×

Közterhek változása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 17. számában (1999. május 15.)

 

Ebben az évben a gazdasági szervezetek átlagos adóterhelése némileg csökken. Ám a változás mértéke nem tekinthető lényegesnek, és az összes közterhek változatlanul igen magasak. Mindeközben a vállalkozások az adminisztrációs kötelezettségek további növekedését érzékelik, s úgy látják, hogy a szabályozás egyre kevésbé követhető.

 

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara nemrég összegezte a vállalkozások körében végzett felmérését, amelyben a cégek számításai, tény- és tervadatai alapján mutatja be a szabályozók idei változásainak következményeit. Nem mindegy, hogy a vállalkozásoknak a kötelezettségeket milyen gazdasági eredmények mellett kell teljesíteni, ezért a kamara egyik kérdése az idei tervezett árbevételre vonatkozott. A válaszadók átlagosan 15,6 százalékos növekedéssel számolnak.

A legdinamikusabb változást a mikrovállalkozások jelezték, amelyek 42,2 százalékos bővülést remélnek. A kisvállalkozások 37,2 százalékos, a középvállalkozások 19,9 százalékos, a nagyvállalkozások 9 százalékos növekedésre számítanak.

A felmérésben szereplő cégek összes tervezett árbevétele 533,6 milliárd forint. Ebből a termeléssel kapcsolatos költségek 347,8 milliárd forintot (65,2 százalék) emésztenek fel. A vám és illeték várható összege 5 milliárd forint, az adóké 27 milliárd forint, a járulékoké pedig 32,3 milliárd forint. A személyi jellegű kifizetések nettó értéke várhatóan eléri az 57,5 milliárd forintot, ami a bevételek 10,8 százaléka. Osztalékként átlagosan a bevétel 0,7 százalékát tervezik kifizetni, beruházási és egyéb célokra pedig 11,2 százalék jut.

Az adóbefizetések volumene idén összességében mintegy 9,4 százalékkal emelkedik, az árbevételhez viszonyított részaránya azonban 5,3 százalékról 5,1 százalékra csökken. A vállalkozások várakozásai szerint az idén az előző évinél 16 százalékkal kevesebb társasági adót fognak fizetni – vagyis meglehetősen pesszimistán ítélik meg nyereségük alakulását.

A felmérés tanúsága szerint a vállalkozók úgy látják: a helyi adók növekedése igen jelentős, az árbevétel tervezett változását jócskán meghaladja. A helyi iparűzésiadó-befizetés összesen várhatóan 17,8 százalékkal, a gépjárműadó 37 százalékkal, az építmény- és telekadó pedig 17,5 százalékkal haladja majd meg a tavalyit.

A mikrovállalkozások adóterhei arányaikban lényegesen jobban nőnek, mint a nagy cégeké. A BKIK felmérése azt mutatta: a mikrovállalkozások adóbefizetései várhatóan 21 százalékkal, a kisvállalkozásoké 20,9 százalékkal, a középvállalkozásoké 18 százalékkal, míg a nagyvállalkozásoké 6,4 százalékkal lesznek magasabbak, mint tavaly. Önmagában a szabályozóváltozás hatását vizsgálva – vagyis a tavalyi adóbefizetéseket az idei szabályozók alapján számolva – az látszik: a cégek átlagosan 1,3 százalékos adónövekedésre számíthatnak, amely azonban igen egyenlőtlenül oszlik meg a különböző méretű vállalkozások között.

A járulékokról a válaszadók többsége úgy vélekedett: kevesebbet kell ugyan befizetniük, ám az adminisztráció túlzó, sok többletmunkát és -költséget okoz.

A járuléknemenkénti összetételben idén jelentős változás következik be: csökken a társadalombiztosítási és a munkaadói járulék, nő viszont a munkavállalóktól levont egészségbiztosítási és nyugdíjjárulék, valamint – jelentős mértékben – az egészségügyi hozzájárulás részaránya.

Mint az közismert, az adó- és járulékbefizetések döntő hányada az élőmunkával kapcsolatos kiadásokhoz kötődik, és csak kisebb mértékben befolyásolja a vállalati gazdálkodás eredményessége. A felmérés azt mutatta: tavaly 1 forint nettó bérjellegű személyi kifizetés a munkáltatóknak 1,912 forintba került, idén pedig 1,831 forintot visz el, vagyis az élőmunka terhe minimálisan csökken.

Az adó- és járulékfizetési szabályozók idei változását a válaszadók 22,6 százaléka kedvezően ítélte meg, 26,6 százalékuk viszont úgy látta: terhei növekednek. A cégek 31,6 százaléka nem adott választ a kérdésre, 19,2 százalékuk úgy vélte: a változások érdemben nem befolyásolták terheit. A méretek szerinti bontást vizsgálva jól látszik, hogy a nagyvállalkozások által adott értékelés sokkal pozitívabb volt, mint amit a kisebb cégek megfogalmaztak. Azok a vállalkozások, amelyek kedvezőnek ítélték a módosításokat, ennek alapjaként elsősorban a társadalombiztosítási járulék csökkenését említették. Megfogalmazódott ugyanakkor az a vélemény, hogy ennek hatását részben kioltja az egészségügyi hozzájárulás emelkedése. Nagyon kedvezőtlenül fogadták a megkérdezettek a hozzájárulás fizetésének kiterjesztését, mivel úgy látják, hogy ezáltal adózott jövedelmet ismét megadóztatnak.

A terhek növekedését érzékelő válaszadók ennek elsődleges okaként a helyi adók emelkedését említették. Úgy tűnik, hogy az iparűzési adó mértékének emelkedése igen kedvezőtlen hatást gyakorol gazdálkodásukra.

Rendkívül magas volt azon cégek aránya, amelyeknek vezetői, válaszadói úgy vélték: igaz ugyan, hogy terheik nem növekedtek, mégis negatívan fogadták a változásokat, elsődlegesen a megnövekedett adminisztrációs és adatszolgáltatási kötelezettségek miatt.

A BKIK által kiküldött kérdőíveken a szükségesnek tartott változtatásokra is rákérdeztek. A vállalkozások egy része általánosságban csökkentést, illetve egyszerűsítést vár, mások azonban ennél konkrétabban is megfogalmazták javaslataikat. Többen úgy látják, hogy az adó- és járulékfizetési rendszer szinte már követhetetlen, s az évről évre változó előírások miatt egyre nagyobb az inkonzisztencia. Javasolták az elvonási fajták összevonását, illetve többen a beszedett adók és járulékok "címkézése" helyett azok központi elosztását vennék szívesen. Fontosnak tartanák az állandóság és a stabilitás érvényesítését, és hangsúlyosan fogalmazódott meg a helyi és központi adók mozgásának összehangolása iránti igény is.

Összességében a cégek az adó- és járulékterhek további jelentős csökkentését látnák szükségesnek, mert csak így látják megalapozhatónak a tartós növekedést, nagyobb beruházások megkezdését.

A budapesti vállalkozások egy része mindenképpen indokoltnak látná a helyi iparűzési adó csökkentését, illetve az anyagköltség levonása miatt érvényesülő diszkrimináció megszüntetését.

A válaszadók
A felmérés készítése során a BKIK 5390 vállalkozást keresett meg az igen részletes kérdőívvel. A felkérésre 280 cég küldte viszsza időben az anyagot, az elemzés ebből annak a 177 vállalkozásnak az adatait vette figyelembe, amelyek teljeskörűen válaszoltak a kérdésekre.

A válaszadók 11 százaléka ipari, 35 százaléka kereskedelmi tevékenységet folytat, 31 százaléka ingatlanügyekkel, gazdasági szolgáltatással foglalkozik. A szállítás, távközlés ágazat 7,34, a pénzügy 5,08, az idegenforgalom 2,26, a humán szolgáltatás 3,39 százalékkal jelenik meg a vizsgált körben.

A felmérés alapját adó vállalkozások 31,07 százaléka mikro-, 27,68 százaléka kis-, 25,99 százaléka középvállalkozás volt, a 250 fő feletti foglalkoztatotti létszámú nagyvállalkozások pedig 15,25 százalékot tettek ki..

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem