×

Fejlesztési stratégia

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 15. számában (1999. március 15.)

 

A mikro-, kis- és középvállalkozások állami fejlesztését a rendszerváltozás óta minden kormány a zászlajára tűzte, ám maguk az érintettek eddig nem sokat profitáltak a hatalmasságok igyekezetéből. Az Orbán-kabinet mindenesetre újult erővel rugaszkodik a feladatnak, s azt ígéri, hogy négy év alatt a felére csökkenti a vállalkozók adó- és járulékterheit. Ezenkívül jelentős állami pénzeket is kilátásba helyeztek arra, hogy hitelek és támogatások segítségével tegyék a kis- és közepes vállalkozásokat a gazdasági fejlődés motorjává, s egyben az itt működő vállalkozókat a társadalom stabil rétegévé.

 

Magyarországon egymillió bejegyzett vállalkozás van, igaz, ezek közül csak mintegy 750 ezer működik. Többségük, 96-97 százalékuk mikro-, kis- és középvállalkozás. Az e körbe tartozó vállalkozások jelentőségét mutatja, hogy a bruttó hazai termék (GDP) 46-47 százalékát állítják elő, s ezek a cégek foglalkoztatják az alkalmazottak 35 százalékát, mintegy kétmillió munkavállalót. A szavazóbázisként sem lebecsülendő vállalkozói körnek a kormány sok mindent kilátásba helyezett a következő négy, de ma már inkább csak három évre. Fónagy János, a Gazdasági Minisztérium politikai államtitkára például több fórumon is megígérte az elmúlt hónapokban az adminisztrációs, adó- és társadalombiztosítási terhek jelentős mérséklését. Ez utóbbi kettő esetében a ciklus végére 50 százalékos mérséklődésről beszélt például a kormány több tagja is. Ígérnek pénzt is: ebben az évben 11-12 milliárd forintot, jövőre pedig 50 milliárdot szán a kormány a vállalkozások fejlesztésére.

Több forrásból

A forintok persze még nincsenek egy kupacban. Az idei milliárdok Fónagy János szerint különböző forrásokból származnak, jövőre pedig a vállalkozók 50 milliárdja már önálló költségvetési célelőirányzatként szerepel a költségvetésben. Nagy kérdés azonban, hogy végül mennyi jut a vállalkozásoknak az idei büdzséből akkor, amikor a pénzügyminiszter a folyó fizetési mérleg és a költségvetés nem várt magas deficitje miatt már február végén bejelentette az idei állami tartalékok zárolását, s a jegybank elnökével és a gazdasági miniszterrel együtt takarékossági intézkedéseket helyezett kilátásba. A legkönnyebb ugyanis azt a pénzt elvenni, amit még oda sem adtak a mikro-, kis- és középvállalkozásoknak.

Ha pénz egyelőre még nincs is, arról már döntöttek, hogy ki lesz jövőre a költségvetésben önálló célelőirányzatként szereplő új vállalkozásfejlesztési alap gazdája: a Vállalkozásfejlesztési Tanács, a minisztériumok, a gazdasági kamarák és az érdek-képviseleti szervek képviselőiből álló grémium. De segíti majd a vállalkozókat az Országgyűlés gazdasági bizottságán belül alakuló kis- és középvállalkozásokkal foglalkozó albizottság is.

A kormánynak – programszinten – mindenesetre már most is fontos a vállalkozások fejlesztése, hiszen tőlük reméli a foglalkoztatás növelését is: sajátos logika szerint ugyanis ha a vállalkozások közül csak minden harmadikban alkalmaznának a jelenleginél eggyel több embert, máris 200 ezerrel megnőne a foglalkoztatottak száma. Hogy ez valóban így lesz-e, azt még nem tudni. Ám az már biztos, hogy a Gazdasági Minisztérium elkészítette és ki is nyomtatta „A kormány mikro-, kis- és közepvállalkozásokat segítő stratégiája" című kiadványt. Ebben egyebek mellett az áll, hogy „a gazdálkodási feltételek egyik fő akadálya az államháztartási elvonások magas szintje, elsősorban az élőmunkával összefüggő magas terhek, valamint a bonyolult és gyakran változó szabályok. Az adó-, a társadalombiztosítási és a számviteli jogszabályokban előírt adminisztrációs kötelezettségek e vállalkozásokra, sok esetben, olyan túlzott terheket rónak, amelyek a vállalkozások függvényében nem kellően differenciáltak."

Törvényi támogatás

Többen megfogalmazták azt is: a kormány és a bankok közös érdeke, hogy erős vállalkozások működjenek, hiszen ez nemcsak a gazdaság erősödésével jár, hanem a hitelintézetek ügyfélkörének a bővülését is eredményezi. Kunszt Antal, az Erste Bank igazgatóságának tagja például úgy vélte a Bankszövetség január végi rendezvényén, hogy a hitelintézetek már most a kis- és középvállalkozások mint leendő ügyfélkör felé fordulnak, mivel a multinacionális cégek finanszírozásában egyre szűkül a betéti és hitelkamatok közötti rés. Ez pedig azt eredményezi, hogy a következő években a bankok jövedelmezőségét is növelheti a kis-közepes cégek finanszírozása. Az Erste Bank vezető szakembere szerint a kormánynak olyan hitelkonstrukciót kellene kidolgoznia, amely az állami garancia, az adókedvezmény és a kockázati tőke valamilyen vegyítésével segítene a kis és közepes cégek tőkehiányán, illetve finanszírozási gondjain.

A kormány idei tervei között szerepel a kisvállalkozói törvény megalkotása is: az elképzelések szerint a törvény tervezete március elejére készül el, az Országgyűlés pedig az első fél évben tárgyalja meg, illetve fogadja el. A törvény meghozatalát gazdasági szakemberek is rendkívül lényegesnek tartják: Papanek Gábor, a GKI Gazdaságkutató Rt. ügyvezető igazgatója például értetlenségét fejezte ki, hogy miért nem született meg még ez a szerinte is alapvető fontosságú jogszabály. A gazdaságkutató leszögezte: a magyar gazdaság legfontosabb növekedési tartalékait a kis- és középvállalkozások rejtik. A szakember elmondta azt is, úgy látja, ma még az is vitatott, hogy kinek kell támogatnia a kisvállalkozásokat. Nem egyértelmű a támogatási gyakorlat sem, hiszen az elmúlt években többször is előfordult, hogy politikusokhoz közel álló, nem éppen kisvállalkozások kaptak támogatást az e kör számára elkülönített keretből. Nemegyszer megtörtént az is, hogy nagy külföldi cégek részesedtek a kisvállalkozóknak szánt forrásokból.

Gát a jogbizonytalanság

Papanek Gábor szerint a kisvállalkozások alapvetően nem csak pénzt igényelnek. A gazdaságkutató felméréseiben évek óta kifogásolják például azt, hogy Magyarországon nem korrekt a verseny, és ez tevékenységüket akadályozó tényező.

A tisztességtelen üzleti tevékenység terjedésének szomorú következménye a cégek növekvő jogbizonytalansága. Gyakran nem tudják például érvényesíteni a tulajdonhoz és a szerződéshez fűződő jogokat. Ha például nem fizet a vállalkozó üzleti partnere, akkor csak nagyon nehezen, de legtöbbször sehogyan sem lehet behajtani rajta az adósságot. Újabb probléma, hogy a telekkönyvek az évekkel korábbi tulajdonviszonyokat tükrözik, s nem megbízhatóak a cégbíróság regiszterei sem.

Az információk áramlására jellemző, hogy a vállalkozók nem tudnak tájékozódni leendő üzleti partnereik hitelképességéről. Ha pedig peres eljárásra kerül sor, a bíróságok évekig nem hoznak jogerős ítéletet az ügyben. Így aztán nem csoda, hogy minden második vállalkozás fejlődésének gátjaként említi meg a jogbizonytalanságot és az inkorrekt versenyt.

A kisvállalkozások fejlesztésének másik alapvető kérdése, hogy ki kezelje és használhassa fel a támogatásukra szolgáló állami pénzeket. Az intézmények többsége egymaga szeretne a milliárdok felett rendelkezni, ám ezt a funkciót nem lenne szabad kisajátítani. A leghasznosabb az lenne, ha pályázatokon kellene versenyezniük az intézményeknek az állami pénzekért, s később el is számoltatnák őket, hogy mire mennyit költöttek – vélekedett Papanek Gábor. A sokkal nagyobb kontrollt egyébként az teszi szükségessé, hogy ma gyakorlatilag nincs sok haszna a kisvállalkozások fejlesztésére elköltött összegeknek. Legalábbis így vélik azok a vállalkozások, amelyeket a GKI rendszeresen megkérdez erről. Az állam túlzott nagyvonalúságának a jele az is, hogy a kutató szerint a kisvállalkozások segítésére létrejött intézmények gyakran el sem számolnak azzal, mire költötték a számukra átadott központi forrásokat.

Amihez nem kell pénz, az sem könnyű

A kormány szándékainak megvalósítása azonban nem csak azért nem lesz könnyű, mert a jelentős adómérséklés jelentős állami bevételkieséssel jár. Gátja lehet a vállalkozások adminisztrációs könnyítésének például az is, hogy ez a törekvés sérti a különböző hivatalok érdekeit. Azt ugyanis jól látják, hogy az adminisztrációs terhek csökkentésével párhuzamosan egy sor főosztályra már másnap nem lenne semmi szükség. A kormány mindenesetre azt ígéri, hogy a ma még egymás ellen ható erőket egy cél érdekében mozgósítja, s jövőre megvalósul az adóreform, 2002-re pedig az adminisztrációs terhek is fokozatosan a felére mérséklődnek. Első lépcsőként például a vállalkozók számára lehetővé teszik az évi kétszeri adóbevallást és -befizetést.

Ezzel szemben a százezer, egyéni vállalkozói formában tevékenykedő mikrovállalkozót tömörítő Ipartestületek Országos Szövetsége (Iposz) olyan átfogó adóreformot sürget, amely alapvetően eltér a jelenlegi adófilozófiától. Az Iposz szerint az adóreform részévé kellene tenni az adminisztrációs kötelezettségek csökkentését, és ki kellene szélesíteni az átalányadózás lehetőségét. Az érdek-képviseleti szervezet szorgalmazza azt is, hogy a célelőirányzatok 30 százalékát a mikro- és kisvállalkozások számára különítsék el. A pályázatokon pedig egy bizonyos összeghatárig részesüljenek előnyben ezek a vállalkozások. Ezen túlmenően az Iposz kéri azt is, hogy a kisebb összegű beruházásokat a kormány részesítse kedvezményben.

Az Iposz azt is javasolja a Gazdasági Minisztériumnak, hogy hozzon létre hét, az érdek-képviseleti szervezet országos hálózatára épülő regionális központot, amelyek a mikrovállalkozások versenyképességének javítását, felzárkóztatásukat és forráshoz jutásukat segítenék. Az Iposz és a gazdasági tárca egyformán elismeri azt is, hogy a vállalkozások fennmaradása, illetve felzárkóztatása nem lehetséges a szakmai és az üzleti tudás fejlesztése nélkül. Ezen belül például helyre kellene állítani a szakmai képzés becsületét, s meg kellene teremteni az információhoz jutás lehetőségét. Persze nem csak ez a két utóbbi kívánság tartozik egyelőre a vágyak birodalmába...

Jogszabályok célvizsgálata

A vállalkozások működési feltételeinek javítása a kormány mikro-, kis- és középvállalkozásokat segítő stratégiája alapján elengedhetetlen. A kormánynak az érdek-képviseleti szervezetek és a gazdasági kamarák bevonásával folyamatosan értékelnie kell a gazdasági szabályzórendszert, illetve annak tervezett módosításait, és az egyes elemek kisvállalkozásokra gyakorolt hatását. Fontos szempont, hogy a szabályozás egyszerű, hatékony és gyakorlatias legyen. A foglalkoztatás növelése és a feketegazdaság visszaszorítása érdekében a cél az élőmunkát terhelő elvonások és az adminisztrációs kötelezettségek csökkentése. A társadalombiztosítással összefüggő terhek mérséklésén kívül kiemelt feladat a feketefoglalkoztatás legálissá tételének ösztönzése.

A kormány célja, hogy állandóan figyelemmel kísérje a kisvállalkozások adó-, társadalombiztosítási és adminisztrációs terheinek csökkentését, az egyszerűsített eljárások körének bővülését – különösen a társadalombiztosítással kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségekét, valamint az áfa-bevallási rendszer, továbbá a vállalkozó gépjárműhasználatával kapcsolatos adminisztratív teendők könnyítését. A kormány szándéka, hogy tovább bővíti az átalányadózás körét, és segíti az úgynevezett egyablakos ügyintézési rendszer általánossá válását.

A kormány a gazdasági teljesítmény növelése és a versenyképesség javítása érdekében ösztönözni kívánja a kisvállalkozások reálbefektetéseit és kutatás-fejlesztési tevékenységét. Az adókedvezményeknek a 2000. évi adóreformhoz kapcsolódó felülvizsgálata nyomán a kisebb vállalkozások átlagos jövedelemadó-terhelése a nagyvállalatokéval hasonló mértékű lehet.

Intézkedéseinek kidolgozásakor a kormány figyelembe fogja venni és nyilvánosságra hozza az adott intézkedéseknek a vállalkozóra gyakorolt hatását is. Munkájában a kormányzat nagy fontosságot tulajdonít a szolgáltató közigazgatásnak és az egyszerű, közérthető szabályozásnak.

A finanszírozási lehetőségek bővítése

A vállalkozások állami támogatásának alapelve az intézmények finanszírozása helyett a programok finanszírozása lesz. Az állami forrásokhoz jutás feltételeit és követelményeit a kormány úgy fogja meghatározni, hogy ezzel a gazdasági fegyelem javítását is elősegítse. Követelmény lesz, hogy valamennyi forrás felhasználását és hasznosulását megfelelő monitoringrendszerben rögzítsék, és a programok hatékonyságának értékelése folyamatos legyen. A költségvetési kis- és középvállalkozás-fejlesztési programok megfelelő átláthatóságát, koordinációját és tervezhetőségét egy önálló – a Gazdasági Minisztérium felügyelete alatt működő – kis- és középvállalkozói célelőirányzat létrehozása fogja garantálni.

A célelőirányzat felhasználási területei a következők: mikrohitelprogramok finanszírozása; kis- és középvállalkozások fejlesztési hiteleinek támogatása; regionális kisvállalkozói kockázatitőke-alapok kialakításának elősegítése, az innovációt segítő kockázatitőke-alap létesítéséhez való hozzájárulás; kisvállalkozások technológiai fejlesztését szolgáló konstrukciók támogatása; garanciarendszerek bővítése, decentralizált garanciatársaságok létrehozása, a viszontgarancia és a garanciadíj támogatása; kisvállalkozások nemzetközi piacra jutásának előmozdítása; franchise-rendszerekhez történő csatlakozások elősegítése, logisztikai központok létrehozásának ösztönzése; beszerzési társulások létrejöttének támogatása; beszállítói programmal összefüggő feladatok finanszírozása; inkubátorházak létrejöttének, fenntartásának támogatása; a kis- és középvállalkozások EU-csatlakozásra való felkészítését segítő infrastrukturális és egyéb programok támogatása; üzleti információs rendszerek fejlesztése, valamint a kisvállalkozás-fejlesztéssel kapcsolatos kutatás és PR- tevékenység, kisvállalkozói minősített oktatási, képzési programok támogatása.

Banki hitelek

A kis- és középvállalkozások hitelezése alapvetően a hitelintézetek feladata, ezért nincs szükség önálló kisvállalkozói bank létrehozására. A kormány a kisebb vállalkozások hitelezési kondícióinak javítását a vállalkozók speciális igényeinek megfelelően differenciált programokkal, pályázatokkal és a pénzügyi intézményrendszer fejlesztésével is támogatja. Az induló és a mikrovállalkozások finanszírozási lehetőségeinek javítását célozza a PHARE mikrohitelprogram felülvizsgálata, kormányzati forrásokkal való kiegészítése és a konstrukció szükség szerinti módosítása, valamint a hitelösszeg maximumának 1 millió forintról 3 millió forintra való felemelése. A regionális alapon szerveződő kockázatitőke-alapok a gyors fejlődésre képes kis- és középvállalkozások tőkehelyzetét befektetéseikkel javíthatják. Az alapok sikeres működéséhez azonban forrásellátottságukat javítani kell, amihez a PHARE program is felhasználható. A kisvállalkozások hitelezésével összefüggésben – a kamatterhek esetenkénti mérséklése mellett – fontos a banki kockázatok csökkentése, illetve a hitelelbírálás gyorsítása is. A kis- és közepes méretű vállalkozások beruházási programjait – speciális programokhoz kapcsolódva (például beszállítói program strukturális programokkal) – kamattámogatással is lehet segíteni. Az önkéntes alapon létrejövő garanciaszervezeteket a viszontgarancia-vállalás megteremtésével indokolt támogatni. A kormány az exportképes termékek piacra jutását az export-előfinanszírozás bővítésével is elő kívánja segíteni.

Innovációs képességek

A fejlett országokban ma már egyre határozottabb igény mutatkozik a kisvállalkozások innovációs képességének erősítésére. Ennek a szektornak a nemzetgazdaságok műszaki fejlődésében kitüntetett szerepe van. Különösen a technológiaorientált vállalkozások fejlesztése szempontjából fontos a regionális fejlesztési feladatokat is ellátó, technológiaátadó intézmények, innovációs központok és parkok, technológiai inkubátorcentrumok, demonstrációs központok létrehozása. Ezek a kamarák, az önkormányzatok vagy például a felsőoktatási intézmények kezdeményezésére is létrejöhetnek. Megalakulásukat a módszertani segédlet rendelkezésre bocsátásával, a nemzetközi együttműködés feltételeinek megteremtésével, a regionális fejlesztés céljait szolgáló alapok innovációorientált mozgósításával, valamint célorientált pályázatok működtetésével is segíteni kell. A kutatás-fejlesztés egyik alapkérdése a vállalkozások együttműködése, bizonyos kutatási-fejlesztési infrastruktúrák és kapacitások közös fenntartása és finanszírozása, amelyek alkalmasak a fajlagos költségek csökkentésére. Ezek egyben elősegítik az állami, közösségi támogatások hatékonyabb felhasználását.

Az üzleti információs rendszer

A ki nem elégített információigény lehetetlenné teszi a kis- és közepes méretű vállalkozások megfelelő segítését. Az oktatási, képzési rendszert felhasználva meg kell találni annak lehetőségét, hogy mindenki megszerezhesse a számára fontos szakmai, jogi és pénzügyi ismereteket. A kisvállalkozásoknak ugyanis az üzleti információk hiánya lényegében azonos súlyú gondot okoz, mint a tőkehiány. Ahhoz, hogy a vállalkozások döntéseiket statisztikai felmérésekre és gazdasági elemzésekre alapozva hozhassák meg, illetve ezek alapján módjuk legyen alkalmazkodni a változó körülményekhez, segítséget kell nekik nyújtani ahhoz, hogy megszerezzék a szükséges gazdasági információkat. Ennek érdekében naprakész információs anyagot kell összeállítani a piaci tendenciákról, az egyes ágazatok piaci lehetőségeiről, gondoskodni kell ezek közzétételéről.

A kisebb vállalkozások döntéshozóit folyamatosan naprakész ismeretekkel kell ellátni. A termékeiket, szolgáltatásaikat felvevő piacokról, az üzleti lehetőségekről, a lehetséges partneri körről katalógusok, vállalati kiadványok, a versenytársakra és a szállítókra vonatkozó információk, valamint a szabályozási kérdésekkel kapcsolatos információk közreadásával módot kell adni hatékonyabb működésükre. A kisvállalkozások közbeszerzésekben való részvételének előmozdítására olyan információs bázist indokolt létrehozni, amely e területen is segítséget nyújt különböző együttműködési formák kialakítására.

A költségvetési forrásból támogatott programokról, pályázatokról nyújt széles körű információt a Gazdasági Minisztérium által kidolgozott úgynevezett Forrástérkép (megtalálható a Gazdasági Minisztérium Internet-honlapján: http//www.gm. hu). Folyamatos korszerűsítést és bővítést igényel az adatbázis tartalma úgy, hogy bővüljön céginformációkkal, a vállalkozás indításához és vezetéséhez nélkülözhetetlen ismeretekkel és a nemzetközi piacon működő vállalkozók adataihoz való kapcsolódási lehetőségekkel. A hatékony információáramlást elősegíti az elektronikus eszközökön alapuló korszerű technológiák és hordozóanyagok (például az Internet, CD, elektronikus kereskedelem) elterjesztése a kisvállalkozások körében. A vállalkozók információkkal való ellátása – a kormányzattal egyeztetett területeken – elsődlegesen a gazdasági kamarák feladata.

A vállalkozói kultúra fejlesztése

A szakismeretet előtérbe helyező vállalkozói kultúra általánossá válása központi kérdés. Ezért vitathatatlan, hogy ösztönözni kell minden olyan törekvést, amely a fogyasztói és vállalkozói magatartás megsértőivel szembeni határozottabb fellépést tűzi ki céljául. Elengedhetetlen a piacgazdaság főbb szabályai megismerésének, valamint a speciális vállalkozói ismeretek megszerzésének ösztönzése az alapfokú képzéstől a felsőoktatásig. Az alapismeretek oktatásának színtere egyre inkább az intézményes alap-, közép- és felsőfokú oktatás – szükség szerint –, kiegészítve a posztgraduális képzéssel. A kormány vállalkozói körben is ösztönözni kívánja a szakmai tovább- és átképzéseket, hogy ezáltal megalapozza a minőségi szakmai kultúra kialakítását. Több területen indokolt a szakmagyakorlás képesítési feltételeinek és a szakképző intézményekkel kapcsolatos követelményeknek a szigorítása. Fontos, hogy a szakember-utánpótlás nevelésébe az eddiginél szélesebb körben vonják be a vállalkozókat, és nekik az állami intézményekkel azonos támogatási feltételeket biztosítsanak. A kormányzat figyelmet kíván fordítani a pályakezdők továbbfoglalkoztatásának ösztönzésére. A munkaerőpiac hatékonyságának növelése, a strukturális munkanélküliség csökkentése érdekében a szakképző intézményekben állami forrásból csak a piac igényeinek megfelelő szakmák képzését célszerű támogatni.

A piac és az intézmények igényeinek összehangolásában a gazdasági kamarák nagyobb szerepet kaphatnak. A mikro- és kisvállalkozások számára lényegesek a felzárkóztatási programok, melyeknek fontos elemei a speciális képzések. A helyi vállalkozást támogató intézmények speciális képzéssel segíthetik elő a személyre szabott programok hatékonyságának javítását. A kormányzat a maga intézkedéseivel is elő kívánja segíteni, hogy indokolatlanná váljék a vállalkozások negatív megítélése és erősíteni kívánja az önkontroll mechanizmusait a vállalkozások önszerveződései, illetve köztestületei révén. Kívánatos a vállalkozói életstílus, szemlélet kialakítását elősegítő oktató, tájékoztató anyagok, sajtó- és kulturális termékek előállításának támogatása.

Felkészülés a csatlakozásra

A csatlakozásnak a hazai kis- és középvállalkozókra gyakorolt hatása nagymértékben függ attól, hogyan képesek a piaci kihívásokra reagálni. A csatlakozásig előttünk álló időszak alapvető feladata, hogy a vállalkozások erre megfelelően felkészüljenek. Az Európai Unió harmadik, az 1997 és 2000 közötti évekre szóló kis- és középvállalkozási (SME) programja keretében az Unió a jogi alapot és a költségvetési forrásokat biztosítja a kis- és középvállalkozás-fejlesztési akciókhoz. E program öt célt jelöl meg:

  • a vállalkozások adminisztratív és üzleti környezetének egyszerűsítése és javítása,
  • a finanszírozási lehetőségek bővítése,
  • a világpiacra való kilépés segítése az információszolgáltatások fejlesztése révén,
  • a kutatási eredményekhez és képzéshez való hozzáférési lehetőségeknek a könnyítése, valamint
  • a vállalkozói szellem erősítése. Magyarország felkészülését segíti, hogy az unió 1998-tól a társult országok számára megnyitotta a kis- és középvállalkozói programjait.

Az intézményrendszer korszerűsítése

Az elmúlt évben kialakult intézményrendszert kisebb átalakítás után alkalmassá lehet tenni a kormányprogram végrehajtására. A kormányzat a jövőben, egyes feladatok megoldásakor, nagy szerepet kíván szánni a speciális szakmai tudást és segítséget kínáló szervezeteknek. A kormány a Gazdasági Minisztériumot tette a kisvállalkozás-fejlesztés kormányzati koordinálásának fő felelősévé. A tárca stratégiai és szabályozó munkája során támaszkodik a gazdasági kamarák, az érdek-képviseleti szervezetek, a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány, valamint – a pénzügyi koordináció, szakmafejlesztés területén – a Magyar Fejlesztési Bank Rt. együttműködésére.

A kormány a vállalkozásfejlesztési programot, illetve intézkedéseit elsősorban e szervezeteken keresztül kívánja megvalósítani. A Vállalkozásfejlesztési Tanács a stratégiaformálás és -egyeztetés fóruma. A tanács szakbizottságainak feladatai közé tartozik az egyes részfeladatok konszenzuson alapuló kidolgozásának elősegítése. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány kiemelten közhasznú tevékenységet végző alapítvány formájában fog tovább működni. Szükséges, hogy a kormányzati együttműködés módosításával az állami források felhasználásának szorosabb kontrollja valósuljon meg. A helyi vállalkozói központok egyedi szerződéses kapcsolataikon kívül a mikrohitel- és garanciaprogramokhoz, válamint az egyéb támogatási programokhoz is kapcsolódhatnak. A gazdasági kamarák köztestületi és egyéb funkcióinak a gazdaság igényeihez igazításával egyidejűleg csökkenni fog az állami beavatkozás, hatékonyabbá válik a piacszabályozás. Ennek lényeges eleme a vállalkozások tevékenységének szakmai minősítése, az egyablakos ügyintézés továbbfejlesztése, valamint az eddigieknél magasabb színvonalú szaktanácsadás és információszolgáltatás a vállalkozások számára.

Kamarai feladatok

A gazdasági kamaráknak a jövőben kiemelt feladatuk, hogy közreműködjenek a kis- és középvállalkozások EU-csatlakozásra való felkészítésében. Az információszolgáltatáson kívül közvetlenül kapcsolódhatnak a makrogazdasági szintű társadalmi párbeszéd folyamatába, illetve a kockázati tőkéhez kapcsolódó és a finanszírozást bővítő programokhoz. A szakmai és érdek-képviseleti szervezetek az egyes speciális programok kidolgozásában és működtetésében, a társadalmi és szakmai párbeszédben jutnak nagyobb szerephez.

A finanszírozás intézményei a hitelintézetek és a garanciatársaságok, valamint az elkülönített állami források maradnak. A Magyar Fejlesztési Bank Rt. regionális fejlesztési társaságai jelentős szerephez jutnak a felzárkóztatási programok finanszírozása és a kockázatitőke-alapok működtetése során. Az önszerveződő hitel- és garanciarendszereket a jog és a finanszírozás eszközeivel is segíteni kell. Tevékenységüket kamarai, érdekvédelmi és garanciaintézmények viszontgaranciájával is segíteni kell.

R. S.
Vállalkozások támogatása
A kis- és középvállalkozások a Munkaerőpiaci Alapból is többféle támogatáshoz juthatnak, amennyiben hozzájárulnak a munkanélküliség csökkentéséhez. A Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészének 1,5 milliárd forintos központi keretét a Gazdasági Minisztérium felügyeli. Az idén ebből finanszírozzák majd a korszerű munkahelyek létrehozását. A támogatás részleteiről szóló rendelet tervezete szerint a jövőben nem kötnek ki minimális foglalkoztatási létszámot. Kezdetben csak a legalább 500, később a legalább 300 dolgozó foglalkoztatását vállaló cégek nyerhették el ezt a segítséget. Az idén a központi keretből akár már néhány dolgozó alkalmazásához is igényelhető a hozzájárulás.
Változás az is, hogy a jövőben a támogatás feltétele a gazdaságfejlesztési célelőirányzatra beadott sikeres pályázat. A két támogatást csak együttesen lehet elnyerni. Ennek célja, hogy hatékonyabban használják fel ezeket a keretösszegeket. Változatlan követelmény, hogy elsősorban a korszerű munkahelyekhez, megfelelő piaccal rendelkező termékek előállításához, új szakmakultúrák bevezetéséhez adnak segítséget. A korszerű munkahelyek létrehozásához a tervezet szerint munkahelyenként 100 ezertől 300 ezer forintig terjedő támogatás nyerhető el e központi keretből. Ennek egy része feltehetően kedvezményes kölcsön lesz. Egy-egy pályázó maximálisan 50 millió forint támogatásra tarthat igényt. Az új munkahelyek létrehozásán túl az alkalmazni kívánt dolgozók képzéséhez is igényelhető ez az állami hozzájárulás. Hasonló összegű segítségre számíthatnak azok a vállalkozók is, akik nagyarányú létszámleépítés miatt elbocsátandó dolgozók átképzését, foglalkoztatását vállalják. A vállalkozások az új munkahelyek létrehozásához a helyi munkaügyi központoktól is szerezhetnek forrásokat, de ennek fedezete ez esetben már a megyékhez utalt decentralizált keretrész. A támogatás feltételeit a helyi munkaügyi tanácsok határozzák meg, amelyekben képviseltetik magukat a munkáltatói, a munkavállalói érdekképviseletek, önkormányzatok. A vállalkozások továbbra is kérhetik a helyi munkaügyi központoktól a fizetendő bérek vagy a bérek egy részének az átvállalását is, ha munkanélkülieket alkalmaznak. Továbbra is feltétel ez esetben, hogy legalább fél éve – pályakezdőknél legalább három hónapja – munkanélküli személyeket alkalmazzanak. A cégeknek vállalniuk kell, hogy a támogatás ideje alatt nem bocsátják el az így fevetteket, és megfelelő ideig tovább foglalkoztatják ezeket a személyeket. A cégek a bérek 50-100 százalékos átvállalását kérhetik, és legfeljebb egyéves időszakra. Átvállalhatók a keresetet terhelő különféle járulékok is, vagy azok egy része, egyéves időszakra. D. J.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem