×

Végrehajtás a vagyonra

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 15. számában (1999. március 15.)

 

Amennyiben az adótartozás nem hajtható be a munkáltató bankszámlájáról, úgy a vagyona következik mint a követelés fedezete. Az adótartozások behajtásának szabályaival foglalkozó sorozatunk mostani darabja az ingó és ingatlan vagyonra vezetett végrehajtást járja körül.

 

INGÓVÉGREHAJTÁS

Foglalás

A végrehajtó foglalási jegyzőkönyvben írja össze az adós ingóságait, és ilyen módon lefoglalja azokat. A foglalás korlátozza, illetőleg megszünteti az adós rendelkezési jogát a tulajdonában levő ingó dolog felett. Rendszerint az adósé marad még egyelőre a birtoklás, a használat és a hasznok szedésének joga. A rendelkezési jog korlátozásával, illetőleg megszűnésével függ össze – mint polgári jogi következmény – az elidegenítési és terhelési tilalom. A lefoglalt ingóság elhasználása (felélése), megsemmisítése, elidegenítése, elzálogosítása vagy a végrehajtás alól más módon való elvonása bűncselekményt valósít meg (zártörés).

Zár alá vétel

A lefoglalt ingóság azonban nem minden esetben marad az adós birtokában. Ha ugyanis valószínű, hogy az adós nem fogja megőrizni a lefoglalt dolgokat, a végrehajtó zár alá veheti azokat. A zár alá vétel az ingóság lefoglalásának módja. Ilyenkor nemcsak az adós rendelkezési, hanem a használathoz való joga is megszűnik. A zár alá vételnek két formája van. Az egyik esetben a végrehajtó megőrzésére alkalmas tárolóban, szekrényben vagy külön helyiségben helyezi el az ingóságot, majd lezárja és lepecsételi. A tároló felnyitása, a pecsét eltávolítása, megsértése zártörésnek minősül. A másik esetben a végrehajtó zárgondnokot jelöl ki a lefoglalt ingóság megőrzésére. Erre akkor nyílik lehetősége, ha az adós nem vállalkozik a lefoglalt dolog megőrzésére, illetőleg hosszabb ideig távol van, vagy ha a végrehajtást kérő zárgondnok kijelölését kérte, és ez a végrehajtó szerint indokolt. A zárgondnok költségét és díját a végrehajtó állapítja meg.

Lefoglalható ingóságok

Végrehajtás alá vonni csakis azt az ingóságot lehet, amely az adós tulajdonában áll. Nem foglalható le az adós őrizetében levő ingóság, ha a rajta levő jelből vagy más körülményből minden bizonyítás nélkül megállapítható, hogy a vagyontárgy nem az adósé. A foglalást addig kell folytatni, amíg a követelés és annak járulékai (késedelmi kamat, esetleges per- és végrehajtási költség) nincs teljesen fedezve.

Mentesség

A gazdasági társaság ellen folytatott ingóvégrehajtás során csak a lábon álló, illetőleg be nem takarított termés, gyümölcs, valamint az a dolog mentesül a foglalás alól, amelyet a felszámolási eljárás során nem lehet az adós vagyonához tartozóként figyelembe venni. Mentes továbbá a biztosítási összeg (kivéve a lefoglalt ingóságért járó összeget), a szakszervezet sztrájkalapjába helyezett összeg, a postára feladott készpénz vagy más küldemény, illetve a közraktárban elhelyezett dolog. A közforgalmú fuvarozónak átadott ingóság addig mentes a fogalás alól, amíg azt a posta, illetőleg a fuvarozó nem adta át az átvételre jogosultnak.

Becslés

A foglaláskor becsléssel állapítják meg a lefoglalt ingóságok értékét. Ezt általában a végrehajtó végzi a forgalmi ár alapján. Amennyiben valamelyik fél kívánja, a végrehajtó szakértő-becsüst is alkalmazhat a foglalásnál. Szakértő-becsüs közreműködésével a foglalás után is módosítható a becsérték, ha ezt bármelyik fél a foglalási jegyzőkönyv kézbesítésétől számított 8 napon belül kérte.

Foglalás harmadik személynél

Ha valószínű, hogy a harmadik személynél van az adós tulajdonában álló, lefoglalható ingóság, a végrehajtó nyilatkozatra hívja fel az érintettet, aki köteles közölni, hogy nála van-e és milyen jogcímen az ingóság, elismeri-e az adósnak az ingóságra vonatkozó tulajdonjogát, igényt tart-e valaki az ingóságra, s ha igen, milyen jogcímen. Az adós tulajdonjogának elismerésekor a végrehajtó azt a helyszínen lefoglalhatja.

A harmadik személy az adóhatósággal szemben felelősséggel tartozik azért a költségért és kárért, amely abból ered, hogy rosszhiszeműen nem ismerte el az adós tulajdonjogát, a felhívás után nem őrizte meg gondosan az ingóságot, vagy meghiúsította a foglalást. A gondos őrzés kötelezettsége, a használat és a rendelkezés terén a harmadik személyre lényegében ugyanolyan kötelezettséget hárít, mint amilyen az adóst terheli a lefoglalt ingósággal kapcsolatban.

Követelés lefoglalása

Ha az adósnak harmadik személlyel szembeni követelése van, illetőleg az adós olyan szerződést kötött harmadik személlyel, amelyből később követelése keletkezik, a végrehajtó nyilatkozatra hívja fel a harmadik személyt, egyben lefoglalja a követelést. Ha jelzálogjog biztosítja a követelést, a végrehajtó megkeresi a földhivatalt, a vízi, illetőleg légi járművek lajstromát vezető szervet, hogy a követelés lefoglalását jegyezze be az ingatlan-nyilvántartásba, illetőleg az említett járművekről vezetett lajstromba.

A harmadik személy köteles a végrehajtóval közölni, hogy elismeri-e a követelést, illetőleg a később keletkező követelésről szóló szerződést. Tájékoztatnia kell arról is, hogy a követelés mikor esedékes, arra ki, milyen jogcímen tart igényt.

A harmadik személy a felhívás után sem az adós, sem más javára nem teljesítheti a lefoglalt követelés szerinti kötelezettségét, hanem köteles legkésőbb az esedékesség napján a követelés összegét befizetni a végrehajtói letéti számlára, illetőleg bírósági letétbe helyezni a követelés tárgyát. Ha a harmadik személy ehelyett bárkinek teljesít, a követelés összegéig felelős az adóhatósággal szemben.

A követelés lefoglalására irányuló eljárás kezdeti szakasza lényegében megfelel a harmadik személy birtokában levő ingóság lefoglalásánál ismertetett szabályokhoz. Lényeges különbség azonban, hogy a harmadik személynél levő ingóságot a végrehajtó csak akkor foglalja le, ha a harmadik személy válaszából meggyőződött arról, hogy van jogalapja a foglalásnak. A harmadik személlyel szemben fennálló adósi követelést ezzel szemben a végrehajtó már a harmadik személyhez intézett felhívásban lefoglalja. A követelés lefoglalására vonatkozó szabályok irányadók akkor is, ha az adósnak valamilyen vagyoni jellegű jogát vonják végrehajtás alá (pl. azt a jogát, hogy a tulajdonjogának az ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzését kérheti). A vagyoni kényszer ilyenkor is e jognak a korlátozására, majd elvonására – adott esetben az adóhatóság általi érvényesítésére – és mindezek eredményeként az adós kötelezettségének teljesítésére irányul.

Elsőbbségi igény

Főszabály szerint – összhangban a zálogjogra vonatkozó polgári jogi szabállyal – a végrehajtás során figyelembe kell venni a zálogjog alapján bejelentett elsőbbségi igényeket is, mert a zálogtárgy értékesítéséből befolyt összeget elsősorban a zálogjoggal biztosított követelés kielégítésére kell fordítani.

Ezért a végrehajtó a foglalás után elsőbbségi igényének bejelentésére hívja fel azt, akiről feltehető, hogy szerződéses vagy törvényes zálogjoga alapján a végrehajtást kérőt megelőzően jogosult a követelésének kielégítésére a lefoglalt ingóságból. Az elsőbbségi igényt a foglalástól számított 8 napon belül kell bejelenteni.

Értékesítés

Az adóhatóság a foglalástól számított 15 nap eltelte után haladéktalanul köteles intézkedni az adóstól lefoglalt ingóság értékesítéséről. Ezt követően a végrehajtó a foglalástól számított két hónapon belüli időpontra kitűzi az értékesítést. Kivételt képeznek ez alól a romlandó áruk, amelyeket a foglalás után azonnal értékesíteni kell. A végrehajtó gondoskodik a lefoglalt ingóságnak értékesítési helyre való szállításáról. Ha az elszállítás bármilyen akadályba ütközne, zár alá kell venni az ingóságot. A zár alá vétel szabályait kell alkalmazni akkor is, ha a lefoglalt dologra nézve korábban végrehajtási igénypert indítottak.

Az értékesítés formái

Az értékesítés fő formája az árverés, azonban a jogszabályok lehetőséget adnak más értékesítésre is. Ilyen lehet – meghatározott feltételek mellett – az ingóságok árverésen kívüli, de árverési hatályú értékesítése, vagy a bizományosi értékesítés, amelyet a bemutatóra szóló értékpapírok és a romlandó áruk esetében alkalmaznak. A lefoglalt arany, platina, ezüst, külföldi pénz vagy fizetőeszköz értékesítését kizárólag a Magyar Nemzeti Bank és területi egységei végezhetik. A végrehajtó köteles bírósági letétbe helyezni az arany vagy platina felhasználásával készült tárgyat, a drágakövet és az értékpapírt, a belföldi készpénzt pedig befizetni a végrehajtói letéti számlára.

Árverés

Az árverési vevő a vételár megfizetésével tulajdonjogot szerez az árverésen eladott ingóságon. Az árverés utólagos megsemmisítése nem érinti a jóhiszemű árverési vevő tulajdonjogát, hiszen, aki árverés útján jóhiszeműen szerzi meg az ingó dolgot, az tulajdonossá válik arra való tekintet nélkül, hogy korábban ki volt a tulajdonos. A vevő tehermentesen szerzi meg az ingóságot.

Hirdetmény

Az árverést a végrehajtó árverési hirdetménnyel tűzi ki, amelyen minden esetben fel kell tüntetni a felek nevét, az árverés helyét és idejét, az árverésre kerülő ingóságokat és becsértéküket, valamint azt, hogy azokat az árverés előtt hol és mikor lehet megtekinteni. A jogszabályok nem írják elő kötelező elemként az árverezés feltételeire és jogkövetkezményeire való felhívást, ezért a vevőnek érdemes előre tájékozódnia ezekben a kérdésekben a készpénzfizetési és illetékkötelezettségről, valamint arról, hogy árverezni személyesen vagy képviselő útján lehet.

Az árverési hirdetményt kézbesíteni kell a feleknek és az árverés helye szerint illetékes jegyzőnek. Az ennek hiányában megtartott árverés törvénysértő. Az árverési hirdetmény közzététele a hirdetmény kifüggesztésével történik. A hirdetményt az alábbi helyeken kell kifüggeszteni:

  • a bíróság (adóhatóság) hirdetőtábláján,
  • a bírósági (adóhatósági) árverési csarnok hirdetőtábláján,
  • az árverés helye szerinti polgármesteri hivatal hirdetőtábláján.

A hirdetményt az árverést megelőző harmadik napig – legalább tizenöt napon keresztül – kell a hirdetőtáblán tartani, azonban a végrehajtó bármelyik fél kérelmére az árverést egyéb megfelelő módon is közhírré teheti.

Az árverés helye

Főszabály szerint a bírósági árverési csarnokban kell megtartani az árverést, de a bíróság épületében, a helyi önkormányzat épületében vagy az önkormányzat jegyzője által kijelölt más helyiségben is lefolytatható az árverés. Különleges esetekben a foglalás helyén, az ingóság őrzésének helyén vagy a végrehajtó által megjelölt más helyen is megtarthatják az árverést.

Az ingóárverés lefolytatása

A végrehajtó az árverés megkezdése előtt köteles meggyőzödni arról, hogy fennállnak-e az árverés feltételei, szabályszerű volt-e a hirdetmény kifüggesztése, kézbesítése. A végrehajtó, a végrehajtó közeli hozzátartozója és az adós sem személyesen, sem képviselője útján nem árverezhet, illetve az ingóságot közvetve sem szerezheti meg.

Az árverési sorrendet az adós határozhatja meg. Amenyiben nem él ezzel a jogával, az ingóságokat a foglalási jegyzőkönyvben feltüntetett sorrendben kell elárverezni.

Az árverés kezdetekor a végrehajtó közli az árverezőkkel az ingóság becsértékét (a kikiáltási árat), és felhívja őket ajánlatuk megtételére. Ha a felajánlott vételár nem éri el a kikiáltási árat, azt fokozatosan lejjebb kell szállítani a becsérték egynegyed részéig. Az árverés addig tart, amíg ajánlatot tesznek. Amennyiben további ajánlat nincs, a végrehajtó a legmagasabb vételár háromszori kikiáltása után kijelenti, hogy az ingóságot a legtöbbet ajánló megvette. Az árverési vevő ezután köteles készpénzben azonnal kifizetni a teljes vételárat. Ha ezt a vevő nem teljesíti, az árverést tovább kell folytatni, amelyben a fizetést elmulasztó vevő már nem vehet részt. Ha az ily módon tovább folytatott árverésen az ingóság az első vevő által ajánlott – és meg nem fizetett – árnál alacsonyabb áron talál vevőre, az első vevő köteles az árkülönbözetet megtéríteni (ez természetesen a végrehajtás során befolyt összeget növeli). Az adóhatóság, mint végrehajtást kérő, készpénz nélkül is vásárolhat. Ennek feltétele többek közt, hogy az ingóságot csak az ő követelése fejében foglalták le.

Árverési jegyzőkönyv

Az árverésről a végrehajtó jegyzőkönyvet készít, amelyben – a végrehajtási eljárás során korábban felvett jegyzőkönyv adatain kívül – rögzíti az elárverezett ingóságot, becsértékét és árverési vételárát, az árverési vevő nevét és lakóhelyét, illetőleg székhelyét. A jegyzőkönyv másolatát kézbesítik a feleknek és az árverési vevőnek.

Értékpapír értékesítése

A bemutatóra szóló vagy egyébként korlátozás nélkül forgalomba hozható értékpapírt a végrehajtó bizományi értékesítésre adja át valamelyik értékpapír-ügynökségnek vagy tőzsdeügynökségnek, amely köteles az értékesítésből befolyt összeget – a bizományi díj levonása után – átutalni a végrehajtói letéti számlára. Amennyiben az értékesítés sikertelen volt, az értékpapír-ügynökség az értékpapírt visszavásárlásra ajánlja fel az értékpapír kibocsátójának, amely a visszavásárláskor köteles a végrehajtói letéti számlára átutalni az ellenértéket.

Ha az előzőekben felsorolt módokon nem sikerült az értékpapírt értékesíteni, a végrehajtó azt árverésen értékesítheti.

A névre szóló, tagsági jogot megtestesítő vagy korlátozottan forgalomba hozható értékpapír esetében a végrehajtó értékpapír-ügynökséget bíz meg – értékesítési céllal – azzal, hogy az értékpapírt zárgondnokként kezelje, és az abból származó jövedelmet utalja át a végrehajtói letéti számlára. Ilyen típusú értékpapíroknál azonban, a végrehajtást kérő kívánságára az értékpapírt a forgalmi korlátozásokra tekintet nélkül árverésen kell értékesíteni.

Üzletrész értékesítése

A gazdálkodó szervezet vagyonából az adóst megillető üzletrészt a végrehajtó az általános szabályok szerint foglalási jegyzőkönyvben foglalja le, majd pedig a foglalási jegyzőkönyv másolatának megküldésével értesíti a foglalásról a gazdálkodó szervezetet és a fővárosi, illetőleg megyei bíróságot mint cégbíróságot. Az üzletrész lefoglalását a gazdálkodó szervezet bejegyzi a nyilvántartásába, a cégbíróság pedig a cégjegyzékbe. Az üzletrész lefoglalása után azzal az adós már nem rendelkezhet, az üzletrész tehát változatlan jogi helyzetben marad addig is, amíg nem teszik meg az értékesítést. Ha az üzletrészről értékpapírt állítottak ki, azt éppen úgy kell lefoglalni, mint bármely más értékpapírt.

A lefoglalt üzletrészt a végrehajtó árverésen értékesíti. Ilyenkor az érintett gazdálkodó szervezet tagját, a gazdálkodó szervezetet, illetve az általa kijelölt személyt – ebben a sorrendben – elővásárlási jog illeti meg.

Árverésen kívüli értékesítés

A végrehajtó a felek kívánságára – az általuk megállapított becsértéken – árverésen kívül, de az árverési vétel hatályával is eladhatja az ingóságot az általuk meghatározott vevő részére.

Az ingóság átvétele, visszaadása

Az értékesíthetetlen ingóságot a végrehajtást kérő a becsérték egynegyedének fejében átveheti. A végrehajtandó követelés természetesen ennyivel csökken. Ha a végrehajtást kérő nem veszi át ily módon a vagyontárgyat, úgy azt fel kell oldani a foglalás alól, és vissza kell adni az adósnak. Amennyiben az adós az átvételre szóló felhívástól számított 30 napon belül nem jelentkezett, az ingóságot megsemmisítik vagy hulladékként hasznosítják.

AZ INGATLANÁRVERÉS

Az adótartozások behajtásának leginkább eredménnyel kecsegtető módja az ingatlanokra vezetett végrehajtás, amely az ingatlan jellegére, művelési ágára és az ingatlant terhelő jogra vagy tilalomra tekintet nélkül lefolytatható. Csak az az ingatlan mentes a végrehajtás alól, amelyet a felszámolási eljárás során sem lehet az adós vagyonához tartozóként figyelembe venni.

A végrehajtás alá vont ingatlant megszerző új tulajdonos tulajdonjogát csak a következő jogok terhelhetik: a telki szolgalom, a közérdekű használati jog, az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett haszonélvezeti jog, végül a törvényen alapuló haszonélvezeti jog akkor is, ha nincs az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezve.

Főszabály szerint az ingatlan-végrehajtás kizárólag akkor lehetséges, ha az ingóvégrehajtás és az azt megelőző behajtási eljárás eredménytelen volt, vagy az ennek során befolyt összegből a tartozás nem elégíthető ki. További feltétel, hogy a végrehajtandó tartozás összege meghaladja a 100 000 forintot vagy arányban áll a végrehajtás alá vont ingatlan értékével. Az ingatlant jellegére, művelési ágára és az ingatlant esetlegesen terhelő jogra vagy tilalomra tekintet nélkül végrehajtás alá lehet vonni. A kialakult gyakorlat szerint a más módon behajthatatlan adótartozásnál sem értékesítik az adózó és családja által lakott, a szükséges mértéket meg nem haladó nagyságú, alapterületű, értékű ingatlant, így az tulajdonképpen „mentes" a végrehajtás alól.

Az ingatlan lefoglalása

Az ingatlant a végrehajtó foglalja le úgy, hogy megkeresi a földhivatalt a végrehajtási jog ingatlannyilvántartásbeli bejegyzése miatt. A foglalás a végrehajtási jog bejegyzésével valósul meg. Erről a tényről a földhivatal határozatban értesíti a végrehajtót, a feleket, és azokat, akiknek az ingatlanra vonatkozóan az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett joguk van. Ezt követően a lefoglalt ingatlanra vonatkozó jogot csak akkor lehet megszerezni, ha az nem sérti a végrehajtást kérő jogát, illetve nem hiúsítja meg a végrehajtás célját.

A foglalás jogkövetkezményei lényegében megfelelnek az ingóvégrehajtás jogkövetkezményeinek. Eltérést okoz azonban, hogy az ingatlanra vonatkozó jogok változása az ingatlan-nyilvántartáshoz kapcsolódik. Az ingatlan lefoglalása – eltérően az ingóság lefoglalásától – nem jelent elidegenítési és terhelési tilalmat. E tilalom mellőzését az ingatlan-nyilvántartás rendszere teszi lehetővé. Az ingatlan lefoglalása a végrehajtás tipikus esetében – a pénzkövetelés behajtására irányuló végrehajtás során – a fentiek szerint korlátozza ugyan az adós rendelkezési jogát, de nem érinti a használathoz, a hasznok szedéséhez fűződő jogot.

Az ingatlan árverésen kívüli eladása

Az ingatlant is értékesíteni lehet a végrehajtási eljárásban olyan módon, hogy a végrehajtó a felek kívánságára – az általuk meghatározott vevő részére és az általuk megállapított becsértéken – árverésen kívül, de árverési vétel hatályával adja el az ingatlant. Ez ilyenkor is azt jelenti, hogy az adós tulajdonjoga megszűnik, és az árverési vevő vagy az ingatlan más megszerzője eredeti szerzésmóddal jut a tulajdonjoghoz. Az ingatlan árverésen kívüli eladásához szükség van azoknak az érdekelteknek a beleegyezésére, akiknek az ingatlanra vonatkozóan az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett joguk van.

Az ingatlanárverés előkészületei

A végrehajtó akkor intézkedhet a lefoglalt ingatlan értékesítésről, ha annak törvényes feltételei fennállnak, és a végrehajtási jogot bejegyző földhivatali határozatnak a végrehajtó részére történt kézbesítésétől számított 45 nap már eltelt. Az ingatlant legkésőbb a határozat kézhezvételétől számított három hónapon belül értékesíteni kell. Az értékesítés előtt a végrehajtó – 6 hónapnál nem régebbi hivatalos adó- és értékbizonyítvány figyelembevételével – megállapítja az ingatlan becsértékét, amelyet közöl a felekkel és azokkal, akiknek az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett joguk van az ingatlanra. A megállapított becsérték ellen tizenöt napon belül kifogást lehet előterjeszteni, ilyen esetben a becsértéket a bíróság állapítja meg. Az ingatlan-végrehajtás szempontjából igen fontos az ingatlan becsértékének megállapítása, hiszen az ingatlan általában nagy értékű vagyon, ezért a becsérték megállapítása terén a valóságos viszonyoktól való minden eltérés súlyosan érintheti a felek érdekét.

Az árverés helye

Főszabály szerint az árverés helye a bíróság épülete, de az megtartható az ingatlan fekvése szerinti helyi önkormányzat épületében vagy az önkormányzat jegyzője által kijelölt helyiségben, illetve magán az ingatlanon, de akár a végrehajtó által kijelölt más helyen is.

Árverési hirdetmény

A végrehajtó árverési hirdetménnyel tűzi ki az árverést, amelyben feltünteti a felek nevét, az árverés helyét és idejét, az ingatlan-nyilvántartási adatokat (az ingatlan fekvésének helyét, a tulajdonosát, a terheket), az ingatlan tartozékait, épületnél a jellemző sajátosságokat, beköltözhető vagy lakott állapotát, a becsértéket, az árverési előleg összegét és az árverési feltételeket. A hirdetményt kézbesíteni kell a feleknek, és azoknak is, akiknek az ingatlanra vonatkozóan az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett joguk van. Ezenkívül meg kell küldeni a hirdetményt az ingatlan fekvése szerinti önkormányzat jegyzőjének, valamint a földhivatalnak is, amely az árverés kitűzését köteles feltüntetni az ingatlan-nyilvántartásban. A jegyző és a földhivatal az árverést megelőző 3. napig – legalább 15 napon át – a hirdetőtáblán kifüggeszti az árverési hirdetményt.

Az árverés menete

Ingatlanra csak az árverezhet, aki a végrehajtónál előlegként letétbe helyezte az ingatlan becsértékének 10 százalékát. Akinek az ingatlanszerzése engedélyhez van kötve, az árverezés előtt igazolni köteles, hogy az engedélyt megkapta. Ingatlanárverésnél is irányadó az a korlátozás, amely szerint a végrehajtó, annak közeli hozzátartozója és az adós nem árverezhet.

Az árverés szabályai lényegében azonosak az ingóárverés szabályaival. Az árverés sikere érdekében azonban a Vht. lehetővé teszi, hogy az ingatlant ne csak a becsértékén, hanem alacsonyabb áron is el lehessen adni. Ezért a kikiáltási árat az ingatlan becsértékének feléig lehet leszállítani.

Árverési vevő az lesz, aki a legtöbbet ajánlotta az ingatlanért. Az árverési vevő által letétbe helyezett előleget be kell számítani a vételárba, a többi árverező az előleget az árverés befejeztével visszakapja. Az árverési vevő rendszerint az árveréstől számított 15 napon belül köteles befizetni a teljes vételárat, a végrehajtó azonban legfeljebb 2 hónapig terjedő halasztást adhat erre. Az árverési vevő egyelőre visszatarthatja az árverési vételárat – illetőleg a vételár megfelelő részét –, ha az elárverezett ingatlanra vonatkozóan az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett követelése van, vagy ha az adós jelzálogos hitelezőjével megállapodott abban, hogy a jelzálogjog az ingatlanon továbbra is fennmarad.

Az árverés sikertelensége

Az első árverés sikertelen, ha nem tettek vételi ajánlatot, vagy ha a felajánlott vételár nem érte el az ingatlan becsértékének felét, továbbá akkor is, ha az árverési vevő nem fizette be a teljes vételárat az árveréstől számított 15 napon, illetőleg a végrehajtó által engedélyezett határidőn belül. Az első árverés sikertelenségének megállapításától számított 3 hónapon belül második árverést kell tartani.

Árverési jegyzőkönyv

Az ingatlanárverésről készült jegyzőkönyvnek – a végrehajtási eljárás során felvett jegyzőkönyvben rögzített adatokon túl – tartalmaznia kell az elárverezett ingatlan ingatlan-nyilvántartási adatait, becsértékét és árverési vételárát, valamint az árverési vevő nevét, születési évét, anyja nevét, lakóhelyét, illetve székhelyét. A jegyzőkönyvnek az árverési vevő által is aláírt másolatát kézbesíteni kell a feleknek és az ingatlanon bejegyzett joggal bíró személyeknek.

Az árverés meghiúsulása

Az árverést meghiúsultnak kell tekinteni, ha az árverést a felettes adóhatóság megsemmisítette, valamint ha a törvényi feltételek hiánya, illetve rendzavarás miatt nem tartották meg a kitűzött árverést.

Az ingatlan átvétele

Ha a második árverés is sikertelen, a végrehajtást kérő – ennek megállapításától számított 15 napon belül – a becsérték felének megfelelő összeg fejében átveheti az ingatlant. Ha több végrehajtást kérő van, az ingatlant az veheti át, aki a becsérték felét meghaladó legmagasabb árajánlatot tette. Több egyenlő árajánlatnál a kielégítési sorrendre vonatkozó általános szabályok az irányadók.

A becsérték felének, illetőleg az átvételi árnak megfelelő összeget be kell számítani a végrehajtást kérő követelésébe. A végrehajtást kérő általi átvétel jogkövetkezménye azonos az árverési vétel jogkövetkezményével. Ha a végrehajtást kérő nem vette át az ingatlant, a végrehajtás mindaddig szünetel, amíg a végrehajtást kérő újabb árverés kitűzését nem kérte. A szünetelés beálltától számított 6 hónapnál korábban nem lehet újabb árverést kitűzni.

A végrehajtás során befolyt összegek elszámolása

Az adózó által részben kiegyenlített tartozást az adóhatóság az esedékesség sorrendjében számolja el. Ha az adótartozást maga az adóhatóság hajtja be az összeget az adók esedékességének sorrendjében, azonos esedékű adóknál a tartozás arányában kell elszámolni.

A végrehajtás során befolyt összegből elsősorban a végrehajtási költséget kell kielégíteni. Az esetek többségében a befolyt összeg nem fedezi a tényleges adótartozást.

Pálkovács Attila
Jogorvoslatok adóügyekben

A határozat módosítása vagy visszavonása

Az adóhatóság az adózó terhére a határozat közlésétől számított egy éven belül, az adózó javára pedig az adó megállapításához való jog elévüléséig módosíthatja vagy visszavonhatja a felettes szerv vagy a bíróság által még el nem bírált, jogszabálysértő határozatát. Az adózó terhére korlátozás nélkül módosítható a határozat, ha

  • a bíróság büntetőügyben hozott jogerős ítéletével megállapította, hogy az adózó adócsalást követett el,
  • a bíróság büntetőügyben hozott jogerős ítélete megállapította, hogy a határozatot hozó adóhatóság dolgozója a büntetőtörvénybe ütköző módon szegte meg a kötelességét, s ez befolyásolta a határozat meghozatalát,
  • az adózó rosszhiszemű volt.

A rosszhiszeműséget az adóhatóságnak kell bizonyítania.

Fellebbezés

Az adóhatósági eljárásban is megilletik az adózót az államigazgatási eljárás során igénybe vehető jogorvoslatok. A jogorvoslatok körében is utalni kell arra az általános szabályra, hogy ha az adózás rendjéről szóló törvény másként nem rendelkezik, akkor az államigazgatási eljárás általános szabályait kell alkalmazni.

Felügyeleti intézkedés

A felettes hatóságot megillető felügyeleti intézkedés funkciója az adóigazgatási eljárásban kettős: egyrészt mint jogorvoslati eszköz irányulhat jogszabályt sértő határozat ellen, másrészt lehetőséget nyújt arra, hogy az adózó sérelmezze az adóhatóság határozathozatali kötelezettségének elmulasztását. A felügyeleti intézkedés keretében a felettes szerv megváltoztatja, megsemmisíti a jogszabálysértő határozatot, illetve ha szükséges, a határozat megsemmisítése mellett új eljárást rendel el, vagy utasítja az elsőfokú adóhatóságot a megfelelő eljárás lefolytatására.

A végrehajtás felfüggesztése

Az adóhatóság az adózó kérelmére vagy felettes szerve rendelkezésére felfüggeszti a végrehajtási eljárást, ha az adótartozást előíró határozat megváltoztatása vagy megsemmisítése várható. A felfüggesztés joghatása a felülvizsgálni kért adóhatósági határozatban előírt adófizetési kötelezettség tekintetében áll be, s nem érinti az adós egyéb jogcímen fennálló tartozásainak behajtását.

A végrehajtás alapjául szolgáló adóhatósági határozat bírósági felülvizsgálata nem érinti a határozat végrehajthatóságát, de az ügyben eljáró bíróság az adózó kérelmére felfüggesztheti a végrehajtást a per jogerős befejezéséig.

A végrehajtás felfüggesztésének hatálya a felfüggesztést elrendelő adóhatósági vagy bírósági határozat meghozatala napjával áll be. Ettől az időponttól végrehajtási cselekmények nem foganatosíthatók, illetve a foganatosított cselekmények hatálytalanok, még akkor is, ha a felfüggesztésről a végrehajtó később szerzett tudomást. A végrehajtás felfüggesztésének időtartama alatt foganatosított minden végrehajtási cselekmény törvénysértő és egyben hatálytalan. A felfüggesztést elrendelő határozat ellen előterjesztett jogorvoslatnak nincs halasztó hatálya a felfüggesztésre.

Végrehajtási kifogás

A végrehajtás során az adóhatóság alkalmazottjának törvénysértő intézkedése vagy intézkedésének elmulasztása ellen a fizetésre kötelezett vagy a behajtást kérő – a tudomására jutástól számított 8 napon belül – végrehajtási kifogást terjeszthet elő. (Az ingatlan-végrehajtás elrendeléséről hozott határozat elleni jogorvoslati kérelem végrehajtási kifogásnak minősül.) A késedelmesen benyújtott végrehajtási kifogást az adóhatóság érdemi vizsgálat nélkül utasítja el. Az ok bekövetkeztétől számított 6 hónap elteltével nincs helye igazolásnak a határidő elmulasztása miatt. A végrehajtási kifogásról a végrehajtást foganatosító adóhatóság felettes szerve 15 napon belül határoz.

Az adóson és a behajtást kérőn kívüli személyek által előterjesztett végrehajtási kifogást felülvizsgálatra kell felterjeszteni az APEH Csődeljárási és Végrehajtási Főosztályára. A végrehajtási kifogás tárgyában született elsőfokú határozat elleni fellebbezést az APEH elnöke bírálja el.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem