×

Munkahelyi ellenőrzések

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 20. számában (1999. augusztus 15.)

 

A munkajogi szabályozásban bekövetkezett változások igényelték, hogy a munkaügyi ellenőrzés szabályozása törvényben, állami kötelezettségként jelenjen meg, és ez így működik már 1996 óta. A foglalkoztatási törvény módosítása is nagyobb jogköröket ad az ellenőrzést végzők számára. A munkáltatóknak fel kell készülniük arra, hogy két törvény alapján ellenőrizhetik őket.

 

Az állam, a munkavállalók (szakszervezetek) és a munkáltatók mást és mást várnak el a munkahelyi ellenőrzésektől. A kormányzat közrendvédelmi kötelességből eredő hatósági ellenőrzéseket tart szükségesnek, amelyek egyik célja a feketefoglalkoztatás, illetve a feketemunka-végzés visszaszorítása. A szakszervezetek a munkavállalók és a szakszervezeti tisztségviselők jogainak, a kollektív szerződések betartását remélik a törvénytől, és az ellenőrzést ezért tartják fontosnak. A munkaadók szeretnék, ha az ellenőrzésben prioritást kapna a feketefoglalkoztatás és a nem legális munkavégzés visszaszorítása a tisztességes piaci verseny megteremtése érdekében.

Lényeges az a munkaadói igény, hogy az ellenőrzés eddigi – kétéves – tapasztalataival szemben az ellenőrzés alapját a munkavégzés ténye kell hogy képezze, és nem a munkaviszony szabályosságának vizsgálata.

Cégtábla nélkül

A munkáltatók által vitatott az a gyakorlat, amely elsősorban az általános ellenőrzésben gondolkodik, komplex módon, lehetőleg szektor- és területsemlegesen jelölve ki a vizsgálandó cégeket, amitől csak az időnkénti célvizsgálatok során térnek el az ellenőrző hatóságok. A komplex vizsgálatoknál az ellenőrök az eddig is tisztességes nyilvántartásokat vezető legális munkaadókat találják meg, az ellenőrzés a könnyebb ellenállás felé tolódik el, az alaki hibák, a kisebb pontatlanságok, a határidők esetleges csúszásának korrigálását szorgalmazva. A cégtábla nélküli területeket, ahol feltehetően a feketemunka-végzés folyik – annak esetleges veszélyessége miatt – kerülik.

Az Országos Munkaügyi Tanács és annak szakbizottsága legutóbbi ülésein tárgyalta az 1998. évi ellenőrzések és vizsgálatok tapasztalatait. Általánosságban megállapítható, hogy a kisebb cégeknél nagyobb számban fordulnak elő szabálytalanságok. Nagyobb létszámú cégeknél az ellenőrök elsősorban a telepített munkahelyeken szereztek negatív tapasztalatokat. A hiányosságok döntően a fizikai munkavállalók körében állapíthatók meg. Jellemző, hogy a kis- és közepes méretű cégek könyvelő vállalkozásoknak adják ki a papírmunkát, ezek az alvállalkozók feladatukat elvégezve viszont a munkajogi előírások betartásával már nem foglalkoznak.

A tanulságok

A tavalyi ellenőrzések során nagyjából a következő tapasztalatok szűrhetők le (nem fontossági sorrendben):

  • A munkaszerződés írásba foglalásának az elmulasztása az alapja minden ötödik jogsértésnek. Ha a munkaadó rendelkezik is kitöltött szerződéssel, sokszor hiányzik arról a munkavállaló aláírása. Szabálytalanság felfedésekor hivatkoznak próbaidőre, aznapi munkakezdésre stb.
  • Vállalkozási, megbízási szerződések sok esetben színleltnek minősülnek. Ez esetben nem az elnevezésnek, hanem a tartalmi elemeknek van jelentőségük. Tehát ha a munkaviszonyra jellemző elemek dominálnak (munkakör, bér, munkavégzés rendszeressége, munkáltatói utasítási jog stb.), akkor az ellenőr szabálytalannak fogja minősíteni a vállalkozási vagy megbízási szerződést. Több esetben a bíróság sem fogadja el a szerződéses szabadság korlátozására való hivatkozást.
  • A külföldiek engedély nélküli foglalkoztatásának vonzereje az olcsó, de megbízható munkaerőben van. Ebben eltérő a kép az ország keleti, illetve nyugati felében, utóbbiban némi csökkenés tapasztalható. Általában a rendőrség bevonásával folynak a vizsgálatok. Az építőiparban, mezőgazdaságban, kereskedelemben, a vendéglátásban tapasztalható az a jelenség, hogy engedély nélkül vagy nem arra a munkára szóló engedéllyel, és területileg is másutt foglalkoztatják a külföldi munkavállalót.
  • A munkaidő tartamára és a túlmunkára vonatkozó szabályok ellenőrzésénél a munkaügyi ellenőrök a nyilvántartás hiányát tapasztalták, ami megnehezítette az ellenőrzést.

(Itt szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy az 1999. augusztus 17-én hatályba lépő LVI. törvény, a Munka Törvénykönyve módosításaként, kötelező nyilvántartást rendel el.)

A munkaidő vizsgálatánál jellemző szabálysértés, hogy a munkaszerződés részmunkaidőről szól, de a munkavégzés a teljes munkaidőnek felel meg. A pihenő- vagy heti munkaszüneti napon elrendelt túlórát nem a szabályok szerint fizetik ki. Továbbá a cégek készenléti munkakörökbe való sorolással próbálják a munkaidőkorlátokat tágítani.

  • A pihenőidő kiadása sem garantált, főleg a kereskedelemben, vendéglátásban, mezőgazdaságban. Ez vonatkozik a heti két pihenőnapra és a munkaidő befejezésére, másnapi újrakezdésre is.
  • A szabadság kiadásának szabályainál döntően a rövid és határozott idejű munkaviszony esetében keletkeztek problémák. Nem adják ki az időarányos szabadságot, és nem is váltják meg pénzben.
  • A munkabér ellenőrzésénél a minimálbér be nem tartása a legjellemzőbb. Ennek módjai: nem január 1-jétől kezdik fizetni, részmunkaidő esetében nem az időarányos mértéket határozzák meg, teljesítménykövetelményes munkakörben szabálytalan a 100 százalék meghatározása stb.
  • Bérpótlékokra vonatkozó szabályok megsértésénél a kisebb cégek arra hivatkoznak például, hogy az éjszakai pótlék a személyi bér része. Az állásidőre való díjazás is több csorbát szenved.

Gyakran előfordul, hogy nem adnak elszámolást a munkáltatók a kifizetett járandóságokról, vagy például a mezőgazdaságban a munkabér kizárólag természetbeni juttatásból áll.

  • A szakszervezeti jogok védelmével kapcsolatos ellenőrzés csak bejelentésre történhet. A cégek olykor a tisztségviselők védelmét célzó intézkedéseket, valamint a szakszervezet szervezésével kapcsolatos szabályokat sértik meg, de nem gyakran. Jellemző, hogy megemelkedett a munkáltatóknál képviselettel rendelkező érdekképviseletek részéről a bejelentések száma, de olyan panaszokkal éltek, amelyek nem tartoznak az ellenőrzés hatáskörébe.

Akció-ellenőrzések

A felsorolt tapasztalatok az általános ellenőrzések rendszerében történtek, ezen túlmenően az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség cél-, illetve akció-ellenőrzést is tartott hasonló témakörökben. A célellenőrzések a nők és a fiatalkorúak foglalkoztatására is kiterjedtek. Előfordult az éjszakai munkára vagy a túlmunkára vonatkozó előírások megszegése.

Mint a bevezetőben is jeleztük, a munkaügyi ellenőrzési törvény, illetve az annak előírásai alapján történő vizsgálatok tapasztalatai csak két éve gyűlnek. Egyértelmű következtetést levonni arról, hogy a munkáltatók részéről mely területeken történt előbbre lépés, vagy mely szabálysértések szaporodtak, nem sikerült.

A jövőre vonatkozóan várható, hogy ismét változik az ellenőrző szervezet felállása. Ismét külön lesz a munkaügyi és a munkabiztonságot ellenőrző szervezet. Ennek következménye lesz az is, hogy a munkaügyi ellenőrzésről szóló törvény módosulni fog.

Geiger Tiborné

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9320 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9320 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5534 olvasói kérdésre 5534 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9320 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9320 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5534 olvasói kérdéssel.

Szakemberhiány az óvodában – a lehetséges megoldás

Óvodánk három csoporttal működik, egy pedagógiai asszisztenssel, csoportonként két óvodapedagógussal és három dajkával. Szeptember elsejétől a nagycsoportban az egyik pedagógus...

Tovább a teljes cikkhez

Üres vezetői státusz – betöltési megoldások

Lehetséges-e a Kttv. 129. §-ának (5) bekezdése alapján egy betöltetlen vezetői álláshelyre helyettesítés céljából határozott időtartamra kinevezni egy köztisztviselőt?

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Szabályos-e közalkalmazottként alkalmazni ugyanazon munkáltatónál a szociális szférában egy személyt – nem vezetői beosztásban – úgy, hogy négy órában határozatlan időben,...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus szabadságmegváltása

Óvodapedagógus alkalmazottunk határozott idejű szerződéssel van foglalkoztatva. Időközben gyermeke született, aki most töltötte az első életévét. Jogviszonya meg fog szűnni a...

Tovább a teljes cikkhez

„Szabadsághalmozódás” – a kiadás elrendelése

Önkormányzatunknál az éves szabadságok kiadásának egyeztetése során megállapítást nyert, hogy a határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott hivatalsegédnek 145 nap ki nem...

Tovább a teljes cikkhez

Keresőképtelenség – igazolt vagy igazolatlan távollét

A Púétv. hatálya alá tartozó pedagógus gyakran előforduló keresőképtelensége után, a munkába állást követő egy hét elteltével sem mutatta be a keresőképtelenséget igazoló...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5534 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 284-ik lapszám, amely az 5534-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem