A pénzintézetek kínálatához még igencsak szűk körben tartozik hozzá a befektetési, vagyonkezelési szolgáltatás. Hiába vált ettől az évtől univerzálissá a bankrendszer, a befektetésekkel közvetlenül még mindig csak a brókercégek foglalkoznak. Kivétel persze akad, ehhez azonban igazán nagy összegek kellenek.
A bankoknál ma még az sem teljesen általános, hogy a gazdálkodók folyószámlájához közvetlenül kapcsolódjék lekötési lehetőség. Amennyiben mégis kínálnak ilyen megoldást, annál mind a minimálisan leköthető összeg nagyságát, mind pedig a lekötési időt körültekintően meghatározzák. A vállalkozóknak ilyen esetekre kínált kamatok viszont az utóbbi két évben határozottan emelkedtek. Valószínűleg nem független ettől az sem, hogy ma már viszonylag jelentős összegekre rúg a pénzintézetek vállalati betétállománya.
A cégek további fejlődése (hiszen régebben cseppet sem volt általános, hogy egy vállalkozásnak akár csak időlegesen is befektetni való pénze legyen) valószínűleg elvezet majd oda is, hogy a bankok szolgáltatásai kiterjedjenek a vagyonkezelésre is. Az ING Banknál egyébként már ma is külön szervezet foglalkozik ezzel az üzletággal. Az ING-csoport megvásárolta a Barings Bankot, és annak befektetési hátterével létrehozta az Asset Managementet, amelynél az investment részleg a vállalati, a private bank pedig a lakossági ügyfelek kiszolgálásával foglalkozik. Az ING Asset Management svájci központtal, nemzetközi szinten egységes standarddal kínálja szolgáltatását a világ 25 pontján. A tevékenység további hátterét a világ főbb pénzügyi központjaiban (New York, London, Amszterdam, Luxemburg, Hága) dolgozó szakembereik jelentik. Ez teszi lehetővé – hangsúlyozzák a banknál –, hogy a piacon elsőként tudnak hazánkban is globális befektetési koncepciót ajánlani. Ez a szolgáltatás azonban itt még csak a magánügyfelek számára elérhető.
Kevés a forrás
A cégek pénzkezelésében (amelybe természetesen a szabad öszszegek fialtatása is beletartozik) szervezetten csak néhány, kifejezetten nagyvállalati ügyfelekre specializálódott bank hajlandó segítséget nyújtani. Ilyen például a Credit Lyonnais Bank és a Raiffeisen Unicbank is. A kisebb vállalkozások egyelőre – már csak a rendelkezésükre álló összegek nagyága miatt is – egyelőre nem is álmodhatnak erről.
A gazdálkodók persze a legtöbb pénzintézetnél vehetnek állampapírokat, de erre számukra is (a kedvezőbb ár és a könnyebb értékesítés miatt) inkább vagy a kincstár hálózata, vagy pedig az elsődleges forgalmazónak számító brókercégek ajánlhatók.
Azokat a vállalkozásokat, amelyek (egyébként a szakértők határozott tiltása ellenére) a rendelkezésükre álló pénzt tőzsdei spekulációkkal akarják szaporítani, természetesen tárt karokkal várják a banki brókercégek is. Ezt a kapcsolatot azonban ma még szinte minden esetben közvetlenül kell megteremteniük. Az így szerezhető befektetési tanácsoknál pedig nem árt ügyelni arra is, hogy a brókercégek az ügyletek utáni jutalékot akkor is zsebre vágják, ha a pénz időközben nem szaporodik, hanem fogy.
A rendszeresen tőzsdézőknek viszont jelenleg már három cég is kínálja az elektronikus kapcsolattartás lehetőségét. A távkereskedés előnye, hogy könnyebb a gyors informálódás, az ügyletek pedig a cég irodájából is intézhetők. Elvben azt lehetne mondani, hogy ez a módszer a reagálási időt is lerövidíti, de ezen a téren még akad javítanivaló.
A már működő elektronikus kereskedési rendszerek ugyanis teljesen külön futnak a BÉT kereskedési rendszerétől. A brókerek ennek megfelelően a világhálón keresztül érkező megbízásokat kénytelenek lemezre mentve, vagy más manuális módszerrel átvinni a tőzsdei rendszerbe. Az ügylet így negyedóráig – különleges esetben pedig még tovább is – eltarthat. Az ügyfelek pedig legfeljebb hosszú idő múlva, általában csak a kereskedés vége után számíthatnak visszajelzésre.
Gyors kötés a világhálón
Az on-line brókerszolgáltatások terén eddig a bankfüggetlen társaságok voltak igazán aktívak. A távkereskedési rendszer megvalósításában az úttörő szerepet a Dunainvest Tőzsdeügynökség játszotta. A Dunainvest az on-line tőzsdei kereskedést úgynevezett ügyfélterminál segítségével teszi lehetővé. A megoldás hátránya, hogy így a felhasználó helyhez (hardverhez) kötött. Az internetes távkereskedésnél (amelyet két másik brókercég kínál) viszont az ügyfelek brókerükkel bárhonnan, bármilyen gépről felvehetik a kapcsolatot.
Az Internet használata a szakértők szerint gyorsabbá (és ami szintén nem elhanyagolható: olcsóbbá) teszi a tranzakciók lebonyolítását. A világháló segítségével pedig a befektetők on-line adatokhoz juthatnak a tőzsdei kereskedés alakulásáról. Az Első Internet Bróker egyébként pluszszolgáltatásokat is kínál, hiszen további információkkal is ellátja ügyfeleit. Közölnek például a tőkepiacra vonatkozó legfrissebb – hírügynökségi, illetve saját elemzéseken alapuló – híreket is.
On-line szolgáltatók
Az internetes kereskedés irányában fejlesztett még a Bankár Értékpapír Rt. Az rt. egyébként ügyfeleinek azt ígéri, hogy amint a felhasználók száma növekszik, jelentősen rövidíteni tudja majd a megbízások továbbításának idejét.
A tapasztalatok szerint a világban egyre jelentősebbé válnak az on-line brókerszolgáltatások. Szakértők szerint egy éven belül hazánkban is legalább 10-12 szolgáltató lehet ezen a piacon. A Dunaholding Brókerház internetes szolgáltatása – mint megtudtuk – a második negyedévre várható. A rendszer fejlesztése már folyik. Úgy véljük azonban, hogy a sorhoz valószínűleg addig több más társaság is csatlakozik. A fejlesztéseknek ezt az irányát pedig ma már aligha hanyagolhatják el a banki hátterű brókercégek.
B. J.