×

Munkaadói lehetőségek az új érdekegyeztetési rendszerben

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 20. számában (1999. augusztus 15.)

 

Ma már nagyon sok a – saját közegében – sikeres vállalat Magyarországon – állítja Orbán István, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének társelnöke, az Országos Munkaügyi Tanács munkaadói oldalának soros elnöke. Ahhoz, hogy a cégek az európai piacon is megállják a helyüket, komoly felkészülésre van szükség, és ebben a folyamatban nem nélkülözhető a kormányzat és a munkaadói szervezetek együttműködése, amihez új kereteket adhat az érdekegyeztetés új rendszere.

 

A jelenlegi érdek-képviseleti struktúra létrehozatalát nagyon sok vita előzte meg. Fél évvel a bevezetése után hogyan értékeli, bevált az új struktúra?

– Szögezzük le először is: ami létrejött, az országos szintű rendszer – tehát nem maga a teljes rendszer, hanem annak a leginkább látható és az országos szinten működő része. A Gazdasági Tanácsban általános gazdasági-politikai kérdésekről lehet tárgyalni lényegesen nagyobb körben, mint ahogy azt korábban az Érdekegyeztető Tanács lehetővé tette. Az ettől függetlenül működő Országos Munkaügyi Tanács a munka világának kérdéseivel foglalkozik, gyakorlatilag ugyanabban a körben, mint az ÉT. A kettőről tehát külön kell szólni.

A szervezeti szétválás ugyan még elviselhető, kevesebbet szólunk azonban arról, hogy miként fog ez működni. Én személy szerint a Gazdasági Tanácstól túl sokat nem várok. Túl sok a szereplő, s a testületnek eddig mindössze két ülése volt, nem elég gondos előkészítéssel. Lényegében arra jó, hogy megszólalási lehetőséget adjon nagyon sok, a gazdaságban érdekelt szervezetnek. Ennél azonban valamivel több kell. Miközben számomra teljesen világos, hogy sem a törvényhozás, sem a végrehajtó hatalom felelősségét csökkenteni nem szabad azáltal, hogy álmegállapodásokat kényszerítünk ki egy ilyen természetű fórumtól, mégis ésszerű az igény, hogy a Gazdasági Tanács döntés-előkészítést javító feladatot is betöltsön.

Más a helyzet az Országos Munkaügyi Tanáccsal. A tanács – most már szemmel látható – azon a nyomvonalon megy, amelyen az egykori ÉT: a munka világát érintő kérdésekben tárgyal. Végül is a viták elcsendesültével összegezhető, hogy ezzel a struktúrával is együtt lehet élni, ebben is lehet eredményesen együtt dolgozni.

Változik-e idővel a munkaadói oldal szerepe az érdekegyeztetés új mechanizmusában?

– A tripartit érdekegyeztetésnek azon formáján, amiben tíz évvel ezelőtt hittünk, túllépett az élet. A munkaadók és a munkavállalók kétoldalú viszonya egyre nagyobb jelentőséget kap, mert a magyar gazdaság nyitottsága, egyre erősödő európai jellege miatt nem lehet figyelmen kívül hagyni ennek a viszonynak azokat az elemeit, amelyek az európai országokban jellemzően megvannak.

Sajátos viszont a kormány szerepe. A kormány szeretné azt az állapotot elérni, hogy a két partner a munka világát érintő kérdések nagy részét egymás között intézze el. De az nem ilyen egyszerű, hiszen a munkaadói szféra érdeklődési köre a versenyszférára korlátozódik, ugyanakkor az államnak is van munkaadói szerepe a közalkalmazotti szférában. A kormánynak azonban közhatalmi funkciója is van azáltal, hogy közvetít a munka világa és a törvényhozás között. Nagyon egyszerű megközelítés lenne, hogy a kormány dolga a törvényhozás számára szolgáltatni a törvényalkotás matériáit. A kormánynak ugyanis a lehetőségekhez képest a társadalmi optimumon kell ezt a szolgáltatást elvégeznie. Vagyis nem hagyhatja magára a másik két felet, a munkaadót és a munkavállalót, hanem együttműködésre van szükség – ehhez teremt teret az Országos Munkaügyi Tanács.

Sok múlik azon, hogy a működésben ezek az elvek hogyan érvényesülnek. Magyarán: abban, hogy minőségi munkát tud-e végezni az Országos Munkaügyi Tanács, meghatározó szerepe van a kormánynak. Sok múlik azon is, hogy a munkaadók és a munkavállalók mennyire tudnak professzionális módon, szakértői háttérrel dolgozni – megjegyzem, ennek vannak anyagi konzekvenciái is, hiszen pénz kell hozzá.

Érdemes szólni arról is, hogy a működésnek nemzetközi vonatkozásai is vannak. Nem lenne jó, ha a magyar érdekegyeztetés abban a köldöknéző fázisban maradna, amiben a 90-es évek közepéig volt. A nemzetközi normákhoz alkalmazkodni kell oly módon, hogy a magyar sajátosságokat is figyelembe vevő megoldásaink legyenek. Ennek érdekegyeztetési összefüggései jelentősek, hogy csak egyet említsek: a Szociális Charta nemzetközi dokumentum, ám hazai alkalmazási szabályainak a saját képünkre és hasonlatosságunkra kell megszületnie. Ez is szaktudást, pénzt, szervezett munkát, együttműködést igényel a kormány és a munkavállalók között – ebben egyetemes magyar érdekek vannak.

Igényel-e az MGYOSZ-tól az érdekegyeztetés új rendszere szerkezeti alkalmazkodást, vagy éppen taktikai váltást?

– Nem gondolom, mert a mi részvételünk meglehetősen erős az új struktúrában is, az MGYOSZ szervezetileg jó, ahogy van. Fontos eleme viszont a mi szervezetünk és a többiek számára is: a folyamatos beszélő viszony fenntartása a partnerekkel, a szakszervezetekkel és a kormánytényezőkkel egyaránt. Ennek intenzitása lehetne jobb, kevésnek tartjuk, ami eddig megvalósult. De hát tavasszal állt csak fel az új rendszer, kevés idő állt rendelkezésre. Mi mindenesetre nyitottak vagyunk és kezdeményezők, számunkra nem a formalitás a lényeg.

A magunk részéről már kijelöltük az elnökségünkből azokat a tagokat, akik a gazdaság különböző területein a kapcsolattartó személyek. A szakszervezetekkel való nyitott kapcsolatnak mi elvi akadályát nem látjuk, találkozóink intenzitása nyilván akkor nő, amikor a jövő évi üzleti tervek kialakulása során a szakszervezeteket is érintő kérdésekhez jutunk – a bérek és juttatások ügyéhez például. Számomra ugyanakkor érthetetlen, hogy a kapcsolatok nyáron gyakorlatilag szünetelnek, két hónapig amolyan tetszhalál állapotában vagyunk.

A munkaadók és a munkavállalók közötti kétoldalú kapcsolatok alakulásában szükség lesz-e új formákra és módszerekre?

– Itt szét kell választani a szakszervezetek és a munkaadók közötti kapcsolatot az országos szintű és a szakmai, illetve a helyi szintű kapcsolatokra. Ma senki nem mondhatja, hogy vertikálisan, mélységében ugyanolyan szervezet, mint országosan. A partnerséget országos szinten deklarálni könnyebb, mint szakmai-ágazati kapcsolatban. A hagyományos üzletágakban még viszonylag könnyű kialakítani, hiszen általában az a felállás, hogy egy üzletágban egy munkaadói szervezet és egy-két szakszervezet működik. A viszonylag új üzletágakban viszont sok szakszervezet létezik, esetleg munkaadói szervezet nincs is – ott erről nem lehet beszélni. Ma információim szerint húsz körül lehet az ágazati kollektív szerződések száma, lényegében a hagyományos struktúrában.

A kétoldalú viszony másik sarokpontja a megállapodási kompetencia dolga. Míg a szakszervezeteknek a megállapodási kompetenciát jószerével a törvény garantálja, a munkaadói szervezeteknek akkor van megállapodási jogosultsága, ha a tagság erre felhatalmazza őket, és beírják az alapszabályba. Ha nincs, a munkaadói szakmai szervezet elsősorban szervezői-koordinátori szerepet láthat el, és a megállapodást minden tagnak alá kell írnia, aki ezzel egyetért.

Úgy tűnik, hogy a helyi megállapodás, a klasszikus kollektív szerződési modell lefutóban van a világon. Hiszen a szakmáknak a versenykörülmények közötti, normatív kötelezettségei fontosabbak, semhogy ezt vállalati szinten el lehessen rendezni. Ez azt mutatja: szorgoskodni kellene abban, hogy a szakmai megállapodások szaporodjanak. Csak két fontos indokát említem: kollektív szerződésben megállapodott kérdésben nem lehet sztrájkolni, továbbá – és ez jó néhányunk álláspontja, bár nem minden munkaadóé – jobb, ha magunk gondoskodunk magunkról. A mi üzletági képviselőink állapodjanak meg azokkal a szakszervezetekkel, amelyek ismerik az üzlet követelményeit, maguk is érdekeltek az üzlet sikerében. A munkaadók egy része szeretné, hogy a kevésbé kógens (feltétel nélkül kötelező) és fejlődésében diszpozitívabb országos törvényi szabályozása legyen a munka világának, tehát a Munka Törvénykönyvének feltétel nélküli kötelező jellege csökkenjen, és a diszpozíciók alapján lehessen megállapodni a jogszabályi feltételek ismeretében a munkavállalói szervezetekkel. De erre még várni kell.

A munkavállalói szervezetekkel való kettős viszonyban mely kérdéseket tartja a legfontosabbaknak?

– Vannak még tisztáznivalóink. Elsősorban a Munka Törvénykönyve változásának következményeit kellene megtárgyalni, mert a módosításokat nagyon sok politikai hangütés befolyásolta.

Tisztázni kell a bérügyeket is. Azzal a kijelentéssel nem lehet mit kezdeni, hogy a magyar bérek az Európai Unióban alkalmazott béreknek mindössze tíz százalékát teszik ki. Ez azzal a nyilvánvaló célzatossággal hangzik el mindig, hogy közelíteni kell az EU-hoz. Elsősorban azt kellene lefektetni, hogy a bérügyekben van-e egyáltalán jogosultság országos bérmegállapodásra vagy nincs, és vannak-e a megállapodást betartani képes partnerek. S ha vannak, akkor ezek mennyiben uralják és képviselik a magyar gazdaságot – a feketét és a szürkét nyilvánvalóan nem.

Tisztázni kellene továbbá a minimális bér ügyét. A minimális bér megállapítása immár tíz éve úgy alakul Magyarországon, mint egy lóvásár, egy számháború. Pedig lehetne szakmai tartalmat adni a minimálbérnek, alapja lehetne például a fogyasztói kosár vagy a nem bérjellegű juttatások – ami Magyarországon nem kevés. Ezek mérlegelésével kellene megállapodnunk, hogy a mindenkori minimálbér az éves sztenderd viszonya legyen, és ne forduljon elő, hogy felnyomjuk a minimális bért, de a bérskála tetején nem történnek érdemi változások.

Van-e hatása az MGYOSZ véleményének országos munkaügyi, gazdaságpolitikai ügyekben?

– Az MGYOSZ folyamatosan értékeli és alkalmanként írásban is kifejti álláspontját a gazdaság állapotáról, legutóbb ezt áprilisban tettük meg. A kormányzat reakciója megértő volt. Óvatos kiigazításokat javasoltunk a pénzügyi-gazdasági folyamatokban, de nem gondoltunk arra, hogy drámai változások kellenek. Értékelésünket elfogadták, de hogy így történik-e, más kérdés.

Értékelésükben mire hívták fel a kormány figyelmét, milyen esélyeket látnak a gazdaságban az idén?

– Az elmúlt tíz évben Magyarország szempontjából az egyik legfontosabb változás, hogy a gazdaság működőképessé vált. Olyan erővel jelentek meg a gazdaság törvényei, érdekei, hogy ezen a gazdaságon operatív módon rontani nem könnyű. Ma már nagyon sok gazdasági szereplő sikeres Magyarországon. Sikeresek abban a közegben, amelyben élnek, hiszen túléltek egy gazdasági átalakulást – ez nagyon stabil bázisa a gazdaság működésének. A magyar gazdaság nyitottsága mondhatni hagyományos: nyitott volt még a legbigottabb időkben is, csak a nyitottság mértéke volt sokkal kisebb, mint most.

Ha feszültség keletkezik a költségvetésben és az államháztartásban, ennek vannak külső okai, de bizony tervezési gyakorlati hiányosságok is szerepet játszanak. A költségvetés bevételeit túltervezték, nagyobb gazdasági növekedést feltételeztek és a jelenleginél nagyobb inflációt. Ezért mondta az MGYOSZ, hogy nem csomagokban kell gondolkodni, hanem nagyon erősen, és ha lehet, konszenzuális módon kell befolyásolni az állam döntési hatáskörébe tartozó kiadásokat.

Véleményünk szerint ma még a magyar gazdaság helyzetét nem lehet rossznak minősíteni. Az, hogy a növekedés nem éri el a hét százalékot, engem egyáltalán nem lep meg. Az viszont fontos tényező, hogy az európai átlaghoz képest nagyobb a növekedés. Mi a magyar gazdaság operatív emberei vagyunk – úgy szoktam fogalmazni: itt van a peremsáv, itt lőnek –, mi a lózungokkal nem tudunk mit kezdeni. Mi a négyszázalékos gazdasági növekedést olyan teljesítménynek éreznénk, amire büszke lehet Magyarország. Nem tartom jónak, hogy a politika felbukkan a gazdasági célok meghatározásánál, mert nem lehet kutatóintézetek közötti vita tárgya a magyar gazdaság teljesítménye.

Kifogásoltuk, hogy az államapparátus még mindig nagyon nehézkes, sok ellenérdek jelenik meg. A tárcaközi viták évek óta jellemzik a magyar gazdaságot, a régi struktúrában is így volt ez. Azt gondolom, 1999-ben minden pánik és kapkodás nélkül a magyar gazdaság menedzselhető. Számokkal alátámasztva: az infláció nem megy 9-10 százalék alá, viszont el lehet érni 3,5-4 százalékos gazdasági növekedést, és jó lenne, ha teljesülne a 2,5 milliárd dollárnál nem nagyobb fizetésimérleg-hiány.

Hogyan ítéli meg a nagyvállalatok helyzetét, melyek az aktuális ügyek, amelyekért lobbiznak?

– Mindig vannak kiemelt céljaink. Általában egy munkaadói szervezet a gazdasági erő növelése érdekében lobbizik, és nem támogat olyan lépéseket, ami a munkaadók vagy a tőketulajdonosok erejét csökkentené. Ezért most fontos kérdés számunkra: ha a költségvetésnek több pénzre van szüksége, és ennek terheit részben a munkavállalókra akarja hárítani az adó- és járulékrendszer megváltoztatása révén, mi nem szeretnénk, ha ez újabb bérkövetelésekhez vezetne, tehát tőlünk kérnék azt a pénzt, amit az állam elvesz. Úgy gondoljuk, a munkaerő közterhei így is magasak – tessék abból kijönni! Ezért az MGYOSZ nem pártfogolja az adórendszer változását. Ráadásul úgy gondoljuk: az adórendszerhez való alkalmazkodáshoz idő kell, nem kell örökké fél- vagy negyedreformokat csinálni.

Rendkívül fontos a munkaadói szervezetek számára az európai csatlakozás kérdésköre is. A magyar gazdasági jogrendszer átalakítása az európai jogrendszernek megfelelően csak az egyik dolog, az üzleti alkalmazkodás elősegítése is közös ügyünk, a kormányé, a munkaadói, munkavállalói szervezeteké egyaránt. Ismételten állítom: a magyar vállalatok jelentős része jelenlegi állapotában alkalmatlan arra, hogy sikeres legyen az európai piacon. Segíteni kell a vállalati felkészülést formális eszközökkel, és azzal is, hogy a gazdasági erőt a szükségesnél jobban ne csapolják meg.

A magyar vállalatok nap mint nap szembesülnek azzal, hogy azok a nemzetközi vállalatok, amelyek Magyarországon is jelen vannak, hihetetlen piaci potenciállal bírnak. A magyar vállalatoknak viszont egyszerűen nincs pénzük a piac megmunkálására. Hát még arra, hogy a nemzetközi porondon befolyásolják a piacot! – ez a magyar gazdaság stratégiai problémája, a forrás- és tudáshiány együtt. Való igaz, Magyarország behozhatatlan előnye a kelet-európai országokhoz képest, hogy a teljesen merev tervgazdaság 1968-tól kezdve fellazult, és az emberek megtanultak költségek alapján mérlegelni. De a piaci gondolkodás még nem erős oldalunk – ehhez túl későn szűnt meg a külkereskedelmi monopólium. A magyar cégek azt még nem tanulták meg, hogyan kell négy hét alatt egy külföldi kisvállalatot megcsinálni annak érdekében, hogy jelen legyenek a piacon. Ezért az ismeretek átadásában a munkaadói szervezeteknek hídszerepük van a kormány és a vállalatok között.

Vannak szakmák, amelyeknek sikerült szervezeteik révén az EU-csatlakozás előkészítő folyamataiban jelen lenni, ilyen például a gyógyszeripar. Ez olyan szakma, amelynek nyitottsága mindig átlagon felüli volt, s ebbéli tapasztalatai hasznosíthatók. A kormány szerepe a gazdasági diplomácia hatékonyságában van, hogy mindazokat a módszereket felhasználja a magyar gazdaság érdekében, amelyek a nemzetközi életben felhasználhatók. Ma azt gondolom, a megértés nagyobb, mint a hatékonyság.

Sikeres-e végül is a Magyar Munkaadói Szövetség és a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége utódszervezete?

– Minden jel arra mutat, hogy a fúzió meghozta a várt eredményt. Jó ügyvezető elnökség állt fel, tagjai komolyan veszik a feladatot. Szeretnénk azt hinni, hogy a szervezetet nehéz megkerülni és véleményét figyelmen kívül hagyni. Fontosnak tartanám, hogy a munkaadói oldal tovább koncentrálódjon, de a következő 1-2 évben erre nem látok esélyt.

K. E.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8898 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8898 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5283 olvasói kérdésre 5283 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8898 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8898 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5283 olvasói kérdéssel.

Tanulmányi szerződés – kizárt a közfoglalkoztatásban

Közfoglalkoztatásban állóval köthet-e tanulmányi szerződést a munkáltató? A képzés, tanfolyam három-négy hónapos. Mi a helyzet akkor, ha a tanfolyam végzése alatt megszűnik a...

Tovább a teljes cikkhez

Egyenlő bér elve és az iskolaszövetkezeti munka

Sérti-e az Mt. 12. §-a szerinti egyenlő bánásmód követelményét, ha a munkáltató a nála a Szövtv. 10/B. §-a alapján foglalkoztatott diákok esetén a munkáltatónál munkaviszonyban...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteria csak a polgármesternek

Ha egy önkormányzatnál úgy döntenek, lesz cafeteriajuttatás, de csak a polgármester kapja meg úgy, hogy rajta kívül van még közalkalmazott falugondnok, közalkalmazott kulturális...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás visszakövetelése – az elévülési időben

A Kttv. hatálya alá tartozó köztisztviselő csecsemőgondozási díj, valamint gyermekgondozási díj távolléti jogcímen van 2024. július hónaptól. A 2024. évi cafeteriajuttatását még...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés több pénzforgalmi számlára

Köteles-e a munkáltató a munkavállaló kérésére több fizetési számlára utalni a munkabért? Az Mt. 158. §-ának (1) bekezdése azt mondja ki, hogy a munkabért a munkavállaló által...

Tovább a teljes cikkhez

Bérmódosítási kötelezettség közszolgálati jogviszonyban

A GYED/GYES után visszatérő kismama, aki a Kttv. hatálya alá tartozik, joggal tarthat-e igényt az Mt. 59. §-ában szereplő bérkorrekcióra? A visszatérő édesanyák bérét ugyanis a...

Tovább a teljes cikkhez

Garantált bérminimumra való jogosultság

A 394/2024. Korm. rendelet a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók számára írja elő a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér-megállapítás euróban – vezetők esetében

Ügyfelünk, egy magyar tulajdonú zrt. vezető tisztségviselői számára szeretné a munkabért részben euróban, részben forintban megállapítani. Lehetséges ez, vagy csak egy pénznem...

Tovább a teljes cikkhez

Egyen- vagy formaruha biztosítása munkaadói döntés alapján

Létezik-e olyan jogszabályi előírás, amely alapján a munkáltató számára kötelező lenne egyenruhát, formaruhát vagy termékvédő ruhát biztosítani a következő munkakörökben...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás visszakövetelése – az elévülési időben

A Kttv. hatálya alá tartozó köztisztviselő csecsemőgondozási díj, valamint gyermekgondozási díj távolléti jogcímen van 2024. július hónaptól. A 2024. évi cafeteriajuttatását még...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés több pénzforgalmi számlára

Köteles-e a munkáltató a munkavállaló kérésére több fizetési számlára utalni a munkabért? Az Mt. 158. §-ának (1) bekezdése azt mondja ki, hogy a munkabért a munkavállaló által...

Tovább a teljes cikkhez

Bérmódosítási kötelezettség közszolgálati jogviszonyban

A GYED/GYES után visszatérő kismama, aki a Kttv. hatálya alá tartozik, joggal tarthat-e igényt az Mt. 59. §-ában szereplő bérkorrekcióra? A visszatérő édesanyák bérét ugyanis a...

Tovább a teljes cikkhez

Garantált bérminimumra való jogosultság

A 394/2024. Korm. rendelet a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók számára írja elő a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér-megállapítás euróban – vezetők esetében

Ügyfelünk, egy magyar tulajdonú zrt. vezető tisztségviselői számára szeretné a munkabért részben euróban, részben forintban megállapítani. Lehetséges ez, vagy csak egy pénznem...

Tovább a teljes cikkhez

Egyen- vagy formaruha biztosítása munkaadói döntés alapján

Létezik-e olyan jogszabályi előírás, amely alapján a munkáltató számára kötelező lenne egyenruhát, formaruhát vagy termékvédő ruhát biztosítani a következő munkakörökben...

Tovább a teljes cikkhez

Idénymunka értelmezése – akár egész évben

Egyszerűsített foglalkoztatás esetén az Efotv. szerint a munkavállalók olyan mező- és erdőgazdasági tevékenységet végeznek, amely magában foglalja a növénytermesztés,...

Tovább a teljes cikkhez

Várandós önkéntes tartalékos szolgálatteljesítése

Várandós kismama önkéntes tartalékos törzsőrmesterként állandó/tartós behíváson tartózkodik több mint fél éve. A kismama folyamatos foglalkoztatásban van, várandósságát...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő visszautasíthatósága

A munkavállaló megteheti, hogy visszautasítja a túlórát azért, mert neki arra az estére színházjegye van, amit már kifizetett?

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5283 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 275-ik lapszám, amely az 5283-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Szja és juttatások problémái Megnézem

Járulék- és szocho-problémák Megnézem

Áfagondok az intézmények gyakorlatában Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem