×

Szigorú számadású nyomtatványok

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 21. számában (1999. szeptember 15.)

 

A bizonylatolási kötelezettség sokszor megkeseríti a gazdálkodó szervezetek életét, különösen, ha az adóigazgatási azonosításra alkalmas, úgynevezett szigorú számadás alá vont nyomtatványokról van szó. Egy-egy mulasztás vagy hiba sokszor nehéz pénzébe kerül az érintettnek, így nem érdektelen az ilyen nyomtatványokra vonatkozó tudnivalók áttekintése.

 

A gazdálkodók szempontjából alapvető kérdés, hogy milyen feltételek szerint minősül a bizonylat szigorú számadású nyomtatványnak, annál is inkább, mert a jogszabály ezeket a bizonylatokat nem sorolja fel tételesen. Emellett nem hagyható figyelmen kívül az sem, hogy egyes kérdésekben az 1999. évet érintő változások további szigorításokat léptettek életbe. Az alapvető szabályok és a változások ismeretének hiánya sok esetben vezetett és vezethet szankciók alkalmazásához. Célszerű ennek érdekében áttekinteni, hogy melyek a szigorú számadású nyomtatványok tartalmával, kezelésével kapcsolatos, az értékesítőt és a felhasználót érintő, leggyakrabban felmerülő problémák, illetőleg azoknak az adóhatóság által is elfogadott megoldásai.

Adóigazgatási azonosításra alkalmas bizonylatok

A szigorú számadású nyomtatványokra vonatkozó főbb szabályokat a számla, az egyszerűsített számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint a nyugtaadást biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról szóló 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet (Rendelet) tartalmazza. Ez a jogszabály határozza meg tételesen egyebek mellett azt is, hogy melyek azok a bizonylatok, amelyek adóigazgatási azonosításra alkalmasak.

Ilyen bizonylatnak minősül a számla, egyszerűsített számla, valamint a nyugta, természetesen csak abban az esetben, ha tartalma megfelel a Rendelet követelményeinek. A bizonylatok csak akkor alkalmasak adóigazgatási azonosításra, ha azok beszerzéséről a kibocsátó (a bizonylat felhasználója, azaz az értékesítő) a bizonylatot forgalmazó által kiállított olyan számlával rendelkezik, amely tartalmazza az értékesített nyomtatványok (számlatömbök, nyugtatömbök) megnevezését, a nyomtatvány sorszámát tól-ig, a vevő nevét és címét (székhelyét, telephelyét), valamint a vevő adóigazgatási azonosító számát.

További feltétel, hogy az értékesítő a bizonylatokat szigorú számadás alá vonja. Ez utóbbi vonatkozásában feltétlenül meg kell határozni, hogy mit is jelent a szigorú számadás alá vonás fogalma.

Szigorú számadás alá vonás

A szigorú számadás alá vonás azt jelenti, hogy az idetartozó nyomtatványokról az értékesítőnek nyilvántartást kell vezetnie, mégpedig a bizonylatok egyes fajtáiról (számla, nyugta stb.) külön-külön, amelyben fel kell tüntetni a nyomtatvány (bizonylat) jelét és számjelét, a nyomtatvány beszerzését igazoló számla számát és a számlán feltüntetett teljesítés keltét, a tömbök sorszámozását tól-ig megjelöléssel, a használatbavétel keltét, valamint a kiselejtezés keltét.

Ezt a feltételrendszert az adóalanyoknak 1999. március 13-tól kell alkalmazniuk. A Rendelet korábban hatályos előírásainak megfelelő bizonylatok felhasználására 1999. december 31-ig van lehetőség.

Kivételek

Általánosságban elmondható, hogy adóigazgatási azonosításra csak a nyomtatott, folyamatos sorszámozással ellátott bizonylatok alkalmasak, ez alól azonban vannak kivételek. Ennek megfelelően adóigazgatási azonosításra alkalmas a fenti kritériumoknak megfelelő bizonylaton kívül:

  • az a bizonylat, amelyet nyomdai úton állítottak elő, de csak abban az esetben, ha a kibocsátó gondoskodik a kibocsátás és az elszámolás során a bizonylatok szigorú számadás alá vonásáról – a fentiekben jelzett feltételek betartása mellett –, és gondoskodik arról is, hogy megtörténhessen a másolattal, illetve a tőpéldánnyal való hiánytalan elszámolás. (Ez utóbbi feltétel teljesítésére nincs szükség a készpénzzel azonos elszámolás alá eső, meghatározott értékű bizonylatoknál.);
  • az a számla, amelyet számítógéppel állítottak elő (Ennek a számlának a szigorú számadás alá vonását úgy kell biztosítani, hogy a számlát nyilvántartó gépi program kihagyás vagy ismétlés nélkül képes legyen a sorszámozásra, és a másolatok alapján elvégezhető legyen a hiánytalan elszámolás is. Ezen túlmenően 1999. március 31-től gépi számlázás esetén a számlakibocsátónak rendelkeznie kell a számlázási program vonatkozásában olyan dokumentációval, amely lehetővé teszi a program működésének ellenőrzését.);
  • az a – pénztárgép, taxaméter által kibocsátott – nyugta, számla, amelyet kibocsátó pénztárgépet, illetve taxamétert az APEH elnöke az arra vonatkozó feltételek megléte alapján engedélyezett és azt az arra feljogosított szerviz üzembe helyezett. Ez az engedély tartalmazza a forgalmazó nyilvántartási, adatszolgáltatási és egyéb kötelezettségeit. A jóváhagyás további feltétele, hogy a pénztárgépet, taxamétert forgalmazó rendelkezzen az úgynevezett CE megfelelőségi dokumentációval, valamint a gyártó megfelelőségi nyilatkozatával. [A CE megfelelőségi dokumentációra vonatkozó előírásokat a 79/1997. (XII. 31.) IKIM rendelet tartalmazza. A típusjóváhagyás során ezt a rendelkezést 1999. június 11-től kell alkalmazni.]

A taxaméterrel szembeni követelmények

Mindezeken túlmenően a taxaméter jóváhagyásához további együttes feltételeknek is teljesülniük kell. Így a taxaméternek alkalmasnak kell lennie legalább nyolc tarifa (ezen belül alapdíj, útdíj, várakozási díj) egyidejű tárolására, a taxaméteren nem gyulladhat ki a nyugtakiíratás megtörténtéig a szabad jelzés, továbbá abban az esetben, ha a taxaméter több általánosforgalmiadó-alany részére készült (értve ezalatt, hogy a taxisszolgáltatást egy gépkocsival több személy végzi, és a taxaméter e több személy szolgáltatását méri), az adómemóriában tárolt adatoknak adóalanyonként el kell különülnie, végül az adómemóriába a napi forgalom záráskényszerrel kell hogy rögzítődjön. Ez utóbbi feltétel megvalósulása két formában történhet: vagy a nap 24. órájában, vagy pedig a taxaméter első bekapcsolásakor. Emellett a taxaméter típusjóváhagyásának van még egy további feltétele is: a forgalmazónak rendelkeznie kell az Országos Mérésügyi Hivatal érvényes hitelesítési engedélyével.

A nyomtatványok kezelése

A szigorú számadás alá vont nyomtatványok kezelésekor számos gyakorlati probléma merült fel főként a rendelet hatálybalépését követő időszakban, amely problémák ismerete, illetve azok adóhatóság által is elfogadott megoldása a jövőre nézve az egységes gyakorlat kialakítása, illetve a majd a későbbiekben jelzett szankciók elkerülése érdekében elengedhetetlen. A probléma és a megoldások egy része általános jellegű, míg egy másik része a forgalmazókat érinti.

Kérdés, hogy a szigorú számadású nyomtatványokat milyen módon kell nyilvántartani, melyek azok a nyomtatványok, bizonylatok, amelyek nyilvántartásba vétele kötelező, van-e joga a vállalkozás vezetőjének arra, hogy saját elhatározása szerint bevonjon bizonylatokat a szigorú számadású nyomtatványok körébe, illetve kihagyhat-e a nyilvántartásból a jogszabályban ilyenként meghatározott bizonylatokat.

Fogódzó a számviteli törvény

A szigorú számadású nyomtatványok körének meghatározásához elsődlegesen a számvitelről szóló 1991. évi XVIII. törvény (Sztv.) 86. §-a ad támpontot. Eszerint a készpénz kezeléséhez kapcsolódó nyomtatványokat, továbbá minden olyan nyomtatványt, amelyért a nyomtatvány értékét meghaladó vagy a nyomtatványon szereplő névértéknek megfelelő ellenértéket kell fizetni, vagy amelynek az illetéktelen felhasználása viszszaélésre adhat alkalmat, szigorú számadás alá kell vonni.

Gyakorlati problémák

A szigorú számadási kötelezettség alá tartozó nyomtatványokat a jogszabály nem sorolja fel tételesen, a bizonylatok körét a jogszabályi feltételek figyelembevétele mellett a gazdálkodóknak kell meghatározni, és teljesíteni mindazokat a kötelezettségeket, amelyek a szigorú számadás alá vonás folyamatában az adóalanyokat terhelik. Ezért a Rendelet hatálybalépését követően a joggyakorlatnak esetenként kellett tisztázni, hogy egyes nyomtatványok szigorú számadási kötelezettség alá tartoznak-e, avagy sem.

Étkezési jegyek, értékpapírok

A szigorú számadás körébe kell vonni az étkezési jegyeket, valamint az értékpapírokat is. Fontos, hogy e kötelezettség vonatkozásában az Sztv. nem nyújt segítséget, mert nem sorolja fel a szigorú számadás alá vonandó bizonylatok, nyomtatványok fajtáit, hanem csak az ilyenként kezelendő nyomtatványok tartalmát határozza meg. Ebből pedig az következik, hogy a konkrét intézkedéseket – a fentiek szerint – a gazdálkodó szervezeteknek maguknak kell megtenniük.

E vonatkozásban a gazdálkodó, illetve a vállalkozás vezetője jogosult arra, hogy meghatározza az Sztv.-ben, illetve a Rendeletben előírt bizonylatok, nyomtatványok konkrét (teljes) körét, valamint ezen túlmenően azokat az egyéb bizonylatokat is, amelyeket a vállalkozás vagyonának védelme érdekében, a munkavállalókkal való elszámolás ellenőrizhetősége vagy egyéb felelősségi kérdések tisztázása miatt szigorú számadás alá von (1/1997. számviteli kérdés, Számvitel és Könyvvizsgálat 1997. januári szám).

Átutalási utalványok

Ismeretes, hogy a gazdálkodók számos esetben postai átutalási utalványon teljesítenek különféle fizetési kötelezettségeket (például a kamarai tagdíjakat, egyes tevékenységek kötelező felelősségbiztosítási díjának befizetését), amelyből azonnal adódik az a probléma, hogy az ilyen utalvány elfogadható-e adóigazgatási azonosításra alkalmas bizonylatként (nyugtaként), és amennyiben igen, milyen feltételek mellett?

Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (Áfa-tv.) 13. §-a (1) bekezdésének 20. pontja alapján az MSZ 16133-90. számú szabványnyugtán kívül bármely más, az értékesítést végző adóalany által kiállított, adóigazgatási azonosításra alkalmas bizonylat elfogadható nyugtaként, amely a korábbiakban felsorolt alaki kellékekkel rendelkezik.

Ebből következően a postai átutalási utalvány elfogadható nyugtaként, ha tartalmazza az értékesítő nevét, címét, adószámát, az elvégzett tevékenység SZJ-besorolását, az adó alapját, az adó százalékos mértékét, a befizetendő összeget és a postai utalvány sorszámát (utóbbi feltételnél tekintettel arra, hogy a nyugta sorszáma az alaki kellékek része). Emellett az elfogadás feltétele, hogy az utalványokat is szigorú számadású nyomtatványként kell kezelni (1993/293. APEH-iránymutatás, AEÉ 1993/12.).

Felhasználhatóság

A Rendelet hatálybalépése előtt beszerzett nyomtatványok felhasználhatósági ideje vonatkozásában merült fel – amely itt részben a teljesség kedvéért említendő meg a lejárat időpontjára figyelemmel, de emellett ismerete segítséget adhat az elévülési időn belüli adóhatósági ellenőrzéskor, illetve azt megelőzően követendő eljáráshoz is –, hogy a hatálybalépést megelőzően vásárolt, nyomdailag sorszámozott bizonylatok felhasználhatósági ideje egybeesik-e a szintén a hatálybalépés előtt beszerzett, de nyomdai sorszámozást nem tartalmazó bizonylatok felhasználási idejével.

A Rendelet 10. §-ának (3) bekezdése a Rendelet hatálybalépése előtt beszerzett és nyomtatott sorszámozást nem tartalmazó bizonylatokat 1996. március 31-ig tette felhasználhatóvá, a felhasználás feltétele volt, hogy az adóalany a bizonylatokat utólagosan besorszámozza és szigorú számadású nyilvántartásba vegye.

A jogszabály azonban nem rendelkezett arról, hogy mi a teendő az eredetileg beszámozott nyomtatványokkal. A gyakorlatban ezeknek a bizonylatoknak a felhasználására is csak 1996. március 31-ig volt lehetőség akkor, ha az adóalany nem rendelkezett a nyomtatványok beszerzését dokumentáló, a Rendelet 1. §-ának (2) bekezdésében meghatározott, a fentiekben már ismertetett részletességű számlával. Ennek indoka, hogy az adóigazgatási azonosításra alkalmasságnak kettős feltétele van. Egyrészt, hogy a beszerzés a Rendelet szabályainak megfelelően dokumentálva legyen, másrészt, hogy a nyomtatványok szigorú számadású nyilvántartásba vétele megtörténjen.

A gyakorlat a nyomdai úton sorszámozott bizonylatok vonatkozásában az volt, hogy azok sem voltak felhasználhatók 1996. március 31-ét követően, mert a bizonylat vásárlásáról szóló számla nem tartalmazta kötelezően a Rendelet szerinti tartalmi elemeket.

Az adóhatóság azonban ennek ellenére lehetőséget adott a takarékossági szempontok érvényesítésére annak érdekében, hogy a fel nem használt bizonylatok a rendelkezés ellenére ne vesszenek kárba, mégpedig a következő módokon:

  • lehetőség volt a vásárlás helyén a bizonylatok átcserélésére, amikor az ezzel kapcsolatos elszámolás a visszárura vonatkozó rendelkezések szerint alakult; továbbá
  • a forgalmazónak lehetősége nyílt arra, hogy a bizonylatokat utólag nyilvántartásba vegye az őt terhelő, korábban már hivatkozott adatszolgáltatás teljesíthetősége érdekében, végül
  • a forgalmazó hitelt érdemlően kiegészíthette az eredeti beszerzési bizonylatot a Rendelet által előírt részletességű adatokkal (1996/231. APEH iránymutatás, AEÉ 1996/10.).

A forgalmazókat érintő főbb kötelezettségek

A szigorú számadású nyomtatványokkal kapcsolatos, forgalmazókat érintő kötelezettségek ismeretének hiánya gyakran vezet az adóhatóság általi szankciók alkalmazásához. Az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény 74. §-a (13) bekezdésének a) és b) pontja alapján az adóhatóság akár kettőszázezer forint összegű mulasztási bírsággal is sújthatja a forgalmazót valamely kötelezettségmulasztás miatt. Ez az alábbi kötelezettségek maradéktalan teljesítésével elkerülhető.

Bejelentés a tevékenységről

A forgalmazóknak a szigorú számadású nyomtatványok értékesítésekor bejelentési, nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettsége keletkezik. Ennek megfelelően az áfa tv.-ben megjelölt szabvány szerinti sorszámozott számlák, egyszerűsített (készpénzfizetési) számlák és nyugták értékesítését végző forgalmazó az erre irányuló tevékenységét, annak megkezdésétől számított 15 napon belül köteles írásban bejelenteni a székhelye szerint illetékes adóigazgatóságnak. A bejelentésben meg kell jelölnie a nevét, címét, adóigazgatási azonosító számát, az értékesítendő nyomtatvány megnevezését, jelét. A tevékenység megszűnését szintén ebben a határidőben kell jelenteni a székhely szerint illetékes adóhatóságnak.

Számlakibocsátás

Az értékesítőt az eladásról kiállított számla kibocsátásakor is szigorú alaki és tartalmi kötelezettségek terhelik, amelynek alapján – a Rendeletnek megfelelően – a számlán részletesen és rövidítések nélkül köteles feltüntetni:

  • az értékesített nyomtatvány megnevezését,
  • a nyomtatvány kezdő és utolsó sorszámát és mennyiségét, ezen belül darabszám szerint, tömb esetében annak a darabszámát, megjelölve azt is, hogy a tömb hány darabos,
  • a vevő nevét és teljes címét, tehát székhelyét, telephelyét vagy lakóhelyét, az irányítószámot, az utcát és a házszámot,
  • a vevő adóigazgatási azonosító számát.

Problémák az adószám körül

A Rendelet hatálybalépését követő kezdeti időszakban számos esetben előfordult, hogy a bizonylatot megvásárolni kívánó személy, illetve szervezet képviseletében eljárók megtagadták a fenti adatok – különösen az adóigazgatási azonosító – megadását, sőt olyan eset is előfordult, hogy az adatokat kérő, értékesítő szervezet ellen a Gazdasági Versenyhivatal előtt eljárást indítottak (amelyben persze a Hivatal értelemszerűen nem hozott érdemi határozatot, hiszen a kérdésnek versenyjogi vonatkozása nincs).

Az ilyen vásárlói fellépés hatására eleinte több alkalommal elfordult, hogy az összeütközések elkerülése miatt a forgalmazók hiányos adatokkal is értékesítettek szigorú számadás alá eső nyomtatványokat. Az ilyen értékesítések adóhatósági vizsgálatakor néhány adóhatóság kezdetben lehetőséget adott a nyilvántartás utólagos kiegészítésére is.

Mi kell a vásárláshoz?

A gyakorlatban sokszor jelent problémát, hogy milyen dokumentum felmutatása szükséges a szigorú számadás alá vont nyomtatványok vásárlásához, elegendő-e a dokumentum másolata, avagy fel kell-e mutatni eredeti iratot.

A forgalmazó számára a legbiztonságosabb, ha az adóhatósághoz történő bejelentkezésnek az adóhatóság által felülbélyegzett másodpéldányából rögzíti a vásárló adatait. 1998. június 16-át követően cégek esetében az adatok hiteles igazolására szolgál az illetékes cégbíróság által kiadott, az adószámot tartalmazó úgynevezett tanúsítvány is, amely közokirat.

Amennyiben e dokumentumok felmutatása mellett történik a bizonylat megvásárlása, ez – a forgalmazó biztonságának garantálása mellett – kizárja a visszaéléseket.

Nyilvántartás

Az értékesítő az eladott nyomtatványokról az értékesítésről kiállított számla tőpéldányai alapján a B 15-46/E/V. r. számon előállított kétpéldányos nyilvántartást vezet, a nyilvántartás fajtájától nem térhet el. (A szigorú számadású nyomtatványok értékesítésének nyilvántartása elnevezésű nyomtatvány a nyomtatványboltokban kapható.) A nyilvántartásban az alábbi adatok feltüntetése kötelező:

  • a forgalmazó neve, címe, adóigazgatási azonosító száma,
  • az értékesített nyomtatvány megnevezése, jele,
  • a nyomtatvány kiadásának dátuma,
  • a vevő neve, címe, valamint adóigazgatási azonosító száma,
  • az értékesített nyomtatvány sorszáma (tól-ig), mennyisége,
  • az értékesítésről kibocsátott számla sorszáma,
  • az értékesített bizonylatot előállító nyomda megnevezése.

Adatszolgáltatás

A forgalmazók adatszolgáltatási kötelezettségének határideje a tárgynegyedévet követő 20. nap. (A teljesség kedvéért megemlítendő, hogy az első adatszolgáltatást a forgalmazóknak 1996. július 20-án kellett teljesíteni a második negyedévről.) Az adatszolgáltatást a B 15-46/E/V. r. számú nyilvántartás első példányának a forgalmazó székhelye szerinti adóigazgatósághoz történő megküldésével kell teljesíteni. Ez a kötelezettség azokra a forgalmazókra vonatkozik, akik a nyilvántartást számítógépes rendszerben készítik el, mert kézi adatfeldolgozás esetén a vevőnkénti összesítést nem kell elvégezni.

Nem terheli a forgalmazót a nyilvántartás megküldésének kötelezettsége akkor, ha a nyomtatványt továbbértékesítési célból alforgalmazónak értékesíti. Abban az esetben tehát, amikor a forgalmazó nemcsak viszonteladó, hanem felhasználó számára is végez nyomtatványértékesítést, úgy ez utóbbiról külön nyilvántartást köteles vezetni.

Saját célú felhasználás

Forgalmazói oldalon merül fel az a kérdés, hogy hogyan alakul az adatszolgáltatási kötelezettség a nyomtatványok saját célra történő felhasználásakor. A saját célú felhasználást ugyancsak az előbb említett, adatszolgáltatási célú, az adóhatóságnak megküldendő nyomtatványon kell feltüntetni. A saját céljaira vásárolt nyomtatványokat az alforgalmazó is köteles az értékesítések nyilvántartására vonatkozó nyilvántartásban szerepeltetni és a nyilvántartást az adóhatóságnak megküldeni.

Nagy Zsombor

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9320 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9320 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5534 olvasói kérdésre 5534 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9320 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9320 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5534 olvasói kérdéssel.

Szakemberhiány az óvodában – a lehetséges megoldás

Óvodánk három csoporttal működik, egy pedagógiai asszisztenssel, csoportonként két óvodapedagógussal és három dajkával. Szeptember elsejétől a nagycsoportban az egyik pedagógus...

Tovább a teljes cikkhez

Üres vezetői státusz – betöltési megoldások

Lehetséges-e a Kttv. 129. §-ának (5) bekezdése alapján egy betöltetlen vezetői álláshelyre helyettesítés céljából határozott időtartamra kinevezni egy köztisztviselőt?

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Szabályos-e közalkalmazottként alkalmazni ugyanazon munkáltatónál a szociális szférában egy személyt – nem vezetői beosztásban – úgy, hogy négy órában határozatlan időben,...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus szabadságmegváltása

Óvodapedagógus alkalmazottunk határozott idejű szerződéssel van foglalkoztatva. Időközben gyermeke született, aki most töltötte az első életévét. Jogviszonya meg fog szűnni a...

Tovább a teljes cikkhez

„Szabadsághalmozódás” – a kiadás elrendelése

Önkormányzatunknál az éves szabadságok kiadásának egyeztetése során megállapítást nyert, hogy a határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott hivatalsegédnek 145 nap ki nem...

Tovább a teljes cikkhez

Keresőképtelenség – igazolt vagy igazolatlan távollét

A Púétv. hatálya alá tartozó pedagógus gyakran előforduló keresőképtelensége után, a munkába állást követő egy hét elteltével sem mutatta be a keresőképtelenséget igazoló...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5534 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 284-ik lapszám, amely az 5534-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem