×

Kevés a szakember

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 15. számában (1999. március 15.)

 

A munkavédelmi ellenőrzések azt mutatják, hogy a vállalatok többféle módon alkalmaznak munkavédelmi szakembereket. A munkavédelemmel foglalkozó vállalkozások között is vannak jók és kevésbé jók, pedig itt gyakran emberek egészségéről, sőt életéről van szó. Ezt sokan csak utólag fogják fel, amikor már késő.

 

– A munkavédelmi ellenőrzések tapasztalatai azt mutatják, hogy a nagyvállalatok többsége tisztességesen teljesíti munkavédelmi kötelezettségét. Bajok a 100-500 alkalmazottat foglalkoztató cégeknél, valamint a 100 fő alatti létszámmal dolgozó vállalkozásoknál adódnak. Ilyetén kategóriájú vállalatok nem szívesen alkalmaznak munkavédelmi megbízottat – összegezte tapasztalatait Lantos Géza, az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség főosztályvezetője, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara szakértője.

A munkavédelmi megbízottak alkalmazására vonatkozó, 1979-ben megjelent 47/1979-es kormányrendelet előírta, hogy minden munkáltatónak munkavédelmi megbízottat kell alkalmaznia. Abban az időben nagyüzemek jellemezték a gazdaságot, a több ezer munkavállalót foglalkoztató vállalatoknál a munkavédelmi megbízott alkalmazása magától értetődő volt, az ilyen munkakörben alkalmazottak képzettsége és szakértelme viszonylag magas színvonalú volt.

A múlt öröksége

A kilencvenes években a nagyvállalatok szétestek, a vállalkozások száma ugrásszerűen megnőtt. A munkavédelmi törvény előkészítése során talán ezért is jelentkezett az igény, hogy az állam ne tegye kötelezővé a munkáltatónak a speciális munkavédelmi ismeretekkel rendelkező személy foglalkoztatását. A törvényalkotók vagy attól féltek, hogy anyagilag lehetetlen követelményt állítanak a cégek elé, vagy attól, hogy sok vállalkozás úgysem talál majd szakembert, s a szigorú előírás ezért lesz teljesíthetetlen. A gyakorlat is azt mutatja, hogy a munkáltató a kisebb cégeknél általában nem rendelkezik a szükséges munkavédelmi ismeretekkel.

A munkavállaló biztonságának és egészségének védelme komoly szakmai ismereteket igényel, ezért született az a megoldás, hogy a munkavédelmi törvény felhatalmazza az illetékes minisztert e kérdés szabályozására. A miniszter dönti el, hogy milyen veszélyességi tevékenységet ellátó gazdálkodó szervezetnél, milyen foglalkoztatotti létszám mellett, hogyan kell megoldani a munkavédelmi szakember alkalmazását, foglalkoztatását. A munkavédelmi törvény meghatározza azokat a tevékenységeket, amelyek ellátásához munkavédelmi szakképesítés kell. Ilyen például az üzembe helyezést megelőző munkavédelmi felülvizsgálat, továbbá a balesetveszélyes berendezések felülvizsgálata, az egyéni védőeszközök kijelölése, meghatározása, a súlyos balesetek kivizsgálása.

Azt viszont nem szabják meg, hogy a vállalkozás milyen formában alkalmazza a munkavédelmi szakképesítéssel rendelkező munkatársat. Ezért a gyakorlatban a munkavédelemmel foglalkozó munkatársat többféle jogi formában alkalmazzák. A 100-nál több embert foglalkoztató vállalkozás esetében a veszélyesség és a létszám figyelembevételével választják ki a munkavédelmi szakembert. A jogszabály három veszélyességi osztályt határoz meg. Minél veszélyesebb kategóriába tartozik a vállalkozás, ettől függ, hogy milyen időtartamra és milyen képesítésű munkavédelmi szakembert kell alkalmazni. A gyakorlatban előfordul az is, hogy munkavédelem ellátására jogosult személyt megbízási szerződéssel alkalmaznak 8 órában. A munkavédelmi megbízott vállalkozóként is alkalmazható, de lehet főállású is. Lényeg az, hogy a munkáltató bizonyítani tudja: veszélyességi kategóriájának megfelelő óraszámban, a megfelelő képességű személy ellátja nála a feladatot szolgáltatás vagy munkavállalás keretében. Például az 1000 főt alkalmazó vállalatnak I-es veszélyességi kategóriában 1 fő felsőfokú munkavédelmi szakképesítésű személyt kell alkalmazni teljes munkaidőben. A jó munkavédelmi szakembertől elvárható, hogy hosszú szakmai gyakorlattal rendelkezzen, továbbá széles körű jogszabály- és szabványismerete is legyen. Az utóbbit indokolja, hogy a munkáltatóra jelenleg mintegy 600 olyan szabvány vonatkozik, ami a munkahelyi biztonságot, egészséget érinti.

A tapasztalat nem nélkülözhető

Nincs elegendő jó szakember. Egy időben nagyon sok munkanélküli keresett szakmát, ezért átképzés keretében sokan középfokú munkavédelmi képzettséget szereztek korábbi tapasztalat nélkül. A középfokú munkavédelmi végzettségű szakemberek azonban eléggé alacsony szintű ismeretekkel rendelkeznek. A felügyelők az ellenőrzések során találkoztak alapvető szakmai ismeretekkel sem bíró, de középfokú képesítésű munkavédelmi feladatot ellátó személlyel. Jellemző ezeknél az eseteknél, hogy vállalkozói megbízásként kapják a feladatot több cégtől is, és a feladatot nem tudják jól ellátni. Talán ugyancsak a gazdasági struktúraváltás következménye az is, hogy ott sem megy minden rendben, ahol a munkavédelmis megfelelő képzettséggel és odaadással dolgozik. A munkabiztonsági felügyelők olyan esetekkel is találkoznak, hogy a munkavédelmi szakember megfelelő javaslatokat tesz a munkaadónak és felhívja a figyelmet a hiányosságokra, viszont ezeket a munkaadó figyelmen kívül hagyja. Ennek gyakran az az oka, hogy a vállalkozás költségeinek megtervezésekor eszébe sem jutottak ezek a kiadások, s a tulajdonos erre utóbb már nem szívesen költ. Hiányzik még sokaknál a hosszú évek tapasztalata, ami arra int, hogy a munkavédelmi előírások szigorú betartása gazdaságilag is a legkifizetődőbb. Általában ugyanis addig nincs baj, amíg egy baleset kapcsán vagy helyszíni ellenőrzés során a hibák nem kerülnek napvilágra. Az elmulasztott munkavédelmi intézkedés súlyos milliókba kerülhet a felelőtlen cégnek.

Szaporodó vállalkozások

Lassan tipikus lesz, hogy a vállalatok vállalkozásba adják ki a munkavédelmi tevékenységet. Ebben bizonyos veszély is rejlik, mert vannak olyan vállalkozások, amelyek erkölcstelenül mindent vállalnak, és nem tudnak eleget tenni a követelményeknek. A munkabiztonsági felügyelők olyan munkavédelmi vállalkozóval is találkoztak, aki a hatóság nevével visszaélve oktrojálta „szolgáltatását". Arra hivatkozott, hogy a felügyelőség nevében jár el. Azt mondta, ő bejáratos a felügyelőségre, s tudja, hová készülnek az ellenőreik, de ő szívesen segít, hiszen ismeri a körülményeket. A munkáltató nem nagyon mer ellene fellépni, mert nem ismeri a jogi helyzetet, megijed, és inkább megbízza az ajánlkozót, aki legrosszabb esetben besöpri a szolgáltatási díjat, de nem tesz semmit az előírások érvényesítéséért.

Persze vannak a gyakorlatban tisztességes, magas színvonalon dolgozó munkavédelmis vállalkozások, szakemberek is. A megoldás mindenképpen ezek alkalmazása lesz a kis cégeknél. Az általuk foglalkoztatottak tudnak tanácsot adni ott is, ahol tényleg felesleges és ésszerűtlen lenne bárkit alkalmazni csak erre a feladatra, és a dolgozók közül senki sem alkalmas arra, hogy más munkája mellett ellássa a munkavédelmi feladatokat is.

P. E.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem