzések, milyen kapacitások állnak rendelkezésre. A területfejlesztés mégis elsősorban központi feladat. Nem lehet a régiókat egymásnak engedni, hogy civakodjanak arról, hogy ki hogyan jut hozzá a forrásokhoz, illetve ki milyen irányba fejleszt.

A kormányzatnak tehát egyfajta kiegyenlítő, kiegyensúlyozó szerepkört kell felvállalnia a különböző fejlettségű térségek között?

– Kétségtelen, hogy a történelmi fejlődés miatt vannak eleve meghatározott helyzetek, fejlettebb, illetve kevésbé fejlett régiók. Ez azonban nem valamiféle abszolút értékítélet. Egyes térségek, amelyek a gazdasági fejlődés szempontjából az elmúlt évtizedek iparpolitikája vagy a déli határainkon dúló háborúk miatt háttérbe szorultak, mégis elismert kulturális és oktatási központok. A mezőgazdasági régióknak, amelyek iparilag nem olyan fejlettek, mint mondjuk az északnyugat-dunántúli vidékek, ott a lehetőség, hogy a mezőgazdasági feldolgozóipar fejlesztésével olyan területekké váljanak, amelyek komoly húzóerőt jelenthetnek az országnak.

Mit tehetnek majd a regionális fejlesztési tanácsok, hogyan állnak ezek fel, milyen feladat-, illetve hatáskörrel, milyen döntési jogosítványokkal rendelkeznek majd?

– Az első dolog, amit le kell szögeznünk, hogy természetes módon, egyébként a szerepkörükből adódóan is nem olyan döntéshozó szervezetek lesznek, amelyeknek – miként az korábbi ötletekben felvetődött – valamiféle tervek végrehajtása lenne az érdemi hatáskörük. Ebben ma már senki nem gondolkodik.

Nagyon fontos szerepük lesz a területfejlesztési tanácsoknak a koordinációban, hiszen a fejlesztési tervek előkészítésén, kivitelezésén, karbantartásán kívül nyilvánvaló, hogy – mivel a teljes régió igényeivel tisztában kell lenniük – az érdekek egybehangolására is törekedniük kell. Nagymértékben elősegítheti a regionális közigazgatásra való átállást az, hogy már időközben kiegyenlítődnek az érdekek, a régiók egymáshoz csiszolódnak. Ilyen szerepük is lesz majd a fejlesztési tanácsoknak.

Milyen lesz a tanácsok összetétele?

– Az önkormányzatok meghatározó alapkövei a fejlesztési tanácsoknak, hiszen az önkormányzatok saját fejlesztései, saját fejlesztési tervei a legfontosabb építőkockái mindenfajta térségfejlesztésnek. Az önkormányzatok saját forrásai, saját fejlesztőereje meghatározó, de mindezt a régióegységben kell elhelyezni. Tehát, hogyha a térségben ütőképes önkormányzatok vannak, az nagyon jó, de ha nincsenek, akkor a kevésbé ütőképes önkormányzatok sokaságát kell megegyezéses úton rábírni olyan megoldásra, hogy abból valami előremutató mozgás jöjjön ki.

A másik oldal a kormányzati oldal, amely szintén meghatározó, mert az országfejlesztés koordinálásban – sok esetben a forráselosztásban, a tárcakoordinációban, a tárcák saját forrásainak orientálásában – a kabinet képviselőinek nagyon komoly feladatuk van.

A harmadik oldal összetételének és pozíciójának kialakításában, amelynek természetesen a munkaadók meghatározó tényezői lesznek, még vannak viták. Az azonban biztosnak látszik, hogy a kamaráknak is szerepük lesz a fejlesztési tanácsok által igényelt források felhasználása, illetve azok pályára állítása szempontjából.

Milyen módon történik majd az oldalak eltérő vagy éppen azonos érdekeinek egyeztetése a tanácsokban?

– Az érdekegyeztetési folyamatban nemcsak lehetséges, hanem szükséges is különválasztani az érdekcsoportokat. Azt látni kell, hogy a struktúrában, amelyről beszélünk, van önkormányzati fejlesztés, önkormányzati érdekkör, és van országos, kormányzati fejlesztés és forráselosztás, és az állampolgárok mindkettőben érdekeltek.

A munkaadói érdekeknek be kell tagozódniuk a kormányzati és az önkormányzati fejlesztési elképzelésekbe. A munkaadói javaslatoknak önálló érdekként nem szabad megjelenniük a fejlesztési tanácsokban, mert akkor annak működése diszfunkcionálissá válik. Szakértőként ugyanakkor a munkaadóknak kell felülvizsgálniuk azt, hogy a kormányzati és az önkormányzati tervek a gazdaságfejlesztésben életképesek-e az adott régióban. Azaz a munkaadói oldal akkor tud eredményesen működni a tanácsokban, ha nem napi érdekekben gondolkodik.

K. P.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem